xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)
macnyt  /  forum  /  emne
Nogen, der er gamle nok til at huske iPhone 5S (oplade prob)
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)


393

13
11. november 2019 @ 13:45
Lærling

Min kone og jeg er lige rykket fremtiden nærmere: Vi har skiftet vores iPhone 4'ere ud med spritnye iPhone 5S (!). Vi bruger kun vores telefoner som – – – telefoner, og var den ene iPone 4 ikke afgået ved døden, den sov stille ind en nat i forrige weekend, ville vi sikkert ikke have overvejet nyanskaffelserne.

Problemet for os er, at de begge var super lang tid om at lade op, det meste af 12 timer. Det går noget hurtigere med en USB opladning, blot nogle timer. Vi har prøvet at holde sluk- og hjemknappen nede på samme tid og derved genstarte telefonerne. Den ene (min) hjalp det for, men desværre ikke fruens. Er der andet, vi kan gøre, inden vi besøger sælgeren (Phonetrade)?

Jeg synes også, at det at slide (hvor man skubber fingeren henover for at aktivere en kommando), kan virke ustabilt. Kan det gøres stabilt på en eller anden måde?

Det er et par fine telefoner, som vi er glade for – og vil blive det endnu mere, hvis ladeproblemet kunne løses.

På forhånd tak

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.
  18
6
  834

8581

198
11. november 2019 @ 16:06
Poseidon
Jeg skulle mene en Macbook pro kan give 10.5 watt via en USB3 port, hvilket er over dobbelt så meget som Apples standard 5 watt opladere, så det kan delvist forklare det for den ene telefon. Men i har jo købt brugte telefoner går jeg ud fra, så de har jo nok nogle nye men billige kinabatterier i sig, og de behøver jo ikke være af bedste kvalitet, så det er nok problemet i den anden. Kontakt sælgeren er mit råd.

393

13
11. november 2019 @ 16:18
Lærling

Tak for godt svar og god forklaring på USB kontra lysnet opladning. Skader det telefonen at oplade via USB, hver gang?

Sælger påstod telefonerne var nye, de var begge i plastbeskyttelse og så ubrugte ud – gør de stadig. Derfor kan batterierne måske godt være kinabatterier? Du har sikkert ret i, at vi bør kontakte sælger. 

Hvis det bliver aktuelt, kan man så stadig købe originale batterier til dem? Iøvrigt var den hurtigere opladning en engangs foreteelse, desværre.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

393

13
11. november 2019 @ 16:31
Lærling

Inden jeg nu bliver punket alt for meget for mit spørgsmål om originale batterier til David, så har jeg Googlet det og fandt hurtigt ud af, at man sagtens kan få originale batterier til vores telefoner, endda til 149 kr. stk., det må da siges at være overkommeligt. 

Nu må vi se om, det bliver aktuelt, for så kommer selve operationen, nå, den tid den sorg/glæde.

Sjovt, jeg googlede spørgsmålet om, det var skadeligt for iPhone at blive opladet via USB, da fik jeg kun annoncehenvisninger til salg af USB stik / tilbehør. Nu prøvede jeg så lige at google med 'oplade via computer' og fik en masse relevante artikler og kunne læse på Apples support-side, at det faktisk anbefales på lige fod med USB via lysnettet.

Tak for interesse, kunne så selv google mig til mine tillægsspørgsmål, dog ikke den ustabile swipe funktion, måske det også kan have noget med evt. billigt batteri?

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

4586

389
11. november 2019 @ 17:24
FPU

Leif, jeg kan ikke forestille mig, at det skulle være skadeligt at lade fra Mac'en frem for fra lysnettet, da telefonerne har indbygget ladeautomatik.

Jeg vil dog foreslå, at du lige lægger hånden på 5s'erne lidt inde i Mac-opladningen og mærker efter, for de bør ikke blive specielt varme under opladning, faktisk kun når de bruges som modem og downloader store filer hurtigt.

Batteri-teknologi er nærmest voodoo for os almindelige brugere, men jeg vover da lidt af vinterpelsen alligevel:

Dine 5s'ere kan sagtens være fabriksnye og have originalt batteri, men de har jo ligget på hylden ret længe, for den sidste 5s'er rullede af samlebåndet den 21. marts 2016, altså for tre et halvt år siden.

Derfor kan det ene batteri være blevet lidt… underligt af bare at ligge og lave ingenting, indtil du købte telefonen, og forhandlerne bryder jo ikke forseglingen for at give batterierne massage med jævne mellemrum, indtil de bliver solgt.

mactekinger er nok den person herinde, som ved mest om batterier, men jeg ved ikke, om hans viden om iPhone-batterier er lige så stor som hans viden om Macbook-batterier.

Hvis du i øvrigt vælger at få skiftet batteriet, og problemet stadig er der, er det nok lade-chippen i telefonen, det er galt med.

Prøv i øvrigt også at bytte om på de to 5s-ladere for at se, om det har nogen effekt, for det KUNNE jo være den ene lader, som laver balladen.

Pøj-pøj.

P.S. Hvis det går HELT galt, så har iPhone SE samme ydre mål som 5s men et indhold, som er to generationer yngre (6s). SE-produktionen blev først indstillet 12. september 2018, så alt andet lige vil batterierne være noget friskere end i 5s'erne.


393

13
11. november 2019 @ 17:52
Lærling

Tusinde tak for de uddybende svar, Tonny.

Det lyder logisk med din teori omkring batterierne og liggetiden. 

Som jeg skrev i tråden her, fandt jeg på Apple supportside, at de anbefaler computeropladning via USB på lige fod med lysnettet. Så det skulle der ikke være risiko ved.

Ja, man burde nok have fulgt noget mere med i opgradering af modellerne, men når jeg fortrækker computeren til computerting, stereoanlægget til musik og TV / Blu-Ray / DVD til film, så er der kun telefon-funktionen til iPhone.

Selvfølgelig har jeg flirtet med de forskellige muligheder og funktioner på telefonen, men det har aldrig rigtig fanget mig, det vil nogen nok synes er en skam, men det kan jo også være det kommer en dag.

Tak for oplysningen omkring SE-modellen og de gode øsker.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

4586

389
11. november 2019 @ 19:41
FPU

Hej igen, Leif.

Der er ikke noget galt i at nøjes med at bruge en telefon til telefoni, og slet ikke i at ville nøjes med en 5s.

Jeg havde (har) selv en 32 GB 5s, som jeg var glad for, men jeg var ved at ramme loftet m.h.t. plads (jeg brugte den også som kamera), det originale batteri klappede semmen lige førs sidste jul, og af en eller anden grund blev den extremt varm, når jeg talte i telefon i den, så varm, at skærmen blev aktiv, så telefonen af og til ringede spontant til tilfældige kontakter.

Jeg ville egentlig have købt en fabriksny 128 GB SE'er i foråret som erstatning for den, fordi jeg godt kan lide størrelsen, og fordi jeg som sådan ikke surfer på telefonen, men praktisk talt kun på min Mac, og derfor ikke har brug for en stor skærm, men jeg var lige et nummer for sent ude, så de (sorte) var ikke til at opdrive til en fornuftig pris.

Da jeg så først opgav tanken om en SE'er, droppede jeg hurtigt tanken om 6 og 6s og gik efter en 7'er, som er den første bare nogenlunde vandafvisende iPhone, hvilket jeg ser som en stor fordel.

Købte først en 256 GB igennem ProShop, men den kunne ikke tænde (sandsynligvis død GPS-chip). Så afleverede jeg den og modtog en ny med posten fem dage senere. Samme problem. Derefter valgte ProShop at ophæve købet, fordi telefonerne var i restordre, så jeg fik pengene sat ind på min konto, og så fandt jeg en brugt 128 GB til en fair pris i mint condition med alt indhold i æsken i ubrugt stand.

Jeg var naturligvis ærgerlig over, at jeg skulle igennem papirbøvlet to gange, men ProShop skal have top-karakterer for deres håndtering af sagen; det kørte absolut gnidningsfrit og meget professionelt.


393

13
12. november 2019 @ 08:59
Lærling

Hej igen Tonny

Du skriver bl.a.:

"Dine 5s'ere kan sagtens være fabriksnye og have originalt batteri, men de har jo ligget på hylden ret længe, for den sidste 5s'er rullede af samlebåndet den 21. marts 2016, altså for tre et halvt år siden.

Derfor kan det ene batteri være blevet lidt… underligt af bare at ligge og lave ingenting, indtil du købte telefonen, og forhandlerne bryder jo ikke forseglingen for at give batterierne massage med jævne mellemrum, indtil de bliver solgt."

SÅ spørger jeg dig om noget, du sikkert ikke kan vide: Hvis vi bestemmer os for nye, originale batterier, kan de så ikke have samme problem. Eller er de produceret sådan, at de kan ligge i flere år?

Udover din uheldige oplevelse, kunne jeg da også godt overveje en 7'er løsning. Men faktisk har jeg / vi det godt med 5S'eren både format- og behovsmæssigt, bare de ville lade lidt hurtigere.

Jeg tænker lige jeg tager en snak med sælger og hører, hvad han siger til det.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

31

5
12. november 2019 @ 11:27
Let øvet

Til sammenligning: min 5 år gamle 5s bliver stort set altid ladet op via USB på min iMac - det tager ca. 2-3 timer, hvis den er nede på 10-20 % batterikapacitet.
Er jeres opladere originale Apple? Jeg har tidligere oplevet, at ved opladning med en uoriginal oplader, reagerer telefonen ikke på berøring af skærmen ... og ladetiden er noget længere.
Med den originale Apple-oplader synes jeg ikke, ladetiden er mærkbart længere ...
Som dig bruger jeg den stort set kun 'som telefon' med lidt Mobilepay og netbank, og jeg har passet godt på den :-)


393

13
12. november 2019 @ 12:04
Lærling
Peder Lyng skrev:

Til sammenligning: min 5 år gamle 5s bliver stort set altid ladet op via USB på min iMac - det tager ca. 2-3 timer, hvis den er nede på 10-20 % batterikapacitet.
Er jeres opladere originale Apple? Jeg har tidligere oplevet, at ved opladning med en uoriginal oplader, reagerer telefonen ikke på berøring af skærmen ... og ladetiden er noget længere.
Med den originale Apple-oplader synes jeg ikke, ladetiden er mærkbart længere ...
Som dig bruger jeg den stort set kun 'som telefon' med lidt Mobilepay og netbank, og jeg har passet godt på den :-)

Tak for dit svar, Peder, jeg er utrolig taknemmelig for, at du også gider dele dine erfaringer, ikke mindst det omkring USB opladning via computeren.

Med hensyn til oplader, ved jeg kun, at det er den, der var i pakningen. Så bortset fra, at telefonerne var plomberede, da vi fik dem, ved jeg ikke med det øvrige indhold, da telefonerne var pakket om i Phonetrades egen emballage, så den kun indholdt oplader, sim-kort åbner og telefon. Der er ikke Apple logo på stikkene, kun USB-symbol på USB stikket. Det andet tilbehør bliver solgt løst i løssalg, gætter jeg på.

Jeg har købt nogle Apple-godkendte lightning kabler sammen med de etuier, jeg har købt til telefonerne. 

Vi passer også godt på vore telefoner. Begge 4'erne fremstår som nye, uden ridser, buler etc., men da den ene (min) tog til de evige 'telemarker', måtte jeg have en ny og fandt så ud af, jeg kunne få en helt ny 5S'er for under en tusse, blev fruen også grebet, så det blev til to. Ellers havde vi stadig haft iPhone 4, som vi har været utroligt glade for.

Jeg har talt med sælger, og har aftalt, at vi ringer og får en tid i morgen. Hvis telefon fejler noget, batteri eller andet, bliver det udbedret uden beregning.


Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

4586

389
12. november 2019 @ 13:18
FPU

Ligesom der laves reservedele til biler, et vist antal år, efter modellen er gået ud af produktion, så TROR jeg, at der laves batterier i en årrække, efter at en mobiltelefon ikke længere produceres.

Det er naturligvis ingen garanti for, at det batteri, som værkstedet betegner som nyt, har ligget et stykke tid på lager og måske har mistet lidt ydeevne.

Jeg vil dog mene, at de oprindelige batterier i 5s'erne nu er så gamle, at der efterhånden må være kommet et vist flow i udskiftningen af dem, at der hele tiden også må ske en vis udskiftning i værkstedernes beholdning.

Men altså: det er altid lidt som at købe en Lotto-kupon, når man køber (får skiftet) et genopladeligt batteri, især på en lidt ældre telefon, for man kan jo ikke åbne det og se på indmaden, hvordan det har det.

Efter jeg fik skiftet batteriet på min 5s'er Lillejuleaften sidste år, fik jeg hæderlige batteritider tilbage, men af en eller anden grund holdt telefonen ikke op med at blive ret varm, når jeg talte i telefon med den, så derfor blev den pensioneret og byttet ud med min nuværende 7'er.


393

13
12. november 2019 @ 13:25
Lærling

Tak  for tilbagemelding, Tonny.

Det lyder jo rimeligt logisk. Jeg skal nok melde tilbage, når og hvis, de udskifter batteriet, eller på anden måde får løst problemet. Sælger regner med, de kan lave begge i morgen.



Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

393

13
13. november 2019 @ 15:40
Lærling
Leif Korreborg skrev:

Tak  for tilbagemelding, Tonny.

Det lyder jo rimeligt logisk. Jeg skal nok melde tilbage, når og hvis, de udskifter batteriet, eller på anden måde får løst problemet. Sælger regner med, de kan lave begge i morgen.

Vi har nu været hos Phonetrade (sælger) og fået vores telefoner testet. Her blev konklusionen, at det var selve strømstikkene, der var defekte. Vi fik derfor to nye med hjem.

Nu bliver det spændende om, det var det, der skulle til for at få 'normal' opladetid. Da begge telefoner er ladet op efter besøget, er det jo lidt svært at teste lige nu. Hvis jeg ikke skriver mere om dette emne, fungerer løsningen. Iøvrigt stor ros til firmaet for deres gode service og imødekommenhed (har ingen aktier eller interesser i firmaet, udover telefonerne).

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

4586

389
13. november 2019 @ 17:42
FPU

Ah. Havde ikke lige overvejet selve stikket. Jeg har vist nævnt lade-chippen længere oppe, men ikke stikket.

Det er ellers noget af det første, man bør tjekke, for hvis der sidder noget skitte-snask, især hvis det er noget fedtet noget, stiger den elektriske modstand og lade-effekten falder.

Derfor bør man naturligvis lige prøve at rense stikene, både han-stikket på ledningen og hunstikket i telefonen.

Der skal faktisk ikke mere end et godt fingeraftryk på et SIM-kort eller på et Lightning-stik, før der kan opstå problemer.

Nå, det var jo en fysisk defekt i det her tilfælde, som krævede en ombytning.

God fornøjelse med jeres (forhåbentlig intakte) nye 5s'ere. Det er faktisk ikke nogen dårlig telefon (når den virker); 64 bit CPU, 4G-chip og Retina-skærm. Den mangler faktisk kun vandtæt for at være en supertelefon..

Hvis min havde været på 64 GB og ikke var blevet varm under telefonsamtaler (muligvis fordi den havde fået skiftet skærm, før jeg købte den brugt), havde jeg ikke skiftet den ud med 7'eren.


393

13
15. november 2019 @ 15:47
Lærling

Tak for al opmærksomhed, interesse og gode input, som har været berigende på alle måder.

Det var selve stikkene (dem til stikkontakten). Sjovt det var dem begge. Men nu lader de, som de skal.

Endnu engang tusinde tak og god weekend

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

4586

389
15. november 2019 @ 17:53
FPU

Det var da rart at høre.

Bare lige fordi jeg er nysgerrig: nu sidder I næppe med jeres telefon i hånden hele tiden og bruger den til et eller andet, så hvor længe holder de egentlig strøm, når de stort set kun står stand-by?

Jeg mener, telefonerne og dermed batterierne er jo trods alt tre år gamle.


393

13
16. november 2019 @ 10:28
Lærling
Tonny Freimanis skrev:

Det var da rart at høre.

Bare lige fordi jeg er nysgerrig: nu sidder I næppe med jeres telefon i hånden hele tiden og bruger den til et eller andet, så hvor længe holder de egentlig strøm, når de stort set kun står stand-by?

Jeg mener, telefonerne og dermed batterierne er jo trods alt tre år gamle.

1. dagen 98% efter fuld opladning, 2. dagen 69% og i dag, nu, 51%, det er vi i alle tilfælde godt tilfredse med. Ca. som jeg husker vores 4'ere, da de var nye. Andet har vi jo ikke at sammenligne med.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

4586

389
16. november 2019 @ 11:02
FPU
Leif Korreborg skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Det var da rart at høre.

Bare lige fordi jeg er nysgerrig: nu sidder I næppe med jeres telefon i hånden hele tiden og bruger den til et eller andet, så hvor længe holder de egentlig strøm, når de stort set kun står stand-by?

Jeg mener, telefonerne og dermed batterierne er jo trods alt tre år gamle.

1. dagen 98% efter fuld opladning, 2. dagen 69% og i dag, nu, 51%, det er vi i alle tilfælde godt tilfredse med. Ca. som jeg husker vores 4'ere, da de var nye. Andet har vi jo ikke at sammenligne med.

Det er jo flot for en telefon, som er bygget for tre år siden. God fornøjelse med dem; det er stadig en flot og nogenlunde ny-modens model, som I nok skal få glæde af i nogle år.


393

13
16. november 2019 @ 11:25
Lærling
Tonny Freimanis skrev:
Leif Korreborg skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Det var da rart at høre.

Bare lige fordi jeg er nysgerrig: nu sidder I næppe med jeres telefon i hånden hele tiden og bruger den til et eller andet, så hvor længe holder de egentlig strøm, når de stort set kun står stand-by?

Jeg mener, telefonerne og dermed batterierne er jo trods alt tre år gamle.

1. dagen 98% efter fuld opladning, 2. dagen 69% og i dag, nu, 51%, det er vi i alle tilfælde godt tilfredse med. Ca. som jeg husker vores 4'ere, da de var nye. Andet har vi jo ikke at sammenligne med.

Det er jo flot for en telefon, som er bygget for tre år siden. God fornøjelse med dem; det er stadig en flot og nogenlunde ny-modens model, som I nok skal få glæde af i nogle år.

Tusinde tak, Tonny. Vi er meget glade for dem, især efter opladeproblemet er løst. Tak for din interesse og kommentarer.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.