xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Ny og større SSD i MacBook Pro
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


104

1
23. maj 2020 @ 16:23
Novice

Hej herinde :-)

Jeg har en MBP 13" fra 2017:

Den har fra fødsel en 256 GB SSD disk; den er ved at være for bette. Jeg vil gå efter en 512 eller måske en 1TB disk; nogle anbefalinger ?. Har selv haft flere Samsung diske og de har faktisk ikke svigtet (endnu).

Kan man, uden at være et teknisk unikum, selv udskifte SSD i Mac´en - og findes der en fat-nem "fra A-Z" manual hertil - inkl. flytning af data fra den gamle til den ny ?.

God weekend til alle :-)

  10
2
  661

4593

393
23. maj 2020 @ 18:50
FPU

Hvis din MBP har Touch Bar, kan den IKKE opgraderes med en større SSD, fordi SSD'en er loddet direkte på bundkortet.

Hvis det derimod en modellen UDEN Touch Bar, kan det i teorien godt lade sig gøre, da SSD'en sidder i et lille special-modul. Imidlertid er det sikkert så godt som umuligt at finde sådan en modul i løs vægt, og hvis du først finder det, er det med garanti svine-dyrt.

Derfor kan det kan nok bedre betale sig for dig at sælge din 256 GB'er og købe en med en større disk.

Du kan læse mere om din MBP på Everymac, og du kan læse mere om SSD-mulighederne i 2017-modellerne her.

Du kan dog prøve at spørge Martin fra MacMo, om han eventuelt har noget liggende til en 2017 MBP uden Touch Bar, hvis det altså er sådan en, du har.


104

1
24. maj 2020 @ 09:48
Novice

Tak, Tonny.

Det er modellen med touch bar - så det er nok umuligt at opgradere.

En anden ting; jeg har sat begge mine Mac´s (Imac og MBP) til at lave en form for synkronisering, så skriveborde er ens på de to og også dokumenter m.v.. 

Det har så gjort, at f.eks. Parallels (som jeg har på Imac) også ligger på MBP og, inkl .Windows, fynder i omegnen af 35 GB.

Kan jeg slette Parallels og WIN fra MBP uden at det firsvinder fra min Imac ?. 

Kan jeg definere hvad der skal være på begge, og hvad ikke skal være på begge - helt ned på mappeniveau; og ændre, uden at data går tabt ?.


104

1
24. maj 2020 @ 09:48
Novice

Tak, Tonny.

Det er modellen med touch bar - så det er nok umuligt at opgradere.

En anden ting; jeg har sat begge mine Mac´s (Imac og MBP) til at lave en form for synkronisering, så skriveborde er ens på de to og også dokumenter m.v.. 

Det har så gjort, at f.eks. Parallels (som jeg har på Imac) også ligger på MBP og, inkl .Windows, fynder i omegnen af 35 GB.

Kan jeg slette Parallels og WIN fra MBP uden at det firsvinder fra min Imac ?. 

Kan jeg definere hvad der skal være på begge, og hvad ikke skal være på begge - helt ned på mappeniveau; og ændre, uden at data går tabt ?.


4593

393
24. maj 2020 @ 11:08
FPU

Hej Stjans.

Nu er der jo lige blevet lanceret en ny 13'' MBP med et ny-designet (non-Butterfly) tastatur, så det er måske nu, at du skal prøve at sælge den gamle, så du kan finansiere den nye og så lige huske på at vælge tilpas stor SSD.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med dit sprørgsmål om synkronisering, men jeg ved da, at f.eks. iCloud IKKE er til backup, kun til synkronisering, så hvis der fjernes noget det ene sted, forsvinder det automatisk det andet sted.

Hvis du har en stor nok ekstern disk, kan du lave en TimeMachine backup af hele indholdet på den MBP og så begynde at eksperimentere med sletning og synkronisering, og hvs den så smutter, kan du jo genetablere det hele ud fra backup'en.


531

7
24. maj 2020 @ 12:09
Kaptajn

Det var nemmere med de gamle. Har lige sat en ssd i en MacBook pro fra 2012. Det tog mig en halv time  



1131

15
24. maj 2020 @ 12:32
Stormogul

Hvis dit Parallels image med windows ligger i "Dokumenter" eller "Skrivebord" så bliver det synkroniseret til iCloud og videre over på min MacBook. Man kan højreklikke og vælge "Remove Download" Så burde der komme en sky. Ved ikke om det sker med det samme eller efter et lille stykke tid. Ellers så skal du flytte Image til en anden lokation på harddisken

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

104

1
25. maj 2020 @ 08:47
Novice

Hej Antoni,

Mange tak - og det kan jeg gøre (flytning) med simpelt drag-and-drop - uden at det går ud over funktionaliteten på min Imac ?.



1131

15
25. maj 2020 @ 19:41
Stormogul
Bare parallels kan pege det nye sted hen hvor du smider imaged, så skulle der ingen problemer være. Ingen anden funktionalitet er ændret. 
l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

104

1
30. maj 2020 @ 09:11
Novice

Tak, Antoni

Jeg har taget kontakt til Parallels support for en guide - for at undgå, at jeg skal installere forfra.


1131

15
30. maj 2020 @ 16:30
Stormogul

Du kan altid lave en copy paste af image filen til en anden lokation og dobbeltklikke på den og se om den åbner uden problemer.

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l