xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )
macnyt  /  forum  /  emne
SSD Upgrade
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )


259

2
04. august 2019 @ 14:40
Juniormedlem

Overvejer en upgrade af min late 2009 imac, men er i tvivl om det er det rigtige at gøre fremfor at måske købe en ny imac ?

Er der en boost der kan mærkes ved at gøre det ? og i så fald er det så det rigtige jeg har linket til....

https://www.komplett.dk/product/975810/hardware/lagring/harddiskssd/ssd-25/samsung-860-evo-500gb-ssd#

https://www.batteribyen.dk/2-5-hard-disk-installationsramme-til-3-5-sort?gclid=Cj0KCQjwhJrqBRDZARIsALhp1WQ6i5I9rhKXzSJlI-W4wkX9VVKCXhpX5jkgsDQi_MOexTlvBTzkkywaAreBEALw_wcB



iMac 20 2,66 GHz Intel Core 2 Duo 8 GB 1067 MHz DDR3
  9
0
  843

3580

34
04. august 2019 @ 14:56
Virtual Machine
preben hansen skrev:

Overvejer en upgrade af min late 2009 imac, men er i tvivl om det er det rigtige at gøre fremfor at måske købe en ny imac ?

Er der en boost der kan mærkes ved at gøre det ? og i så fald er det så det rigtige jeg har linket til....

https://www.komplett.dk/product/975810/hardware/lagring/harddiskssd/ssd-25/samsung-860-evo-500gb-ssd#

https://www.batteribyen.dk/2-5-hard-disk-installationsramme-til-3-5-sort?gclid=Cj0KCQjwhJrqBRDZARIsALhp1WQ6i5I9rhKXzSJlI-W4wkX9VVKCXhpX5jkgsDQi_MOexTlvBTzkkywaAreBEALw_wcB



Ja der er en kæmpe boost at mærke ved samtlige diskoperationer. Jeg har selv gjort det ved en 2009 og 2011 iMac 27”. Det er som en helt ny maskine. 

Det eneste negative ved at smide SSD’er i sådan en gammel hund er, at macOS og Safari ikke længere opdateres og derved mister muligheden for at installerer nyere apps og se halvkomplekse hjemmesider for fremtiden. Og det bliver kun værre som tiden går. 

Så det er tæt på at det ikke kan betale sig at gøre noget ved den. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

259

2
04. august 2019 @ 16:25
Juniormedlem

Øv det tog sku lidt pusten af mig det med safari og apps,,,, den bruges kun til at browse på og opbevaring af billeder.

så det det om man skal smide 9.600 for en ny eller prøve at finde en godt brugt tilbud.



Hvad vil der iøvrigt ske`hvis man instalerede det org. SW den kom med... ville der også være problemer med browseng der med safari ? 

iMac 20 2,66 GHz Intel Core 2 Duo 8 GB 1067 MHz DDR3

3580

34
04. august 2019 @ 18:23
Virtual Machine
preben hansen skrev:

Øv det tog sku lidt pusten af mig det med safari og apps,,,, den bruges kun til at browse på og opbevaring af billeder.

så det det om man skal smide 9.600 for en ny eller prøve at finde en godt brugt tilbud.



Hvad vil der iøvrigt ske`hvis man instalerede det org. SW den kom med... ville der også være problemer med browseng der med safari ? 

Du kan muligvis forlænge dens levetid med Chrome, Firefox eller Opera. Men jeg sidder med maskine fra 2006 som ikke kan ret meget fordi der ikke længere kommer opdateringer til den på den ene eller anden måde. Så din ti-årige gamle maske har ikke lang tid at leve i længere, selvom den havde power nok til at drive hjemmesider. Men kører det for dig, så er en SSD en rigtig god investering  

Gårn så gårn ;)

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
04. august 2019 @ 18:52
Poseidon
preben hansen skrev:

Øv det tog sku lidt pusten af mig det med safari og apps,,,, den bruges kun til at browse på og opbevaring af billeder.

så det det om man skal smide 9.600 for en ny eller prøve at finde en godt brugt tilbud.



Hvad vil der iøvrigt ske`hvis man instalerede det org. SW den kom med... ville der også være problemer med browseng der med safari ? 

Jeg tror du misforstod det der blev skrevet ovenfor. Din computer får ikke softwareproblemer fordi den får installeret en SSD, den bliver bare hurtigere. Det der hentydes til var at din model er så gammel at den ikke får softwareopdateringer mere, men det har den jo ikke gjort i flere år alligevel.


259

2
04. august 2019 @ 19:02
Juniormedlem

Nemlig! Den har ikke fået opdateringer i en del år nu... så ved at skifte til SSD vil den kun blive hurtigere ? og ikke få problemer med bla. safari.


Ellers havde jeg tænkt mig at kigge efter en brugt 2015 model og så opgradere med ssd, ville det ikke være en bedre køb ind at smide 9600 for en ny der ikke har ssd.

iMac 20 2,66 GHz Intel Core 2 Duo 8 GB 1067 MHz DDR3

2696

335
PallMei (Skribent)
04. august 2019 @ 19:30
Bit kongen
preben hansen skrev:

Nemlig! Den har ikke fået opdateringer i en del år nu... så ved at skifte til SSD vil den kun blive hurtigere ? og ikke få problemer med bla. safari.

Sidder selv og skriver fra en 27" Late 2009 (med ssd siden 2011 og skiftet grafikkort 2 gange). Den har ikke fået Mojave, men den får stadig sikkerhedsopdateringer til High Sierra. Så vidt jeg ved, så understøtter Apple de 2 forrige version med sikkerhedsopdateringer, så forventer et år mere med sikkerhedsopdateringer.

SSD eller ej betyder ikke noget for Safari, men fordi Apple bundler Safari med macOS, så kommer der heller ikke nye versioner af den. Den der er installeret fortsætter med at fungere, så længe hjemmesider understøtter den.

Ellers havde jeg tænkt mig at kigge efter en brugt 2015 model og så opgradere med ssd, ville det ikke være en bedre køb ind at smide 9600 for en ny der ikke har ssd.

Brugt eller ny, det er i hvert fald tosset at købe en ssd og jeg syntes ikke Apple kan være bekendt, at de stadig sælger med mekaniske harddiske. Men også træls at miste garantien på en ny, ved selv at installere, så lyder fornuftig at kigge på en brugt uden at jeg har tjekket.


3580

34
04. august 2019 @ 19:32
Virtual Machine
preben hansen skrev:

Nemlig! Den har ikke fået opdateringer i en del år nu... så ved at skifte til SSD vil den kun blive hurtigere ? og ikke få problemer med bla. safari.


Ok. Den del fik jeg ikke lige med. Men så er det en rigtig god ide med at opgradere med en SSD, hvis du pt har det fint med den computer fra 2009.

Ellers havde jeg tænkt mig at kigge efter en brugt 2015 model og så opgradere med ssd, ville det ikke være en bedre køb ind at smide 9600 for en ny der ikke har ssd.

En 2015 model er ganske fin, men den er et bæst at skille ad fordi front glasset er klistret fast i stedet for med magneter som din gamle model har.

Hviken SSD kan man bruge?

Tilføj SSD i en iMac 2015 27"

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

259

2
05. august 2019 @ 19:48
Juniormedlem

Hvad ville en fornuftig pris være for sådan en velholdt imac ?

iMac 21.5 inch Core i5 (Late 2013)
Group2: Intel
Model introduced: 2013
CPU speed: 2.7GHz
Screen resolution: 1920x1080 pixels
Production week : -28- (July)
Production year : -2013-
Model introduced: -2013-
Memory - flavour: DDR3L-S-1600
Memory - number of slots: 2
Memory - maximum total: 16GB
Memory - largest module: 8GB

iMac 20 2,66 GHz Intel Core 2 Duo 8 GB 1067 MHz DDR3

3580

34
05. august 2019 @ 21:10
Virtual Machine

iMac 2014 til 5.000 kr på DBA

Så det er vel 5.000 kr - 1000 kr i afslag = 4.000 kr i DBA skat (prisen er med vilje altid sat for højt på DBA) for en iMac der er 1 år yngre end din.

En iMac 2013 af samme stand koster måske 3.000 kr efter DBA skatten er trukket fra. Så hvis du siger 2.500 ved en hurtig handel, er det en fin deal. Maskinen er alligevel 6 år gammel.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future