xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Skift til SSD i iMac 27 2017
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


79

1
22. februar 2020 @ 20:38
Novice

Hej Forum..


Jeg har kig på en brugt iMac 27 fra 2017...

Problemet er at den desværre kun har den almindelige 1Tb fusion drive. 

Jeg har en iMac 27 late 2012 model nu, hvor jeg selv har sat SSD i, og det har kørt upåklageligt nogen år nu.

Mit spørgsmål går på.... Er fremgangsmåden og sværhedsgraden den samme på 2017 modellen, som på min ældre 2012 model ?

Jeg satte den gang en Samsung 850 SSD i. Den ser ud til at være udgået, kan det anbefales at vælge den nyere Samsung 860 EVO nu ??

Skal jeg stadig bruge en montage ramme, som f.eks denne : https://www.batteribyen.dk/2-5-hard-disk-installationsramme-til-3-5-sort?gclid=Cj0KCQiAv8PyBRDMARIsAFo4wK2Bodwa0LMUJmf-NGfzfRGWGGurp25_z4HCGjcrHc1yIg50EhrMpgIaAq9SEALw_wcB

Endelig. Er der nogen der tilbyder denne operation som kan anbefales i fyns området ?

Tak

  11
3
  809

4593

394
22. februar 2020 @ 21:22
FPU

Jeg er på ingen måde iMac-ekspert, men jeg vil alligevel prøve at hjælpe, så godt jeg kan.

Så vidt jeg ved, skulle der ikke være problemer med at bruge en EVO 860.

En hurtig Gurgling viser, at der ikke er nogen forskel, bortset fra at 860'eren er en anelse hurtigere end 850'eren.

Til gengæld ved jeg, at det er en ret vanskelig operation at åbne de iMac'er, der er limet sammen. Det fandt et par af mine venner ud af, da de ville sætte en SSD og mere RAM i sådan en iMac, for selvom de fulgte vejledningen til punkt og prikke og var meget forsigtige, røg skærmbilledet i den ene side sig alligevel en tur, så der måtte investeres i en ekstern skærm.

Jeg kender ikke nogen reparatører på Fyn, men jeg fik skiftet DVD-drev på min MacBook Pro hos MacMenu i Kolding, og jeg har kun godt at sige om dem. Hvis jeg ikke tilfældigvis ville skulle til Copetown ved et MBP-nedbrud, så mactekniker kan genoplive Gamle Trofast, ville jeg helt klart tage til Kolding igen.


79

1
22. februar 2020 @ 21:33
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Jeg er på ingen måde iMac-ekspert, men jeg vil alligevel prøve at hjælpe, så godt jeg kan.

Så vidt jeg ved, skulle der ikke være problemer med at bruge en EVO 860.

En hurtig Gurgling viser, at der ikke er nogen forskel, bortset fra at 860'eren er en anelse hurtigere end 850'eren.

Til gengæld ved jeg, at det er en ret vanskelig operation at åbne de iMac'er, der er limet sammen. Det fandt et par af mine venner ud af, da de ville sætte en SSD og mere RAM i sådan en iMac, for selvom de fulgte vejledningen til punkt og prikke og var meget forsigtige, røg skærmbilledet i den ene side sig alligevel en tur, så der måtte investeres i en ekstern skærm.

Jeg kender ikke nogen reparatører på Fyn, men jeg fik skiftet DVD-drev på min MacBook Pro hos MacMenu i Kolding, og jeg har kun godt at sige om dem. Hvis jeg ikke tilfældigvis ville skulle til Copetown ved et MBP-nedbrud, så mactekniker kan genoplive Gamle Trofast, ville jeg helt klart tage til Kolding igen.

Hej Tonny, og tak for tilbagemeldingen.

Jeg har som sagt selv skiftet til SSD i min nuværende fra 2012 , så hvis det ikke er blevet meget anderledes i 2017 modellerne, er det ikke noget der skræmmer mig.

Så må det være en Samsung Evo 860 1Tb jeg må gå efter.
Nogen der ved om der er plads til de fleste 3.5 til 2.5" adaptore, eller om der er en model der kan anbefales ??


927

49
22. februar 2020 @ 23:17
Veteran
SilverLine skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jeg er på ingen måde iMac-ekspert, men jeg vil alligevel prøve at hjælpe, så godt jeg kan.

Så vidt jeg ved, skulle der ikke være problemer med at bruge en EVO 860.

En hurtig Gurgling viser, at der ikke er nogen forskel, bortset fra at 860'eren er en anelse hurtigere end 850'eren.

Til gengæld ved jeg, at det er en ret vanskelig operation at åbne de iMac'er, der er limet sammen. Det fandt et par af mine venner ud af, da de ville sætte en SSD og mere RAM i sådan en iMac, for selvom de fulgte vejledningen til punkt og prikke og var meget forsigtige, røg skærmbilledet i den ene side sig alligevel en tur, så der måtte investeres i en ekstern skærm.

Jeg kender ikke nogen reparatører på Fyn, men jeg fik skiftet DVD-drev på min MacBook Pro hos MacMenu i Kolding, og jeg har kun godt at sige om dem. Hvis jeg ikke tilfældigvis ville skulle til Copetown ved et MBP-nedbrud, så mactekniker kan genoplive Gamle Trofast, ville jeg helt klart tage til Kolding igen.

Hej Tonny, og tak for tilbagemeldingen.

Jeg har som sagt selv skiftet til SSD i min nuværende fra 2012 , så hvis det ikke er blevet meget anderledes i 2017 modellerne, er det ikke noget der skræmmer mig.

Så må det være en Samsung Evo 860 1Tb jeg må gå efter.
Nogen der ved om der er plads til de fleste 3.5 til 2.5" adaptore, eller om der er en model der kan anbefales ??

Der er stor forskel på hvordan glaspladen foran displayed sidder fast på de to modeller. 

Glaspladen sidder fast med magneter på 2012 modellen. Og på 2017 modellen er den limet fast.

iMac 2017 ssd replacement

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

285

6
23. februar 2020 @ 07:27
Juniormedlem

Late 2012 modellen var den første der var limet.


79

1
23. februar 2020 @ 08:31
Novice
Niels Jørgen Kruse skrev:

Late 2012 modellen var den første der var limet.

Korrekt. Min late 2012 var bestemt limet fast. 


350

4
23. februar 2020 @ 10:02
Lærling
SilverLine skrev:

Hej Forum..


Jeg har kig på en brugt iMac 27 fra 2017...

Problemet er at den desværre kun har den almindelige 1Tb fusion drive. 

Jeg har en iMac 27 late 2012 model nu, hvor jeg selv har sat SSD i, og det har kørt upåklageligt nogen år nu.

Mit spørgsmål går på.... Er fremgangsmåden og sværhedsgraden den samme på 2017 modellen, som på min ældre 2012 model ?

Jeg satte den gang en Samsung 850 SSD i. Den ser ud til at være udgået, kan det anbefales at vælge den nyere Samsung 860 EVO nu ??

Skal jeg stadig bruge en montage ramme, som f.eks denne : https://www.batteribyen.dk/2-5-hard-disk-installationsramme-til-3-5-sort?gclid=Cj0KCQiAv8PyBRDMARIsAFo4wK2Bodwa0LMUJmf-NGfzfRGWGGurp25_z4HCGjcrHc1yIg50EhrMpgIaAq9SEALw_wcB

Endelig. Er der nogen der tilbyder denne operation som kan anbefales i fyns området ?

Tak

Jeg har senest gjort det med en iMac 21" at jeg kører det på en ekstern SSD. Det virker lige så godt. Og du slipper for hele risikoen. Købte en Samsung T5 SSD og lave en Carbon Copy Clon af min HDD over på T5. Valgte den under startup ved at holde "option key" nede og har siden sat den som standard start disk i indstillinger.  

Bare et alternativt forslag, der minimerer risiko og du får stort set samme resultat. 


Det sker af og til jeg slår en hjerneprut:-)

79

1
23. februar 2020 @ 12:06
Novice

Ja det er jeg bekendt med at man kan. Men jeg ser det lidt som en "nød Løsning" så vil meget gerne have SSD'en fysisk i computeren. Og så måske bruge den gamle fusion drive på samme måde som du snakker om. 


315

6
25. februar 2020 @ 00:34
Lærling

Du kan sagtens skifte fusion drive ud med en sindssygt hurtig (3000 MB pr.sek disk).

Den skilles ad på samme måde som din gamle 2012 og SSD harddisken sidder på undersiden af bundkortet, så det hele skal skilles ad.

Køb en sintech adapter og en nvme harddisk. Jeg har prøvet adskillige forskellige, det hele ser ud til at virke. Både 1TB og 2TB.

Efter operationen, samles maskinen og styresystem installeres påny. Medmindre du først har kopieret alt data fra den interne over på den nye nvme vha f.eks. CCC, inden du sætter den i maskinen.

[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

79

1
25. februar 2020 @ 21:15
Novice

Tak

Gør det i den kommende weekend. Det bliver dog en Samsung 860 Evo




315

6
27. februar 2020 @ 22:46
Lærling

skriv hvis du får spørgsmål undervejs i forløbet..


[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

79

1
29. februar 2020 @ 17:27
Novice

Operation lykkedes. Fik sat min Samsung SSD i, og enabled trim. 

I samme omgang fik jeg sat flere ram i. Den havde originalt 2 x 4gb ram i. Der er 4 slot bag i, og de sad i hver anden. Mit spørgsmål går på om det er lige meget hvad rækkefølge de sidder i ? De nye er 2 x 8gb.  Er det lige meget for performance hvordan de sætter.