xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Åh nej - jeg prøvede en MacBook Pro 16
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


155

28
27. november 2019 @ 15:01
Novice
Ja, jeg havde egentlig afskrevet denne nye 16" MacBook Pro, og var begyndt at kigge på noget samle selv PC (3900X setup) til billede- og videoredigering...


Men så prøvede jeg denne 16" i dag, og hold nu op den er fed!

Tastaturet er nice. Den lyder nice. Alt er bare forbedret fra de sidste tre modeller!

Så nu er jeg selvfølgelig i tvivl igen!

Hvordan synes I den kører (dem af jer der har købt den) og hvordan vil den "svageste" udgave (den til omkring de 22.000 kr.) klare det ved billede- og videoredigering tror I?

Man kan dog købe rigtig meget samle selv PC for 22 click :/

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild
  29
15
  1924

4586

389
27. november 2019 @ 15:56
FPU

Tjah. Indmaden i den nye MBP er jo på det nærmeste svejset sammen: RAM'en sidder naturligvis direkte på bundkortet, og SSD'en er modelspecifik og svinedyr, så dyr at det næppe kan betale sig at opgradere, hvis man fortyder den først valgte kapacitet.

Jeg har selv altid sagt, at man aldrig kan få for meget plads, men nu er det altså med forbehold for prisen, indtil Apple besinder sig, eller SSDpriserne falder, eller begge dele.

Eftersom du skal bruge den specifikt til billeder og video vil jeg anbefale dig at få smidt så meget RAM i den, som Dankortet kan trække, eventuelt på bekostning af SSD-størrelsen, for eksterne diske er trods alt billige, og man KAN opgradere til en større SSD, selvom det er dyrt, men ikke til mere RAM.

Go' grubling. :o)


1638

45
27. november 2019 @ 16:07
Stormogul
cpohd skrev:Ja, jeg havde egentlig afskrevet denne nye 16" MacBook Pro, og var begyndt at kigge på noget samle selv PC (3900X setup) til billede- og videoredigering...


Men så prøvede jeg denne 16" i dag, og hold nu op den er fed!

Tastaturet er nice. Den lyder nice. Alt er bare forbedret fra de sidste tre modeller!

Så nu er jeg selvfølgelig i tvivl igen!

Hvordan synes I den kører (dem af jer der har købt den) og hvordan vil den "svageste" udgave (den til omkring de 22.000 kr.) klare det ved billede- og videoredigering tror I?

Man kan dog købe rigtig meget samle selv PC for 22 click :/

Hehe kan godt lide din sammenligning. En bærbar også snakker du byg selv computer. Det er i min verden 2 vidt forskellige ting hehe sorry for mit input som ik er relevant for dit spørgsmål men syntes bare det var en sjov sammenligning. 

Iphone 14 pro. Macbook pro 13" M1 2020. Apple Watch Ultra

8581

198
27. november 2019 @ 16:29
Poseidon

Jeg er enig med Pjock. Skal du bruge en bærbar, eller skal du ikke? Og dertil, skal du bruge software der kun findes på én platform?


155

28
27. november 2019 @ 16:45
Novice

Tak til Tonny. Det vil jeg lige gruble over :) Kan godt se hvad du siger. Det skal jeg lige tænke over.

Til jer andre der undrer jer over min sammenligning, så forstår jeg jer godt. Men grunden til min sammenligning, er, at jeg nødvendigvis ikke har brug for en bærbar, og bør nok mere sammenligne med en iMac. Men mig og iMac er bare ikke så gode venner, da jeg synes den er mega grim. Ja grin bare,  men det synes jeg, og så vil jeg hellere "docke" min MacBook Pro og bruge min ret så dyre LG skærm, som jeg har købt til samme formål. Ikke en skærm der måler sig med LG's 5K eller med Apples iMac 5K, men den er ganske fin til mig.

"Friheden" med en 16" er nice, men da den er ret så stor, så er den jo ikke mega handy som en 13", så derfor bliver den ikke transporteret med rundt. Her har jeg min iPad eller sågar min Xs Max.

Jeg var nok bare blevet sur og "skuffet" på Apple, da jeg synes at deres priser er absurd høje for det man får, netop sammenlignet med byg selv PC, og da jeg IKKE skal have en Butterfly MacBook Pro, så kiggede jeg ikke på dem. Og begyndte så at kigge på, hvad jeg egentlig kunne samle en PC for.

Men så kom denne MacBook Pro 16 med det nye tastatur, og det er da virke en forbedring. Og jeg er jo Apple-mand og mit hjerte bløder for Apple. Huset tæller flere iPad(s), iPhone(s), MacBook Air, Apple Watch, så vil jo gerne holde stilen, men dog er jeg desværre heller ikke millionær! :D

Jeg kan godt li FCPX, men ikke en nødvendighed. Dog så er det et fedt program, og HVIS jeg kunne, så valgte jeg nok det over Premiere Pro og DaVinci fx.

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

1493

39
27. november 2019 @ 16:51
Stormogul

har du set 'spar momsen' tilbud ved elgiganten nu her?

https://www.elgiganten.dk/cms/black-friday-macbooks/black-friday-macbooks/?itm_source=hotspot&itm_medium=banner&itm_campaign=blackfriday-macbook

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2252

150
27. november 2019 @ 17:16
ASCII jonglør

Jøsses kaneser! Det tilbud skal da liiige holdes under observation! Tak for det!   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4586

389
27. november 2019 @ 17:43
FPU

Jamen, hvad så med en brugt Mac Pro, altså ikke en af de helt gamle, men en "Sorte Slyngel".

Der er en på DBA med 64 GB RAM til 13 Kilo. Det er jo omtrent halv pris i forhold til den 16'' MBP, og du HAR jo skærmen i forvejen.

Brugt Mac Pro.

Annoncen er helt tilbage fra 25. august, og sælger er åben for bud. Eneste catch er, at den sælges uden mus og tastatur. Den befinder sig i Aarhus-området

Der er muligvis flere Pro'er til salg på DBA; det her var bare den første, der dukke op derinde.


931

67
27. november 2019 @ 18:30
Veteran
Tonny Freimanis skrev:

...og man KAN opgradere til en større SSD, selvom det er dyrt, men ikke til mere RAM.

Tonny. Jeg ved ikke om du er klar over det men SSD er loddet på bundkortet (præcis som RAM er) i modeller med Touch Bar så det er altså ligeså (eller faktisk mere) besværligt at skifte SSD i disse som det er med RAM. Så jo, intern diskplads er i allerhøjeste grad noget der skal tages med i overvejelserne med hensyn til køb af denne maskine. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

8581

198
27. november 2019 @ 18:31
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Jamen, hvad så med en brugt Mac Pro, altså ikke en af de helt gamle, men en "Sorte Slyngel".

Det er jo nok også værd at tage højde for at en 2019 MBP vil have 50% hurtigere CPU end end 2013 Mac Pro, 3x hurtigere SSD, og 2 års reklamationsret.. Og så er den nemmere at bære. :)


155

28
27. november 2019 @ 19:10
Novice

Tak for alle de fine bud. Men jeg er ikke så god til at købe brugt, og slet ikke en Mac Pro, men tak for tanken 😊

Ja jeg har set det der "spar momsen" men de skærer da vel ikke 20% af prisen? Og man kan jo ikke købe en med 32GB RAM i butikkerne? Men deres priser offentliggøres her kl. 20, så jeg venter i spænding 😀

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

234

11
27. november 2019 @ 19:37
Juniormedlem

Jeg er lidt spændt på hvad Bilka kommer med af tilbud. Jeg har efterhånden købt en del Apple produkter i Elgiganten, hvor de har matchet Bilka's priser, som af og til ligger 300-500 kr. under Elgiganten. Første gang jeg spurgte til prismatch sagde ekspedienten: "Ja, ja, Bilka skal jo også have lov en gang imellem" :-D Det er så sket flere gange siden...


234

11
27. november 2019 @ 20:05
Juniormedlem
cpohd skrev:

TJa jeg har set det der "spar momsen" men de skærer da vel ikke 20% af prisen? 

Jo :-)

Og man kan jo ikke købe en med 32GB RAM i butikkerne? 

Ikke PT :-C



155

28
27. november 2019 @ 20:08
Novice

Ja kan sgu godt se den står til 17.200 kr. den skrabede model - men dog kun med 16GB RAM og det er sgu lidt øv 😭

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

234

11
27. november 2019 @ 20:12
Juniormedlem

Synes det er mere øv at man skal møde op ved butikkerne for at gøre brug af tilbuddene. Gider ikke slås om det. 


155

28
27. november 2019 @ 20:29
Novice

Sidste år fik jeg en i min lokale EG til at købe en iPad for mig, da de ikke havde den på lager. Det ville han nok definere som at jeg mødte op. Så hvis han kunne finde den i deres lager, så havde jeg ret til den. Ved ikke om det virker i morgen også?

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

4586

389
27. november 2019 @ 20:56
FPU
mactekniker skrev:
Tonny Freimanis skrev:

...og man KAN opgradere til en større SSD, selvom det er dyrt, men ikke til mere RAM.

Tonny. Jeg ved ikke om du er klar over det men SSD er loddet på bundkortet (præcis som RAM er) i modeller med Touch Bar så det er altså ligeså (eller faktisk mere) besværligt at skifte SSD i disse som det er med RAM. Så jo, intern diskplads er i allerhøjeste grad noget der skal tages med i overvejelserne med hensyn til køb af denne maskine. 

I had no idea. Jeg var overbevist om, at SSD'en sad på et lille-bitte printkort med en eller anden form for stik, så den trods alt kunne skiftes, hvis den klappede sammen, hvilket RAM jo trods alt næsten aldrig gør.

Men så gælder det i hvert fald om at fremtidssikre begge behov, men det må stadig være RAM, som får førsteprioritet, fordi man trods alt kan sætte en ekstern disk til MBP'en.

Måske man skulle tage patent på en ekstern (ahøm) RAM-disk, som kører over USB C porten. :-D


4586

389
27. november 2019 @ 23:11
FPU
Rasmus Lauritsen skrev:

har du set 'spar momsen' tilbud ved elgiganten nu her?

https://www.elgiganten.dk/cms/black-friday-macbooks/black-friday-macbooks/?itm_source=hotspot&itm_medium=banner&itm_campaign=blackfriday-macbook

Så har jeg prøvet det med. Jeg kopierede det her link og kiggede på tilbudet i Opera og lukkede de to små "floating" vinduer med tilbud om bl.a. medlemsskab uden at skrive nogen som helst oplysninger, og nu er der så dukket en e-mail fra Elgiganten op i Mail med en opfordring til at aktivere mit medlemskort. Godt nok i spam-mappen, men alligevel.

Jeg har på INTET tidspunkt udleveret mit navn eller min e-mail adresse til dem. Alt hvad ejg gjorde var at kopiere linket, lukke de to "floating" vinduer og så scrolle igennem tilbudene ned til bunden, hvorefter jeg lukkede vinduet.

Mail er jo et separat program og Safari er min "main" browser, så hvordan kan Elgiganten overhovedet få fat på min mail-adresse igennem Opera?

Jeg ved ikke med jer, men for mit vedkommende er det nok til aldrig mere at handle i Elgiganten! Overvejer da lige, om det ikke skulle være datatyveri á la hacking, det her.

Fuckers! (Undskyld mit ordvalg, men for en gangs skyld er det relevant).


155

28
28. november 2019 @ 10:15
Novice
Hansa skrev:

Synes det er mere øv at man skal møde op ved butikkerne for at gøre brug af tilbuddene. Gider ikke slås om det. 

Jeg har lige snakket med Elgiganten, og man skal IKKE møde op ved en butik der har den model hjemme man ønsker. De bestiller bare en hjem til samme pris.

Shit jeg er godt nok fristet. 17.200 kr. er pludselig en god pris. Men 16GB RAM og 6-kerner er bare ... Ahhh dilemma...

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

8581

198
28. november 2019 @ 10:24
Poseidon

Du skal nok have den maskine en del år, så sørg nu for at købe den med de specifikationer du skal bruge. Det kan godt være du sparer nogle penge, men hvis du så alligevel skal opgradere før tid, ja så udligner det sig jo nok.


955

9
28. november 2019 @ 10:46
Veteran

Intern diskplads er vel stort set ligegyldig nu hvor man kan montere eksterne diske med lig med samme transferhastighed ?


Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

155

28
28. november 2019 @ 11:35
Novice
David Munch skrev:

Du skal nok have den maskine en del år, så sørg nu for at købe den med de specifikationer du skal bruge. Det kan godt være du sparer nogle penge, men hvis du så alligevel skal opgradere før tid, ja så udligner det sig jo nok.

Hej David

Du har helt ret. Jeg må se om Elgiganten ikke vil bestille en hjem med 32GB RAM.

Jeg tror jeg kan leve med i7 med 6 kerner, da jeg ikke redigerer 3D grafik, og harddisken er ikke SÅ vigtig for mig, da man - som andre siger - kan bruge en ekstern og hurtig SSD.

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

155

28
28. november 2019 @ 11:50
Novice

Eller så kan man jo gå og gruble over, om de næste år kommer med nogle 14" MacBook Pro med samme tastatur (selvfølgelig) men NU med bedre face camera som giver adgang til Face ID. Det kunne være sindssygt fedt!


Men alt sammen kun spekulationer, desværre :(

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

2252

150
28. november 2019 @ 12:23
ASCII jonglør

Mødte op i El Gigantos, trak et nummer og stod i kø i ca. 30 min. Da det blev min tur, forsøgte ekspedienten først hurtigt at franarre mig mit tlf.nr. så han vupti-vupti-SLAM! i en hulens fart kunne få solgt mig den MacBook Pro 16" med 1TB & 16 GB RAM. Jeg vil helst have 32 GB, så jeg tøvede lidt med at give mit tlf.nr. - og fik så lige spurgt ham, dels om de 32 GB RAM, dels om leveringsdatoen? "Kun 16 GB RAM - levering om en måned...cirka," lød svaret.

Jeg vendte skråen i munden, tyggede to gange, spyttede så ud, og forlod høfligt stedet uden at handle. 

Jeg har vist ikke engang rigtig tiltro til, at jeg får den rigtige konfiguration via El Gigantos....selvom det altså er et rigtig fint tilbud de har her, i og for sig.

Der var jo også lige det med det manglende WiFi 6 - jeg håber stadig på MBP 16-tommerens opdatering til WiFi 6 lige efter Jul.

PS. Ventetiden i kø gik naturligvis med dels at fare vild i store køleskabe, dels at teste den nye MBP 16". Det er en mega-lækker lille sag, skulle jeg hilse og sige. Men det undrer vel ikke nogen herinde   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

155

28
28. november 2019 @ 12:42
Novice

Det er sgu da underligt han ikke ville sælge dig en 32GB version, når de skriver til mig via chatten, at de bare bestiller den hjem. Den ene jeg skrev med var endda henne og spørge sin "leder/chef/whatever" og kunne bekræfte det over for mig. Jeg har selvfølgelig screenshotten denne chat, så jeg er spændt på om jeg får samme svar.

Jeg har bestemt mig for, at jeg køber den sgu, hvis de vil sælge mig en 32GB version. Ved ikke hvor meget Wi-Fi-6 betyder, men nok ikke alverden for mig?

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild

2252

150
28. november 2019 @ 12:52
ASCII jonglør
cpohd skrev:

Det er sgu da underligt han ikke ville sælge dig en 32GB version, når de skriver til mig via chatten, at de bare bestiller den hjem. Den ene jeg skrev med var endda henne og spørge sin "leder/chef/whatever" og kunne bekræfte det over for mig. Jeg har selvfølgelig screenshotten denne chat, så jeg er spændt på om jeg får samme svar.

Ja, det er faktisk underligt...hmmm...tror alligevel, at jeg venter...

Hvis du får mere info om dit eventuelle køb, må du meget gerne poste det her i tråden. På forhånd tak   


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

155

28
28. november 2019 @ 12:58
Novice
Factory skrev:
cpohd skrev:

Det er sgu da underligt han ikke ville sælge dig en 32GB version, når de skriver til mig via chatten, at de bare bestiller den hjem. Den ene jeg skrev med var endda henne og spørge sin "leder/chef/whatever" og kunne bekræfte det over for mig. Jeg har selvfølgelig screenshotten denne chat, så jeg er spændt på om jeg får samme svar.

Ja, det er faktisk underligt...hmmm...tror alligevel, at jeg venter...

Hvis du får mere info om dit eventuelle køb, må du meget gerne poste det her i tråden. På forhånd tak   


Det skal jeg i hvert fald nok 😃

Lige nu der sluger jeg YouTube til mig, for at finde ud af, om 6-kernet i7 er nok til mig, men som det ser ud, til mit workflow, så er 32GB RAM vigtigst, og måske jeg så bruger 800 kr. på at få det mellemste GFX kort.

Det ser lovende ud- og selvom jeg egentlig helst ville have haft en 14", så slår jeg sgu til nu 😆

Jeg kører derover ca. om 1-2 timer..

Proud member of Method EU World of Warcraft Guild


1
28. november 2019 @ 19:07

Jeg er lige kommet fra Elgiganten i Roskilde, og efter jeg bedte om at få butikschefen indover, så gik vi sammen ind gennem deres system og bestilte en Macbook Pro 16" med en 2,3 Ghz i9, 32 GB ram, 5500 8GB VRAM og 1 TB SSD til den nette sum af kr. 29.299,- med 20% rabat. Skal bruge dem til video og foto redigering.

Jeg kom af med kroner 23.439,- for den laban af en maskine. Besparelse: Kr. 5.859,80,-. Ovenud tilfreds, nu kan min gamle 13" i5/8gb ram/128gb ssd Retina fra 2015 gå på pension. De siger så at den først leveres i Januar, start Februar.


234

11
28. november 2019 @ 21:31
Juniormedlem

Tillykke med bæstet :-)



1
29. november 2019 @ 14:22

Takker! Er sgu glad for den kom igennem. Nu er det bare at vente til Januar en gang... :D