xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Siri lytter med
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


119

2
20. august 2019 @ 21:57
Novice

Hvordan forhindrer man Siri i at lytte med ?



MBP 15" Retina mid 2015 -  iPhone Xs
  12
0
  1105

569

1
20. august 2019 @ 22:10
Kaptajn

Siri lytter som sådan ikke med med mindre du aktivere den. Dog kan det ske at den bliver aktiveret ved en fejl og det er nok det du har hørt om. - Tror ikke du kan forhindre det uden at slå Siri helt fra!?

[link=www.rasmusknabe.com]Webdesign: www.rasmusknabe.com[/link]

598

3
21. august 2019 @ 10:47
Kaptajn

Politiken skrev om det i går og fortsætter i dag. Der står, at Siri aktiveres med et “hej Siri”, så mikrofonen er vel tændt hele tiden.

D.d. Har jeg spurgt Siri om hun lytter med når telefonen f.ex. ligger på bordet hvor vi snakker.

Hun svarer “jeg forstår ikke rigtig”, hvilket Politiken også skriver.

For at slukke Siri har avisen beskrevet en fremgangsmåde.

Det samme for Googles Assistent.



iMac, MacBookAir, iPad mini, iPhone 8, iPod

8581

198
21. august 2019 @ 12:14
Poseidon

Slå Siri fra, ingen anden udvej. Hun lytter kun når hun hører "Hej Siri", men nogle gange mistolker hun jo lyde til at være det, og lytter så. Tvivler dog på det sker ret tit, medmindre din kæreste eller datter hedder Siri.


569

1
21. august 2019 @ 13:53
Kaptajn
Som jeg forstår det (ret mig hvis jeg tager fejl) så adskiller Siri sig fra, f.eks. Google og Alexa, ved at Apples produkter har en chip indbygget der kan høre om man siger "Hej Siri" uden at den behøver at sende det man siger op i skyen til analyse..


Med andre ord ender intet af de du siger hos Apple med mindre du først har aktiveret Siri. - Til modsætning skulle både Alexa og Google gøre det sådan at de hele tiden lytter med og sender alt man siger til skyen, for at kunne afgøre hvornår man f.eks. siger "Ok Google" osv... - Eller sådan var det i hvertfald for et par år siden...

Det korte af det lange er at ens privatliv selvfølgelig er langt bedre beskyttet med Apples model, selvom et kan svipse..

Jeg har i øvrigt flere gange oplevet at Siri bliver aktiveret af et eller andet som nogle siger når jeg ser TV.

[link=www.rasmusknabe.com]Webdesign: www.rasmusknabe.com[/link]

8581

198
22. august 2019 @ 09:10
Poseidon
Rasmus L. Knabe skrev:Som jeg forstår det (ret mig hvis jeg tager fejl) så adskiller Siri sig fra, f.eks. Google og Alexa, ved at Apples produkter har en chip indbygget der kan høre om man siger "Hej Siri" uden at den behøver at sende det man siger op i skyen til analyse..

Apple bruger en dedikeret chip til at lytte efter "Hej Siri", men det den bare gør er hele tiden at lytte efter den frase og være optimeret til det, og derved spare strøm i forhold til hvis telefonen hele tiden skulle have en aktiv process som brugte den centrale CPU på at lytte. Det er også derfor tidligere iPhone modeller kun kan bruge "Hej Siri" hvis de sidder i et strømstik, selvom de ikke har chippen.

Amazon skifter over til at bruge en chip i år, og om Google allerede har en, det ved jeg ikke, men det ville undre mig hvis de ikke havde da det jo bare bruger megen mindre strøm og derved er det logiske valg. Amazon har haft den fordel at LANGT de fleste af deres enheder jo sidder i en stikkontakt hele tiden.

Selve processeringen af alt talt foregår stadig i skyen hos Apple, hvorimod den fra i år af faktisk foregår på telefonen hos Google, så de er betydeligt foran Apple på det punkt. Men mon ikke Apple også snart skifter til en specifik chip på telefonen som laver det arbejde, for Google siger ihvertfald deres løsning er 10x så hurtig som cloud-løsningen, og det kræver jo ikke internetadgang gætter jeg mig til, hvilket jo er en klar fordel.

I praksis betyder en chip derfor bare at enheden bruger mindre strøm. Den er sandsynligvis ikke meget mere præcis end at bruge den generelle SOC, og derfor giver den nok ikke mere 'sikkerhed' i hvorvidt alting sendes til skyen. Din bedste indikator for om noget bliver sendt, det er altid at din telefon pinger og flasher, når Siri aktiveres.


569

1
22. august 2019 @ 16:48
Kaptajn

Selve processeringen af alt talt foregår stadig i skyen hos Apple

Altså.. Som jeg forstår det er det netop pointen med chipen at "Hej Siri" ikke processeres i skyen men på chippen.. Og hvis jeg slår mit internet fra kan jeg rigtig nok også stadig aktivere Siri med "Hej Siri" - hvorefter jeg selvfølgelig ikke kan få svar på noget, men blot får beskeden "Der er i øjeblikket problemer med forbindelsen..."

Så jeg tror ikke det er rigtigt det du skriver.

Mht Alexa og Google er jeg 99% sikker på at have læst at de modsat Apple netop proceserede alt i skyen også "Ok Google" - Men det er et par år siden jeg læste dette så det er ganske muligt at de har ændret det i dag :)

[link=www.rasmusknabe.com]Webdesign: www.rasmusknabe.com[/link]

8581

198
22. august 2019 @ 18:21
Poseidon
Rasmus L. Knabe skrev:

Selve processeringen af alt talt foregår stadig i skyen hos Apple

Altså.. Som jeg forstår det er det netop pointen med chipen at "Hej Siri" ikke processeres i skyen men på chippen.. Og hvis jeg slår mit internet fra kan jeg rigtig nok også stadig aktivere Siri med "Hej Siri" - hvorefter jeg selvfølgelig ikke kan få svar på noget, men blot får beskeden "Der er i øjeblikket problemer med forbindelsen..."

"Hej Siri" processeres på chippen - Alt andet i skyen.

Mht Alexa og Google er jeg 99% sikker på at have læst at de modsat Apple netop proceserede alt i skyen også "Ok Google" - Men det er et par år siden jeg læste dette så det er ganske muligt at de har ændret det i dag :)

Google introducerede det i maj måned i år.


1129

129
22. august 2019 @ 22:07
Stormogul

Summa summarum er vel at Apple er ikke bedre end andre, heller ikke ved brug af specifik chip.

Uanset hvad Apple bider os ind, så er det blot PR crap der kommer ud. En telefon uanset hvem har "produceret" den, kan ikke klare talegenkendelse på det niveau og stadig holde batteri i et døgn eller flere timer. Det kan muligvis lade sig gøre, men det vil næppe være brugbart eller realtime på nogen måde.

Apple bruger AI til at genkende Jeres (jeg har slået det crap fra fra starten af) tale, og AI er hos Apple. Da du ikke er hos Apple, skal dette transporteres på nettet over til Apple, som så sender resultat tilbage som svar.

For at dette teknologiske vidunder kan gøres, så skal AI trænes. Og gæt hvem træner og hvordan?



569

1
26. august 2019 @ 18:08
Kaptajn

@Nihad, så du mener simpelthen at Apple lyver? (Det tænker jeg ville være ret risikabelt!)

Og hvordan kan du i øvrigt forklare at man kan aktivere Siri med "Hej Siri" uden internetforbindelse?

[link=www.rasmusknabe.com]Webdesign: www.rasmusknabe.com[/link]

1129

129
26. august 2019 @ 18:58
Stormogul

ja... "hej siri" fungere på telefonen. intet andet. "hej siri" kan alligevel ikke bruges til andet end at aktivere funktionen.

om funktionen kan aktiveres ved at folk siger noget der lyder som "hej siri"... "hejsa iri" eller noget tilsvarende og dermed telefonen begynder at sende data videre er en hel anden snak. 

men igen, det ændre ikke på det faktum at data sendes videre til apple for behandling og svar.


3580

34
26. august 2019 @ 20:47
Virtual Machine

Det er vist nok noget vi lige så godt kan vende os til, fordi der et vildt kapløb om at være først til at være bedst til det. Og jeg tror de er lidt ligeglade med, om de gør nogle brugere halvt paranoide. Og jeg tror heller ikke rigtig at den bliver slået fra i virkeligeheden når man selv deaktiverer den. Jeg har læst at Google lytter selvom man deaktiverer det. Så det samme gælder. måske også for Alexa, Cortana og< SIri. Der står for mange penge på højkant til at tabe det løb. For rigtig mange vil det jo være fremtidens mus og tastatur når de er på farten, eller bare har beskidte hænder.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

569

1
26. august 2019 @ 20:54
Kaptajn

ja... "hej siri" fungere på telefonen. intet andet. "hej siri" kan alligevel ikke bruges til andet end at aktivere funktionen.

Jamen så er vi også enige.. Man skal ikke være bange for at Apple lytter med hvis man ikke har aktiveret Siri, men selvfølgelig fortolkes alt man siger, når Siri er aktiv, i skyen.. Det har vi hele tiden vidst :-)

[link=www.rasmusknabe.com]Webdesign: www.rasmusknabe.com[/link]