xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
340
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Nye 27" iMac's
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


234

11
04. august 2020 @ 20:20
Juniormedlem
  17
0
  770

234

11
04. august 2020 @ 20:28
Juniormedlem

Kan forøvrigt se at alle 21" iMacs også har SSD drev nu.


1708

43
04. august 2020 @ 21:05
Stormogul

Har bestilt en:

og min 'gamle' er til salg:

iMac late 2014 model
Intel i7 processor 4Ghz QuadCore, 32Gb RAM, AMD Radeon R9 M295X 4Gb grafikkort (5K opløsning), 1,2Gb Fusion drive (128Gb SSD+1Tb HD) gør den extra hurtig.

Original emballage medfølger. Nyeste Magic Keyboard og Trackpad 2.

Leveres mes MacOS Catalina og kan opgraderes til MacOS Big Sur når den er klar til efteråret.

Pris: 9000,- (Nypris 25K)

Rimelige bud modtages


927

49
05. august 2020 @ 06:37
Veteran
I følge YouTube videoer er det faktisk en betydelig opgradering i forhold til forrige model. Den er godt nok lækker. 
The farm saw the farm (Går'n så går'n)

1708

43
05. august 2020 @ 11:10
Stormogul
Gorm Jørgensen skrev:

og min 'gamle' er til salg:

Er solgt.  🤓


8581

198
05. august 2020 @ 11:14
Poseidon
Ufomekaniker skrev: I følge YouTube videoer er det faktisk en betydelig opgradering i forhold til forrige model. Den er godt nok lækker. 

Enig, det er en rigtig fin opdatering! Men puha, jeg turde ikke købe nu, når AS SOC'erne er lige om hjørnet... Man aner jo ikke hvad de vil bringe!


927

49
05. august 2020 @ 12:27
Veteran
David Munch skrev:
Ufomekaniker skrev: I følge YouTube videoer er det faktisk en betydelig opgradering i forhold til forrige model. Den er godt nok lækker. 

Enig, det er en rigtig fin opdatering! Men puha, jeg turde ikke købe nu, når AS SOC'erne er lige om hjørnet... Man aner jo ikke hvad de vil bringe!

Enig!

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

234

11
05. august 2020 @ 13:10
Juniormedlem
Gorm Jørgensen skrev:

Har bestilt en:



Tillykke. Det er jo en lækker sag :-) 

Havde jeg plads på mit skrivebord, valgte jeg en magen til. 

Hvad er et tilbehørssæt?


234

11
05. august 2020 @ 13:19
Juniormedlem
Ufomekaniker skrev: I følge YouTube videoer er det faktisk en betydelig opgradering i forhold til forrige model. Den er godt nok lækker. 

Jeg tænker bare på, om den næste generation med 'apple's egne chips bliver særligt meget hurtigere i starten. Men de er selvfølgeligt mere fremtidssikrede, hvis det begreb findes i computerverden.

Personligt tror jeg, denne generation bliver de sidste iMac's, hvor man selv kan opgradere rammen. Men det er selvfølgeligt gætteri.


8581

198
06. august 2020 @ 09:19
Poseidon
Hansa skrev:

Personligt tror jeg, denne generation bliver de sidste iMac's, hvor man selv kan opgradere rammen. Men det er selvfølgeligt gætteri.

Jeg er helt enig i dit gætteri. Apple vil gerne skubbe design og hvad vi tror er muligt for en computer. Og deres ARM chips udvikler så lidt varme, at vi nok kommer til at se et ekstremt tyndt kabinet, og så er direkte adgang til RAM en ligegyldighed for dem.

Så vi kan glæde os ved at betale 4-5x de gængse RAM priser, "yay".


2268

156
06. august 2020 @ 09:33
ASCII jonglør

Vi mangler faktisk et helt nyt Apple-lignende IT-firma - for det er jo sandt, at Apple har fået karakter af et monopol, en position de udnytter til fx helt urimelige RAM-priser. Og det bliver helt sikkert kun værre fremover - såfremt der ikke kommer nye IT-skibe i søen. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

927

49
06. august 2020 @ 11:17
Veteran
Factory skrev:

Vi mangler faktisk et helt nyt Apple-lignende IT-firma - for det er jo sandt, at Apple har fået karakter af et monopol, en position de udnytter til fx helt urimelige RAM-priser. Og det bliver helt sikkert kun værre fremover - såfremt der ikke kommer nye IT-skibe i søen. 

Både ja og nej. 

Ja, fordi Apple er ved at opnå en uhyggeligt monopollignende tilstand.

Men jeg er ikke så fandens bange for det med RAM udvidelser, fordi hvis de smider samme eller lignende SSD lager i deres nye ARM iMac som bliver brugt i PS5, så betyder RAM ikke rigtig noget længere, fordi det SSD lager er så fandens hurtig at man ikke længere kan se og måle nogen nævneværdig forskel på hvilken lagertype der bliver brugt.

Nymodens SSD er så godt så hurtig som RAM. Den er er i PS5 kan læse 9 Giga bytes per sekund, og har derfor ikke brug for ret meget RAM. 

PS5 SSD speed

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2268

156
06. august 2020 @ 11:53
ASCII jonglør
Ufomekaniker skrev:
Nymodens SSD er så godt så hurtig som RAM. Den er er i PS5 kan læse 9 Giga bytes per sekund, og har derfor ikke brug for ret meget RAM. 
PS5 SSD speed

Det ser unægtelig spændende ud med en SSD-hastighed, der ligger 100 gange over den nuværende - men handler RAM ikke også om data-mængder?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

927

49
06. august 2020 @ 15:04
Veteran
Factory skrev:
Ufomekaniker skrev:
Nymodens SSD er så godt så hurtig som RAM. Den er er i PS5 kan læse 9 Giga bytes per sekund, og har derfor ikke brug for ret meget RAM. 
PS5 SSD speed

Det ser unægtelig spændende ud med en SSD-hastighed, der ligger 100 gange over den nuværende - men handler RAM ikke også om data-mængder?

Jo, du har helt ret - traditionelt set. Men hvis du bruger mere RAM end du har til rådighed, vil den bare swappe over på en lynhurtig SSD. Det går så hurtigt at du ikke bemærker det fordi dagene med langsomme HDD og langsomme SSD er ovre. Lad os antage at der kommer en 32 GB iMac version. Hvis man aktivt bruger mere end f.eks. 32 GB RAM på, så vil den bare swappe over på SSD'en med op til 9 GB/s uden at du kan mærke det. Det går så stærkt at loadtider ikke engang kan ses i et spil på en PS5 i 4K opløsning. Den loader simpelthen detaljer ind i grafikkortet mens man spiller spillet, og det er ikke set før. Normalt loades alt ind i RAM og VRAM til en hel scene/playground og det skaber mærkbare load tider - traditionelt set. Nu henter den bare data on-the-fly fra den lynhurtige SSD som om det var fra RAM. Så hurtig går det. Og så er vi derhenne hvor mængden af RAM får mindre og mindre betydning fordi SSD'en er blevet så hurtig. Tiderne er ved at skifte hvor mængden af RAM for mindre og mindre betydning.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

8581

198
06. august 2020 @ 16:57
Poseidon
Ufomekaniker skrev:

Jo, du har helt ret - traditionelt set. Men hvis du bruger mere RAM end du har til rådighed, vil den bare swappe over på en lynhurtig SSD. Det går så hurtigt at du ikke bemærker det fordi dagene med langsomme HDD og langsomme SSD er ovre. Lad os antage at der kommer en 32 GB iMac version. Hvis man aktivt bruger mere end f.eks. 32 GB RAM på, så vil den bare swappe over på SSD'en med op til 9 GB/s uden at du kan mærke det. Det går så stærkt at loadtider ikke engang kan ses i et spil på en PS5 i 4K opløsning. Den loader simpelthen detaljer ind i grafikkortet mens man spiller spillet, og det er ikke set før. Normalt loades alt ind i RAM og VRAM til en hel scene/playground og det skaber mærkbare load tider - traditionelt set. Nu henter den bare data on-the-fly fra den lynhurtige SSD som om det var fra RAM. Så hurtig går det. Og så er vi derhenne hvor mængden af RAM får mindre og mindre betydning fordi SSD'en er blevet så hurtig. Tiderne er ved at skifte hvor mængden af RAM for mindre og mindre betydning.

Jeg tror det er alt for tidligt at skrue ned for RAM'en, selv hvis Apple giver SSD'erne endnu et nøk opad. PS5 SSD'en er hurtig, for den er stadig "kun" på niveau med DDR2 RAM, og vi kender stadig ikke latenstiden på den, og hvorvidt Sony nu rent faktisk rammer de mål de har sat sig. Og vil den også være hurtig nok til at arbejde med flere I/O på samme tid? Who snows! 8)


1708

43
06. august 2020 @ 17:30
Stormogul
Hansa skrev:
Gorm Jørgensen skrev:

Har bestilt en:



Tillykke. Det er jo en lækker sag :-) 

Havde jeg plads på mit skrivebord, valgte jeg en magen til. 

Hvad er et tilbehørssæt?

220V kabel + lidt manual.



234

11
06. august 2020 @ 19:45
Juniormedlem

ahh, tak for opklaring :-)


927

49
06. august 2020 @ 21:54
Veteran
David Munch skrev:
Ufomekaniker skrev:

Jo, du har helt ret - traditionelt set. Men hvis du bruger mere RAM end du har til rådighed, vil den bare swappe over på en lynhurtig SSD. Det går så hurtigt at du ikke bemærker det fordi dagene med langsomme HDD og langsomme SSD er ovre. Lad os antage at der kommer en 32 GB iMac version. Hvis man aktivt bruger mere end f.eks. 32 GB RAM på, så vil den bare swappe over på SSD'en med op til 9 GB/s uden at du kan mærke det. Det går så stærkt at loadtider ikke engang kan ses i et spil på en PS5 i 4K opløsning. Den loader simpelthen detaljer ind i grafikkortet mens man spiller spillet, og det er ikke set før. Normalt loades alt ind i RAM og VRAM til en hel scene/playground og det skaber mærkbare load tider - traditionelt set. Nu henter den bare data on-the-fly fra den lynhurtige SSD som om det var fra RAM. Så hurtig går det. Og så er vi derhenne hvor mængden af RAM får mindre og mindre betydning fordi SSD'en er blevet så hurtig. Tiderne er ved at skifte hvor mængden af RAM for mindre og mindre betydning.

Jeg tror det er alt for tidligt at skrue ned for RAM'en, selv hvis Apple giver SSD'erne endnu et nøk opad. PS5 SSD'en er hurtig, for den er stadig "kun" på niveau med DDR2 RAM, og vi kender stadig ikke latenstiden på den, og hvorvidt Sony nu rent faktisk rammer de mål de har sat sig. Og vil den også være hurtig nok til at arbejde med flere I/O på samme tid? Who snows! 8)

Ja. Jeg tror du har ret. Jeg brugte også "overdrivelse fremmer forståelsen" til min forklaring. Jeg tror bare ikke at en almindelig bruger med 16 GB RAM kan mærke om den swapper over på en SSD hvis han redigerer hjemmevideoer eller laver musik. Men jeg kan da være for tidlig ude med mine "spådomme"   

The farm saw the farm (Går'n så går'n)