xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Catalina kan ikke installeres
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)



0
30. oktober 2019 @ 07:35

Jeg har en MacBook Pro fra december 2017. Jeg kan ikke opdatere til Catalina, den siger "Enheden er ikke formateret som APFS". Min Mac gik i sort for 2 mdr siden, og den kom tilbage fra reparation efter at Logic Board var skiftet, og alt skulle installeres forfra. Kan den være fejlformatteret i.f.m. reparationen?

  4
1
  1015

2696

335
PallMei (Skribent)
30. oktober 2019 @ 08:18
Bit kongen
hanslun skrev:

Jeg har en MacBook Pro fra december 2017. Jeg kan ikke opdatere til Catalina, den siger "Enheden er ikke formateret som APFS". Min Mac gik i sort for 2 mdr siden, og den kom tilbage fra reparation efter at Logic Board var skiftet, og alt skulle installeres forfra. Kan den være fejlformatteret i.f.m. reparationen?

Ved ikke om fejlformateret er det rigtige ord, men den er blevet installeret med en tidligere version af macOS som ikke understøttede APFS. 

Men så må du jo formatere den til APFS, inden du starter installationen.

https://support.apple.com/da-dk/HT208496 

(Syntes bare det er underligt at den ikke laver en automatisk konvertering af den eksisterende, hvis det var Mac Os format, så spekulere på om der overhovedet er installeret macOS eller det er forkert disk/partition du vil installere på.)



0
30. oktober 2019 @ 08:38

Tak for svar! 😊👍


Ser det rigtigt ud, eller skal der være en beholderdisk??? (ved ikke så meget om det)

 Som du også ser,  er "konverter til APFS" ikke mulig. 


4586

390
30. oktober 2019 @ 09:02
FPU

Hej hanslun.

Prøv lige at klikke på "Apple SSD" i stedet for "Macintosh HD" derude til venstre, for det KAN være, at du efterfølgende får lov til at konvertere til APFS.

Det er lidt langhåret at forklare, men mens Macintosh HD er den del af disken, som du kan se på skrivebordet og navngive, som du har lyst til, så er Apple SSD HELE disken (bl.a. inkl. Recovery Partition) og som sådan den, som skal formateres eller konverteres.

Det er et åbent spørgsmål, hvor fejlfri en konvertering er, og alt andet lige risikerer man færre fejl ved en omformatering og efterfølgende tilbagekopiering fra f.eks. TimeMachine eller ny-installering af macOS og anden software.

Under alle omstændigheder bør du have lavet en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, inden du begynder at dimse med diskens formater.

Og velkommen herinde på Macnyt. Bare spørg løs; det er blandt andet derfor, vi hænger ud herinde.

Held og lykke og feed-back.


2696

335
PallMei (Skribent)
30. oktober 2019 @ 09:05
Bit kongen
hanslun skrev:

Tak for svar! 😊👍


Ser det rigtigt ud, eller skal der være en beholderdisk??? (ved ikke så meget om det)

 Som du også ser,  er "konverter til APFS" ikke mulig. 

Prøv menu>oversigt>vis alle (cmd+2) og se om du kan på et andet niveau. Men det er tvivlsomt du kan, når den er systemdisk (du er bootet op på den og systemet køres fra den), men kan være den vil tilbyde at genstarte. Hvis ikke skal du gøre det fra gendannelse/installation af Catalina som vist i Apple linket i min forrige post. Hvis ikke du har noget at gemme, så formater/slet, hvis ikke konverter er muligt.