xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hjælp til beslutning
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


65

2
22. maj 2020 @ 19:52
Novice

Hejsa

Jeg har en iMac som er fra marts 2016.
Det er en 27" (late 2015), med 3,2 Ghz i5, 8 GB Ram (opdateret til 16 GB), 1 TB Fusion Drive.

Sagen er den, at Logicboard er røget, og jeg skal derfor træffe en beslutning.
Jeg har fået et tilbud på reperation af Logicboard til den nette sum af 5.800 DKK.
Derudover overvejer jeg, i samme omgang, at skifte HDD ud med en 240 GB SSD.

Alternativt, at købe en Mac Mini (den lille model til 7.500).
Jeg har en 28" Asus skærm (4K),

Mit forbrug er lidt simpelt grafisk arbejde, en lille smule videoredigering, kodning af hjemmesider i fritiden og den slags.

Er de 5.800 + 2.000 (tænker det er prisen) pengene værd, for at holde liv i min iMac, eller skal jeg i stedet bruge pengene på en ny Mac Mini?

Jeg håber I kan hjælpe.

  5
1
  624

1891

183
PowerPalle (Administrator)
22. maj 2020 @ 20:12
Stormogul

En ny mini kan sagtes trække 4k

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8581

198
22. maj 2020 @ 22:50
Poseidon

Jeg synes personligt det er penge ud af vinduet, hvis man bruger knap 8.000,- på en 5 år gammel computer. Kan de garantere at maskinen så vil virke, hvis motherboardet skiftes? Og hvis det er det valg du tager, så brug i stedet 1.000,- på en ekstern SSD på 1TB og kør fra den, i stedet for 2.000,- for en lille pjevs på 240GB. Så har du også stadig dit fusion drev at trække på.


En i3 2018 Mac Mini vil være præcist lige så hurtig som din iMac, dog vil SSD'en være markant hurtigere. Du kan dog overveje at spare lidt ekstra sammen og så købe i5 6-core modellen i stedet, da du så vil få 50% højere multicore performance, men om det er pengene værd afhænger af præcist hvad for noget arbejde du laver (Det lyder ikke af meget). Og så igen, så ville jeg heller ikke købe en 2 år gammel maskine fra Apple i dag, men vente på den bliver opdateret, hvilket dog nok ikke sker før til næste forår.


Svært valg.


65

2
22. maj 2020 @ 23:36
Novice

Hej David

Mange tak for input. Mac’en kan fint køre med en ekstern HDD tilsluttet (glemte jeg at skrive).

Måske jeg skulle investere i en ekstern SSD, og så bare køre det hele fra den? Tænker du jeg vil mærke en særlig stor performance-forskel, i forhold til den nuværende interne Fusion Drive?


4586

389
23. maj 2020 @ 00:39
FPU

En ren SSD-løsning vil altid være hurtigere end et Fusion Drive. Ganske vist er USB-porten ikke verdens hurtigste protokol, men der er nu alligevel pænt smæk på USB 3, mens USB 2 er acceptabel.

Nu er der ganske vist tale om en intern disk i mit tilfælde, men altså:

Jeg skiftede en døende 4200 rpm harddisk ud med en Samsung EVO SSD for nogle år siden, og resultatet var imponerende. Boot-tid faldt fra ca 2 minutter til under 20 sekunder, små programmer og selv ret store dokumnenter åbner nu stort set omgående, og selv store programmer kræver kun højst 3-4 hop i docken, før de er oppe og køre.

På min MBP Midt 2010 er den interne SATA bushastighed 3 MBit/s, mens min EVO kan klare det dobbelte. Det vil sige, at det nu er SATA-forbindelse og ikke selve disken, som er flaskehalsen.

Et Fusion Drive lægger autmatisk programmer på SSD'en og dokumenter på HDD'en, så i teorien burde den være rimelig hurtig, med mindre der er tale om åbning af virkelig store dokumenter, men som sagt vil en ren SSD-løsning altid være hurtigere.

Jeg vil derfor mene, at du vil oleve en væsentlig forøgelse i hastighed ved opgradering til ren SSD, også selvom den Mac evt. kun har USB 2.


8581

198
24. maj 2020 @ 08:39
Poseidon
Peter Frederiksen skrev:

Hej David

Mange tak for input. Mac’en kan fint køre med en ekstern HDD tilsluttet (glemte jeg at skrive).

Måske jeg skulle investere i en ekstern SSD, og så bare køre det hele fra den? Tænker du jeg vil mærke en særlig stor performance-forskel, i forhold til den nuværende interne Fusion Drive?

Det var så lidt. I de fleste tilfælde vil den eksterne SSD være hurtigere.