xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Catalina Internet Shring og keyboard
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


50

1
11. november 2019 @ 08:41
Novice

Jeg bruger min macmini som router, dvs deler ethernet til wifi. Det virker ikke i Catalina. Sætter det op på samme måde som i Mojave, men netværket bliver ikke lavet. Hvis jeg går direkte i wifi ikonet i menuen kan jeg lave et netværk, men uden kode, så alle kan komme ind. :(

Jeg kan heller ikke vælge dk tastatur layout, eller dvs. det kan jeg, men tasterne er danske, men placeret som på et US board med den flade enter knap. Det medføre, at @ ligger på en tast, som ikke finde på mit tastatur. 

Oplever I de samme problemer?


  12
0
  1035

4593

394
11. november 2019 @ 10:09
FPU

Hvis jeg huser rigtigt, så ligger @ på 2-tasten, enten som Alt-2 eller Ctrl-2.

Du må også kunne se, hvor den ligger, hvis du vælger amerikansk layout og så åbner Keyboard Viewer.

Ellers kan du copy/paste snabel-a'et ind i e-mailadresserne, indtil du får løst dit Catalina-problem.

Her er jeg desværre ikke til nogen hjælp, men det lyder godt nok spooky, at man kan koble sig på dit netværk uden et password.


2709

341
PallMei (Skribent)
11. november 2019 @ 10:35
Bit kongen
p0w3rb00k150 skrev:

Jeg bruger min macmini som router, dvs deler ethernet til wifi. Det virker ikke i Catalina. Sætter det op på samme måde som i Mojave, men netværket bliver ikke lavet. Hvis jeg går direkte i wifi ikonet i menuen kan jeg lave et netværk, men uden kode, så alle kan komme ind. :(

Du beskriver ikke hvilken metode det var i Mojave, men uden at have testet ville jeg dele internet ved 

  • systemindstillinger
    • deling
      • internetdeling
        • Del forbindelse fra = Ethernet
        • Til computere, der bruger: = W-Fi
          • Wi-Fi-indstillinger (hvor du så kan opsætte den ønskede sikkerhed)
Jeg kan heller ikke vælge dk tastatur layout, eller dvs. det kan jeg, men tasterne er danske, men placeret som på et US board med den flade enter knap. Det medføre, at @ ligger på en tast, som ikke finde på mit tastatur. 

Oplever I de samme problemer?

Har du tjekket Systemindstillinger->tastatur->indtastningsenheder? (Der er også en genvej til det via Systemindstillinger->Sprog & område->Tastatur)


50

1
11. november 2019 @ 18:48
Novice

Det fungere præcis som i Mojave, men når du trykker på start kommer der intet netværk fram...



Tjek billedet, @ ligger ikke på shift+2, men kun på alt og en tast som ikke findes.....




2709

341
PallMei (Skribent)
11. november 2019 @ 19:27
Bit kongen
p0w3rb00k150 skrev:

Det fungere præcis som i Mojave, men når du trykker på start kommer der intet netværk fram...

Og hvordan afviger det fra, hvad jeg skrev? Du må enten forholde dig til mit forslag eller beskrive/linke til hvad du forsøger.

Tjek billedet, @ ligger ikke på shift+2, men kun på alt og en tast som ikke findes.....



Det kan du ikke se uden at holde shift nede, hvor den så skifter visning til tegn der kommer med shift. Grundet retur tasten som fylder 2 linier på et dansk tastatur, ligner det et engelsk tastatur med danske bogstaver. Hvis ikke det er den fysiske udformning dit tastatur har og du har tjekket under indtastningsenheder som jeg foreslog, kan du prøve at afkoble/tilkoble (unpair/pair hvis det er BT) tastaturet og se om ikke den vil bede dig trykke på nogle taster for at bestemme layout.


4593

394
11. november 2019 @ 20:02
FPU

@ P0w3rB00k150:

Jeg har lige haft ændret mit keyboard layout til US og kan bekræfte, at @ ligger på Shift-2.

HVIS din Mini's layout virkelig ER US, vil du kunne se @'et på 2-tasten, hvis du åbner Keyboard Viewer og holder Shift-tasten nede, helt som PallMei skriver.

Jeg vil lige høre: du ER da godt klar over, at du kan smide keyboard layouts op i menuen og så skifte direkte imellem dem, ikke?

For eksempel mellem dansk og tysk, hvis du skriver meget tysk og i øvrigt kender et tysk tastatur, som er alt andet end QWERTY.

Hvis ikke, så gå til

Systemindstillinger -> Tastatur -> Fanebladet Tastatur (ikke Tastaturgenveje) og hak af i "Vis Tastatur og Bogstavviser(?) i menuen" (Show Keyboard and Character Viewer in menu bar).

Nu er der dukket et lille flag op i din menu, som viser, hvilket sprog tastatur-layoutet har, Dannebrog for dansk layout, Union Jack for engelsk, Stars and Stripes for amerikansk, osv.


50

1
12. november 2019 @ 16:59
Novice

Jeg forholder mig ikke til det du skriver, fordi det er forkert. Når jeg taster shift kommer der ikke @ frem. Jeg kan ikke tage et billede af det. 

Jeg kan ikke vælge andet end et dk keyboard. . Mit @ er to taster til højre for å, men den tast findes ikke, da enter ligger der.


Jeg bruger en headless mini...



4593

394
12. november 2019 @ 17:38
FPU

OK, prøv lige at gå over i Systemindstillingen Language & Text og klik på fanebladet Input.

Her kan du vælge/tilføje det eller de keyboard-formater, du ønsker at arbejde med.

Da jeg tilføjede U.S,, dukkede @ op som Shift-2 på min MacBook Pro med internt tastatur.

Eftersom du sidder på en Mini med et eksternt tastatur, skal du muligvis vælge U.S. Extended, før tastatur og layout passer sammen.

Jeg kan se, at du har hakket af i "Show input in menu bar", så fortæl lige, hvilket flag, der blafrer deroppe.


2709

341
PallMei (Skribent)
12. november 2019 @ 19:39
Bit kongen
p0w3rb00k150 skrev:

Jeg forholder mig ikke til det du skriver, fordi det er forkert. Når jeg taster shift kommer der ikke @ frem. Jeg kan ikke tage et billede af det. 


Det er ikke forkert at du ikke kan se det uden at holde shift nede. At det så normalt ligger på alt+' på en mac er en anden ting. 

Jeg kan ikke vælge andet end et dk keyboard. . Mit @ er to taster til højre for å, men den tast findes ikke, da enter ligger der.



Jeg bruger en headless mini...


At du køre headless var en vigtig oplysning. Jeg tror ganske enkelt at det er fordi der ikke er et fysisk tastatur tilsluttet, at den ikke bruger det danske tastatur udformning. Jeg ved ikke om du kan gøre noget ved det uden at tilslutte et dummy tastatur. Dengang jeg havde en headless Mac Mini var skærmopløsningen også begrænset uden skærm tilsluttet (800x600 eller 1024x768 var max). 


50

1
12. november 2019 @ 19:44
Novice

Jeg satte den op med et gammelt kablet tastatur fra min iMac G4. Har en HDMI adaptor i, som får minien til at tro, at der et et display med 1920x1080

Men hvorfor skulle det pludselig ikke virke længere. Har kørt den med 10..12 10..13 10..14 og nu med 10.15 er der problemer




2709

341
PallMei (Skribent)
12. november 2019 @ 20:20
Bit kongen
p0w3rb00k150 skrev:

Jeg satte den op med et gammelt kablet tastatur fra min iMac G4. 

Prøv at slutte det til igen, hvis du stadig har det.

Har en HDMI adaptor i, som får minien til at tro, at der et et display med 1920x1080

Men hvorfor skulle det pludselig ikke virke længere. Har kørt den med 10..12 10..13 10..14 og nu med 10.15 er der problemer

🤷‍♂️ Det kan vist kun Apple, eller nogen rigtig godt inde i sagerne på lige dette punkt, svare på. 


186

13
12. november 2019 @ 20:56
Novice
PallMei skrev:
🤷‍♂️ Det kan vist kun Apple, eller nogen rigtig godt inde i sagerne på lige dette punkt, svare på. 

Spot on :)

https://forums.macrumors.com/threads/catalina-causing-issues-with-hdmi.2205380/

https://discussions.apple.com/thread/250835925

Google -> " catalina hdmi adaptor wrong resolution "

Mon ikke vi kan blive ret enige om at Catalina er totalt borked, udfra antal indlæg bare herinde..


4593

394
13. november 2019 @ 10:26
FPU
RPI skrev:
PallMei skrev:
🤷‍♂️ Det kan vist kun Apple, eller nogen rigtig godt inde i sagerne på lige dette punkt, svare på. 

Spot on :)

https://forums.macrumors.com/threads/catalina-causing-issues-with-hdmi.2205380/

https://discussions.apple.com/thread/250835925

Google -> " catalina hdmi adaptor wrong resolution "

Mon ikke vi kan blive ret enige om at Catalina er totalt borked, udfra antal indlæg bare herinde..

Cata-stropha-lina? :0)