xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Droner - Hvad er jeres erfaring?
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


678

26
02. maj 2020 @ 10:52
Veteran

Hej MN'er.

Jeg har de sidste par måneder virkelig overvejet, at anskaffe mig en af de populære droner. Den er mest tiltænk til fornøjelse og legetøj, og altså ikke erhvervsmæssig brug. Men jeg er sikker på, at det er muligt at tage nogle fantastisk billeder og videoer med den, og se naturen fra helt nye vinkler. Samtidig også en god måde, at få nydt fritiden lidt ekstra på.

Men inden jeg investerer en masse penge i det, så vil jeg lige høre, om der er nogen af jer der ejer en drone, og hvad jeres erfaringer er? Får i den brugt, eller står den bare og samler støv?

Vh Rasmus


  5
6
  864
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

362

18
02. maj 2020 @ 11:04
Lærling

Jeg har indtil fornyeligt eget en Dji Phantom 3 Pro
Fik desuden erhvervet mig et dronecertifikat og et CVR-nummer så jeg måtte flyve erhvervsmæssigt.
Dronen havde ikke fløjet det sidste år inden jeg solgte den.
Certifikatet og CVR nummeret blev brugt ved een lejlighed.
Jeg tror grunden til at jeg gik kold i det, var at på et tidspunkt - og det er det sikkert stadigt - helt håbløst med de droneregler - de ændrede sig næsten på månedligt basis.
Og så var dronen bare kæmpe. Man tog den ikke bare lige med under armen når man skulle ud.
Det skulle planlægges med opladning af batterier, som så skulle aflades igen inden dronen skulle stå stille i længere tid.
Det er sgu ikke bare lige, hvis man gerne vil have sit grej til at holde lidt længere.

Når det så er sagt, så vil jeg gerne have en drone igen.
Og det bliver nok en Dji Mavic Mini, da den vejer under de 250g der gør det til en microdrone, som ikke er så voldsomt reguleret.

Læs for guds skyld op på reglerne, hvis du bliver taget i noget du ikke må - Kan du blive straffet, så du aldrig glemmer igen hvorfor.


678

26
18. maj 2020 @ 20:59
Veteran

Tak for en rigtig god feedback.
Du har ret i, at der er mange regler at forholde sig til, og man skal være påpasselig med at bruge den de forkerte steder. Så det kræver noget at erhverve sig en drone, også meget omkringliggende. Har du haft dårlige oplevelser med at flyve de forkerte steder eller hvordan? Min umiddelbare forestille er nemlig, at tænker man sig om, og lader være med at flyve i nærheden af folk, bygninger/huse og andre forbudte steder, så går det nok - Men det kan godt være, at det bliver kontrolleret meget mere, end hvad jeg forestiller mig.

Brugte du den til at lave nogle fede billeder og videoer eller hvordan?

Mavic mini ser også super fed ud. Du har jo nok ret i, at det vigtigste er at den er transportabel, og ikke nødvendigvis så stor som mulig.


456

8
19. maj 2020 @ 21:30
Seniormedlem

Hvis du vil starte med en microdrone, så skal du bare tage dronebevis. 

Det er gratis og du skal bare besvare nogen spørgsmål (12 mener jeg det er), så kan du udskrive beviset, og må flyve overalt - bortset fra nogen enkelte steder. Altså filme og fotografere dit eget hus osv. 

Køb gerne een med to batterier, så det ene kan lades op, mens det andet er i luften. 

Microdroner som MJX 103 og SR20 pro vejer under de 250 gram og skulle kunne optage i ganske udmærket kvalitet. Og koster under en tusse.

Jeg har ikke selv prøvet endnu, men har set film på youtube og synes det ser enkelt og godt ud. 

Har dog ikke helt forstået hvordan det er med forsikring - så vidt jeg har opfattet det, så skal man tegne en forsikring med erstatningssum på op til 7 millioner. Tror jeg har fået den del galt i halsen....


0

1
20. maj 2020 @ 13:24
Nyt medlem

Jeg har en Mavic Air 2, som jeg flittigt brugte i nogle måneder efter at jeg købte den. Nu må jeg dog ærligt indrømme, at den mest bare står og samler støv. Har også overvejet at sælge den.


678

26
27. august 2020 @ 21:13
Veteran

Tak for alle jeres gode råd og inputs. Selvom de var gode, så kunne jeg ikke lade drømmen ligge, så endte ud i at købe en DJI Mavic air 2, ligesom dig Bleak.

Super fed drone, som tager fantastiske billeder og videoer, og som er virkelig let at styre. Ingen problemer der.

Men nu var i så flinke at komme med jeres gode erfaringer, så jeg må også hellere komme med mine, så andre forhåbentligt kan få glæde af dem i fremtiden. 

Det er virkelig en fornøjelse at tage ud og flyve, og en god måde at se en masse på, og få taget nogle gode billeder og videoer. Det er der virkelig gået mange timer med. Man kan bruge utallige timer på at nørde med filter, indstillinger og redigering af materialet. Så en rigtig god hobby. 

Men så skete det jeg frygtede. Ovenpå nedlukningen, en omgang barsel og ferie, så startede jeg på arbejde igen. Med fuldtidsjob, en lille en og andre pligter, så forsvandt tiden hurtigt til at hygge omkring det, og i stedet blev det til en ting, jeg kun lige kunne bruge 1-2 timer på en søndag formiddag. Pludselig blev det mere stressende  ikke at have overskud til den, end det var et hygge projekt. Og en anden detalje er, at jeg næsten nåede hele nordsjælland rundt, for at finde lovlige steder at flyve. Og selv når jeg fløj i et lovligt område, så var tvivlen stadig i min krop. Så den er nu solgt igen.

Kan jeg finde på at købe en drone igen? Ja det kan jeg. Ingen tvivl. Men jeg skal være sikker på, at jeg har tiden til at blive en god pilot og fotograf, for ellers er det noget meget dyrt legetøj.