xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Safari åbner ikke www
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


176

2
20. oktober 2019 @ 10:10
Novice

Hej alle

Jeg har en underlig fejl efter opdatering af OS. Hver dag så kan jeg pludseligt ikke åbne hjemmesider på Safari. Der er fint internet og jeg kan afspille podcasts, musik og andet på computeren. Så det er ikke forbindelsen den er gal med. Hvis jeg genstarter mac så virker www på Safari fint.

Men så dagen efter er den gal igen og så skal der genstartes.

Dette er først sket efter at jeg har opdateret til den nye os hvor jeg lavede en clean install

er der forslag til hvad der kan være galt?

  11
0
  1049

2696

335
PallMei (Skribent)
20. oktober 2019 @ 11:17
Bit kongen

Lyder som dns server opsætning kokser. Den der oversætter fra navn til ip-adresse. Det sker også ad og til for mig, uafhængig af enhed. En hurtig måde at fikse det hos mig, er at slukke/tænde for WiFi på maskinen (eller tage kabel ud/i, hvis det er ad den vej du er forbundet). 

Hvis det bliver ved, kan du evt. tilføje den manuelt i din opsætning:

https://support.apple.com/guide/mac-help/enter-dns-and-search-domain-settings-on-mac-mh14127/mac 

Jeg har ikke noget opsat, men der findes andre dns-servere som opendns og google m.fl  har også. Du kan google for at finde der adresser. 

Teoretisk skulle din udbyders dns-server være hurtigst fordi den er tættest på din forbindelse, men det er tvivlsom om du kan mærke forskel.

Du kan også prøve at lade malwarebytes lave et gratis tjek, for om du har snavs på maskinen:

https://www.malwarebytes.com 


2185

44
20. oktober 2019 @ 14:39
ASCII jonglør

Du kan evt. også prøve om Firefox og/eller Google Chrome har samme "fejl" - hvis ikke de har det, er der måske gået et eller andet galt med Safari da du opdaterede dit macOS.

Andre forslag kunne være, at nulstille Safari, og så prøv igen - evt. opret en ny bruger på din Mac, og prøv fra denne nye bruger.


176

2
22. oktober 2019 @ 19:52
Novice

Det hjælper ikke at ændre dns. har prøvet med 8.8.8.8

chrome kan hellere ikke komme på www, sammen med safari mens alt andet er online. Sker hver eneste dag, det virker og så pludseligt virker ikke - genstart og så er det kørende igen. 

<ved pokker ikke hvad der kan være galt mere


1129

127
22. oktober 2019 @ 20:24
Stormogul

podcast og musik kan være "hentet" på forhånd og derfor kan det være du kan afspille dem når du er offline, men tror du er online. :)

for at være sikker på du er online, så skal du åbne terminalen, og taste nedenstående ...

ping 1.1.1.1

dette vil forsøge kontakte adressen 1.1.1.1 en gang i sekundet...

dette kan du gøre når du oplever problemet igen. hvis du kan komme i kontakt med adressen mens www ikke virker, så er det DNS.

hvis du heller ikke kan kontante 1.1.1.1 så er du offline.


186

13
22. oktober 2019 @ 20:59
Novice
Nihad skrev:

podcast og musik kan være "hentet" på forhånd og derfor kan det være du kan afspille dem når du er offline, men tror du er online. :)

for at være sikker på du er online, så skal du åbne terminalen, og taste nedenstående ...

ping 1.1.1.1

dette vil forsøge kontakte adressen 1.1.1.1 en gang i sekundet...

dette kan du gøre når du oplever problemet igen. hvis du kan komme i kontakt med adressen mens www ikke virker, så er det DNS.

hvis du heller ikke kan kontante 1.1.1.1 så er du offline.

Det er alt sammen vældig fint.. og når personen så har set de ping request 100 gange og vælger at trykke på kryds for at lukke Terminal, hvad sker der så ??? :) Desuden siger hun jo det virker i andre browsers, så mon ikke der er net :P

Det vigtige her og en ting folk lige bør fatte, inden de kaster sig ud i terminal brug, eller hacker vinduet som min moster kalder det... LUK DEN KORREKT...

altid ctrl+c bagefter for at stoppe alle aktive processes man har sat i gang siden start. 

herefter ctrl+d til man ser 

Saving session...

...saving history...truncating history files...

...completed.


ellers ender man med en process der står i baggrunden og hugger løs :) Terminal er fint nok, når man forstår at bruge den... Til andre der vil ping noget, åben dog netværktøj, som er bygget til præcis dette formål. Vil i benytte Terminal så brug " ping -c 3 1.1.1.1 " Så modtager du kun 3 svar og slipper for gak og gøgl bagefter. (ja du kan bare lukke terminalen her, der behøver du ikke kill process først.)


1129

127
23. oktober 2019 @ 05:02
Stormogul

ah come on ... det er ping ...

er nu ret sikker på den vil lukke for alle processer sammen med vinduet der har startet dem i 99% af tiden. for terminal er en app... men uden vinduer, er du ikke logget i shell. så nå du lukker vinduet, lukker du automatisk din session i shell.

årsag til at jeg bedre kan lide at få folk i terminalen er at jeg kan nemt give dem instrukser. 

i et program, skal jeg mere eller mindre forklare folk alle checkpoints.

åbn app X

hvor finder jeg den?

i programmer mappen

hvor finder jeg den

ok ... aktivere finder

hvad er finder?

åben en mappe ...

hvordan?

i finder

hvordan finder jeg finder?

den smillende ikon på din dock...

hvad er en dock?

den linije med ikoner

den op i toppen?

se... i GUI kan man bare forvirre endnu mere brugere... da de jo ikke nødvendigvis bruge de samme og korrekte termer til deres dimser på regnemaskinen. 

så kan man prøve sig med spotlight søgning... spotlight er sikkert heller ikke noget mange kalder det.

tryk X og Y ... skriv app x og derefter enter... og skriv ping ... done deal ...

se ... :D

det er meget nemmere ...

jeg er blevet for doven og for gammel til at i år 2019 forklare folk hvordan man benytter basale ting på en computer.

korte og kontante instrukser skal de have.

når folk siger... det fungere i X men ikke i Y så kan det også være at mens de har åbnet Y så er problemet fløjet til en anden maskine eller kontinent...

derfor skal man ikke altid antage hvad folk har oplyst en er korrekt. det er deres oplevelse at det er korrekt, men ikke nødvendigvis virkeligheden.

nu er vi vist off-topic. 


2185

44
23. oktober 2019 @ 17:06
ASCII jonglør
IrmaN skrev:

Det hjælper ikke at ændre dns. har prøvet med 8.8.8.8

chrome kan hellere ikke komme på www, sammen med safari mens alt andet er online. Sker hver eneste dag, det virker og så pludseligt virker ikke - genstart og så er det kørende igen. 


Har du prøver at oprette en anden bruger og så prøve fra den ??


1891

183
PowerPalle (Administrator)
23. oktober 2019 @ 21:30
Stormogul

Jeg har skrevet om det før og har fortsat et tilsvarende problem. I den normale Safari kan jeg ikke åbne bt.dk men i Safari Technology Preview og alle andre browsere går det fint. Det er konsekvent og tømning a cache, ændring af DNS og mange andre muligheder gør ingen forskel. Creaaazzzzyyyy siger jeg.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

256

1
24. oktober 2019 @ 13:17
Juniormedlem

Har samme problem med Bt.dk, det skyldes at jeg har Crystal (til blokering af reklamer) installeret på min iPad.

Løsning: Indstillinger -> Safari -> Slå Crystal fra -> Luk safari helt ned og åben igen, så virker Bt.dk igen.

Så kan jeg gå ind og slå Crystal til igen og så virker det en uges tid. (jeg gentager proceduren hver gang BT ikke virker)

Alternativt er det også nok for mig at skifte til privat browser, så virker BT også.


176

2
24. oktober 2019 @ 16:40
Novice

Hej alle

Tak for jeres. svar, input og forslag. Jeg havde prøvet med at oprette en anden bruger - samme problem

Men jeg TROR at jeg har fundet ud af hvad det måske kan være. For det har kørt normalt de sidste to dage EFTER at jeg fik afinstalleret MalwareBytes og Avast...så det er måske en af de to der har blokeret for et eller andet. 

Hvilket er underligt, for dem har jeg haft installeret før - inden en clean install - og der var der ingen problemer. 

Så nu vil jeg lade det køre i et par dage for at se om det fortsat kører. Hvis det gør det så installere en af programmerne ad gangen for at finde ud af om det sker igen...


1891

183
PowerPalle (Administrator)
24. oktober 2019 @ 19:58
Stormogul
iMac skrev:

Har samme problem med Bt.dk, det skyldes at jeg har Crystal (til blokering af reklamer) installeret på min iPad.

Løsning: Indstillinger -> Safari -> Slå Crystal fra -> Luk safari helt ned og åben igen, så virker Bt.dk igen.

Så kan jeg gå ind og slå Crystal til igen og så virker det en uges tid. (jeg gentager proceduren hver gang BT ikke virker)

Alternativt er det også nok for mig at skifte til privat browser, så virker BT også.

Jeg har ikke Crystal installeret

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger