xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Mac, iPhone m.m. - Strømforbrug/co2-udlening?
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


569

1
24. oktober 2019 @ 17:35
Kaptajn

Hej, måske en kryptisk overskrift men har netop modtaget dette spørgsmål fra en veninde:

Hvis jeg vil prøve at undgå for meget CO2 udledning pga. net-aktivitet, skal jeg så lukke computeren ned for at nettet ikke er aktivt? (måske spørger jeg helt håbløst) Og mht. mobilen, så kan jeg vel sætte den på fly, så er der ingen aktivitet?

Min egen umiddelbare tanke er at det er en håbløs måde at prøve at rede verden på og at det ikke vil gøre nogen forskel, men jeg kunne godt tænke mig at have lidt argumenter og reel viden før jeg svarer.

Her et par umiddelbare tanker:

1) Jeg tænker at den absolut største CO2 synder ved en Mac eller iPhone er at have en... Altså.. At udvindelse af råmaterialer, produktionen samt transport fra Kina m.m. langt overstiger den smule CO2 man udleder ved rent faktisk at bruge den... Sagt på en anden måde.. Når den nu først er blevet produceret og du har købt den, så hjælper det nok ikke meget at lade være med at bruge den.

Er der nogen her der har nogen anelse om hvor meget CO2 der udledes ved produktion kontra ved daglig brug? (og her spiller det vel også ind i hvor stor grad man i et givent land satser på grøn energi, da det vel er strøm man forbrænder ved at bruge den?)

2) Kan det betale sig at slukke sin computer helt frem for at sætte den på vågeblus? (Jeg tænker den evt. kunne bruge mere strøm på at lukke ned og starte op igen, end den vil gøre på vågeblus en halv dag f.eks.)

3) Hvor meget netværkstraffik er det monstro på ens devices når man ikke bruger dem.. Netværkstrafik bruger jo både strøm til ens egen router, bruger strøm på ens enhed samt bruger strøm på de servere man rammer rundt omkring i verden.

4) Er vi enige om at man lige så godt kan slukke sin iPhone som at sætte den på fly-mode.. Den kan vel ikke rigtig noget på flymode andet end at agere et meget fancy ur?

5) Andre ting man skal være opmærksom på i dette regnestykke.


[link=www.rasmusknabe.com]Webdesign: www.rasmusknabe.com[/link]
  8
0
  515

55

3
24. oktober 2019 @ 19:18
Novice

Husk også at slukke routeren, den bruger også strøm.


du kan sagtens bruge telefonen når den er i flymode. Wifi mm virker fint i flymode.

Det er nok bedst hun sælger telefonen, en fastnet telefon udleder nok mindre CO2 ved produktion.

Går ud fra hun allerede har grøn strøm.


569

1
24. oktober 2019 @ 19:26
Kaptajn

Yep, routeren skal selvfølgelig også slukkes :)

Og ok, kunne ikke lige huske præcis hvad der sker når man sætter telefonen på fly mode.. Men hvis WIFI stadig virker så har man vel heller ikke lukket ned for netværkstrafik ved at sætte den på fly mode? - Lukker det udelukkende for telefon delen?

Hvad hun ellers gør ved jeg ikke præcist.

[link=www.rasmusknabe.com]Webdesign: www.rasmusknabe.com[/link]

4586

389
24. oktober 2019 @ 20:32
FPU

Hej Rasmus. Det reelle svar er — så godt som ingenting, altså hvad strømforbrug på din iPhone angår.

Lad os sige, at batteriet er på 2000 mAh (milli-Amperetimer) og skal lades fra helt fladt til fuld kapacitet.

Det "koster" ifølge CO2-beregneren på nedenstående link lidt over et halvt gram CO2.

RenSmart CO2-calculator.

Der er dog lidt større mængder, hvis det drejer sig om f.eks. routere, som det da godt kan betale sig at slukke om natten, og så bliver el-regningen jo også lidt mindre. Det betyder dog, at KWh-prisen bliver større, fordi der er en fast målerafgift på, som er uafhaængig af forbruget, hvilket er ret dumt, hvis man egentlig vil have folk til at spare strømmen:

Forestil jer, at målerafgiften er 1.000,- Kr, om året og KWh-prisen er 2,50 Kr. pr. KWh. Hvis man bruger 1.000 Kwh, bliver prisen 3,50 Kr. pr. KWh, men hvis man bruger 10.000 KWh, reduceres prisen til 2,60 Kr pr. KWh. Regningen bliver stadigvæk større p.gr.a. det større forbrug (men man har måske f.eks. et stort saltvandsakvarium som hobby eller hygger om sine muskler med spa og sauna), men reelt får man mængderabat, hvilket ikke ligefrem kan kaldes en terapeutisk effekt. :-)

Din iPhone-lader er på 5 W, og det er altså ikke ret meget; 1/12 af en standard 60 W glødepære eller omtrent det halve af en standard LED-pære.

Du kan spare meget, meget mere CO2 ved f.eks. at skrue lidt ned for varmen, eller f.eks. ved at smide alle dine stearinlys ud. Så slipper du også for de 19 millioner ultrafine partikler pr. kubikcentimeter! Ja, 19 millioner! Og ja, pr. kubik-CENTIMETER!

Kilde.

Du kan også afkorte dit varme bad (eller i hvert fald nøjes med at tage et soldater-bad), for her kan du spare meget mere CO2 end hvad alle dine mobiltelefoner i hele dit liv kommer til at udlede via deres strømforbrug.


3580

34
24. oktober 2019 @ 20:55
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

Hej Rasmus. Det reelle svar er — så godt som ingenting, altså hvad strømforbrug på din iPhone angår.

Lad os sige, at batteriet er på 2000 mAh (milli-Amperetimer) og skal lades fra helt fladt til fuld kapacitet.

Det "koster" ifølge CO2-beregneren på nedenstående link lidt over et halvt gram CO2.

RenSmart CO2-calculator.

Der er dog lidt større mængder, hvis det drejer sig om f.eks. routere, som det da godt kan betale sig at slukke om natten, og så bliver el-regningen jo også lidt mindre. Det betyder dog, at KWh-prisen bliver større, fordi der er en fast målerafgift på, som er uafhaængig af forbruget, hvilket er ret dumt, hvis man egentlig vil have folk til at spare strømmen:

Forestil jer, at målerafgiften er 1.000,- Kr, om året og KWh-prisen er 2,50 Kr. pr. KWh. Hvis man bruger 1.000 Kwh, bliver prisen 3,50 Kr. pr. KWh, men hvis man bruger 10.000 KWh, reduceres prisen til 2,60 Kr pr. KWh. Regningen bliver stadigvæk større p.gr.a. det større forbrug (men man har måske f.eks. et stort saltvandsakvarium som hobby eller hygger om sine muskler med spa og sauna), men reelt får man mængderabat, hvilket ikke ligefrem kan kaldes en terapeutisk effekt. :-)

Din iPhone-lader er på 5 W, og det er altså ikke ret meget; 1/12 af en standard 60 W glødepære eller omtrent det halve af en standard LED-pære.

Du kan spare meget, meget mere CO2 ved f.eks. at skrue lidt ned for varmen, eller f.eks. ved at smide alle dine stearinlys ud. Så slipper du også for de 19 millioner ultrafine partikler pr. kubikcentimeter! Ja, 19 millioner! Og ja, pr. kubik-CENTIMETER!

Kilde.

Du kan også afkorte dit varme bad (eller i hvert fald nøjes med at tage et soldater-bad), for her kan du spare meget mere CO2 end hvad alle dine mobiltelefoner i hele dit liv kommer til at udlede via deres strømforbrug.

Jeg er enig med dig, Tonny. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

569

1
24. oktober 2019 @ 21:09
Kaptajn

Tak, der var nogle gode argumenter jeg ikke selv havde været omkring.


[link=www.rasmusknabe.com]Webdesign: www.rasmusknabe.com[/link]

569

1
24. oktober 2019 @ 21:10
Kaptajn

Hmm.. Ville lige liste hvad jeg selv har skrevet ind til videre men kan simpelthen ikke få lov til at paste det ind her.. Andre der har oplevet det?

Nu prøver jeg lige i source code mode: 

Hvis jet skulle sige én overordnet ting så er jeg rimelig sikker på at det betyder tæt på ingen ting i det store billede og jeg vil derfor mene at man skal bruge sin energi et andet sted hvis man ønsker at gøre en forskel for vores verden… Men det er jo reelt set ikke det du spørger om, så her er i hvertfald et par tanker: 

1) Først og fremmest er det væsentligt at slå fast at langt den største del af den CO2 udledning du kommer til at være medvirkende til ved at have og bruge en computer og telefon, allerede er brugt det sekund du køber dem. 

Udvindelsen af råmaterialerne der skal benyttes til at bygge computeren, batteriet, chips osv. er en af de ting der er mig bekendt er den helt store CO2 synder i verden… Der er tale om aluminium, silicium, lithium osv. - Her kan du f.eks. se en artikel vedr. Udledning af CO2 ved produktion af lithium batterier til el-biler… 

https://ing.dk/artikel/svensk-undersoegelse-produktion-elbilers-batterier-udleder-tonsvis-co2-200080 

Der er ingen tvivl om at det sviner langt mere at lave en elbil end en benzinbil, og en elbil bliver derfor KUN bedre end benzinbiler hvis man bruger dem rigtigt meget (og i stedet for benzinbiler)… Så hvis du først har købt en elbil og derefter bruger den rigtigt lidt for at skåne miljøet yderligere, så ender man med at gøre det modsatte! Dvs. når først den er lavet, og har svinet derved, kan man lige så godt bruge den.. ellers er det for alvor spild.. Om det samme gælder én til én for computere og telefoner ved jeg ikke med sikkerhed, men jeg tænker det er rimeligt at antage at vi er i samme boldgade her. Skaden er sket det sekund den er produceret og den skade bliver kun større hvis den er sket for ingenting :) 

Ud over udvindelsen af råmaterialer skal selve computeren og telefonen jo også produceres på en fabrik og sidst men ikke mindst skal den transporteres, typisk fra Kina, til Danmark før vi kan købe den. 

I tilgift foregår alle de tre overnævnte ting (udvinding af råmaterialer, produktion, samt transport) typisk på måder og i lande der er længst bagud med den grønne omstilling og dermed er dem der sviner aller mest. 

2) Hvis du lukker skærmen på din computer og derved sætter den i sleep mode vil den rigtig nok bruge en meget lille mængde strøm på at holde hukommelsen i live og den kan også godt finde på at installere opdateringer af sig selv og derved også aktivere netværket. - Dette undgår du selvfølgelig ved at slukke den. Problemet er blot at den rent faktisk bruger mere strøm på henholdsvis at lukke helt ned og starte helt op, end den gør på blot at gå på sleep mode og så åbne igen. Så det afgørende her er nok hvor tit du slukker/tænder den… Ud fra hvad jeg kan læse på google så er du bedst tjent med at benytte sleep funktionen hvis vi taler om at du går til og fra computeren flere gange dagligt. - Til gengæld kan det måske give mening at slukke computeren helt maks én gang dagligt (altså når du går i seng). 

Men det skal selvfølgelig ikke være helt så let eller lige til for det viser sig at computeren rent faktisk også slides marginalt mere ved at blive slukket og tændt helt, end den gør ved at gå til og fra sleep mode… Så ved at slukke og tænde den rigtig mange gange forkorter du rent faktisk dens potentielle levetid og spørgsmålet er jo så hvad der bedst kan betale sig i det lange løb.. Vi har allerede slået fast at det er produktionen der som en engangs hændelse står for den største CO2 udledning i computerens levetid, og derfor vil en computer jo relativt set belaste miljøet mindre jo længere den lever og er i brug. 

Og helt nede i petitesserne skal man også huske på at man selv manuelt skal stå for opdateringer m.m. hvis man ikke lader computeren gøre det automatisk om natten.. Opdateringer af softwaren er leder typisk til bedre stabilitet samt optimeringer hvilket i sidste ende formindsker computerens strømforbrug.

[link=www.rasmusknabe.com]Webdesign: www.rasmusknabe.com[/link]

1708

43
24. oktober 2019 @ 21:56
Stormogul

Husk nu at lille Danmark IKKE kan rede verdenen fra undergangen !!!

Lev livet så længe det varer.


569

1
24. oktober 2019 @ 22:01
Kaptajn
Lev livet så længe det varer.

Det er vel praktisk talt umuligt at gøre andet?

[link=www.rasmusknabe.com]Webdesign: www.rasmusknabe.com[/link]