xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
iMac badebold ruller langsom
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


84

0
27. september 2019 @ 09:35
Novice

Hejsa

Håber der er nogen der kan hjælpe....

Min iMac 2010.... begyndte for ca 14 dage siden at stå og rulle med badebolden og var MEGET langsom. Jeg kunne slet ikke få den igang til sidst med noget som helst.

Lukkede alt ned og op igen flere gange og kom ingen vejen... den stod tilsidst kun med æblet og stregen under i flere timer. Tilsidst trykkede jeg cmd+alt+#.... og alt forsvandt selvfølgelig.

Jeg fik efter meget møje og besvær intalleret OSX EL CAPITAN 10.11.6 og jeg fik sat alt op igen.


Nu er den så startet forfra med at stå med badebolden og være mega langsom når jeg åber noget eller skriver.... alting er forsinket og det varer rigtig lang tid før den åbner....


Er det harddisken der er røget eller har I nogen gode råd ???


Mange tak og hilsen 

Anette

  15
0
  657

1905

184
PowerPalle (Administrator)
27. september 2019 @ 09:56
Stormogul

Prøv Repair Disc Permissions vha. programmet Disk Utility, der er placeret i mappen Applications > Utilities

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2709

341
PallMei (Skribent)
27. september 2019 @ 09:57
Bit kongen

Ja, det kan godt være harddisken. Kan du høre om den tikker eller ikke rigtig kan komme op i omdrejninger?


2709

341
PallMei (Skribent)
27. september 2019 @ 10:01
Bit kongen
PowerPalle skrev:

Prøv Repair Disc Permissions vha. programmet Disk Utility, der er placeret i mappen Applications > Utilities

Det kan man ikke længere siden SIP blev indført, da de filer nu er låst, så der ikke burde være rettigheder der ændres. Idag er der "kun" førstehjælp, med mindre hun stadig køre en gammel version af macOS/OSX.


3580

34
27. september 2019 @ 11:12
Virtual Machine

Prøv lige download denne malware app og gennemsøg hele din maskine - Malwarebytes - Free

Bagefter kan du prøve at "gøre rent" med CCleaner - CCleaner - Free

Hvis det ikke hjælper, kan det være at du er så heldig at blive nød til at lave en Clean Install af dit styresystem.

Det er det bud jeg har.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2709

341
PallMei (Skribent)
27. september 2019 @ 11:23
Bit kongen
Lars Sejerup skrev:

Hvis det ikke hjælper, kan det være at du er så heldig at blive nød til at lave en Clean Install af dit styresystem.

Når Lars skriver Clean install, så mener han du skal slette (formatere) disken i punkt 2 her:

https://support.apple.com/da-dk/HT204904 

Jeg tog det for givet, men det har den ulempe at du skal have sikret backup af dine data. Jeg ser også at du har installeret El Capitan. Jeg vil anbefale at du installere High Sierra istedet som maskinen godt kan køre og som stadig modtager sikkerhedsopdateringer 1 års tid endnu. Der er vejledning her, inkl. link til at hente den:

https://support.apple.com/da-dk/HT208969

Du kan prøve om High Sierra i sig selv vil løse problemet (hvis ikke Malware bytes gjorde) i første omgang og eller gentage med formatering afhængig af din backup situation (altid backup!).


84

0
27. september 2019 @ 11:33
Novice

Tak... jeg har kørt førstehjælp på alle steder ;)


84

0
27. september 2019 @ 12:00
Novice

Hej... Nu har jeg kørt maskinen igennem med Malwarebytes og jeg havde ingen trusler på maskinen... jeg er ved at downloade CCleaner...den står og klikker og kommer ingen vegne... 


84

0
27. september 2019 @ 12:15
Novice

Hejsa

Nu har jeg kørt begge programmer som Lars Sejerup anbefalede.... der var ingen problemer skrev den...

Da jeg formaterede disken sidste søndag... ville den kun godtage at installere EL Capitan... High Sierra var ikke en mulighed... jeg havde i forvejen prøvet at gendanne MAC OS.... efter jeg havde kørt førstehjælp på den....

Måske skulle jeg prøve at geninstallere efter din anbefaling her til High Sierra ???

Maskinen står og klikker meget og er længe om at komme igang.... måske er den dog blevet en anelse hurtigere efter de to "renseprogrammer" ;)



8586

198
27. september 2019 @ 12:18
Poseidon

En klikkende harddisk er oftest et tegn på den er ved at stå af. Sørg for at have taget backup af det du skal have lavet backup af.


84

0
27. september 2019 @ 12:37
Novice

Jeg har ikke så meget andet end foto på samt nogle andre programmer og dem har jeg backup af på ekstern harddisk ;) 

Maskinen kører noget bedre nu.... klikker dog stadig men reagerer hurtigere... skal jeg instal. High Sierra ??


TUSIND TAK for al jeres hjælp indtil videre ;)

Kh Anette


2709

341
PallMei (Skribent)
27. september 2019 @ 12:53
Bit kongen

En klikkende/tikkende harddisk er tegn på, at den er ved at stå af. Er bange for at det er spildte kræfter at bruge mere tid på at installere software på den.


84

0
27. september 2019 @ 13:07
Novice

Okay... TAK ... I har været en stor hjælp... Den er lidt hurtigere nu... klikker stadig... og badebolden ruller liiiidt.... så nu kører jeg et lille stykke tid og ser hvad der sker og så må jeg vist investere i en ny iMac ;)

Kh Anette


8586

198
27. september 2019 @ 13:12
Poseidon

Hvis du ellers er glad for den, så kan du jo bare installere en ny harddisk i den. De kan fåes for ingen penge nutildags. Hurtigste test er at starte fra et eksternt system på en ekstern harddisk, og så se om den kører fint ellers.


84

0
27. september 2019 @ 13:18
Novice

Tak... øøhhh det skal jeg så lige finde ud af hvordan man gør men måske kan et af div. værksteder gøre det... tror vi har et her i Næstved ;)



2709

341
PallMei (Skribent)
27. september 2019 @ 14:21
Bit kongen
Anette skrev:

Tak... øøhhh det skal jeg så lige finde ud af hvordan man gør men måske kan et af div. værksteder gøre det... tror vi har et her i Næstved ;)

Der er en vejledning her:

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+EMC+2390+Hard+Drive+Replacement/8919 

Men det er lidt en opgave, så hvis ikke man er anlagt for det, vil jeg også anbefale et værksted. Har selv 2009 27" iMac hvor jeg har skiftet harddisken ud med en ssd og den er stadig flyvende (men har fået skiftet grafikkort 2 gange).

Vil absolut anbefale at du får en SSD i. Det bliver en helt ny maskine. Selv om det godt nok er lidt sent i dens livsforløb, for Apple er stoppet med at supportere den i nye macOS versioner og den kan kun forvente sikkerhedsopdateringer et års tid mere. Den vil selvfølgelig ikke stoppe med at virke af den grund og mange herinde køre stadig på en gammel version.

De 2 gange jeg har fået skiftet grafikkort, har det været i samarbejde med Mactekniker herinde, som har sit eget firma:

https://www.macmo.dk 

Jeg kan absolut anbefale ham og hvis du nævner macnyt, kan han være til at tale med. Har så sent som her i sommers reddet mine 2 maskiner (smadret skærm i Macbook air og ødelagt grafikkort stik i iMac)..