xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's musik butik - Do Re Mi Fa So ... (iTunes)
macnyt  /  forum  /  emne
CD i drev, starter ikke iTunes -
Kategori: Apple's musik butik - Do Re Mi Fa So ... (iTunes)



0
18. oktober 2019 @ 18:04

Hej forum

Min MacMini 3.1  (med Yosemite 10.10.5) har stået ubrugt i en tid, men jeg fik brug for at høre en speciel CD igen - men...... det funker ej !  Sættes en CD i drevet, forsøger den at læse 4-5 gange, og så spytter den CD´en ud igen, uden at starte iTunes op !  Sættes en DVD i drevet, startes DVD-afspiller, og det virker tilsyneladende fint - dvs. læseren i drevet kører - men hvad kan der så være galt, siden den ikke vil læse CD´er og starte iTunes ?                                                                 HAR været i iTunes/Indstillinger/Generelt/Når CD insættes=afspil CD 

Håber på løsningsforslag :-)

  6
1
  747

2696

335
PallMei (Skribent)
18. oktober 2019 @ 18:21
Bit kongen
Så er det nok Cd'en der problemet. Enten beskidt, ridset eller hjemmebrændt i dårlig kvalitet. Hvis du har mulighed, så tjek om den virker i en anden maskine/cd-afspiller.

4586

389
18. oktober 2019 @ 18:27
FPU

Umiddelbart kan det skyldes to ting:

1. CD'en er for for fedtet ridset til, at drevet kan læse den. Har du prøvet at tørre den godt af med f.eks. et viskestykke eller fnug-frit papir?

2. Et DVD-drev har faktisk to lasere til aflæsning af optiske medier, en til DVD'er (kort bælgelængde) og en til CD'ere (længere bølgelængde). Mit gæt er, at CD-laseren enten er defekt eller beskidt. Prøv evt. med en rense-CD. Kan vel stadig købes i PC-forretninger.

Prøv dog lige at teste drevet med andre musik-CD'ere først. Hvis de konsekvent bliver spyttet ud, er det nok CD-laseren, som er gået. Hvis det er tilfældet, vil jeg gætte på, at det koster omkring en Tusse at få skiftet drevet.

Jeg kan anbefale MacMeny i Kolding eller SuperMacService i Kastrup; jeg har fået repareret min MBP begge steder, herunder udskiftning af mit DVD-drev, fordi spindelen pludselig fulgte ud sammen med en DVD.

Held og lykke og feed-back-

P.S. Velkommen herinde på Macnyt. Bare spørg løs; så svarer vi efter bedste evne. Det er bl.a. derfor vi hænger ud herinde.



0
18. oktober 2019 @ 19:18

Hej Tonny - og tak for tilbagemeldingen og velkomsten ( tror fordelen er helt på min side :-) )

Jeg har nu prøvet med en del forskellige CD´ere, og nogle kan spilles korrekt og andre kan desværre ikke - og de er hverken ridset eller snavset/fedtet  ! - Jeg tror det er en formatfejl i sw - protekol-læse-fejl i den firmware jeg bruger - kan det passe ?

Som jeg pt. ser det, er der ikke fejl på læserene i drevet. Når jeg lægger en læsbar CD i drevet, knurrer (læser) den kortvarrigt - speeder op, og afspiller CD´en korrekt -  men lægger jeg en af de CD´ere den ikke vil læse i drevet, knurrer (læser) den kortvarttigt - venter - knurrer (læser) igen - venter osv. 4-5 gange og spytter så CD´en ud igen - den kommer aldrig op i hastighed  :-(  - formatfejl ved første læsning  ?

Gad vide, om Yosimite 10.10.5 eller iTune 12.8.1.3 "kun" vil læse en bestemt formatering ?  og hvad vil jeg så kunne gøre ved det ?  cojo


4586

389
18. oktober 2019 @ 19:35
FPU

Der er nok ikke andet at gøre end at prøve at afspille den på en anden computer.

Hvis det er en Mac, har den jo sandsynligvis iTunes installeret, og hvis den vil afspilles på den Mac, kan du jo få iTunes til at rippe den over på harddisken i et format, som du selv vælger, f.eks. MP3 eller AAC. Du kan også vælge, hvor meget MP3'en skal komprimeres, f.eks. 128 eller 320 KBit:

Vælg  Indstillinger i Arkiv-menuen

Klik på fanebladet Generelt

Klik på knappen Importindstillinger

Vælg din Bit-rate fra lokalmenuen

Klik OK og klik OK

Hvis den genstridige CD er en købe-CD, kan den manglende evne til at afspille den på din Mac måske skyldes, at CD'en er Windows-only DRM-beskyttet (Digital Righs Management). I givet fald kan den kun afspilles på en Windows PC og højst sandsynligt ikke rippes ned på PC'ens disk, selv ikke med trediepartssoftware.

Hvis den er hjemmebrændt, er det nok noget halløj omkring formatet, som du selv påpeger.

Der er ingen "naturlove" på området. Jeg har oplevet skiver, som blev spyttet ud af min ene Mac, men som fint blev afspillet på en anden, og vice versa, både musik-CD'er og dataCD'er.

Jeg har også flere gange oplevet, at en af vennerne bare ikke kunne få lov til at rippe nogle af hans CD'er på sin Windows PC, mens det gik som smurt på min Mac.

Pøj-pøj.


8581

198
18. oktober 2019 @ 19:53
Poseidon

Skrub disken med noget sæbe og varmt vand.



0
18. oktober 2019 @ 20:32

Hej Tonny

Du har nok ret mht. til DRM - men jeg har tidligere rippet en af de CD til netop denne her mac-mini, så det har nok også noget med lovmæssige firmwareændringer at gøre - rettigheder, som Apple skal overholde ! 

lukker sagen her, og finder en alternativ måde at afspille den CD på - YouTube kan desværre ikke ! - men tak for snakken Tonny

cojo