xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Synkronisere Mail mellem flere maskiner.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


455

18
08. august 2019 @ 21:05
Seniormedlem

Jeg har ikke en Apple-mailkonto, blot en Stofanet-mailkonto.

Jeg vil gerne synkronisere Mail mellem min ”hoved-iMac (A)” og min ”bi-iMac (B)” - begge kører OS 10.14.6. Hvis jeg kopiere mappen ”Mail” fra biblioteket A til biblioteket B bliver Mail identisk (postkasseopdeling, indhold, vedhæftninger etc.) - lige som jeg ønsker. Men det er en tung proces over en extern disk.

Jeg tænker så at bruge Synchronize X Plus (SP) over mit netværk mellem de to biblioteker, men så kommer det problem, at mappen Mail ikke fremgår i den almindelige mappeoversigt i SP (altså uden option+gå ->bibliotek).

Samtidig har jeg et problem med at se bibliotekerne over mit netværk selvom jeg har sat arkivdeling til.

Jeg er klar over at problemerne nok skyldes at jeg er på ”forbudt” område - system.

Forslag/input modtages med glæde.

  19
2
  2042

1131

15
08. august 2019 @ 21:17
Stormogul

Går næsten ud fra din Stofas mail konto er POP3. IMAP kan det du efterspørger som jeg læser det. Jeg vil tjekke op på om det muligt at ændre det til en IMAP konto. IMAP synkronisere mapper og mails på tværs af maskiner.

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

1129

129
08. august 2019 @ 21:18
Stormogul

nu ved jeg ikke hvordan stofa mail er sat op, men hvis det er IMAP protokol, så burde dine mail konto blot oprettes som imap og så er du kørende. for disse beholder beskeder på serveren, og dermed vil alle maskiner have det samme.

hvis det er tværtimod pop3 de bruger, så er de bagud med udvikling ... man har simpelthen ikke pop3 i år 2019... 

jeg tænker, det bedste og nemmeste vil være at oprette en outlook konto (google kan også men google læser alt) og videresende alle beskeder der på...

og indstille dine maskiner til at tjekke outlook kontoen.

ja, det vil gøre at du ikke afsender mails fra stofa konto, men det er fornuftigt. man kan lave en signatur at man har skiftet mail og at den gamle ikke bruges længere aktivt. så nå du afsender mails til folk, så ved de at du er i gang med at skifte så selvom de sender til den gamle modtager du mails.



1129

129
08. august 2019 @ 21:20
Stormogul

fandt denne til iPhone, men indstillinger er det samme til computer. det ser ud som om imap er mulig.

https://stofa.dk/vejledning/opsaetning-stofa-mail-ios



825

10
09. august 2019 @ 07:13
Veteran

Hejsa

Jeg kører imap, og har præcis de samme mails på min iMac, Macbook, iPad & iPhone.

Kører via det almindelige Apple mail program, og det virker fantastisk. 


455

18
09. august 2019 @ 22:04
Seniormedlem

Jeg kan sagtens hente mail på de forskellige enheder - de bliver på serveren indtil jeg manuelt sletter dem.

Mit ønske er, at jeg har computer A som "master" for mine mails, dvs. dem jeg modtager og dem jeg sender. Her arkivere jeg posten (sendt og modtaget samt slettet) i mit postkassesystem og så skal denne arkivering være synkront på computer B - altså, jeg skal ikke ind og gentage handlinger foretaget i computer A på computer B.


2709

341
PallMei (Skribent)
09. august 2019 @ 23:30
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Jeg kan sagtens hente mail på de forskellige enheder - de bliver på serveren indtil jeg manuelt sletter dem.

Mit ønske er, at jeg har computer A som "master" for mine mails, dvs. dem jeg modtager og dem jeg sender. Her arkivere jeg posten (sendt og modtaget samt slettet) i mit postkassesystem og så skal denne arkivering være synkront på computer B - altså, jeg skal ikke ind og gentage handlinger foretaget i computer A på computer B.

Det er hvad imap (og exchange) gør. Her er Serveren master og alt hvad du gør på en klient, synkroniseres til serveren og replikeres til de øvrige maskiner. læst/ikke læst, flytning af mail, oprettelse af mappe, flag (kun flag/ikke flag, ikke forskellige farver som Mac mail kan) osv. 

Eneste du skal være opmærksom på, er om at der serverplads til alle dine mails.


455

18
10. august 2019 @ 09:25
Seniormedlem

Jeg er nok lidt tung i det - det iMap indebærer er så et program der er på serveren, altså ikke Mail-programmet på mine maskiner, og det er så der jeg arkivere m.m.. Jeg har søgt på videoer m.m. på nettet med eksempler på den praktiske brug iMap, men har ikke kunne finde noget der hjalp mig.

Jeg er vanemenneske, og jeg er meget tilfreds som Mail virker og kunne jeg synkronisere via Synchronize ville det være godt - og så det at tingene er hos mig på mine maskiner og på mine sikkerhedskopier.

Så vidt jeg kan se er min konto en POP, men indgående mails bliver ikke slettet fra serveren før jeg manuelt sletter. Jeg kan som sagt sagtens hente de indgående mails på alle enheder - en helt almindelig POP-konto er det tilsyneladende ikke.

Mit mailarkiv (mappen mail) er p.t. på ca. 20 GB.


1129

129
10. august 2019 @ 10:08
Stormogul

forskel mellem POP3 og IMAP er at IMAP tillader synkronisering af mail, da de er på serveren. Så flere klienter kan se samme struktur og samme mails. 

det gør POP3 ikke. den henter mails til klient maskinen og sletter dem. den kan også efterlade dem på serveren også. men ny klient vil se dem so ulæst, selvom du har set dem på den første klient.

Så du har en helt almindelig POP3.

Du er sikker en vanemenneske, men du forsøger at bruge det forkerte værktøj til opgaven. Du må selv om du vil høre til vores råd eller ej. Og du må også gerne lave en synk af mapperne lokalt. Men det er den forkerte tilgang til opgaven. 

jeg vil garantere dig at du når du har fået op af køre på din måde, kommer her inde om X måneder og spørge, "hvorfor virker det ikke, det virkede i går" ... 



2709

341
PallMei (Skribent)
10. august 2019 @ 10:41
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Jeg er nok lidt tung i det - det iMap indebærer er så et program der er på serveren, altså ikke Mail-programmet på mine maskiner, og det er så der jeg arkivere m.m.. Jeg har søgt på videoer m.m. på nettet med eksempler på den praktiske brug iMap, men har ikke kunne finde noget der hjalp mig.

IMAP er ikke et program, det er en protokol ligesom Pop3 er. Det er altså en indstilling i din opsætning for hvordan der skal kommunikeres med mail-serveren. 

Både mail-server og dine klienter (Apple Mail eller hvad du bruger) er de samme. Du vil ikke opleve at det fungere anderledes bortset fra, at ting du gør på en maskine bliver synlig på andre maskiner. Netop det du efterspørger.

Pop3 er fra 1988 og Pop4 som skulle bibringe nogle af de ting imap kan blev opgivet.

Men som jeg tidligere nævnte, så er eneste aber dabei, at når serveren skal være master, så skal du have plads til alle dine mails på den. Ved ikke hvor meget plads Stofanet tilbyder til mail.

Jeg ville deaktivere modtagelse for nye mail på pop3 på alle din enheder.  opsætte Imap parallelt med din pop3 i Apple mail. . Se hvilke mail der måtte mangle og kopiere dem fra pop3 kontoen i Apple mail til iMap kontoen (ligesom fra et drev til et andet drev i finder). Da imap er 2vejs synkroniskering, vil du hermed uploade alle dine mails til serveren, så de også kan blive tilgængelig på andre maskiner. Grunden til at deaktivere pop3, er en sikkerhedsforanstaltning for at den ikke skal hente mails du kopiere op, ned igen og slette dem på serveren. Når alt ser ud til at være i imap, så opsæt det på andre maskiner og når det lader til at virke kan du slette dine pop3 opsætninger. Men du må hellere tjekke vejledninger på google, for at sikre jeg ikke glemmer noget. 

https://www.google.com/search?q=change+from+pop+to+imap+in+apple+mail


825

10
10. august 2019 @ 11:04
Veteran

Det er præcis det jeg forsøger at beskrive - det er det imap gør.


455

18
10. august 2019 @ 14:28
Seniormedlem
Nihad skrev:

Du er sikker en vanemenneske, men du forsøger at bruge det forkerte værktøj til opgaven. Du må selv om du vil høre til vores råd eller ej.

Selvfølgelig vil jeg høre på Jeres råd - derfor spørger jeg - og jeg er meget glad for ethvert svar/råd der kommer fra Jer, jeg vil bare gerne forstår hvad mine egne "skøre" indfald kan betyde og forstår hvad Jeres råd betyder INDEN jeg igangsætter for ikke at lave ulykker.

Jeg er ved at være med på iMap og er ved at sætte mig ind i en eventuel ændring fra POP - herunder den vejledning PallMei har givet.

Jeg vender tilbage med udfaldet.


455

18
13. august 2019 @ 17:37
Seniormedlem

Det er IMAP der er løsningen (jeg oprettede en testkonto), men Stofa kan pt. ikke give mere plads en 1GB og det er alt for lidt til mig. Jeg er i dialog med Stofa der er opmærksom på problemet. Synkroniseringen er ikke altafgørende for mig, så foreløbig bliver det bare som nu (jeg har ikke lyst til noget Google eller andre store).

Tak for svar og råd.


2709

341
PallMei (Skribent)
13. august 2019 @ 17:49
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Det er IMAP der er løsningen (jeg oprettede en testkonto), men Stofa kan pt. ikke give mere plads en 1GB og det er alt for lidt til mig. Jeg er i dialog med Stofa der er opmærksom på problemet. Synkroniseringen er ikke altafgørende for mig, så foreløbig bliver det bare som nu (jeg har ikke lyst til noget Google eller andre store).

Tak for svar og råd.

Ja, 1GB kan hurtig bruges. Ifølge hjælpen kan man tilkøbe ekstra plads for 10kr/mdr, men ingen detaljer uden man logger på webmail.

https://stofa.dk/hjaelp/bredbaand/faq 


1129

129
13. august 2019 @ 20:37
Stormogul

så synes jeg du skal i "unix" løsning...

begge dine macs har rsync installeret, der kan køres fra terminalen. når/hvis alt er setup som det skal, så ville den holde dine filer synkroniseret på disse to maskiner.

men det kræver lidt "nyt viden" ...

for at hjælpe dig på vej, findes der faktisk en grafisk lag til rsync... https://github.com/rsyncOSX/RsyncOSX




2709

341
PallMei (Skribent)
13. august 2019 @ 20:49
Bit kongen
Nihad skrev:

så synes jeg du skal i "unix" løsning...

begge dine macs har rsync installeret, der kan køres fra terminalen. når/hvis alt er setup som det skal, så ville den holde dine filer synkroniseret på disse to maskiner.

men det kræver lidt "nyt viden" ...

for at hjælpe dig på vej, findes der faktisk en grafisk lag til rsync... https://github.com/rsyncOSX/RsyncOSX

Eller skifte til en anden mail-service med tilstrækkelig plads og sætte en automatisk viderstilling op på stofa-mailen. Jeg har aldrig brudt mig om mail-service der var bundet op på mit internet-abonnement. Det er et lock-in.



455

18
13. august 2019 @ 21:57
Seniormedlem
PallMei skrev:
Ja, 1GB kan hurtig bruges. Ifølge hjælpen kan man tilkøbe ekstra plads for 10kr/mdr, men ingen detaljer uden man logger på webmail.

Standard er 100MB og for de 10,- kr. får du 1GB og då stopper det.


455

18
13. august 2019 @ 21:58
Seniormedlem
PallMei skrev:

Eller skifte til en anden mail-service med tilstrækkelig plads og sætte en automatisk viderstilling op på stofa-mailen. Jeg har aldrig brudt mig om mail-service der var bundet op på mit internet-abonnement. Det er et lock-in.

Så hellere Google!.


1129

129
13. august 2019 @ 23:39
Stormogul
PallMei skrev:

Eller skifte til en anden mail-service med tilstrækkelig plads og sætte en automatisk viderstilling op på stofa-mailen. Jeg har aldrig brudt mig om mail-service der var bundet op på mit internet-abonnement. Det er et lock-in.

Det var en løsning jeg tidligere i tråden har anbefalet, men det er ikke taget godt imod.

Kan forstå folk er forbeholdne  at miste folk når der skal ske en "email adresse ændring" men det behøver ikke være problem, hvis man gøre det ordentlig.

Jeg vil heller anbefale outlook end google. selvom google er hvor der vil være tiltsærklig plads til trådstarteren.


189

12
14. august 2019 @ 09:12
Novice
Nihad skrev:
PallMei skrev:
I

Eller skifte til en anden mail-service med tilstrækkelig plads og sætte en automatisk viderstilling op på stofa-mailen. Jeg har aldrig brudt mig om mail-service der var bundet op på mit internet-abonnement. Det er et lock-in.

Det var en løsning jeg tidligere i tråden har anbefalet, men det er ikke taget godt imod.

Kan forstå folk er forbeholdne  at miste folk når der skal ske en "email adresse ændring" men det behøver ikke være problem, hvis man gøre det ordentlig.

Jeg vil heller anbefale outlook end google. selvom google er hvor der vil være tiltsærklig plads til trådstarteren.

Det er billigere at få sit eget domæne. Fx one.com til 19kr /md for 50 gb. Desuden 50kr/år for domænenavnet