xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Opgradere MacPro 4.1 til 5.1 hvad kræves
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


393

13
06. juli 2020 @ 07:55
Lærling

Jeg overvejer at opgradere min MacPro 4.1 (2009) til 5.1, da det virker som en rimelig nem operation. Jeg synes ikke, jeg kan Google mig frem til, at det kræver andet end, en CPU med de rigtige specifikationer.

Det jeg egentlig søger svar på, er om der inden skiftet, kræves nogen form for software opdatering, for at fungere.

Det en pragtfuld maskine, som jeg er utrolig glad for, men vil gerne have et nyere styresystem og mulighed for at opdatere software.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.
  14
4
  710
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

4586

389
06. juli 2020 @ 09:31
FPU

Her er der lidt lekture om MacPro (Tower, ikke "Sorte Slyngel"). Måske kan du komme videre herfra.


393

13
06. juli 2020 @ 12:51
Lærling

Hej Tonny, tusinde tak, havde været der, men synes ikke, jeg kan finde svar på om, der skal installeres software, inden der monteres ny CPU. Men det er nok deri svaret ligger, at det skal der ikke. 

OWC sælger en komplet skuffe lige til at sætte i maskinen, det er godt nok til en 2010 model. Det er jeg dog ikke interesseret, selvom det ville være en nem løsning. Så vidt jeg ved er 2009 og 2010 modeller ens bortset fra bestykningen.

Endnu engang tak, for din altid venlige og interesserede deltagelse.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

4586

389
06. juli 2020 @ 13:34
FPU

Selv tak. Det skal lige siges, at jeg ramte den Mac Pro FAQ ved lidt af et tilfælde, men man har jo lov til at være heldig af og til.


1130

15
06. juli 2020 @ 16:12
Stormogul

Det kræver selfølgelig Firmware toolet og firmwaren er opgraderet. Mener også det kræver et originalt grafikkort hvor der er en EFI på. Ellers så kræver det bare du opgradere inden du installere den nye CPU, da det først er derefter den registrere den nye CPU.

Jeg opgraderede min fars Mac Pro for nogle år tilbage til 5,1 uden opgradering af CPU. Det var kun for at kunne køre version nyere af Mac OS

l MBP 16 2023 l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

393

13
06. juli 2020 @ 22:38
Lærling

Nå, så er jeg allerede hægtet af. Jeg har studeret flere video'er på Youtube, men ingen steder nævnes der noget op firmware tool eller opdatering af firmwaren. Men det lyder da meget logisk. Så må jeg se at finde ud af, hvordan det løses. Det er af samme grund, som din fars både med hensyn til OS, men også program opdateringer. Det virker også for lige til bare at montere en anden CPU.

Tak for svaret, Antoni, jeg håber, jeg kan finde ud af opdateringen. grafikkortet er dette:AMD Radeon HD 7950 3072 MB, så det går sikkert an.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

1130

15
06. juli 2020 @ 22:52
Stormogul

Det kort skulle virke hvis det er den Mac Edition der udkom dengang.

jeg kan se om jeg filen stadig er på hans maskine. Så kan jeg smide dig en PB.

l MBP 16 2023 l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

393

13
06. juli 2020 @ 23:10
Lærling

Tak, Antoni, det ville være supert, hvis du kan det. Det vil jeg være meget taknemmelig for.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

393

13
07. juli 2020 @ 00:12
Lærling

Jeg har været inde og kigge på Apple Firmware opdatering, og som jeg læser det, er den ikke påkrævet til system 10.11, hvis jeg forstår det ret.Der henvises blandt andet til engelsksprogede sider. Normalt har jeg ikke de store problemer med engelsk.

Mac.Pro.2009-2010.Firmware.Tool.Patched.zip giver denne meddelelse: 

der henvises også til dette bibliotek: System/Library/Core Services/Firmware Updates, en folder, som ikke findes i mit systems bibliotek.

 – og MacProEFIUpdate.dmg, der ved forsøg på at installere dette giver denne melding: 

Bortset fra det, er der meget, jeg kan have misforstået, både på grund af sprog og på grund af mangel på erfaring i dette her. Men jeg vil prøve at læse mig frem til nogle af de svar, jeg søger. 

Hvad grafikkortet angår (AMD Radeon HD 7950), er det designet til MacPro 2010, men jeg har nu, med stor fornøjelse, anvendt det i min MacPro 2009 i nogle år (solgt til mig som kompatibel med min maskine af OWC).

Altsammen ikke noget, jeg er gået så meget op i, andet det skulle være godt, og så skulle det fungere uden problemer, det har det heldigvis gjort.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

1130

15
07. juli 2020 @ 15:37
Stormogul

Hvilket styresystem har du på maskinen nu?

Det kan godt være du måske skal have installeret et ældre styresystem på en anden harddisk og køre firmware opgraderingen derfra. Derefter kan du vende tilbage til det system du plejer at bruge.

l MBP 16 2023 l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

1130

15
07. juli 2020 @ 15:48
Stormogul

Du skal nok have slået SIP fra via recovery mode. Når mac tændes så hold cmd + R nede og vælg terminal oppe i hjælpeprogrammer tror jeg den hedder på dansk. Skriv følgende csrutil disable og tryk Enter og genstart maskinen og prøv igen

l MBP 16 2023 l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

393

13
07. juli 2020 @ 18:05
Lærling

Tak, det skal jeg have kigget på, så er det ikke helt så enkelt, som jeg troede. Men der er jo ikke andet at gøre, end at prøve om, jeg kan finde ud af det. Du hører fra mig, hvis jeg bryder sammen, fordi jeg ikke kan finde ud af det.

Tusinde tak, indtil nu.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

393

13
08. juli 2020 @ 03:16
Lærling

Hej Antoni, jeg ved ikke om, jeg har gjort noget forkert, for selvom jeg prøvede at følge dine anvisninger, jeg ikke synes var til at misforstå, lykkedes det ikke at få computeren til at gøre, som jeg havde forventet. Jeg startede med at installere Lion og endte med at installere Maverick, men uden held.

Så søgte jeg efter alternative løsninger og fandt denne, opskriften er anvendt med Maverick: Upgrader MacPro 4.1 til 5.1 Nu virker maskinen som en 5.1, tusinde tak for al ulejligheden, og ikke mindst interessen for, at det skulle lykkes.

Uden din viden, havde jeg sikkert stadig troet at det var en CPU, der skulle til.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

1130

15
08. juli 2020 @ 20:10
Stormogul

Velbekomme! Det var godt det lykkedes!

Jeg kan fortælle jeg lige har opgraderet min fars maskine fra Mojave til Catalina med Dosdude1 Catalina Patcher. Det gik rimelig smertefrit, så hvis du har mod på det, så har du det nyeste Mac OS :-D

l MBP 16 2023 l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

393

13
08. juli 2020 @ 22:55
Lærling

Det ser interessant ud, tak for link, det vil jeg prøve at kigge på…

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.