xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Installere SSD i Imac
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


350

4
01. januar 2020 @ 12:31
Lærling

Godt nytår derude:-)

Jeg har en 2013 imac 21.5. Vil gerne installere en SSD i stedet for at kassere den. Den er virkelig langsom med den nuværende 1TB HDD. 

Men tør man det selv? Eller kan i anbefale en der kan gøre det for rimelige penge i Sdr. Jylland? 

Det sker af og til jeg slår en hjerneprut:-)
  24
8
  1415

4593

394
01. januar 2020 @ 15:03
FPU

Der MÅ være YouTube-videoer om det, og hvis der ellers er tale om et standard SATA-interface, burde enhver 2.5'' SATA SSD passe i med et ramme-kit. Mange shops sælger dem som sæt, endda også af og til med et USB-til-SATA kabel, så man kan formatere direkte og flytte data over. Husk at SSD'en nok er formateret i ExFat eller NTFS fra fabrikkens sode, og at den skal omformateres til Extended(Journaled) med GUID Partition Table, for at Mac'en kan boote fra den.

Det eneste, du ellers skal være opmærksom på, er, at der sidder en varmesensor på den originale harddisk. Når den så ikke kan egistrere noget signal efter udskiftningen, vil blæseren køre på fulde omdrejninger hele tiden.

Det er der også metoder til at komme uden om; sog blot på "temistor" (uden anførselstegn) i Macnyt's søgefunktion; så dukker der en halv snes tråde op om emnet.

Hvis du i stedet for vil have lavet det ude i byen, kan jeg anbefale MacMenu i Kolding; de har repareret min MacBook Pro for et par år siden, og jeg var rigtig glad for både deres service og deres priser.

Glædelig ombygning.


291

45
01. januar 2020 @ 15:47
Juniormedlem

2013 iMac er en af de tynde modeller, så det er ikke verdens nemmeste opgave at åbne den.

Det nemmeste, billigste og sikreste vil være en ekstern SSD med USB 3, enten købt færdig eller samlet med SSD og et harddisk-kabinet efter eget valg. Installer macOS og sæt den som startdisk, så er du kørende uden at åbne din iMac. Du kan så fortsat bruge den interne disk til fx TimeMachine.


4593

394
01. januar 2020 @ 17:23
FPU
Michael Rasmussen skrev:

2013 iMac er en af de tynde modeller, så det er ikke verdens nemmeste opgave at åbne den.

Det nemmeste, billigste og sikreste vil være en ekstern SSD med USB 3, enten købt færdig eller samlet med SSD og et harddisk-kabinet efter eget valg. Installer macOS og sæt den som startdisk, så er du kørende uden at åbne din iMac. Du kan så fortsat bruge den interne disk til fx TimeMachine.

Ups. Tog fjel af årstallene. Men ja, hvis det er en af de tynde, så er det en helt anden historie, endda med risikor for at ødelægge skærmen (som er limet på), og spm Michael Rasmussen så rigtigt skriver, så er den bedste løsning en ekstern SSD.

Det er naturligvis muligt at bruge en USB-disk, men man får meget mere hastghed ved at købe en ekstern Thunderbolt-disk.


291

45
01. januar 2020 @ 19:55
Juniormedlem

Jeg anbefaler USB 3 fordi det aldrig er lykkedes mig at finde en Thunderbolt-baseret SSD (eller kabinet) til rimelig pris. Prisen kommer hurtigt op på 1000 kr. blot for et tomt Thunderbolt-kabinet. Med SSD monteret er prisen tæt på, hvad det vil koste at få en SSD monteret i maskinen af et værksted.

Til sammenligning kan man få et harddisk-kabinet med USB 3 for 2-300 kr.

Hastigheden på USB 3 er på 5 Gbit/s (625 MB/s), hvilket er rigeligt til en almindelig hurtig SSD (typisk max 550 MB/s). Det eneste man må undvære er Trim-understøttelse, men det er ikke noget stort problem med nyere SSD.

Med andre ord: USB 3 er en hurtig og billig løsning, som vil øge hastigheden gevaldigt i forhold til den nuværende sløve harddisk.


4593

394
02. januar 2020 @ 01:47
FPU

Michael, du har nok ret; Thunderbolt (og FireWire) var og er dejligt, men dyrt. Men det er så et åbent spørgsmål, om der er USB 3 i en iMac 2013.

Og altså: USB 2 kan sagtens bruges, selv med en boot-disk. Men de andre protokoller (inkl. USB 3) ER bare så meget hurtigere. og de er faktisk også mere stabile til overførsler af i hvert fald store filer, som USB altid har kæmpet lidt med.

Vi skal dog ikke glemme, at trådstarter også efterspurhte et værksted til at bytte harddisken ud med en SSD, og det er jo stadigvæk en mulighed med garanti på udskiftningen og intakt skærm og det hele. Det er blot et spørgsmpl, om det vil være prisen værd på en snart syv år gammel maskine.


291

45
02. januar 2020 @ 08:55
Juniormedlem

USB 3 blev indført sammen med det tynde design i 2012, så ja, det har den.

Og ja, en intern montering af SSD er selvfølgelig mere stilren, men det koster nok også 2-3 gange så meget. I daglig brug vil man ikke mærke den store forskel, så det er mest et æstetisk spørgsmål. Det er altid en god idé at indhente en pris, så man selv kan afgøre om det er forskellen værd.

Det er også værd at overveje, hvor stor SSD man reelt har behov for. Måske er der visse ting, man kun sjældent bruger, som fortsat kan opbevares på den nuværende harddisk.


350

4
02. januar 2020 @ 15:35
Lærling

Min eneste årsag til at gøre det er principielt hastigheden. Jeg bliver fuldstændig vanvittig af, at se på en badebold på en 100% nyformateret iMac. Så hvis jeg kan "nøjes" med en ekstern som i skriver om, så tænker jeg klart det er er den bedste løsning. Tænker i at jeg får den ønskede hastighed ved jeres model? 


Tak for de gode uddybende svar så langt. 

/Hans

Det sker af og til jeg slår en hjerneprut:-)

350

4
02. januar 2020 @ 16:01
Lærling
Det sker af og til jeg slår en hjerneprut:-)
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

291

45
02. januar 2020 @ 17:25
Juniormedlem

Ja, jeg har ikke selv prøvet den model, men jeg har kun hørt godt om Samsung T5.

Ud fra billedet at dømme er der alm. USB-kabel med, så du kan bruge den på din iMac (som ikke har det nye USB-C stik).

Det vil være som at få en helt ny maskine, hvis du booter fra sådan en. Og ja, klon og start fra den. Du kan angive den som fast startdisk i Systemindstillinger, så maskinen automatisk starter fra den hver gang.



350

4
02. januar 2020 @ 17:32
Lærling

Bestilt:-)


Det bliver spændende.. Tak for råd og vejledning. 

Det sker af og til jeg slår en hjerneprut:-)

291

45
02. januar 2020 @ 17:39
Juniormedlem

Velbekomme og godt nytår  



4593

394
02. januar 2020 @ 18:00
FPU
Hans J skrev:

Min eneste årsag til at gøre det er principielt hastigheden. Jeg bliver fuldstændig vanvittig af, at se på en badebold på en 100% nyformateret iMac. Så hvis jeg kan "nøjes" med en ekstern som i skriver om, så tænker jeg klart det er er den bedste løsning. Tænker i at jeg får den ønskede hastighed ved jeres model? 


Tak for de gode uddybende svar så langt. 

/Hans

Det kunne da lyde, som om din harddisk er ved at stå af.

Kan du ikke lige køre et test på den i Diskværktøj og se, om S.M.A.R.T.-status er OK? Hvis ikke, er din harddisk ved at gå i stykker.

Det KAN dog også være kablet mellem disk og bundkort.

Og tillykke med den nye eksterne. Når du først får lagt et system på den og får den op at køre, skal du nok få en masse sjov ud af den. Husk at omformatere disken til Extended(Journaled) med GUID Partition Table, inden du ny-installerer eller kopierer dit gamle system over på den; ellers vil din iMac ikke boote på den bagefter. Been there, done that, og det var skønne spildte kræfter.


74

0
11. januar 2020 @ 21:55
Novice

Hej Hans. 

Jeg er lidt spændt på at høre, om du har fået det op at køre med extern ssd disk. ? Jeg er lidt i samme båd med en langsom, og sløv iMac. Håber du vil øse ud af dine erfaringer med projektet. 

Peter



598

3
12. januar 2020 @ 10:48
Kaptajn

Jeg er også med på en lytter, dog mere for at høre om en SSD kan give så meget nyt liv til en 6 - 7 år gammel iMac at jeg kan bruge det når jeg skal sælge min gamle iMac.

Jeg har valgt at gå den anden vej, at købe en ny med nyt indhold etc.

Selvom der kommer nyt i en gammel maskine er resten jo “gammelt” IMO.

iMac, MacBookAir, iPad mini, iPhone 8, iPod

598

3
12. januar 2020 @ 10:51
Kaptajn

PS. Mit nyindlagte  profil billede er pist væk!

iMac, MacBookAir, iPad mini, iPhone 8, iPod

4593

394
12. januar 2020 @ 12:17
FPU
Jørgen St. Jensen skrev:

PS. Mit nyindlagte  profil billede er pist væk!

Prøv at lægge det op igen. Der har været noget knækket kode, som PP har repareret for nylig.

Der er en tråd om det, som er nogle få dage gammel.


598

3
13. januar 2020 @ 10:44
Kaptajn

@Tonny Freimanis Jep, det virkede, tak.

iMac, MacBookAir, iPad mini, iPhone 8, iPod

4593

394
13. januar 2020 @ 11:33
FPU
Jørgen St. Jensen skrev:

@Tonny Freimanis Jep, det virkede, tak.

Ingen årsag.


350

4
13. januar 2020 @ 22:11
Lærling

Beklager jeg ikke har meldt retur før nu:-) 


Det virker meget overbevisende. Super let og så er den blevet 6-7 gange hurtigere end før! Fuldt ud tilfreds og beholder nok den iMac et par år mere nu:-) Tak igen til dem der hjalp. 

Det sker af og til jeg slår en hjerneprut:-)

74

0
21. januar 2020 @ 18:11
Novice

Hvorfor kan jeg ikke formatere ny extern SSD disk til APFS. ?



291

45
21. januar 2020 @ 18:50
Juniormedlem
Peter Simonsen skrev:

Hvorfor kan jeg ikke formatere ny extern SSD disk til APFS. ?

Klik på Oversigt-knappen øverst til venstre og vælg “Vis alle enheder”, da der som standard vises en forenklet liste i nyere macOS.


74

0
21. januar 2020 @ 19:46
Novice

Michael, det ændrer desværre ikke på valgmulighederne i menuen. 


291

45
21. januar 2020 @ 20:09
Juniormedlem

Hm, klikker du på Partitioner-knappen, mens det øverste niveau for enheden er valgt?

Jeg sidder ikke ved min Mac i øjeblikket, men det burde give alle formater.


74

0
21. januar 2020 @ 21:22
Novice

Arhh  Jeg glemte at markere disken, så fik jeg flere valgmuligheder.. Tak Michael.