xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvorfor har MacBooks ikke LTE?
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)


3580

34
21. juli 2019 @ 17:47
Virtual Machine

Jeg sad lige og tænkte om der er nogen der ved hvorfor Apple ikke har lavet laptops der kan køre med en SIM kort (evt eSIM). Er der nogen af jer der har er bud på det?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future
  30
1
  1458

740

38
21. juli 2019 @ 18:01

Folk diskuterer i en lidt ældre artikel, om det er fordi, MacBook ville æde en hel måneds dataforbrug på ingen tid ved automatiske downloads i baggrunden.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
21. juli 2019 @ 18:09
Stormogul

Apple's Steve Jobs argumenterede for dette tilbage i 2008 - dog tror jeg ikke, at de argumenter ville holde vand i dag (2019).

  • Argument #1, det ville tilføje kompleksitet til enheden
  • Argument #2 det ville stavnsbinde kunden til udvalgte udbydere

Når det så er sagt så kan man argumentere for, at Apple i dag understøtter LTE på Mac-produkterne, dog har de ikke radio-delen (HW) i Mac'en, men afhænger af et eksternt modem på samme måde som de (i Mac'erne) heller ikke har andre typer af modem's integreret.

Fremadrettet tror jeg personligt ikke på, at Apple vil undestøtte et fysisk SIM-kort i Mac'erne på samme måde som de tydeligvis gerne vil af med de fysiske SIM-kort i iPhone's og iPad's. Det er nemmere og mindre bekosteligt at understøtte noget der ikke kræver hardware og der er mere fleksibilitet i software, hvis man er Gatekeeper.

Og nej, det kommer ikke til at ske ...  

Blot et par observationer herfra.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2709

339
PallMei (Skribent)
21. juli 2019 @ 18:12
Bit kongen
iPhoneX skrev:

Folk diskuterer i en lidt ældre artikel, om det er fordi, MacBook ville æde en hel måneds dataforbrug på ingen tid ved automatiske downloads i baggrunden.

Den holder ikke rigtig idag, hvor du kan få abonnement med 1000GB og er heller ikke sikker på den gjorde i 2013, hvor USB-modems allerede havde været en ting i mange år.


4593

393
21. juli 2019 @ 18:50
FPU

Jeg har også vendt den skrå i tankerne et par gange, for hvorfor bruge sin smartphone eller et bærbart 4G modem som modem, hvis man kan indbygge det i sin Mac?

Det er da rigtigt nok, at apparatet bliver mere kompliceret, men det burde altså ikke være en hindring i vore dage, og det dér med binding tol en udbyder? Var det ikke kun noget, som foregik i 90'erne og 00'erne?

Jeg mener, hvornår har I sidst set en reklame for en smartphone, som er decideret låst til en udbyder?

Bevares, man kan få rabat ved at købe et abonnement sammen med 'fonen, men der er da ikke noget til hinder for, at man kan sætte sit oprindelige SIM-kort i den og så blot betale for det nye abonnement i bindingsperioden og så opsige det.

Problemet opstår måske lidt, hvis man har flere Mac'er. Ville der SKULLE et SIM-kort i hver Mac, for at den kører (optimalt), kunne det jo godt gå hen og blive noget af en udskrivning med et internetabonnement til hver maskine.

Desuden er der den teknologiske udvikling. Alt andet lige udskifter defleste vel deres iPhones oftere end deres Mac'er, og hvem ville ikke koldsvede ved tanken om at skulle købe en ny Mac, hver gang det trådløse data-netværk blev et hak hurtigere, f.eks. fra 3G til 4G, eller fra det nuværende 4G til  5G lige om lidt?

Der kan også være noget med, at batteri-tiden bliver meget kortere, især ved overførsel af store data-mængder, hvilket næppe vil være et godt salgsargument.

Men derfor gad jeg nu alligevel godt have en bærbar Mac med indbygget 4G (5G) modem.


740

38
21. juli 2019 @ 18:55
Tonny Freimanis skrev:

Jeg har også vendt den skrå i tankerne et par gange, for hvorfor bruge sin smartphone eller et bærbart 4G modem som modem, hvis man kan indbygge det i sin Mac?

Det er da rigtigt nok, at apparatet bliver mere kompliceret, men det burde altså ikke være en hindring i vore dage, og det dér med binding tol en udbyder? Var det ikke kun noget, som foregik i 90'erne og 00'erne?

Jeg mener, hvornår har I sidst set en reklame for en smartphone, som er decideret låst til en udbyder?

Bevares, man kan få rabat ved at købe et abonnement sammen med 'fonen, men der er da ikke noget til hinder for, at man kan sætte sit oprindelige SIM-kort i den og så blot betale for det nye abonnement i bindingsperioden og så opsige det.

Problemet opstår måske lidt, hvis man har flere Mac'er. Ville der SKULLE et SIM-kort i hver Mac, for at den kører (optimalt), kunne det jo godt gå hen og blive noget af en udskrivning med et internetabonnement til hver maskine.

Desuden er der den teknologiske udvikling. Alt andet lige udskifter defleste vel deres iPhones oftere end deres Mac'er, og hvem ville ikke koldsvede ved tanken om at skulle købe en ny Mac, hver gang det trådløse data-netværk blev et hak hurtigere, f.eks. fra 3G til 4G, eller fra det nuværende 4G til  5G lige om lidt?

Der kan også være noget med, at batteri-tiden bliver meget kortere, især ved overførsel af store data-mængder, hvilket næppe vil være et godt salgsargument.

Men derfor gad jeg nu alligevel godt have en bærbar Mac med indbygget 4G (5G) modem.

Over på The Dark Side sviner de sig i bærbare computere med indbygget LTE 4G modem.🤔🤭🤫


3580

34
21. juli 2019 @ 20:26
Virtual Machine
iPhoneX skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jeg har også vendt den skrå i tankerne et par gange, for hvorfor bruge sin smartphone eller et bærbart 4G modem som modem, hvis man kan indbygge det i sin Mac?

Det er da rigtigt nok, at apparatet bliver mere kompliceret, men det burde altså ikke være en hindring i vore dage, og det dér med binding tol en udbyder? Var det ikke kun noget, som foregik i 90'erne og 00'erne?

Jeg mener, hvornår har I sidst set en reklame for en smartphone, som er decideret låst til en udbyder?

Bevares, man kan få rabat ved at købe et abonnement sammen med 'fonen, men der er da ikke noget til hinder for, at man kan sætte sit oprindelige SIM-kort i den og så blot betale for det nye abonnement i bindingsperioden og så opsige det.

Problemet opstår måske lidt, hvis man har flere Mac'er. Ville der SKULLE et SIM-kort i hver Mac, for at den kører (optimalt), kunne det jo godt gå hen og blive noget af en udskrivning med et internetabonnement til hver maskine.

Desuden er der den teknologiske udvikling. Alt andet lige udskifter defleste vel deres iPhones oftere end deres Mac'er, og hvem ville ikke koldsvede ved tanken om at skulle købe en ny Mac, hver gang det trådløse data-netværk blev et hak hurtigere, f.eks. fra 3G til 4G, eller fra det nuværende 4G til  5G lige om lidt?

Der kan også være noget med, at batteri-tiden bliver meget kortere, især ved overførsel af store data-mængder, hvilket næppe vil være et godt salgsargument.

Men derfor gad jeg nu alligevel godt have en bærbar Mac med indbygget 4G (5G) modem.

Over på The Dark Side sviner de sig i bærbare computere med indbygget LTE 4G modem.🤔🤭🤫

Ja. Det er også det jeg tænker. Der er absolut ikke nogen grund til ikke at smide et eSIM modem på eller ved siden af WiFi kortet, lige some i iPhone. Jeg tror ikke på at det er SIM-delen der gør telefonen dyr eller dræner dens unødig for batteri. Batteriet i en laptop er også mange gange større. Det er overhovedet ikke komplekst at smide en SIM / eSIM i en computer idag.. Hunden må være begravet et andet sted. Måske kommer det til os engang under Tims ledelse, siden han ændre så meget ved firmaet. Er det mon Intel/Qualcomm der er for dyr at betale licens til?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1708

43
21. juli 2019 @ 21:01
Stormogul

Jeg bruger da bare 'Personal Hotspot' og så er den ikke længere.  🤓


4593

393
21. juli 2019 @ 22:21
FPU

@iPhoneX:

Det er ikke nok til at få mig til at skifte fra Apple til et andet mærke. Endnu. Måske hvis jeg kan finde ud af at lave en god bærbar Hackintosh, ellers ikke.


678

26
22. juli 2019 @ 07:16
Veteran

Måske markedet for LTE på MacBooks er for småt til at de vil gå ind på det. Langt de fleste kan godt undvære det, og som Gorm siger, benytte sig af sit hotspot fra telefonen. 

Jeg kan se ideen for dem der er meget på farten, men er der ikke næsten wifi over alt idag? 


1129

128
22. juli 2019 @ 09:12
Stormogul

macbook pro LTE ... pris for base model 30.000 ... 

PR slogan ... "smartest and safest LTE ever ... now with T3 chip" ....


8581

198
22. juli 2019 @ 10:54
Poseidon
Lars Sejerup skrev:

Jeg sad lige og tænkte om der er nogen der ved hvorfor Apple ikke har lavet laptops der kan køre med en SIM kort (evt eSIM). Er der nogen af jer der har er bud på det?

Det har de skam også. Der er sandsynligt ikke et stort marked for det. Selv på Windows siden er det ikke noget man ser ret tit, og alle har en telefon i lommen alligevel, som er totalt optimeret til det.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
22. juli 2019 @ 11:01
Stormogul

Det kommer ikke til at ske. Økosystemet dikterer, at den form for kommunikation sker vha. Internet-deling via din iPhone - så køb begge (Mac og iPhone), det er bedst for Apple   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3580

34
22. juli 2019 @ 17:08
Virtual Machine
PowerPalle skrev:

Det kommer ikke til at ske. Økosystemet dikterer, at den form for kommunikation sker vha. Internet-deling via din iPhone - så køb begge (Mac og iPhone), det er bedst for Apple   

Ja ok. Set fra det synspunkt giver det hele mening.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

4593

393
22. juli 2019 @ 17:46
FPU
Lars Sejerup skrev:
PowerPalle skrev:

Det kommer ikke til at ske. Økosystemet dikterer, at den form for kommunikation sker vha. Internet-deling via din iPhone - så køb begge (Mac og iPhone), det er bedst for Apple   

Ja ok. Set fra det synspunkt giver det hele mening.

Der er jeg så ikke helt enig. Alle (moderne) mennesker under en vis alder har i dag både en smartphone og mindst een computer, som regel en bærbar. Mange, især Mac-folket, sværger til den valgte platform. Derfor tror jeg også, at folk med en LTE-Mac også ville købe en iPhone i mindst 99 ud af 100 tilfælde. Hvem herinde har f.eks. en Android som primær smarphone?

Enkelte ville nok købe en Android-telefon, især p.gr.a. bestemte egenskaber såsom virkelig vandtæt (Sony Xperia), skærm-til-kant (Samsung Galaxy S9), kæmpe batteri (diverse store Androider), eller DualSIM (Kan-ikke-huske-nogle-navne).

Med en LTE-Mac ville eneste forskel være, at man havde to internetabonnementer i stedet for et enkelt, og at det til iPhonen derfor nok ville være på færre GB.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
22. juli 2019 @ 17:52
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:
Lars Sejerup skrev:
PowerPalle skrev:

Det kommer ikke til at ske. Økosystemet dikterer, at den form for kommunikation sker vha. Internet-deling via din iPhone - så køb begge (Mac og iPhone), det er bedst for Apple   

Ja ok. Set fra det synspunkt giver det hele mening.

Der er jeg så ikke helt enig. Alle (moderne) mennesker under en vis alder har i dag både en smartphone og mindst een computer, som regel en bærbar. Mange, især Mac-folket, sværger til den valgte platform. Derfor tror jeg også, at folk med en LTE-Mac også ville købe en iPhone i mindst 99 ud af 100 tilfælde. Hvem herinde har f.eks. en Android som primær smarphone?

Enkelte ville nok købe en Android-telefon, især p.gr.a. bestemte egenskaber såsom virkelig vandtæt (Sony Xperia), skærm-til-kant (Samsung Galaxy S9), kæmpe batteri (diverse store Androider), eller DualSIM (Kan-ikke-huske-nogle-navne).

Med en LTE-Mac ville eneste forskel være, at man havde to internetabonnementer i stedet for et enkelt, og at det til iPhonen derfor nok ville være på færre GB.

Tonny, du har måske ret, men jeg tror på det modsatte    Apple går langt for, at beskytte deres øko-system.

Til gengæld er jeg også af den overbevisning, at når eSIM virkelig er slået igennem og når Apple har færdigudviklet deres eget 5G-chipsæt så kommer der måske Mac'er med det indbygget. Men det er et meget stort HVIS... og det kommer sikkert også an på, hvor Apple er i markedet for virtuelle mobil operatører, og dermed som konkurrent til dem (mobiloperatørerne) som de i dag benytter til at sælge deres iPhone og lignende produkter (Friend-enemies). Men der kommer til at gå mindst et par år, Me Thinks   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

393
22. juli 2019 @ 23:12
FPU

@PP:

Det kan sagtens være, at det er dig, der har ret her. Måske er amerikanerne stadig på de dér bundne abonnementer og låste telefoner, som vi heldigvis er sluppet for.

Og du har nok ret i, at der er nogle overvejelser omkring licensbestemmelser på 4G-chippen med inde over, som Apple naturligvis ville tvinge kunden til at betale ved at hæve prisen på en Mac endnu mere.

Og hvornår får jeg mon min Mac og iPhone med solceller, så jeg slipper for lader + kabel?.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
23. juli 2019 @ 08:56
Stormogul

Det der tidligere var et rygte (IPhone maker would pay $1 billion or more for Intel patents, staff) er fortsat et rygte men måske er der ved at komme substans over det ifølge Wall Street Journal.

Apple in Advanced Talks to Buy Intel’s Smartphone-Modem Chip Business.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3580

34
23. juli 2019 @ 13:00
Virtual Machine

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

3580

34
23. juli 2019 @ 13:01
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

@PP:

Det kan sagtens være, at det er dig, der har ret her. Måske er amerikanerne stadig på de dér bundne abonnementer og låste telefoner, som vi heldigvis er sluppet for.

Og du har nok ret i, at der er nogle overvejelser omkring licensbestemmelser på 4G-chippen med inde over, som Apple naturligvis ville tvinge kunden til at betale ved at hæve prisen på en Mac endnu mere.

Og hvornår får jeg mon min Mac og iPhone med solceller, så jeg slipper for lader + kabel?.

Hehe. For Apple handler det aldrig om at være først, men om at være bedst. Så det skal nok komme - engang...

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1891

183
PowerPalle (Administrator)
23. juli 2019 @ 14:05
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Hehe. For Apple handler det aldrig om at være først, men om at være bedst. Så det skal nok komme - engang...

Hvis Apple kommer med en mobil løsning baseret på mobilteknologi i deres Mac'er så tror jeg fortsat kun, at det bliver under følgende forudsætninger...:

  • Apple er allerede MVNO-operatør (Mobile Virtual Network Operator). Servicen er blot ikke udrullet så bredt endnu, men det kommer når eSim er mere standard end et fysisk SIM-kort i mobiltelefoner. Når det sker er Apple får Apple en kommerciel åbning og incitament til at blive en Gatekeeper uden, at skulle udfordre en traditionel Tele Operatør, der i dag både Samarbejdspartner og Konkurrent til Apple (Frienemy)

Når ovenstående er på plads og når Apple selv kontrollerer 5G-teknologi på chip-plan (med eller uden Intel og Qualcomm) så bliver det en umiddelbar beslutning, at indbygge dette i deres Mac's på samme vilkår som de i dag er i iPhones og iPads. På det tidspunkt kan det være, at Mac'er og iPad'er er smeltet sammen (sammensmeltningen kommer nok først lidt senere).

My 2ç

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8581

198
23. juli 2019 @ 14:36
Poseidon

Jeg tvivler. Macbooks har i dag allerede dårlige antenner, og én mere vil ikke gøre tingene bedre. Og alle har allerede en telefon de kan trække på, som er optimeret til det. Og folk gider sandsynligvis ikke betale for mere GSM adgang på abonnementsbasis, specielt ikke når der er wifi alle steder i forvejen.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
23. juli 2019 @ 15:29
Stormogul
David Munch skrev:

Jeg tvivler. Macbooks har i dag allerede dårlige antenner, og én mere vil ikke gøre tingene bedre. Og alle har allerede en telefon de kan trække på, som er optimeret til det. Og folk gider sandsynligvis ikke betale for mere GSM adgang på abonnementsbasis, specielt ikke når der er wifi alle steder i forvejen.

Jeg er (som også tidligere beskrevet) enig i den tilgang. Men jeg tror, at HVIS det sker ... så sker det efter den model jeg har beskrevet foroven og fordi, at Apple (måske) kan se endnu en forretningsmodel på Globalt plan på mobilnettet, der knytter sig til deres økosystem, men ... efter den beskrevne model.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3580

34
23. juli 2019 @ 20:52
Virtual Machine
David Munch skrev:

Jeg tvivler. Macbooks har i dag allerede dårlige antenner, og én mere vil ikke gøre tingene bedre. Og alle har allerede en telefon de kan trække på, som er optimeret til det. Og folk gider sandsynligvis ikke betale for mere GSM adgang på abonnementsbasis, specielt ikke når der er wifi alle steder i forvejen.

Jeg hvis du fortalte det til mig for fem år siden, ville jeg tro dig, fordi jeg dengang selv havde den holdning. Men siden Apple Watch med LTE udkom, kunne jeg nemlig ikke længere se logikken i deres valg (eller fravalg af LTE i deres andre devices). Ikke sagt, at logikken ikke er der. Jeg kan bare ikke lige se den :)

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
02. august 2019 @ 13:26
Poseidon

Så er der rygter om at Apple lancerer GSM modeller til efteråret.


Det er dog via Digitimes, så sørg for at læse historien samtidigt med at i indtager en Molsliniefærge fyldt med salt.

Lars Sejerup skrev:
David Munch skrev:

Jeg tvivler. Macbooks har i dag allerede dårlige antenner, og én mere vil ikke gøre tingene bedre. Og alle har allerede en telefon de kan trække på, som er optimeret til det. Og folk gider sandsynligvis ikke betale for mere GSM adgang på abonnementsbasis, specielt ikke når der er wifi alle steder i forvejen.

Jeg hvis du fortalte det til mig for fem år siden, ville jeg tro dig, fordi jeg dengang selv havde den holdning. Men siden Apple Watch med LTE udkom, kunne jeg nemlig ikke længere se logikken i deres valg (eller fravalg af LTE i deres andre devices). Ikke sagt, at logikken ikke er der. Jeg kan bare ikke lige se den :)

Jeg vil her modargumentere med at et Apple Watch bruges helt anderledes end en MBP. Du tager det med ud i naturen, hvor der ikke er wifi, og det gør du ikke ret tit med en MBP. Samtidigt er et Apple Watch en forlængelse af en iPhone, hvis vigtigste ting netop er GSM adgang.

Men lad os nu se, for GSM understøttende bærbare vinder langsomt mere og mere frem på Windows-siden, og Apple redesigner jo nok deres MBP til efteråret (Pga. tastaturet, mindre kant omkring skærmen, FaceID, nye AMD og Intel chipsæt, etc.), så man ved aldrig!


3580

34
02. august 2019 @ 17:05
Virtual Machine
David Munch skrev:

Samtidigt er et Apple Watch en forlængelse af en iPhone, hvis vigtigste ting netop er GSM adgang.

Hvad menes der med det? 

iPads har også plads til SIM kort. Hvad er undskyldningen for de kan have det, når en MacBook ikke kan?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1708

43
02. august 2019 @ 18:15
Stormogul

iPads har også plads til SIM kort. Hvad er undskyldningen for de kan have det, når en MacBook ikke kan?

Good point.  🤓



8581

198
02. august 2019 @ 19:04
Poseidon
Lars Sejerup skrev:
David Munch skrev:

Samtidigt er et Apple Watch en forlængelse af en iPhone, hvis vigtigste ting netop er GSM adgang.

Hvad menes der med det? 

At et Apple Watch er ment som et spejlbillede af din iPhone, men lige ved hånden.

iPads har også plads til SIM kort. Hvad er undskyldningen for de kan have det, når en MacBook ikke kan?

iPad's har også antenner til GSM-modtagelse. Og de er også mere mobile end MacBooks.


3580

34
02. august 2019 @ 19:52
Virtual Machine
David Munch skrev:
Lars Sejerup skrev:
David Munch skrev:

Samtidigt er et Apple Watch en forlængelse af en iPhone, hvis vigtigste ting netop er GSM adgang.

Hvad menes der med det? 

At et Apple Watch er ment som et spejlbillede af din iPhone, men lige ved hånden.

Ja. Ok. Men det er slut nu her om et par måneders tid. Så kører den helt sit eget spor lige som iPhone. iPhone også var også afhængig Mac via iTunes til at starte med. Men den blev også unteatheret senere. Det samme sker nu her med Apple Watch.


iPads har også plads til SIM kort. Hvad er undskyldningen for de kan have det, når en MacBook ikke kan?

iPad's har også antenner til GSM-modtagelse. Og de er også mere mobile end MacBooks.

Apples politik er at MacBooks er ikke mobile nok til at få LTE...

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

10

2
02. august 2019 @ 21:47
Nyt medlem

Apple to launch MacBooks with 5G cellular data connectivity in 2020, according to Digitimes

https://9to5mac.com/2019/08/02/apple-5g-macbook-2020/



3580

34
03. august 2019 @ 06:07
Virtual Machine
Aarup skrev:

Apple to launch MacBooks with 5G cellular data connectivity in 2020, according to Digitimes

https://9to5mac.com/2019/08/02/apple-5g-macbook-2020/


Det er fanme nice 😊

Så er det snart slut med at åbne en telefon og toggle internetdeling off/on i indstillinger hver gang man mister forbindelsen til den, eller bare har lagt MacBooken fra sig i nogle minutter. Internetdeling kunne de godt have lavet mere brugervenligt.


Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future