xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Partitionering af en bestående HD. OS 10.14.6.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


455

18
05. august 2019 @ 18:16
Seniormedlem
[post_text]
  5
0
  645

2709

339
PallMei (Skribent)
05. august 2019 @ 19:20
Bit kongen

Det skulle ikke være et problem. Apple har en vejledning i brugerhåndbogen for diskværktøj:

https://support.apple.com/da-dk/guide/disk-utility/dskutl14027/mac

Hvis det ældre OS er High Sierra, kan du tilføje en enhed til APFS-beholderen og så at sige deles om den samme plads, så vidt jeg har forstået. Men hvis det er et ældre OS der ikke understøtter APFS må du ned i efterfølgende afsnit.

Vil lige give et tip til diskværktøj. Men jeg syntes utrolig forvirrende at Apple ikke længere viser de fysiske drev i indholdsfortegnelsen i diskværktøj. ISÆR når det handler om partitioner. Så derfor anbefaler jeg at du vælger menu->Oversigt->Vi alle, eller CMD+2.



455

18
06. august 2019 @ 14:49
Seniormedlem

Jeg kan ikke få det til at virke. -> Tilføjer APS-enheden "XX" - tilføjelsen lykkedes ikke. Handlingen kunne ikke udføres. (com.apple.StorageKIT fejl 118). 

Jeg kan ikke forstå begreberne "Partition" og "beholder"

Noget andet i f.m. at dele (størrelser etc.). Min SSD er som sagt på 1TB. Går jeg ind på de enkelte hovedmapper på disken giver det en samlet størrelse på ca. 243 GB (Bibliotek ca. 90 GB, Bruger ca. 52 GB, en Danske Bank og en Systemmappe i alt ca. 0,2 GB, Programmer ca. 93 GB og endelig System ca. 8 GB. Den størrelse passer vel meget godt når jeg ikke har arkiver på denne disk (mine arkiver er alle på externe diske).

Tager jeg æble+i for disken oplyses: Kapacitet 1 TB, brugt 828 GB, tilgængelig 656 GB og (489 GB kan slettes).

Disse oplysninger kan jeg slet ikke få til at stemme sammen - og 489 GB kan slettes???. Hvordan skal oplysningerne læses/forstås.


455

18
06. august 2019 @ 15:57
Seniormedlem

Tilføjelse: Jeg har lige kørt en SuperDuper på disken og efter afslutning er der på måldisken brugt 336 GB, langt fra de oplyste 829 GB men dog også noget fra "sammentællingen" på 243 GB.

Samtidig ser jeg i Diskværktøj at der er også her er oplyst Brugt ca. 829 GB (489 GB kan slettes). På disken har jeg kun styreprogram OS 10.14.6 og mine programmer (de ca. 93 GB) - der vel i alt passer meget godt med ca. 243 GB.

Så sådan overordnet er der de anførte "sletbare" 489 GB i "overskud", men hvor pokker er de og hvad består de af.


2709

339
PallMei (Skribent)
06. august 2019 @ 16:43
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Jeg kan ikke få det til at virke. -> Tilføjer APS-enheden "XX" - tilføjelsen lykkedes ikke. Handlingen kunne ikke udføres. (com.apple.StorageKIT fejl 118). 

Prøv at google com.apple.StorageKIT fejl 118 eller com.apple.StorageKIT error 118

Men du nævner ikke rigtig hvilket ældre operativ system du vil have plads til. Chancen er, at du skal kigge på det efterfølgende afsnit i mit tidligere link. kaldet:

Føj en partition til en enhed, der er formateret i formatet Mac OS – udvidet, MS-DOS (FAT) eller ExFAT

Jeg kan ikke forstå begreberne "Partition" og "beholder"


Uden at læse op på det. Et drev kan opdeles i partitioner. Som noget nyt med AFPS fil-systemet, kan flere AFPS partitoner deles om den samme plads. Derfor lader de til at være placeret i en drev-partition, som Apple kalder beholder. 

Noget andet i f.m. at dele (størrelser etc.). Min SSD er som sagt på 1TB. Går jeg ind på de enkelte hovedmapper på disken giver det en samlet størrelse på ca. 243 GB (Bibliotek ca. 90 GB, Bruger ca. 52 GB, en Danske Bank og en Systemmappe i alt ca. 0,2 GB, Programmer ca. 93 GB og endelig System ca. 8 GB. Den størrelse passer vel meget godt når jeg ikke har arkiver på denne disk (mine arkiver er alle på externe diske).

Tager jeg æble+i for disken oplyses: Kapacitet 1 TB, brugt 828 GB, tilgængelig 656 GB og (489 GB kan slettes).

Disse oplysninger kan jeg slet ikke få til at stemme sammen - og 489 GB kan slettes???. Hvordan skal oplysningerne læses/forstås.

Vælg æble-menu->Om denne Mac->Lagerplads->Administrer

Sandsynligvis har du timemachine aktiveret og meget af den plads du ikke forstår er Local Snapshots. De fylder selvfølgelig, men betragtes af systemet sletbar ved pladsmangel.

https://support.apple.com/el-gr/HT204015


455

18
06. august 2019 @ 17:24
Seniormedlem

Vælg æble-menu->Om denne Mac->Lagerplads->Administrer

Så passer regnskabet - brugt 344 GB og tilgængelig 656 GB.

Sandsynligvis har du timemachine aktiveret og meget af den plads du ikke forstår er Local Snapshots. De fylder selvfølgelig, men betragtes af systemet sletbar ved pladsmangel.

https://support.apple.com/el-gr/HT204015

Jeg har ikke aktiveret timemachine og kan ikke gennemføre sletningen af snapshots.