xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Ikke nok plads til billeder og video???
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


234

11
16. februar 2020 @ 18:05
Juniormedlem

Hej.

Jeg får ofte denne meddelelse, selvom jeg har 376 GB disponibel på min HD. Nogen som kan give et bud på hvad der sker, og hvordan jeg løser det? Jeg har valgt at ignorere indtil videre.

  18
9
  1431

1129

127
16. februar 2020 @ 18:45
Stormogul

hvor meget fylder din icloud data?

det kan vel godt være det fylder mere end det du har på disken?


234

11
16. februar 2020 @ 18:54
Juniormedlem

Fotos og videoer fylder 104,81 GB i iCloud, og jeg har kun lagt ganske få billeder op inden for de sidste uger -omkring det tidspunkt hvor meddelelsen begyndte at komme. 

Jeg har dog lavet en familiekonto for nyligt, men det burde vel ikke have nogen indflydelse på min bruger?


234

11
17. februar 2020 @ 18:55
Juniormedlem

Lige til info til andre som, måske, er i samme situation, som jeg var i igår: Jeg tror jeg har løst problemet.

Jeg kørte en scanning med programmet "DaisyDisk" og slettede alt "purgeable", som jo er overflødigt stads, der normalt slettes af MacOs når det er nødvendigt. Men noget har åbenbart forstyrret systemet. Før kørte HD næsten uafbrudt, og jeg havde ikke plads nok. Efter en oprydning via DaisyDisk er der, indtil videre, ikke kommet nogle fejlmeddelelser, og HD er nu næsten lydløs igen.

Det løser dog ikke mit andet problem, om hvordan det kan gå til, at mine dokumenter tilsyneladende fylder 1,1 TB hvor de for to dage siden fyldte 100 GB. Se evt. denne tråd.



32

5
18. februar 2020 @ 22:26
Let øvet

Ikke at jeg har løsningen til dig, men har du prøvet at søge på, hvilke mapper (og filer deri), der bruger flest GB?

På et tidspunkt havde min kone ved et uheld kopieret 4 mapper fra vores Time Capsule disk med et fotoprojekt over i dokumenter på hendes MacBook Air. Jeg identificerede det ved oppe fra og ned at gå gennem hendes mappestruktur for at få styr på, hvilke mapper, der fra den ene dag til den anden brugte 350 ekstra GB. 

En lægmandsløsning - der er helt sikkert klogere hoveder herinde, der kan anvise en meget mere elegant og digital måde at takle problemet på ;-)


234

11
18. februar 2020 @ 23:05
Juniormedlem
Jeg identificerede det ved oppe fra og ned at gå gennem hendes mappestruktur for at få styr på, hvilke mapper, der fra den ene dag til den anden brugte 350 ekstra GB. 

Det er nemmere (synes jeg) at gå i æblemenu og vælge "Om denne Mac" og så vælge "lagringsplads" i boksen som kommer frem. Vælg så "Gennemgå arkiver" ved siden af "formindsk rod" Så kan man se hvilke filer som fylder mest. Hvis jeg forstod dig ret, var det en mere manual metode du brugte. Ellers se bort fra det jeg lige skrev :-)

Men der er ikke noget som gør, at mine dokumenter optager 1,11 TB på en fusion disk på 1,12 TB. Med de andre ting jeg har liggende billeder, videoer, spil og så videre er rammen på 1,12 TB for længst sprængt. Men på trods af det, viser macOs, at jeg har 376 GB fri harddiskplads endnu.

Forøvrigt tak til både dig og Nihad for jeres forslag :-)


4586

389
18. februar 2020 @ 23:14
FPU

Vil lige tilføje til Rosenu's råd, at der er en forholdsvis let manuel måde at finde store mapper på:

Vælg Vis på Listeform i den mappe, som skal gennemsøges (Kommando-2)

Hak af ud for Størrelse og Vis alle størrelser i Oversigtsvalg (Kommando-J). Kommandi-J en gang mere lukker Vis Info-vinduet.

Udvid vinduet i bredden, så filers og mappers omfang kan ses.

Bemærk den lille trekant til højre for "Navn". øverst i vinduet Hvis spidsen peger opad, viser den mindste størrelser øverst og største nederst. Hvis man klikker på trekanten en enkelt gang, så spidsen vender nedad, vises største filer og mapper øverst og de mindste nederst. Klik igen på navn for at sortere efter navn. Bemærk, at Navn også kan sortere efter stigende eller faldende orden (A->Å eller Å->A)

Obs. Det kan tage noget tid for Finder at tælle antal Bytes i mapper med mange filer. Indtil da vil der være en streg ud for filstørrelse, og rent sorteringsmæssigt bliver det betragtet som 0 Bytes. Når en given mappe er talt sammen, ryger den ind på plads imellem de to nærmeste større og mindre mapper og/eller filer.

Go' jagt!


234

11
18. februar 2020 @ 23:31
Juniormedlem

Go' jagt!

Tak og tak for input. Jeg kigger på det og melder tilbage imorgen.


234

11
19. februar 2020 @ 20:57
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Obs. Det kan tage noget tid for Finder at tælle antal Bytes i mapper med mange filer. Indtil da vil der være en streg ud for filstørrelse, og rent sorteringsmæssigt bliver det betragtet som 0 Bytes. Når en given mappe er talt sammen, ryger den ind på plads imellem de to nærmeste større og mindre mapper og/eller filer.

Go' jagt!

Hmmmm, min mac tæller ikke noget sammen men viser bare stregen som du beskriver. Nevermind, det ser ud til, at problemet er løst, bortset fra det med at mine dokumenter fylder vildt meget i oversigten beskrevet længere oppe i denne tråd. Det er lidt mærkeligt men absolut til at leve med. Der er jo stadig plads på HD.



32

5
20. februar 2020 @ 22:56
Let øvet

Højst mystisk. 

Hvis ikke du har gjort det, er det måske værd at teste disken med programmet Diskværktøj -> Førstehjælp


4586

389
21. februar 2020 @ 01:10
FPU
Hansa skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Obs. Det kan tage noget tid for Finder at tælle antal Bytes i mapper med mange filer. Indtil da vil der være en streg ud for filstørrelse, og rent sorteringsmæssigt bliver det betragtet som 0 Bytes. Når en given mappe er talt sammen, ryger den ind på plads imellem de to nærmeste større og mindre mapper og/eller filer.

Go' jagt!

Hmmmm, min mac tæller ikke noget sammen men viser bare stregen som du beskriver. Nevermind, det ser ud til, at problemet er løst, bortset fra det med at mine dokumenter fylder vildt meget i oversigten beskrevet længere oppe i denne tråd. Det er lidt mærkeligt men absolut til at leve med. Der er jo stadig plads på HD.


Har du hakket af begge steder i Oversigtsvalg, altså "Størrelse" OG "Vis alle størrelser" (eller "Beregn alle størrelser", mit system er på engelsk)?

Hvis ja, så SKAL Finder altså tælle mapperne sammen og vise størrelsen på dem. Hvis du kører med harddisk i stedet for SSD, kan det altså godt tage nogle minutter at tælle en stor mappe sammen, især hvis der er tale om et meget stort antal små filer, frem for et lille antal store filer.

Jeg ville egentlig have lagt et par illustrative screendumps op til dig i aftes, men af meget langhårede årsager er det desværre ikke muligt. Jeg håber, at PP forbarmer sig over mig og kigger på sagen.


234

11
21. februar 2020 @ 01:30
Juniormedlem
Rosenu skrev:

Højst mystisk. 

Hvis ikke du har gjort det, er det måske værd at teste disken med programmet Diskværktøj -> Førstehjælp

Lyder logisk. Jeg prøver i morgen aften. Tak.


234

11
21. februar 2020 @ 01:35
Juniormedlem

Har du hakket af begge steder i Oversigtsvalg, altså "Størrelse" OG "Vis alle størrelser" (eller "Beregn alle størrelser", mit system er på engelsk)?

Hvis ja, så SKAL Finder altså tælle mapperne sammen og vise størrelsen på dem. Hvis du kører med harddisk i stedet for SSD, kan det altså godt tage nogle minutter at tælle en stor mappe sammen, især hvis der er tale om et meget stort antal små filer, frem for et lille antal store filer.

Jeg ville egentlig have lagt et par illustrative screendumps op til dig i aftes, men af meget langhårede årsager er det desværre ikke muligt. Jeg håber, at PP forbarmer sig over mig og kigger på sagen.

Jeg manglede kryds i "beregn alle størrelser". Nu virker det efter hensigten med at tælle sammen. Jeg kigger mere på det i morgen aften. Tak for skub i rigtig retning.


4586

389
21. februar 2020 @ 08:50
FPU
Hansa skrev:

Har du hakket af begge steder i Oversigtsvalg, altså "Størrelse" OG "Vis alle størrelser" (eller "Beregn alle størrelser", mit system er på engelsk)?

Hvis ja, så SKAL Finder altså tælle mapperne sammen og vise størrelsen på dem. Hvis du kører med harddisk i stedet for SSD, kan det altså godt tage nogle minutter at tælle en stor mappe sammen, især hvis der er tale om et meget stort antal små filer, frem for et lille antal store filer.

Jeg ville egentlig have lagt et par illustrative screendumps op til dig i aftes, men af meget langhårede årsager er det desværre ikke muligt. Jeg håber, at PP forbarmer sig over mig og kigger på sagen.

Jeg manglede kryds i "beregn alle størrelser". Nu virker det efter hensigten med at tælle sammen. Jeg kigger mere på det i morgen aften. Tak for skub i rigtig retning.

Ingen årsag.


104

1
21. februar 2020 @ 09:57
Novice

 Nu bliver jeg lige forvirret:

Hvis data ligger i Icloud Ulagret) så fylder de vel ikke på den lokale disk ?



234

11
21. februar 2020 @ 10:02
Juniormedlem
Stjans skrev:

 Nu bliver jeg lige forvirret:

Hvis data ligger i Icloud Ulagret) så fylder de vel ikke på den lokale disk ?


Hej Stjans.

Jeg har ikke sat kryds i "Optimer Mac-lagring". Så hvis jeg har forstået det korrekt, ligger alle originaler i fuld opløsning både i iCloud og på min Mac.


234

11
21. februar 2020 @ 10:10
Juniormedlem
Rosenu skrev:

Højst mystisk. 

Hvis ikke du har gjort det, er det måske værd at teste disken med programmet Diskværktøj -> Førstehjælp

Jeg har lige kørt førstehjælp nu og fik en meddelelse som følger:

Afvikler Førstehjælp på “Macintosh HD” (disk2s1)


BEMÆRK: Førstehjælp vil låse startenheden midlertidigt.


Kontrollerer arkivsystem.

Enhed kunne ikke gøres passiv.

Bruger direktefunktion.

Udfører fsck_apfs -n -l -x /dev/rdisk2s1

Checking the container superblock.

Checking the fusion superblock.

Checking the EFI jumpstart record.

Checking the space manager.

Checking the space manager free queue trees.

Checking the object map.

Checking the Fusion data structures.

Checking volume.

Checking the APFS volume superblock.

The volume Macintosh HD was formatted by hfs_convert (945.200.129) and last modified by apfs_kext (945.260.7).

Checking the object map.

Checking the snapshot metadata tree.

Checking the snapshot metadata.

Checking snapshot 1 of 8.

error: directory valence check: directory (oid 0xa002e): nchildren (6) does not match drec count (0) 

warning: snapshot fsroot tree corruptions are not repaired; they'll go away once the snapshot is deleted

error: inode_val: object (oid 0xb002f): invalid parent_id (0x0)

Snapshot is invalid.

The volume /dev/rdisk2s1 could not be verified completely.

Afslutningskode til kontrol af arkivsystem er 0.

Gendanner den originale status som aktiv.


Handlingen er udført.



32

5
21. februar 2020 @ 12:32
Let øvet

Puha, ikke lige det, man håber på. Ved ikke præcist hvad fejlmeddelelsen betyder og hvad konsekvensen er, og jeg har ikke selv stået i din situation, så nedenstående forslag har jeg derfor heller ikke selv afprøvet.

Du kan overveje at forsøge med følgende:

1) Tag som det første en backup af alle data. Især de data, som ikke kan genskabes eller erstattes. 

2) Boot i Recovery Mode (hold Command + R nede) og kør diskværktøj igen og se, hvad resultatet bliver.

3) Hvis fejlen den samme efter 2), så overvej en geninstallation af macOS (Catalina??), jf. dette link https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mchlp1599/mac

4) Kontakt din apple-pusher, hvis ikke 2) og 3) virker....

MEN, vent lige lidt med at kaste dig ud i øvelsen, indtil andre herinde har givet deres bud.

Håber du får løst problemet.


234

11
21. februar 2020 @ 19:45
Juniormedlem

Hej Rosenu.

Jeg tager løbende backup, men jeg ser alligevel tiden lidt an hvad angår mere "gennemgribende" handlinger. Skidtet fungerer tilsyneladende, hvis man ser bort fra fejlmeddelelsen omkring lagerplads. 

Jeg har desuden valgt at boycotte Catalina indtil videre, da jeg synes at kunne læse mig til, at overgangen fra 32bit til 64bit system giver en del brugere problemer, især hvis man har Fusion drive i ens mac. 

Desuden kan jeg ikke spille "Cities Skylines" i Catalina. Så det ene med det andet... Jeg venter lidt.