xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
PowerMac G5 (2004) versus Mac Pro (2019)
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1900

183
PowerPalle (Administrator)
23. september 2019 @ 18:25
Stormogul
[post_text]
Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  22
1
  992

1129

129
23. september 2019 @ 19:51
Stormogul

forsøg med non-standard komponenter koster vel lidt. men apple er blevet mere grådig, blot fordi de kan. apple i 2019 og i 2004 er ikke den samme apple.

at de skal bygges i Texas koster vel også lidt. 

så er der også dollar kurs.


1900

183
PowerPalle (Administrator)
23. september 2019 @ 19:58
Stormogul
Nihad skrev:

Apple i 2019 og i 2004 er ikke den samme apple.

Korrekt, at det ikke er det samme produkt samt at Apple har forandret sig i mellemtiden, men ... det er fortsat Apple's topmodel.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
23. september 2019 @ 19:59
FPU

Jeg har faktsik stadig sådan en G5'er. Hurtig maskine, men den kan godt nok larme. Og bruge strøm. Nu har jeg ikke hørt en Mac Pro i aktion, men alt andet lige tror jeg ikke, at Intel-CPU'erne blive lige så varme som G5-CPU'erne, så behovet for (larmende) køling er vel ikke så stort.

I dag har jeg ikke behovet for en kraftig stationær Mac, men rent designmæssigt gad jeg godt have en "Sorte Slyngel" stående, men prisen er (var) absurd; omtrent 100K for den mest lirede model. Nå, måske kan jeg få råd til en om en halv snes år og så bruge den som erstatning for G5'eren.

Det nye Pro-kabinet ser iøvrigt ikke så godt ud som G5-kabinettet p.gr.a. de dér mega-store huller. Den minder mig faktisk en del om mit råkost-jern. Somebody please call the taste-police!


1493

39
23. september 2019 @ 20:02
Stormogul

den er dyr og fin :-)

har 2x mac pro nu, de er ca 10 år gamle, men gør det super... om 10 år håber jeg også man kan få en 2019 mac pro til en slik, så skal jeg da ha.. :-D 

glæder mig til at se test på dem, og ikke mindst hvad der kommer af gear til dem

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

3580

34
23. september 2019 @ 20:47
Virtual Machine

Jeg gad godt have en 1013 Mac Pro fordi jeg syntes den er ekstrem flot, og har rigelig med muskler til mig mange år frem. Hvor mange år tror i den bliver opdateret endnu?

Jeg syntes også at den nye 2019 Mac Pro er flot. Jeg får er kick af bare at tænke på hvor vild den er, hvis man max’er den ud med største CPU, 2 x dual GPU, 1,5 TB RAM og så skal samtlige ledige PCI Express porte da fyldes ud med de mystiske AfterBurner kort. Det kan da ikke være anderledes. Er der mere der kan moses i den?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

8581

198
24. september 2019 @ 09:24
Poseidon
Lars Sejerup skrev:

Jeg gad godt have en 1013 Mac Pro fordi jeg syntes den er ekstrem flot, og har rigelig med muskler til mig mange år frem. Hvor mange år tror i den bliver opdateret endnu?

1013 modellen, er det den med mojave træ rundt om vandmøllen?  

Spøg til side, så er det jo en 6 år gammel maskine nu, så jeg ville faktisk blive overrasket hvis den ikke snart begynder at blive begrænset. Men om igen, så er det jo stadig en kraftig maskine, så den har jo en del muligheder i sig, OG, vigtigst af alt, den sælges stadig. Who knows? Personligt ville jeg ikke købe en, hvis jeg har behov for at kunne opdatere til flere macOS i fremtiden, for jeg tror ikke den understøttes længe endnu. Men jeg kan ikke forestille mig Apple supporte en maskine i 11 år, uanset hvor kraftig den er.


Jeg står snart til at skulle have en ny stationær maskine, da min 2011 iMac nu har fået bagt grafikkortet tre gange, og derfor nok lever på sidste strå. Men en Mac Pro er fuldstændigt afskrevet - 2013 pga. manglende opgraderingsmuligheder, og 2019 modellen pga. prisen.


456

8
25. september 2019 @ 19:49
Seniormedlem

Har faktisk en gammel Power Mac G5 stående. Kan ikke nænne at smide den ud fordi den er så pæn, men hvad pokker kan man bruge den til idag??? Har overvejet at skære siderne af og lave et par væglamper. Men er desværre for doven.

Hvis nogen er interesseret, kan den afhentes gratis i Jægerspris...


8581

198
25. september 2019 @ 20:23
Poseidon

Du kan sætte den til at rippe DVD'er og konvertere dem om vinteren, så den opvarmer dit hus!


4593

394
25. september 2019 @ 21:24
FPU
David Munch skrev:

Du kan sætte den til at rippe DVD'er og konvertere dem om vinteren, så den opvarmer dit hus!

Eller smide en masse store harddiske i og bruge den som TimeMachine.

3.5'' SATA-diske er efterhånden ret billige, også de rigtigt store, så der kan være ret mange TB i sådan en fætter.

Og som David siger, så virker den også som en el-radiator, især når CPU'en får lov til at arbejde. Husk at holde øje med din el-måler!


1129

129
26. september 2019 @ 02:12
Stormogul

også som sovehjælp... whitenoise når den brummer i kælderen...

man kan også bruge den til at få cirkuleret luft i rummet. 

jeg bruger min i stuen, som lampebord. 


8581

198
26. september 2019 @ 07:41
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:
David Munch skrev:

Du kan sætte den til at rippe DVD'er og konvertere dem om vinteren, så den opvarmer dit hus!

Eller smide en masse store harddiske i og bruge den som TimeMachine.

3.5'' SATA-diske er efterhånden ret billige, også de rigtigt store, så der kan være ret mange TB i sådan en fætter.

Og som David siger, så virker den også som en el-radiator, især når CPU'en får lov til at arbejde. Husk at holde øje med din el-måler!

Jeg tror det vil være betydeligt billigere i det lange løb at købe en NAS eller Mac Mini, og sætte diske i/til. Den Powermac *elsker* strøm!



4593

394
26. september 2019 @ 11:04
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:
David Munch skrev:

Du kan sætte den til at rippe DVD'er og konvertere dem om vinteren, så den opvarmer dit hus!

Eller smide en masse store harddiske i og bruge den som TimeMachine.

3.5'' SATA-diske er efterhånden ret billige, også de rigtigt store, så der kan være ret mange TB i sådan en fætter.

Og som David siger, så virker den også som en el-radiator, især når CPU'en får lov til at arbejde. Husk at holde øje med din el-måler!

Jeg tror det vil være betydeligt billigere i det lange løb at købe en NAS eller Mac Mini, og sætte diske i/til. Den Powermac *elsker* strøm!


Joeh, men hvis det kun er til lejlighedsvis backup, er udgiften til strøm vel ikke SÅ stor.


8581

198
26. september 2019 @ 11:23
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Joeh, men hvis det kun er til lejlighedsvis backup, er udgiften til strøm vel ikke SÅ stor.

Tja, det er jo som man ser på det, eftersom en Powermac G5 bruger omkring 45 watt på standby, hvilket er 8x så meget som en Mac Mini..  Og når den så først er tændt, så hopper den op på 130+ watt ved idle, og flere hundrede ved aktivt brug...

Den kan virkelig varme et lille hjem op. :)


4593

394
26. september 2019 @ 17:43
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Joeh, men hvis det kun er til lejlighedsvis backup, er udgiften til strøm vel ikke SÅ stor.

Tja, det er jo som man ser på det, eftersom en Powermac G5 bruger omkring 45 watt på standby, hvilket er 8x så meget som en Mac Mini..  Og når den så først er tændt, så hopper den op på 130+ watt ved idle, og flere hundrede ved aktivt brug...

Den kan virkelig varme et lille hjem op. :)

Kan godt huske, hvordan det var. I sommeren 2010 var den flyttet ind i et lille værelse, mens jeg sate stuen i stand, og der blev godt nok lummert derinde, når den stod og kørte, især når den skulle afspille YT-videoer p.gr.a. en bug i Flash, som fik begge CPU'er op på 100%. Blæserne kørte på fuld kraft og temperaturen i rummet steg mærkbart.

Det var jo også derfor, Apple skiftede til Intel, for de kunne ikke få G5-chippen til at udvikle så lidt varme, at den kunne proppes i en bærbar. Der var godt nok knald på min vandkølede 2 x 2.5 GHz Tower, men strømforsyningen eksploderede nogle måneder efter Apple's ombytningsprogram udløb, så jeg købte en MBP i stedet for, og så blev el-regnignen noget mindre.

Jeg fik sidenhen fat i en 2 x 2.0 GHz og bruger den som print-server (!) til min AppleTalk-baserede LaserJet, som min MBP ikke kan se, fordi den kun kan Bonjour. Har også en G4 Dual 1.2 GHz, som jeg mest bruger til at spille de gamle klassiske spil, når nostalgien kommer over mig.


1493

39
26. september 2019 @ 17:44
Stormogul

David: hvor mange år ventede du på en bærbar med G5 ? 😂 😂 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

8581

198
26. september 2019 @ 20:32
Poseidon
Rasmus Lauritsen skrev:

David: hvor mange år ventede du på en bærbar med G5 ? 😂 😂 

Hvad mener du med “ventede” i datid? :D


1900

183
PowerPalle (Administrator)
27. september 2019 @ 11:46
Stormogul

Personligt kunne jeg (dengang) rigtigt godt lide dette design... (fra apple.com den 26. februar 2000)

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8581

198
27. september 2019 @ 12:18
Poseidon

Helt enig, den var kamp flot! Jeg havde en i flere år, indtil et lynnedslag uden tæt på boligen tog livet af den.


4593

394
27. september 2019 @ 14:32
FPU

NOSTALGI ON

Min første G4 400 MHz nåede at knække godt 550 SETI-pakker på MacOS 9, inden de gik over til den dér BOINC-platform, som kun kører und OS X. På det tidspunkt var OS X kun et eksperimental-system for mig (jeg var ret glad for Mac OS 9). Jeg har stadig en G4 400MHz stående, men det er vist ikke den, som jeg købte i efteråret 2000 som erstatning for min astmatiske Performa 6200.

Derudover har jeg en PowerMac 7300, som egentlig skulle bruges til at lege med BeOS, men så langt er jeg aldrig kommet (der er tilsyneladende altid et eller andet presserende at foretage sig herude på landet), og så min go'e gamle Performa 475, som jeg af og til sætter op for at spille de helt gamle splil. Den er faktisk opgraderet til en Quadra-CPU, så den kan også Floating Point beregninger, ligesom en rigtig Quadra (den i Quadra 68040-chippen indbyggede FPU var slået fra i Performa-chippen, fordi den ikke regnede præcist nok, så her skulle man bruge et kontrolpanel, som hed "SoftwareFPU", for at køre programmer, som krævede FPU-beregninger. Men det gik godt nok langsomt).

Har også en TiBook med både MacOS 9 og OS X på. Fed, fed bærbar, men den er meget blød i chassiet, så man skal ikke bære rundt på den ved at holde i modstående hjørner, i hvert fald ikke mens den er åben.

Nå, 475'eren er ved at være 25 år gammel, men den virker stadig fint. Den er endda makset ud med 36 RAM og 1 MB V-RAM, 4 GB SCSI-disk, og et PDS-ethernet kort, så den kunne gå på nettet. Havde den stående på mit specialeinstitut en overgang, så jeg slap for at bøvle med PC'erne (Intel 486 med Windows 3.11), for det havde bare ikke tålmodighed til. Fy for en grim oplevelse det var at sætte sig hen til sådan en!

NOSTALGI OFF


562

9
29. september 2019 @ 19:48
Kaptajn
PowerPalle skrev:

Måtte lige engang tilbage i historien, nærmere betragtet til 2004, hvor Apple havde en fantastisk Pro-maskine i form af PowerMac G5 (se billedet herunder)... Nu cirka 15 år senere er vi blevet præsenteret for den nyeste af slagsen, nærmere betegnet MacPro...

Prisen på den gamle Power Mac G5 - 16.299 kroner

Prisen på den nye Mac Pro anno 2019 - bliver markant højere

Så hvad berettiger, at Apple sætter prisen så højt på den nye Mac Pro 2019?

Denne tråd er ment som en hyggetråd, hvor vi spekulerer og er udspekulerede   

Nå ja, og i mellemtiden var der også denne her Mac Pro model, som vel egentlig ikke blev al for populær, eller gjorde den...?

Den er nok mere populær end mange ved.. Eksempelvis bruges den ret meget i Hollywood.. 

Las her.. en sjov historie https://variety.com/2019/digital/news/mac-pro-avid-shutdowns-chrome-update-keystone-1203348549/


1139

12
29. september 2019 @ 20:19
Stormogul
Ketilbjorn Jonsen skrev:
PowerPalle skrev:

Måtte lige engang tilbage i historien, nærmere betragtet til 2004, hvor Apple havde en fantastisk Pro-maskine i form af PowerMac G5 (se billedet herunder)... Nu cirka 15 år senere er vi blevet præsenteret for den nyeste af slagsen, nærmere betegnet MacPro...

Prisen på den gamle Power Mac G5 - 16.299 kroner

Prisen på den nye Mac Pro anno 2019 - bliver markant højere

Så hvad berettiger, at Apple sætter prisen så højt på den nye Mac Pro 2019?

Denne tråd er ment som en hyggetråd, hvor vi spekulerer og er udspekulerede   

Nå ja, og i mellemtiden var der også denne her Mac Pro model, som vel egentlig ikke blev al for populær, eller gjorde den...?

Den er nok mere populær end mange ved.. Eksempelvis bruges den ret meget i Hollywood.. 

Las her.. en sjov historie https://variety.com/2019/digital/news/mac-pro-avid-shutdowns-chrome-update-keystone-1203348549/

Har 2013 modellen ( skraldespanden ). Fik den til en rigtig god pris. Bruger den til 3D og 2d tegning. Selv efter næsten 6 år klarer den alle opgaver uden problemer. Den er dog blevet upgraded til 64 gb ram og 1 tb ssd fra owc. 


562

9
30. september 2019 @ 22:12
Kaptajn
Rolant skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev:
PowerPalle skrev:

Måtte lige engang tilbage i historien, nærmere betragtet til 2004, hvor Apple havde en fantastisk Pro-maskine i form af PowerMac G5 (se billedet herunder)... Nu cirka 15 år senere er vi blevet præsenteret for den nyeste af slagsen, nærmere betegnet MacPro...

Prisen på den gamle Power Mac G5 - 16.299 kroner

Prisen på den nye Mac Pro anno 2019 - bliver markant højere

Så hvad berettiger, at Apple sætter prisen så højt på den nye Mac Pro 2019?

Denne tråd er ment som en hyggetråd, hvor vi spekulerer og er udspekulerede   

Nå ja, og i mellemtiden var der også denne her Mac Pro model, som vel egentlig ikke blev al for populær, eller gjorde den...?

Den er nok mere populær end mange ved.. Eksempelvis bruges den ret meget i Hollywood.. 

Las her.. en sjov historie https://variety.com/2019/digital/news/mac-pro-avid-shutdowns-chrome-update-keystone-1203348549/

Har 2013 modellen ( skraldespanden ). Fik den til en rigtig god pris. Bruger den til 3D og 2d tegning. Selv efter næsten 6 år klarer den alle opgaver uden problemer. Den er dog blevet upgraded til 64 gb ram og 1 tb ssd fra owc. 

Jeg købte min fra ny.. lidt af en udskrivning og lagde også 64 GB RAM fra OWC i.. Den har kørt som en drøm med Final Cut X og Photoshop.. kører med HD video og foto filer omkring 141 Mb uden problemer.