xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Er FileVault en god idé?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


1103

6
23. september 2020 @ 16:47
Stormogul

Halløj

Jeg er kommet til at aktivere FileVault og kan nu ikke stoppet det igen.
Jeg er ikke helt med på hvad det går ud på andet end noget med noget filkryptering og gendannelse via iCloud kode.
Er det en god idé at bruge dette eller er der ulemper ved det?

  9
1
  607

4593

394
23. september 2020 @ 17:54
FPU

Umiddelbart er det bedste nok lige at lade FileVault kryptere færdig og så slå den fra igen, hvis du ikke vil bruge den.

For eller imod FileVault?

Tjah, det kommer som sædvanlig lidt an på omstændighderne.

FileVault 1 krypterer brugermapperne, mens den nyere FileVault 2 krypterer hele disken. Der vil alt andet lige være en eller anden form for forsinkelse ved afkryptering, men mon ikke det går, hvis der er tale om en SSD i stedet for en mekanisk harddisk?

Problemet er, at hele disken blive ikke-læsbar, hvis der ryger en krypteret celle eller sektor. Backup er naturligvis en god ting at have, inden man begynder at dimse med sit system, men hvis din TimeMachine backup ligger lige ved siden af, går meningen med krypteringen jo ligesom fløjten.

Endelig er der selve behovet. Det er fint med en krypteret disk, hvis der er tale om en bærbar, som man tager med rundt, og som man eventuelt efterlader et kørt øjeblik (f.eks. hente kaffe og slippe af med den igen). Til gengæld giver det ikke så meget mening, hvis Mac'en blot står derhjemme bag lås og slå, mens man selv er væk. Her er det kun et decideret indbrud, som giver adgang til dine data.


1103

6
23. september 2020 @ 18:49
Stormogul

Mange tak for din grundige forklaring.
Jeg tror jeg vil slå det fra igen, eftersom det er en aldrende iMac med Fusion harddisk og som du nævner - med en backup lige ved siden af.
Det var på ingen måde en bevidst handling at det blev aktiveret, men jeg opdagede med det samme at det var umuligt at annullere processen. Den har nu været i gang siden i går og er først færdig engang i morgen (Jeg har 4TB).
Jeg gik lidt i panik for nogle timer siden da min iMac gik ned med et kæmpebrag og på ingen måde ville tændes igen.
Ved en fejl kom jeg nemlig til at slette min TimeMachine backup i går hvilket jo er meget uheldigt sammentræf.
Min iMac vil ikke gå i gang med en ny backup så længe FileVault processen er i gang.
Tager det også i nærheden af et par døgn at slå det fra igen?


2709

339
PallMei (Skribent)
23. september 2020 @ 18:59
Bit kongen

Filevault er en god ting. Det forhindre ondsindede personer i at tilgå dine data ved at flytte drevene over i en anden maskine. 

Hvis din maskine har 4TB drev og fusion drev, så vil jeg ikke kalde den aldrende i filevault henseende. Jeg er sikker på at den har hardware der håndtere krypteringen og påvirkningen af ydelsen derfor er minimalt.

Hvert fald ville jeg ikke slå det fra igen, med mindre du føler en mærkbar forringelse af ydelsen.


1103

6
23. september 2020 @ 19:37
Stormogul

Tak til dig også.
Min iMac er fra 2013, så det er derfor jeg kalder den "aldrende".
Harddisken er udskiftet for nogle år siden.
Jeg tænkte bare at jeg hellere må slå det fra igen fordi Tonny skrev:

"Problemet er, at hele disken blive ikke-læsbar, hvis der ryger en krypteret celle eller sektor."



2709

339
PallMei (Skribent)
23. september 2020 @ 20:09
Bit kongen
MacWin skrev:

Tak til dig også.
Min iMac er fra 2013, så det er derfor jeg kalder den "aldrende".
Harddisken er udskiftet for nogle år siden.
Jeg tænkte bare at jeg hellere må slå det fra igen fordi Tonny skrev:

"Problemet er, at hele disken blive ikke-læsbar, hvis der ryger en krypteret celle eller sektor."

Det må han dokumentere. Jeg er ret sikker på at der er styr på det og det ikke er tilfældet. Hvorfor skulle det være anderledes. Har aldrig hørt om det og er ret sikker på at det ikke er problem. Med korrekte password kan tingene dekrypteres og give mening. Og skulle der være en defekt, så kan der i værste tilfælde være tab på det der måtte ligge der, men det er jo ikke anderledes en ukrypteret. Det er jo ikke en 4TB komprimeret zip hvor det hele skal være korrekt for at kunne udpakkes.

Selve kryptering/dekrypteringen kan i princippet ske i drevene, så det er transparant for Operativ-systemet, ved ikke om Apple benytter sig af det. I de nyeste Mac's bruger de deres egen special processor, som vist og fungere som ssd controller.


4593

394
23. september 2020 @ 20:40
FPU

@PallMei:

Det dér med en defekt kan medføre, at hele disken eller brugermappen kan blive ulæsbar, har jeg godt nok kun fra von Hörensagen, men det kan da godt være, at der er (blevet) indbygget en eller anden form for genskabning af defekte sektorer, som jeg ikke har hørt om.

Data-sikring er en god ting, men den kan også overdrives, så det er en afvejning mellem personlig paranoia og det ekstra daglige tidsforbrug, som skal afgøre, om det er besværet værd, især hvis Mac'en altid står på matriklen.

@MacWin:

FileVault bruger (vist nok) 256 bit kryptering, hvilket koster kræfter. Jeg ved, at 7-pass sletning af en konventionel harddisk tager ca. 1 GB i timen, så hvis krypteringen er omtrent lige så langsom, kommer de 4 TB til at tage lang tid. Jeg tror dog, at det går hurtigere, men FileVaults krypteringshastighed må kunne gurgles.


1103

6
24. september 2020 @ 06:44
Stormogul

Mange tak skal I have. 

Mon ikke konklusionen er at jeg fjerner det igen hvis jeg mærker det går ud over ydeevnen.
Spørgsmålet er så bare om det også tager tre dage at gå den modsatte vej ...


4593

394
24. september 2020 @ 08:32
FPU
MacWin skrev:

Mange tak skal I have. 

Mon ikke konklusionen er at jeg fjerner det igen hvis jeg mærker det går ud over ydeevnen.
Spørgsmålet er så bare om det også tager tre dage at gå den modsatte vej ...

Se, det vil jeg også gerne vide. Håber, at du smider en kommentar om det, når det hele er låst op igen.


1103

6
26. september 2020 @ 10:00
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:
MacWin skrev:

Mange tak skal I have. 

Mon ikke konklusionen er at jeg fjerner det igen hvis jeg mærker det går ud over ydeevnen.
Spørgsmålet er så bare om det også tager tre dage at gå den modsatte vej ...

Se, det vil jeg også gerne vide. Håber, at du smider en kommentar om det, når det hele er låst op igen.

Jo da. Det gør jeg hermed. Nu har min iMac været krypteret et par dage og jeg synes faktisk ikke jeg mærker nogen forskel. Det er ikke så tit jeg bruger den til voldsomt krævende opgaver, så om det vil vise sig i sådan nogle situationer ved jeg af gode grunde ikke.
Men i første omgang tror jeg bare jeg lader krypteringen være.
Endnu en gang - tak for jeres inputs     :-)