xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)
macnyt  /  forum  /  emne
Kvantekomputere - her vil selv Apple være prisgivet
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)


2268

156
07. november 2019 @ 11:46
ASCII jonglør

Forleden kom det frem, at man nu har fået et gennembrud indenfor kvante-computere. I kan læse lidt om dette her:

Wikipedia: Kvantecomputer

Googles nye kvantecomputer er 158 mio. gange hurtigere end verdens bedste supercomputer

Video med Lars Tvede: Hvad kan quantum computere egentlig gøre?

Hvad har det så med Apple at gøre? Well, Apples arbejde på sin digitale sikkerhedspolitik vil ihvertfald blive helt ligegyldig, et slag i luften - for hvis vi først få kvante-computere på banen, så kan vi alle, inkl. samtlige militære systemer, alle statshemmeligheder, alle bankkonti etc. etc. godt pakke sammen, for al data bliver åbenbart tilgængeligt overalt. Passwords? Glem det! Kryptering? Glem det!

Lidt mærkeligt, ikke? - at computer-udviklingen slår sit eget potentiale ihjel på denne måde. Ironisk, må man ihvertfald sige. Et andet perspektiv dukker samtidig op: 100% ærlighed om alt bliver helt nødvendigt, ihvertfald på det digitale område. Hvilken fantastisk mulighed - egentlig.

Nå, det ligger jo lidt ude i fremtiden, men kvante-computerne kommer, det er stensikkert nu. Jeg tror også, at man med mere end 100% sikkerhed kan sige, at kvante-computere står allerallerallerøverst på samtlige stormagters dagsorden og militære budgetter fremover (og sikkert har gjort det længe). Det betyder også, den snarlige fremtid med aktive kvante-computere vil blive ikke alene fuldstændig uoverskuelig for os allesammen, men også fuldstændig uforudsigelig på utallige komplekse måder (hvilket så igen egentlig ikke er nogen nyhed  ).

Pga. kvante-computeres snarlige opdukken har jeg derfor besluttet mig for at lære at strikke. Mit første projekt er et sæt uldstrømper til den kommende vinter.

Held og lykke derude!   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  5
1
  740

1900

183
PowerPalle (Administrator)
07. november 2019 @ 12:23
Stormogul

Strikkede sokker hører til i en anden forum-kategorien   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
07. november 2019 @ 14:19
FPU

Jeg har læst om det modsatte m.h.t. sikkerhed i forbindelse med en kvante-computer, for hvis man bruger sådan en fætter til at kryptere sine data med, skulle det angiveligt være matematisk umuligt at bryde koden.

Det er dog så længe siden, at jeg for længst har glemt, hvor jeg læste det. Det mar muligvis på et eller andet Mac-forum på Usenet, hvis der ellers er nogen herinde, der kan huske, hvad det er.

Nå, måske husker jeg forkert og forveksler det med 256 bit kryptering, men det er da vildt, at der er en fungerende kvante-computer prototype på banen.


2268

156
07. november 2019 @ 17:38
ASCII jonglør

Nu tager artiklen så vidt jeg kan se ikke højde for, om en kvante-computer faktisk kan lave en kryptering, som en anden kvante-computer ikke kan bryde. Det er vist også netop det, som man kalder "et godt spørgsmål".

Hele mit indlæg bygger på dette citat fra artiklen, som jeg finder yderst betydningsfuldt og som meget godt beskriver de virkelig uforudsigelige følger af kvante-computerens fremkomst:

"Men når kvantecomputerne kommer, så står vi overfor, at man kan bryde eksisterende kryptering. Så vil alle de krypterede meddelelser, der er lagret, kunne blive læst. Så er der ingen, hverken regeringer eller kriminelle bander, der har nogle hemmeligheder længere. Økonomiske transaktioner, samtaler, forretningshemmeligheder, patenter, oplysninger om folk, politiske efterretninger, det hele vil blive frit tilgængeligt," siger Jørn Larsen (CEO i it-virksomheden Trifork)

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
08. november 2019 @ 00:09
FPU
Factory skrev:

Nu tager artiklen så vidt jeg kan se ikke højde for, om en kvante-computer faktisk kan lave en kryptering, som en anden kvante-computer ikke kan bryde. Det er vist også netop det, som man kalder "et godt spørgsmål".

Hele mit indlæg bygger på dette citat fra artiklen, som jeg finder yderst betydningsfuldt og som meget godt beskriver de virkelig uforudsigelige følger af kvante-computerens fremkomst:

"Men når kvantecomputerne kommer, så står vi overfor, at man kan bryde eksisterende kryptering. Så vil alle de krypterede meddelelser, der er lagret, kunne blive læst. Så er der ingen, hverken regeringer eller kriminelle bander, der har nogle hemmeligheder længere. Økonomiske transaktioner, samtaler, forretningshemmeligheder, patenter, oplysninger om folk, politiske efterretninger, det hele vil blive frit tilgængeligt," siger Jørn Larsen (CEO i it-virksomheden Trifork)

Interessant. Vi må hellere se at få ringet til fremtien, så Terminator kan komme tilbage til nutiden og destruere Google's kvante-CPU, så vi alle sammen kan have vore bankkonti i fred. :o)


2268

156
08. november 2019 @ 10:13
ASCII jonglør

ja, interessant. Meget.

Pokkers da! Der tabte jeg en maske - strikning kræver åbenbart større fingerfærdighed end tastatur-arbejde. Vi kommer derfor sandsynligvis til at forlange af Terminator, at han kan strikke.......hov, dén havde jeg ikke lige set komme....

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”