xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
macOS Catalina 10.15.1
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


2273

157
29. oktober 2019 @ 23:19
ASCII jonglør

Apple releases macOS Catalina 10.15.1 update with new Emoji, HomeKit Secure Video support, and more

- men har den opdatering hjulpet på de problemer, som mange af jer har haft med Catalina?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  22
7
  996

3580

34
30. oktober 2019 @ 05:19
Virtual Machine

Jeg har store problemer med iCloud synkroniseringen efter jeg installerede Catalina. Noter, Beskeder, Musik, Mail synkroniserer slet ikke eller også er de bare meget længe om det. Om der er mere galt, husker jeg ikke eller også har jeg ikke lagt mærke til det.


Nogle gange er Noter og Mail en hel dag forsinket. Nogle gange er det blot en halv time eller mindre. Men det er sket flere gange, at alt hvad jeg laver i Noter og i Mail før bliver opdateret på computeren næste dag. 

Beskeder får jeg meget sporadisk i Catalina, slev om de kommer prompte og hver gang på min telefon. Jeg vil antage at der er 90% chance for at få en besked fra en anden Apple enhed på computeren. Jeg får slet ingen beskeder fra non-Apple enheder computeren. Der er jeg nu blevet nød til at åbne min telefon hver gang for at svare. Før fik jeg samtlige beskeder på computeren. Altså alt var synkroniseret. Det er det ikke længere. Jeg har været inde i "Slå beskeder i iCloud til".

Det er ikke alle sange Catalina vil overføre til telefonen af sig selv. I stedet hjælper det at forbinde de to enheder med et USB kabel og synkronisere manuelt. Det er ikke længere alle numre den vil afspille på min telefon (Ingen rettigheder i mit land). Der er altså pludselig kommet DRM på mine noget af mit musik som jeg havde liggende længe før Apple Music eksisterede.

PS: Jeg har lavet en clean install to gange nu siden Catalina blev udgivet.

Jeg ser virkelig frem til den her opdatering   


Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

3580

34
30. oktober 2019 @ 08:31
Virtual Machine

Nå. Men bare lige ofr ar stryge salt på såret, så er min MBA bricked efter denne installation.

Kan jeg på nogen måde få adgang til min SSD for at redde alle mine data?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

4593

394
30. oktober 2019 @ 08:50
FPU
Lars Sejerup skrev:

Nå. Men bare lige ofr ar stryge salt på såret, så er min MBA bricked efter denne installation.

Kan jeg på nogen måde få adgang til min SSD for at redde alle mine data?

Det burde være muligt at mounte MBA'en som ekstern disk på en anden Mac ved at starte den op i Target Disk Mode.

Derefter burde det være muligt for dig at klikke dig ind til din brugermappe, med mindre altså du har valgt at lad hele MBA'ens disk kryptere, for så tror jeg, at du er nødt til at boote fra disken med dit administartorpassword.


3580

34
30. oktober 2019 @ 09:09
Virtual Machine
  1. Tonny Freimanis skrev:
Lars Sejerup skrev:

Nå. Men bare lige ofr ar stryge salt på såret, så er min MBA bricked efter denne installation.

Kan jeg på nogen måde få adgang til min SSD for at redde alle mine data?

Det burde være muligt at mounte MBA'en som ekstern disk på en anden Mac ved at starte den op i Target Disk Mode.

Derefter burde det være muligt for dig at klikke dig ind til din brugermappe, med mindre altså du har valgt at lad hele MBA'ens disk kryptere, for så tror jeg, at du er nødt til at boote fra disken med dit administartorpassword.

Disken er dog ikke krypteret. Men vi har ikke den fornødne viden til at hive data ud af den. Så vi laver bare en clean install og holder vejret 😅

Tak for support, Tonny 👍🏻


Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2273

157
30. oktober 2019 @ 09:21
ASCII jonglør

Håber virkelig det hjælper med en clean install på maskinen med det nye 10.15.1. Good Luck!   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8586

198
30. oktober 2019 @ 10:26
Poseidon

Jeg tror jeg venter som minimum til 10.15.4 med alle de problemer folk ser ud til at have i denne omgang.. Jeg er imponeret over at i tør! :)


2273

157
30. oktober 2019 @ 10:49
ASCII jonglør

Ja, denne omgang macOS-update er rent ud sagt forløbet skammeligt   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1641

24
30. oktober 2019 @ 13:18
Stormogul

Absolut ingen problemer på vore maskiner.....

Once you go Mac - You'll never go back..!

2273

157
30. oktober 2019 @ 13:48
ASCII jonglør

Kunne bestemt være interessant at vide, hvad "vore maskiner" er? Måske ville jeg så selv turde?   

På forhånd tak.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

3580

34
31. oktober 2019 @ 07:46
Virtual Machine

Nå så kom vores MBA op og køre igen med en clean install. 

Udover at den bliver så varm at man kan riste pølser på den, så får jeg konstant badebolde i Mail. Den var ny. Lad os se om det bare er fordi den sorterer i mine mails, og at det går over senere. Men indtil videre har jeg været nød til at tvangslukke Mail, fordi den (svarer ikke).

Lad os se hvad Catalina ellers har af overraskelser til mig. Det er jo Halloween idag   

Jeg vil ikke anbefale at opdatere denne gang.

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1641

24
31. oktober 2019 @ 08:16
Stormogul
Factory skrev:

Kunne bestemt være interessant at vide, hvad "vore maskiner" er? Måske ville jeg så selv turde?   

På forhånd tak.

1 stk iMac late 2015,  1 stk iMac  medio 2017, 1 stk MacBoook Air 2016 og 1 stk MacBook 2016...    Alle installeret med Catalina Ver. 10.15.1  og som skrevet de fungerer alle uden problemer...  :-)

Men måske vi bare er heldige...?   :-)


Once you go Mac - You'll never go back..!

4

0
31. oktober 2019 @ 08:57
Nyt medlem

Mine browsere vil ikke komme på internettet - eller de er en laaang  krig om det - er det muligt at tilbage rulle 10.15.1 opdatering  - kan sige på min gamle Windows computer ingen problemmer


4593

394
31. oktober 2019 @ 09:17
FPU

@Lars:

Target Disk Mode er ellers ikke så slemt. Man skal blot have en ekstra Mac af sådan cirka samme årgang, så stikket er det samme på begge Mac'er, og så et FirewWire-kabel (ældre Mac'er) eller et ThunderBolt-kabel.

Man forbinder de to Mac'er med kablet, booter den fungerende Mac helt op og derefter den genstridige Mac, mens man holder T-tasten nede på dens tastatur.

Hvis der ellers ikke er andre problemer, dukker den genstridige Mac's harddisk op på den fungerende Mac's skrivebord som enhver anden ekstern disk eller memory-stick, samtidig med at der sejler et FireWire-logo rundt på skærmen på den genstridige Mac.

Derefter klikker man sig blot ind i brugermappen og henter de ting ud, som man vil gemme, med mindre disken (eller brugermappen) altså er krypteret.

Hvad angår din badebold i Mail gætter jeg på, at den er ved at hente alle din mails ude på din mail-server, både sendte og modtagne, og at det er derfor den kløjs i det, indtil de allesammen er hentet.

Jeg ved ikke, og det også er derfor at din MacBook Air bliver så varm, men det kan du muligvis finde ud af i Aktivitetsåvervågning.


189

12
31. oktober 2019 @ 10:57
Novice

Heller ingen problemer her.

iMac, 5K, 27 inch, late 2015 og iPhone 8 S.

Jeg bruger ikke mail. Mailprogram er Thunderbird og Protonmail. En sjælden gang gmail.


2273

157
31. oktober 2019 @ 12:23
ASCII jonglør

Tak for svar vedr. hvilke maskiner, der uden problemer kan køre med Catalina.

Ud fra det enorme datasæt (2 svar med ialt 5 maskiner) kan man jo allerede nu stensikkert konkludere, at flg. maskiner bygget efter late 2015 ser ud til at kunne køre Catalina uden problemer:

  • iMac
  • MacBoook Air
  • MacBook

Hvis nu denne analyse holder - hvad kan så være årsagen til de mange mishaps med Catalina? En nærliggende tanke kunne jo være, at man i Catalina ikke har formået at tage hensyn til hardware i Macs bygget før efterår 2015    

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

362

18
31. oktober 2019 @ 16:30
Lærling
Factory skrev:

Tak for svar vedr. hvilke maskiner, der uden problemer kan køre med Catalina.

Ud fra det enorme datasæt (2 svar med ialt 5 maskiner) kan man jo allerede nu stensikkert konkludere, at flg. maskiner bygget efter late 2015 ser ud til at kunne køre Catalina uden problemer:

  • iMac
  • MacBoook Air
  • MacBook

Hvis nu denne analyse holder - hvad kan så være årsagen til de mange mishaps med Catalina? En nærliggende tanke kunne jo være, at man i Catalina ikke har formået at tage hensyn til hardware i Macs bygget før efterår 2015    

Jeg kører 10.15.1 på en Mac mini (Late 2012), 2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7 med 4Gb RAM.
Den kører uden problemer, overhovedet.
Jeg bruger Mail, på daglig basis.
Som browser bruger jeg Chrome også uden problemer.
Det eneste er min DropBox app, som vil ændre godkendelse til at ændre rettigheder påen folder efter hver reboot, men den fejl ligger måske i DropBox regi!?


2273

157
31. oktober 2019 @ 17:22
ASCII jonglør

Intet falder så nydeligt til jorden med et brag, som en latterlig teori. Jeg regnede jo heller ikke med, at den holdt stand - men med al den virak, som Apple har afstedkommet med dette Catalina-sjusk - hvad skal man så snart gribe og gøre i?

Foreløbig afholder jeg mig ihvertfald fra at opdatere.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

3580

34
01. november 2019 @ 06:45
Virtual Machine
Nogle gange når jeg får en mail, som jeg vil printe ud, plejer jeg at markere teksten i Mail, og kopiere den over i Pages. Men gør jeg det nu efter den nye Catalina opdatering, så får jeg en masse mærkelige tegn i Pages. Det er kommet lige efter den nye opdatering, og det samme sker efter den Clean Install jeg lige har lavet. Er der et work-around på på den udfordring?
Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1708

43
01. november 2019 @ 07:02
Stormogul

Photo app kører stadig her hos mig, den bliver vel færdig til næste sommer - eller aldrig.  😩

Håber at det bliver fikset i næste opdatering ....


2273

157
01. november 2019 @ 09:37
ASCII jonglør

Jeg håber virkelig, at jer der har problemer af den ene eller anden slags, gør flittigt brug af feedback-muligheden til Apple. For i mine øjne nærmer Catalina sig en regulær skandale - Apple Vista?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1129

129
01. november 2019 @ 09:48
Stormogul

jeg måtte lige hente combo for *.15.1  da den fik kernel panic hver ga jg jeg forsøgte at installere på normal vis. 

og det hjalp på installationen.


2273

157
01. november 2019 @ 09:51
ASCII jonglør

Okay, that’s it - Catalina får ikke adgang her i huset. Vi venter til næste udgave af macOS.

Det er for øvrigt også en virkelig grim ø  

PS. Tro det eller lad være - umiddelbart efter med dette indlæg at have aflyst min MBPs deltagelse i Catalina-eksperimentet, fik jeg et af disse reklameopkald fra Microsofts Calcutta-kontor - som om jeg nu var Saved To Microsoft. Læser de mon med herinde?   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”