xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Om Apples nye ARM-processorer i næste generation MacBooks...
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


2252

151
25. april 2020 @ 20:52
ASCII jonglør

Dave Lee giver her et meget godt bud på perspektiverne i Apples egne nye ARM-processorer, som kommer i den næste generation MacBooks, formodentlig i 2021:

The Next Apple Macbook

Bloomberg beretter om samme tendens her:

Apple plans first ARM-powered Macs in 2021

Spændende!   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  17
0
  873

8581

198
26. april 2020 @ 11:00
Poseidon

Jeg ser frem til en Macbook der går 24 timer på en opladning. Eller noget...


Skal nok blive spændende! Det helt store spørgsmål er om Apple tør gå helt uden Intel, hvilket jeg betvivler. Men giver det mening for dem at køre to sideløbende arkitekturer? Absolut nej IMHO.


1493

39
26. april 2020 @ 11:05
Stormogul

Uden Intel - Ja, kun ARM.. ikke lige i de første år.. håber dælme de står på spring til at skifte til AMD processor..

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2252

151
26. april 2020 @ 11:21
ASCII jonglør

Så vidt jeg kan forstå handler det for Apple om at skabe det unikke og bedste produkt. Det er jo også derfor, at vi er Apple Fanboys - vi elsker kvalitet, herunder godt design.

Det virker med udvikling og implementering af egne ARM-processoser i alle Apples produkter nu som om, at dette endelig bliver en opfyldelse af Steve Jobs fine gamle drøm, om at hardware og software skal udvikles sammen, dvs. så de passer til hinanden. Det kom Billig Gates jo og satte en desværre eftertrykkelig stopklods for med Windåse.

Derfor bliver det 100% Notel (læs: ARM) og ikke Intel fremover. For nu skal det åbenbart være. Det er og har jo simpelthen også altid været det eneste rigtige på alle måder. Spørgsmålet er naturligvis, om de forskellige dele - teknik, marked etc. - er modnet nok til en sådan strategi.

Lykkes dette - og lad os håbe det - vil det betyde et tigerspring fremad for hele Apple-universet. Det vil således efterlade et kæmpe og i lang tid vedvarende gab ned til alle konkurrenterne - og Apple vil igen være trendskabende og markedsførende. Yes, boys!   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2252

151
26. april 2020 @ 11:34
ASCII jonglør

Og med til analysen hører vel også, at Apple er vokset til så massiv en markedsfaktor, at dette faktisk kan lade sig gøre nu, at det vil få en stor gennemslagskraft. Altså gælder det her sandelig om at gribe chancen, så man (som Gorbatjov i sin tid sagde) "ikke kommer for sent til historien."

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

927

49
26. april 2020 @ 14:13
Veteran

Det bliver spændende. Og jeg tror nok, at iMac også vil kunne klare sig fint med en enkel A14X eller A15X i en iMac, samt evt en neddroslet og køligere letvægtsudgave af AfterBurner kortet i en iMac Pro. 

Gør de det, kan den blive lige så flad som en iPad. Den iMac vil teknisk set gå hen og være en kæmpe iPad Pro, nu hvor jeg tænker over det.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2252

151
26. april 2020 @ 17:30
ASCII jonglør

Det er bestemt interessant, at Dave Lee i sin video nævner, at de nye ARM-processorer måske vil kunne klare sig uden blæsere (som jeg forstod det). Der vil jo i så fald være tale om helt andre maskiner, som kommer frem der.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2252

151
09. juni 2020 @ 17:31
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
09. juni 2020 @ 19:14
Poseidon

Ja når Bloomberg konfirmerer det til WWDC, så er den vidst så godt som sikker.


Så skal jeg vidst slet ikke have mig en Intel Mac Mini i 2021, men en ARMini.


4586

390
09. juni 2020 @ 19:21
FPU

Det bliver interessant at se, hvordan det kommer til at gå med bagudkompatibiliteten.

Apple har jo aldrig været bange for at skite CPU-type eller for at nakke gamle protokoller, men de har da som regel sørget for, at det gamle virkede på det nye i en overgang, så mon ikke også her?

Og en genoplivet 12'' lydløs MacBook uden Butterfly og med pæn batteritid (og helst to USB C porte) vil være noget nær min ideal-Mac, så venligst sæt i gang, tak.


8581

198
09. juni 2020 @ 20:03
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Det bliver interessant at se, hvordan det kommer til at gå med bagudkompatibiliteten.

Apple har jo aldrig været bange for at skite CPU-type eller for at nakke gamle protokoller, men de har da som regel sørget for, at det gamle virkede på det nye i en overgang, så mon ikke også her?

Problemet er at der er en masse x86 specifikke instruktionssæt som ikke kan emuleres i ARM uden at man tager et ekstremt hastighedsknæk, og det betyder at mange professionelle programmer vil køre ekstremt langsomt på ARM processorer, og det er ikke noget Apple kan kode sig udenom. Så umiddelbart så tror jeg de vil køre med ARM i Macbook Air og Mac Mini, og så beholde Intel i alt andet, men det vil omvendt ikke give mening at understøtte to platforme på én gang. Who snows? Vi får se om to uger.


Og en genoplivet 12'' lydløs MacBook uden Butterfly og med pæn batteritid (og helst to USB C porte) vil være noget nær min ideal-Mac, så venligst sæt i gang, tak.

Dvs. en Macbook Air uden blæsere. 8)



2252

151
09. juni 2020 @ 20:58
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4586

390
10. juni 2020 @ 00:56
FPU
David Munch skrev:

Og en genoplivet 12'' lydløs MacBook uden Butterfly og med pæn batteritid (og helst to USB C porte) vil være noget nær min ideal-Mac, så venligst sæt i gang, tak.

Dvs. en Macbook Air uden blæsere. 8)


Muligvis. Men der et tilsyneladende problemer med throttling i MBA'erne. Ved dog ikke, om det også kan være et problem med ARM chips.


927

49
10. juni 2020 @ 06:31
Veteran
The farm saw the farm (Går'n så går'n)

8581

198
10. juni 2020 @ 07:59
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:
Muligvis. Men der et tilsyneladende problemer med throttling i MBA'erne. Ved dog ikke, om det også kan være et problem med ARM chips.

Throttling skyldes for megen varmeudvikling, så hvis de kører blæserløst, så kan man jo håbe på det ikke er et problem. Men både iPad's og iPhones rammes af thermal throttling, men sidstnævnte er klart hårdest ramt, så man kan håbe på at et stort Mac chassis er nok til at håndtere det meste. Specielt i en Macbook, som jo ikke kræver nær så megen kraft som en Mac Pro/iMac, som sikkert nok vil få blæsere.


4586

390
10. juni 2020 @ 18:06
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Muligvis. Men der et tilsyneladende problemer med throttling i MBA'erne. Ved dog ikke, om det også kan være et problem med ARM chips.

Throttling skyldes for megen varmeudvikling, så hvis de kører blæserløst, så kan man jo håbe på det ikke er et problem. Men både iPad's og iPhones rammes af thermal throttling, men sidstnævnte er klart hårdest ramt, så man kan håbe på at et stort Mac chassis er nok til at håndtere det meste. Specielt i en Macbook, som jo ikke kræver nær så megen kraft som en Mac Pro/iMac, som sikkert nok vil få blæsere.

Jaeh, større overflade er jo lig med mere køling, men derfor kan der jo stadigvæk opst throttling ved intensive opgaver.

Hvis Apple så bare indfører en eller anden form for manuel kontrol, så man kan prioritere lav ydelse og lav temperatur over det modsatte, f.eks. ved at man kan foruddefinere en maks. CPU-temperatur eller maks. RPM på ventilatoren (hvos der er en) over ydeevne. Se, det ville være nice.


8581

198
10. juni 2020 @ 18:59
Poseidon

Der var et rygte ude for en måned siden, som sagde at det ville komme snarest.


4586

390
10. juni 2020 @ 20:36
FPU
David Munch skrev:

Der var et rygte ude for en måned siden, som sagde at det ville komme snarest.

Wee! Jeg kendte ikke til det rygte. Er jeg så en profet nu? :-D