xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Nyinstallering af Catalina (ren installation).
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


451

18
25. december 2019 @ 13:35
Seniormedlem

Min nyeste iMac - primo 2019 27" 64GB 1TB SSD OS 10.14.6 - kører fint og jeg er p.t. ikke interesseret i at gå på Catalina, bl.a. da jeg ved at jeg vil miste nogle gode gamle, og købte, programmer, eksempelvis PS CS6, og der er vist også nogle probelmer med SONOS efter at iTunes er ophørt.

Jeg har så en iMac 21,5" late 2015, 8GB 1TB SSD der også kører OS 10.14.6. Jeg vil så - efter en up to date SuperDuper - nyinstallere en Catalina men vil naturligvis gerne beholde de programmer der er på maskinen. Jeg har set lidt på Apple Support, nettet i øvrigt og her i macnyt og har tænkt mig følgende process:

Genstarte iMac 21,5" med command+R -> slette HD til APFS -> installere nyeste mac OS (Catalina) -> bruge over-førelsesassistent til programmer fra iMac 27" til iMac 21,5". Er det det rigtige? - er der noget jeg skal ændre/passe på?.

Når iMac 21,5" kører en ren Catalina vil jeg så se/prøve hvordan den påvirker mine programmer og virker i øvrigt.

  2
0
  595

451

18
29. december 2019 @ 17:51
Seniormedlem

Tilbagemelding:

Da jeg så at ca. 100 havde set mit indlæg og ingen havde råbt "vagt i gevær" gik jeg ud fra at det ikke var hel tåbeligt det jeg var kommet til - så jeg gik i gang.

Tastatur skulle naturligvis være med ledning p.g.a. startbrug men trådløs mus virkede kun på det jeg ikke skulle bruge (skift+alternativ+command+R og command+R), men med ledningsmus kom jeg i gang med alternativ+command+R, altså nyeste OS til maskinen. Først slettede jeg SSDen til en APFS enhed og så installerede jeg OS 10.15.2. Varighed omkring 1/2 time. Derefter med overførelsesassistent med iMac 27" som ekstern HD og kabelforbindelse. Overførelsesmængde ca. 600GB og det tog ca. 3 timer. Alt i alt rimeligt succesfuldt og så i gang med iMac 21,5" og Catalina.

Som sædvanligt er der efter en overførelse nogle godkendelser og licenser der skal genindlæses, men det har ikke været voldsomt. Jeg vidste at der ville ryge nogle programmer (ca 80 stk.) hvoraf langt de fleste er ligegyldige for mig, så umiddelbart OK. Jeg har lidt problemer med VMware Fusion og XP - som kører fint på mine andre maskiner - men det skal jeg nok få løst. Jeg har gemt de ikke brugbare programmer i en særlig mappe. Jeg synes godt nok at Catalina beder om godkendelse til snart sagt alt hvad jeg gør med mapper, programmer etc. (flytninger/sletninger etc.) - men det er der vel ikke noget at gøre ved.

Nu "leger" jeg videre, specielt med nyt "iTunes" og SONOS, og så må vi se om jeg på et tidspunkt "løfter" min iMac 27" til Catalina - foreløbig nej.


186

13
30. december 2019 @ 02:46
Novice

Heh, " Da jeg så at ca 100. havde..." - Det kan være en reload knap der er gået amok fordi Fru. Olsen har tabt en spand Cola i sine taster.

Refresh siden 2-5 gange og bum, så har "mange" set ens tråd ?

Og du havde ikke lige kigget Google ang de 76345786456 links der allerede er ang install af Catalina ?

Men fedt nok det virker :P