xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Thunderbolt til eksternt drev: gør kablet forskellen?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


7

0
12. december 2019 @ 21:11
Nyt medlem

Hej. Jeg er ny her, og har skimmet forum, men ikke fundet svar.

Imac. Jeg vil til nogle ting gerne køre ekstern HDD, men det må gerne gå hurtigt.

Jeg har alm. usb 3 Toshiba og seagate hdd's, men vil overførslen ske hurtigere ved at købe et 

adapterkabel så jeg bruger Thunderbolt-indgangen? Eller er det lige meget hvis det ikke er "thunderboltegnede" drev?

På forhånd tak.

Mvh. Bo

  7
1
  701

1708

43
12. december 2019 @ 22:13
Stormogul

Det giver ikke nogen hastigheds forøgelse, kæden er jo ikke stærkere end det svageste led, som sagt.


4586

389
12. december 2019 @ 22:25
FPU

Jeps. Gorm har ret. USB'en er langsommere end Thunderbolt, og det er hardware-bestemt (den chip der sidder i bridgen i den eksterne disk.

Det, som omformerstikket kan gøre, er at skaffe adgang til en Thunderbolt-disk på en USB-only computer (som regel en Windows eller Linux PC), men overførselshastigheden forbliver på USB-niveau.

Det skal dog siges, at forskellen i hastighed mellem USB 3 og Thunderbolt ikke er så voldsomt stor; det er værre med USB 2 i forhold til FireWire, især ved overførlser af store filer, som FireWire altid har været bedre til end USB (i hvert fald USB 1 og 2).

Skal det gå stærkt, skal du have en ekstern SSD med Thunderbolt, men så er der altså også smæk på.

Velkommen på Macnyt. Bare spørg løs; det er bl.a. derfor vi hænger ud herinde. Og husk gerne feed-back, når du har fået løst et problem, som du har spurgt om, så vi kan finde løsningen frem igen, hvis andre spørger om det samme.


8581

198
13. december 2019 @ 14:04
Poseidon

Hvis du vil have din eksterne disk skal være hurtigere, så vil du få markant mere ud af at købe en ekstern SSD, end at skifte til TB porten.


931

67
13. december 2019 @ 22:29
Veteran

Har ikke selv prøvet men Samsung X5 skulle være “serh schnell” med dens NVMe og TB3 interface. De koster dog også noget mere end gennemsnittet for eksempelvis 2TB.  

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

7

0
20. december 2019 @ 07:54
Nyt medlem

Hej. Tak til jer alle for hurtige og gode svar. For superhastighed må jeg jo så anskaffe mig et SSD-drev.

Nyt spørgsmål, som jeg også skriver i en selvstændig tråd : I mellemtiden har jeg eksterne HDDs (med filer fra gammel PC ). Jeg vil gerne fortsat bruge ekstern HDD til at lagre på, men selv om jeg logget ind som bruger/min computerkonto og der i info står at jeg kan læse og skrive, kan jeg ikke skrive på den? Der meldes:

”Du har ikke tilladelse til at gemme filer på denne placering. Kontrollér, at du har skriveadgang til denne placering, eller vælg en anden placering.”  

Hvad skal jeg gøre?



1493

39
20. december 2019 @ 08:25
Stormogul

Hvis din disk er formateret i NTFS format fra en windows maskine, så kan du kun læse.

hvis du vil kunne læse og skrive både fra MacOS og fra windows, så skal du kigge på et andet formaterings format, feks. EXfat.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

4586

389
20. december 2019 @ 10:11
FPU

For lige at uddybe Rasmus' svar:

1. Hvis du både vil beholde dine PC-filer og kunne skrive på disken, er du nødt til at kopiere PC-filerne over på et andet medie, omformatere disken til Extended(Journaled), og så lægge PC-filerne tilbage igen, for alle data forsvinder ved en omformatering (just sayin'). Til gengæld vil en PC ikke kunne læse disken.

2. Det er korrekt, at begge platforme kan læse og skrive på ExFat-formaterede diske, men til gengæld kan en Mac ikke boote fra den, selvom der bliver lagt et OS på den.

3. Hvis du absolut vil fortsætte med NTFS-formatet, kan du købe komemrciel software som gør, at Mac'en også kan skrive på disken. Men Mac'en vil stadigvæk ikke kunne boote fra den; her SKAL disken være formateret i Extended(Journaled) og havde GUID Partition Table, eller det dér nye APFS-format, som de nyeste macOS'er benytter sig af.

Så altså: hvis du kun skal bruge den på din Mac og ikke har brug for de PC-filer, kan du blot omfatere den til Extended(Journaled). Så kan du andda bruge den som ekstern bootdisk eller til TimeMachine backup, Hvis den skal bruges på begge platforme, skal den være i ExFat, men så kan den til gengæld kun bruges som ekstra lager på Mac-platformen.