xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Udskiftning af SSD - værksted eller ej
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


13

0
30. oktober 2019 @ 20:32
Nyt medlem

Hej,

Jeg skal have skiftet SSD i min Mac, og har derfor haft den sendt til reparation hos iHero. De kan ikke skaffe en harddisk hjem, så jeg får min Mac sendt retur. 

Mit spørgsmål går på, om det kan svare sig, kvalitetsmæssigt af harddisk, at bruge lidt flere penge på at få et værksted til at skifte den. Jeg kan godt selv skifte harddisken, men er i tvivl om hvilken SSD jeg skal købe, hvis jeg tager sagen i egen hånd. 

Kan jeg finde en SSD i samme kvalitet på nettet som dem de bruger på et uautoriseret værksted? Eller kan det betale sig at finde et nyt værksted der kan fikse opgaven?


Jeg håber nogen af jer lige kan guide mig - God aften! 

  9
0
  541

456

8
30. oktober 2019 @ 21:31
Seniormedlem

Det tager kun et par minutter at skifte en harddisk, og du kan selv gøre det så godt som et værksted, vil jeg tro. 

Kig på ifixit.com og find din mac og skift efter anvisningerne. 

Du skriver ikke hvilken mac du har, men hvis du har en ældre mac som kører med konventionel harddisk, så vil jeg anbefale at du køber en ssd i stedet. F.eks. Samsung evo (eller pro) 840. Du vil så opleve at maskinen starter lynhurtigt og starter programmerne stort set med det samme. Og der vil formentlig være mindre varmeudvikling da ssd ikke har bevægelige dele. 

Har du derimod en af de nyere Macbook Pro’s så skal du altid sikre dig 100% at ssd-en passer præcis til din model. 


1129

129
30. oktober 2019 @ 22:08
Stormogul

du bliver nok nød til at specificere hvilken model og årgang din mac er. før vi kan svare kvalificeret.

som jagersolen har været inde på, så er de ældre maskiner nemme at udskifte diske i. men de nyere har det lidt sværere, og hvis det er de helt nye bærbar maskiner så er det umuligt. 

så kom med info, og så vil der være nogen som kan muligvis give en helt detaljeret fremgangsmåde.


13

0
31. oktober 2019 @ 00:02
Nyt medlem

Tak for svar begge to. 

Det er en 13" MacBook Pro MF841DK/A A1502.


1129

129
31. oktober 2019 @ 06:11
Stormogul

det ser ud som om du muligvis godt kan bruge en m.2 disk, med en adapter der konvertere det til apple "standard".

men for at være helt sikker, skal du nok oplyse hvilken årgang maskinen er fra. i Æble menuen tryk på "Om denne mac". nyt vindue vil poppe op, og der vil stå noget med "macbook pro 13" (retina early 2013) eller noget i den dur.

For så ved vi model år også.

Hvis det er fra 2013-2015 kan du godt bruge en almindelig m.2 disk med en kina adapter. hvis det er nyere, så kan du nok ikke lave den løsning.

Du kan læse mere om udskiftning jeg lavede for min kones maskine, fra 2015. 

https://mac.nihad.dk/2018/10/18/macbook-pro-early-2015-udskiftning-af-ssd/



456

8
31. oktober 2019 @ 11:10
Seniormedlem

På billedet kan man se at maskinen er fra 2013-2014-2015. Den er utrolig nem at sætte ny ssd i. 

Af med bagbeklædningen og løsn den skrue der holder ssd-en (øverst til højre). Sætte den nye i og luk. Færdig. 

Men Nihads løsning med en adapter samt en en Samsung 970 evo er rigtig smart. Under 1000 bobs og du har 500 gb og en hurtigere ssd end den Apple sætter i fra start. 

Men vær opmærksom på at du IKKE kan bruge Samsung 970 evo Plus - altså vælg den uden "plus"...


13

0
31. oktober 2019 @ 12:04
Nyt medlem

Den er fra primo 2015.

Så I vil mene at den her er det bedste valg? 

Kan I svare på hvorfor plus modellen ikke kan bruges? Den ser ud til at være bedre og billigere.

Og så skal jeg have sådan en adapter her, eller?



456

8
31. oktober 2019 @ 12:27
Seniormedlem

Producenten af den adapter Nihad linkede til skriver selv at den ikke kan bruges med plus-modellen. 



456

8
31. oktober 2019 @ 12:27
Seniormedlem

Ring og spørg firmaet der forhandler adapteren om den kan bruges :-)



8581

198
31. oktober 2019 @ 13:49
Poseidon
Rasmus Hartung skrev:

Kan jeg finde en SSD i samme kvalitet på nettet som dem de bruger på et uautoriseret værksted? Eller kan det betale sig at finde et nyt værksted der kan fikse opgaven?

Du kan ofte få en bedre SSD end det en forhandler sætter i som standard, og samtidigt til en billigere penge. Husk på de er til for at tjene penge.