xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
MBP lukker pludselig ned
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


881

6
15. januar 2023 @ 10:06
Veteran

Hej, 

Jeg har en MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2015) med MacOS 12.6 som pludselig lukker ned, uanset hvor meget strøm der er er på batteriet. Sidst den gjorde det var der 65% tilbage på batteriet og forrige gang var der 30% tilbage.

Det er periodisk og måske i snit 1 gang hver 3. uge (den anvendes ca. 2-3 par timer pr. dag).

Jeg har ikke oplevet en nedlukning med laderen på. 

Batteritilstand:
Antal cykler: 781
Tilstand: Normal

Jeg kan ikke helt gennemskue det, men jeg synes der går længere tid mellem nedlukningerne hvis jeg sørger for at holde programmer nedlukket som jeg ikke anvender. Men der er ingen rigtig "rød tråd" i det det er bare en mavefornemmelse.

Hvad tænker I?

  19
1
  1029

2268

156
15. januar 2023 @ 11:38
ASCII jonglør

Har selv dette problem på min MBP 15" Retina Anno Domini 2013 med macOS 11.7.2. Nogle gange lukker maskinen brat ned, selvom der er 90% batteri i flasken, andre gange kan den køre ned til 1% og lukker så først når der absolut ikke er mere juice på batteriet. Nedluk kan også ske ved 63%, 42%, 81% etc. etc. Også på min maskine sker dette helt tilfældigt, og ligesom på din er det ca. hver 2. uge, kan dog også være oftere. 

Maskinen har aldrig fået skiftet batteri, så her har vi altså det oprindelige antikke fra 2013 - hvilket jeg faktisk er ret imponeret over. Derfor tilgiver jeg batteriet (som jeg går ud fra skaber problemet), lever med det, har altid opladeren med. Den holdning må man have overfor et batteri, der relativt nok er ældre end de 105 år, som Lise Nørgaard scorede. Måske har det ovenikøbet fået lidt Alzheimers. Jeg har altså påtaget mig rollen som SOSU-assistent over for min gode gamle støtte: MacBook Pro. 

Og så ser jeg sørme frem til endelig her engang her i 1. halvår 2023 at kunne købe en MacBook Air 15" med de nye processorer - og et friskt batteri.

Kan tilføje at på min MBP er det efter en sådan brat nedlukning ikke længere nok blot at genstarte, fordi alle programmer efter blot en enkelt genstart kører helt urimelig langsomt. I øvrigt er 1. opstart efter et sådant nedbrud også ret langvarig. Derfor genstarter jeg altid to gange efter et nedbrud af denne type, derefter er alt heldigvis igen normalt - et stykke tid.

Har i øvrigt gjort den iagttagelse, at problemet muligvis også er temperaturrelateret; er maskinen blevet kold efter transport gennem det kolde vintervejr, så sker nedluk efter opstart både oftere og tidligere.

Må foråret komme tidligt i år!

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

341
PallMei (Skribent)
15. januar 2023 @ 16:00
Bit kongen
Dirla skrev:

Hej, 

Jeg har en MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2015) med MacOS 12.6 som pludselig lukker ned, uanset hvor meget strøm der er er på batteriet. Sidst den gjorde det var der 65% tilbage på batteriet og forrige gang var der 30% tilbage.

Det er periodisk og måske i snit 1 gang hver 3. uge (den anvendes ca. 2-3 par timer pr. dag).

Jeg har ikke oplevet en nedlukning med laderen på. 

Batteritilstand:
Antal cykler: 781
Tilstand: Normal

Jeg kan ikke helt gennemskue det, men jeg synes der går længere tid mellem nedlukningerne hvis jeg sørger for at holde programmer nedlukket som jeg ikke anvender. Men der er ingen rigtig "rød tråd" i det det er bare en mavefornemmelse.

Hvad tænker I?

Måske batteriet har en dårlig celle og skal udskiftes. Det eller kalibrering er normalt problemet, når et batteri ikke kender sin korrekte nivau. Men kalibrering er ifølge Apple kun noget som skal gøres ved ældre modeller med aftagelige batterier:

https://support.apple.com/da-dk/HT1490  

Factory skrev:

Har selv dette problem på min MBP 15" Retina Anno Domini 2013 med macOS 11.7.2. Nogle gange lukker maskinen brat ned, selvom der er 90% batteri i flasken, andre gange kan den køre ned til 1% og lukker så først når der absolut ikke er mere juice på batteriet. Nedluk kan også ske ved 63%, 42%, 81% etc. etc. Også på min maskine sker dette helt tilfældigt, og ligesom på din er det ca. hver 2. uge, kan dog også være oftere. 

Maskinen har aldrig fået skiftet batteri, så her har vi altså det oprindelige antikke fra 2013 - hvilket jeg faktisk er ret imponeret over. Derfor tilgiver jeg batteriet (som jeg går ud fra skaber problemet), lever med det, har altid opladeren med. Den holdning må man have overfor et batteri, der relativt nok er ældre end de 105 år, som Lise Nørgaard scorede. Måske har det ovenikøbet fået lidt Alzheimers. Jeg har altså påtaget mig rollen som SOSU-assistent over for min gode gamle støtte: MacBook Pro. 

Har i øvrigt gjort den iagttagelse, at problemet muligvis også er temperaturrelateret; er maskinen blevet kold efter transport gennem det kolde vintervejr, så sker nedluk efter opstart både oftere og tidligere.

Må foråret komme tidligt i år!

Trænger nok til nyt batteri. Batteri er temperaturfølsomme og spændingen/kapaciteten falder ved kolde temperaturer.


2268

156
15. januar 2023 @ 17:38
ASCII jonglør
PallMei skrev:
Trænger nok til nyt batteri. Batteri er temperaturfølsomme og spændingen/kapaciteten falder ved kolde temperaturer.

Absolut da. Eller som der de sidste 3-4 år har stået inde i maskinens Indstillinger/Batteri/Batteri:

Vil dog ikke bruge penge på nyt batteri, da jeg (som de sidste ca. 5 år) hele tiden håber på, at Apple laver en MacBook, der passer til mine ønsker. Batteriservice er nok også ret håbløst, da det er fra 2013, og har kørt 3-10 timer stort set hver dag siden Late 2013.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

881

6
16. januar 2023 @ 07:30
Veteran
PallMei skrev:
Dirla skrev:

Hej, 

Jeg har en MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2015) med MacOS 12.6 som pludselig lukker ned, uanset hvor meget strøm der er er på batteriet. Sidst den gjorde det var der 65% tilbage på batteriet og forrige gang var der 30% tilbage.

Det er periodisk og måske i snit 1 gang hver 3. uge (den anvendes ca. 2-3 par timer pr. dag).

Jeg har ikke oplevet en nedlukning med laderen på. 

Batteritilstand:
Antal cykler: 781
Tilstand: Normal

Jeg kan ikke helt gennemskue det, men jeg synes der går længere tid mellem nedlukningerne hvis jeg sørger for at holde programmer nedlukket som jeg ikke anvender. Men der er ingen rigtig "rød tråd" i det det er bare en mavefornemmelse.

Hvad tænker I?

Måske batteriet har en dårlig celle og skal udskiftes. Det eller kalibrering er normalt problemet, når et batteri ikke kender sin korrekte nivau. Men kalibrering er ifølge Apple kun noget som skal gøres ved ældre modeller med aftagelige batterier:

https://support.apple.com/da-dk/HT1490  

Factory skrev:

Har selv dette problem på min MBP 15" Retina Anno Domini 2013 med macOS 11.7.2. Nogle gange lukker maskinen brat ned, selvom der er 90% batteri i flasken, andre gange kan den køre ned til 1% og lukker så først når der absolut ikke er mere juice på batteriet. Nedluk kan også ske ved 63%, 42%, 81% etc. etc. Også på min maskine sker dette helt tilfældigt, og ligesom på din er det ca. hver 2. uge, kan dog også være oftere. 

Maskinen har aldrig fået skiftet batteri, så her har vi altså det oprindelige antikke fra 2013 - hvilket jeg faktisk er ret imponeret over. Derfor tilgiver jeg batteriet (som jeg går ud fra skaber problemet), lever med det, har altid opladeren med. Den holdning må man have overfor et batteri, der relativt nok er ældre end de 105 år, som Lise Nørgaard scorede. Måske har det ovenikøbet fået lidt Alzheimers. Jeg har altså påtaget mig rollen som SOSU-assistent over for min gode gamle støtte: MacBook Pro. 

Har i øvrigt gjort den iagttagelse, at problemet muligvis også er temperaturrelateret; er maskinen blevet kold efter transport gennem det kolde vintervejr, så sker nedluk efter opstart både oftere og tidligere.

Må foråret komme tidligt i år!

Trænger nok til nyt batteri. Batteri er temperaturfølsomme og spændingen/kapaciteten falder ved kolde temperaturer.

Hvor tror I min skal have nyt batteri, når der står dette?


881

6
16. januar 2023 @ 07:54
Veteran
Dirla skrev:
PallMei skrev:
Dirla skrev:

Hej, 

Jeg har en MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2015) med MacOS 12.6 som pludselig lukker ned, uanset hvor meget strøm der er er på batteriet. Sidst den gjorde det var der 65% tilbage på batteriet og forrige gang var der 30% tilbage.

Det er periodisk og måske i snit 1 gang hver 3. uge (den anvendes ca. 2-3 par timer pr. dag).

Jeg har ikke oplevet en nedlukning med laderen på. 

Batteritilstand:
Antal cykler: 781
Tilstand: Normal

Jeg kan ikke helt gennemskue det, men jeg synes der går længere tid mellem nedlukningerne hvis jeg sørger for at holde programmer nedlukket som jeg ikke anvender. Men der er ingen rigtig "rød tråd" i det det er bare en mavefornemmelse.

Hvad tænker I?

Måske batteriet har en dårlig celle og skal udskiftes. Det eller kalibrering er normalt problemet, når et batteri ikke kender sin korrekte nivau. Men kalibrering er ifølge Apple kun noget som skal gøres ved ældre modeller med aftagelige batterier:

https://support.apple.com/da-dk/HT1490  

Factory skrev:

Har selv dette problem på min MBP 15" Retina Anno Domini 2013 med macOS 11.7.2. Nogle gange lukker maskinen brat ned, selvom der er 90% batteri i flasken, andre gange kan den køre ned til 1% og lukker så først når der absolut ikke er mere juice på batteriet. Nedluk kan også ske ved 63%, 42%, 81% etc. etc. Også på min maskine sker dette helt tilfældigt, og ligesom på din er det ca. hver 2. uge, kan dog også være oftere. 

Maskinen har aldrig fået skiftet batteri, så her har vi altså det oprindelige antikke fra 2013 - hvilket jeg faktisk er ret imponeret over. Derfor tilgiver jeg batteriet (som jeg går ud fra skaber problemet), lever med det, har altid opladeren med. Den holdning må man have overfor et batteri, der relativt nok er ældre end de 105 år, som Lise Nørgaard scorede. Måske har det ovenikøbet fået lidt Alzheimers. Jeg har altså påtaget mig rollen som SOSU-assistent over for min gode gamle støtte: MacBook Pro. 

Har i øvrigt gjort den iagttagelse, at problemet muligvis også er temperaturrelateret; er maskinen blevet kold efter transport gennem det kolde vintervejr, så sker nedluk efter opstart både oftere og tidligere.

Må foråret komme tidligt i år!

Trænger nok til nyt batteri. Batteri er temperaturfølsomme og spændingen/kapaciteten falder ved kolde temperaturer.

Hvor tror I min skal have nyt batteri, når der står dette?

Jeg har kørt en diagnosticering som ikke viste nogen fejl

https://support.apple.com/da-dk/HT202731



2709

341
PallMei (Skribent)
16. januar 2023 @ 10:34
Bit kongen
Dirla skrev:

Jeg har kørt en diagnosticering som ikke viste nogen fejl

https://support.apple.com/da-dk/HT202731

Du kan søge nettet om den diagnosticering vil fange en defekt batteri-celle eller der findes en anden der kan. Jeg tror det kræver et forløb hvor batteriet aflades.

Problemet med en defekt celler er, at den "lyver". Den siger rapportere fuld kapacitet, men når det kommer til stykket er den flad.

Selv om din model ikke har udskiftelig batteri, kan du stadig prøve at følge vejledningen for kalibrering i mit tidligere link.


881

6
16. januar 2023 @ 14:10
Veteran
PallMei skrev:
Dirla skrev:

Jeg har kørt en diagnosticering som ikke viste nogen fejl

https://support.apple.com/da-dk/HT202731

Du kan søge nettet om den diagnosticering vil fange en defekt batteri-celle eller der findes en anden der kan. Jeg tror det kræver et forløb hvor batteriet aflades.

Problemet med en defekt celler er, at den "lyver". Den siger rapportere fuld kapacitet, men når det kommer til stykket er den flad.

Selv om din model ikke har udskiftelig batteri, kan du stadig prøve at følge vejledningen for kalibrering i mit tidligere link.

Jeg har tidligere lavet kalibreringen, uden der gav nogen forskel.


931

67
17. januar 2023 @ 08:20
Veteran

Prøv at holde øje med de eksakte symptomer næste gang den gør det.

Det er interessant at vide om når den slukker, er der så lys i skærmen (altså sort skærm men lys i æblet på bagsiden) i 5-10 sekunder inden den slukker helt?

Kan den tændes igen umiddelbart efter uden at tilslutte opladeren?

Laver den en fejlrapport første gang den tændes efter det er sket?

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

2268

156
18. januar 2023 @ 15:47
ASCII jonglør
mactekniker skrev:

Prøv at holde øje med de eksakte symptomer næste gang den gør det.

Det er interessant at vide om når den slukker, er der så lys i skærmen (altså sort skærm men lys i æblet på bagsiden) i 5-10 sekunder inden den slukker helt?

Måske...

Kan den tændes igen umiddelbart efter uden at tilslutte opladeren?

Nej. Vil kun tænde med oplader tilsluttet - ellers fås blot det blinkende røde Low Battery-tegn

Laver den en fejlrapport første gang den tændes efter det er sket?

Ja. Fejlrapport starter således:

Sleep Wake failure in EFI

Failure code:: 0x0171260e 0x0000001f



MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

881

6
20. januar 2023 @ 22:42
Veteran
mactekniker skrev:

Prøv at holde øje med de eksakte symptomer næste gang den gør det.

Det er interessant at vide om når den slukker, er der så lys i skærmen (altså sort skærm men lys i æblet på bagsiden) i 5-10 sekunder inden den slukker helt?

Kan den tændes igen umiddelbart efter uden at tilslutte opladeren?

Laver den en fejlrapport første gang den tændes efter det er sket?

Hvis denne besked er til mig - som startede tråden - så lukker den helt ned med sort skærm, men ved ikke om der er lys i æblet) og når den skal tændes igen, skal jeg holde on/off-knappen nede lidt, hvorefter den starter op præcis som om den har været lukket ned på normalt vis. Altså ingen fejlrapport intet unormalt når den starter op igen. Har kun prøet at tænde den igen med lader tilsluttet. Ved ikke om jeg kan uden lader tilsuttet, må vente til næste gang. 

Jeg har for et par dage siden foretaget dette - uden held, da den for lidt siden lukkede ned igen (med 70% batteri på batteriindikator):

  1. Tilslut strømkablet til din MacBook og oplad den til den er fuldt opladt (dvs. opladt til 100%)
  2. Fortsæt med at have strømkablet tilsluttet i mindst to timer fra batteriet er fuldt opladet.
  3. Frakobl strømkablet, mens din MacBook er tændt, brug den som normalt (uden strømkabel tilsluttet). Brug den indtil batteriet er tømt og din Mac slukker sig selv. Husk at gemme eventuelle dokumenter og arbejde inden computeren slukker.
  4. Lad computeren være i dvale i mindst fem timer, og gerne længere. Dette er for at dræne batteriet for strøm fuldstændigt.
  5. Tilslut strømkablet til din MacBook igen. Lad den være tilsluttet indtil batteriet er fuldt opladt igen. I denne tid skal du ikke bruge din MacBook.
  6. Når batteriet er fuldt opladt igen (100%), er det kalibreret og du kan nu bruge din MacBook igen.

881

6
23. januar 2023 @ 12:28
Veteran

Hold da op! 

Har lige undersøgt hvad det koster at få skiftet et originalt batteri i min Mac. Både tastatur og batteri skal skiftes. Totalt vanvittigt!!

5500 gode danske kroner ....

Er man virkelig nødt til at smide et "uoriginalt-batteri-af-tvivlsom-herkomst-med-kun-6-mdr.-garanti" i sådan en maskine? Det gør jeg nok og sælger den så på DBA ... nåh nej det går ikke, jeg får jo ikke noget for den. Skærmens antiglare "skalder" som alle inkl. Apple ved den model gør ... 

Imponerende, Apple!


2709

341
PallMei (Skribent)
23. januar 2023 @ 13:57
Bit kongen
Dirla skrev:

Hold da op! 

Har lige undersøgt hvad det koster at få skiftet et originalt batteri i min Mac. Både tastatur og batteri skal skiftes. Totalt vanvittigt!!

5500 gode danske kroner ....

Er man virkelig nødt til at smide et "uoriginalt-batteri-af-tvivlsom-herkomst-med-kun-6-mdr.-garanti" i sådan en maskine? Det gør jeg nok og sælger den så på DBA ... nåh nej det går ikke, jeg får jo ikke noget for den. Skærmens antiglare "skalder" som alle inkl. Apple ved den model gør ... 

Imponerende, Apple!

Jeg får det kun til 1600kr

https://support.apple.com/da-dk/mac/repair


2268

156
23. januar 2023 @ 14:04
ASCII jonglør

Google gav bl.a. nedenstående ved søgning med Sleep Wake failure in EFI Failure code 0x0171260e 0x0000001f

https://apple.stackexchange.com/questions/442794/lets-try-to-fix-the-sleep-wake-failure-in-efi-failure-code-0xffffffff-0x0

"Sleep Wake failure in EFI Failure code:: 0x00000000 0x0000001f" Macbook Pro 16-inch 2019

Har ikke testet disse løsninger endnu, men vender tilbage, når dette er gjort. I mellemtiden kan andre måske prøve...



MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
23. januar 2023 @ 14:10
FPU

Jeg kan ikke hjælpe dig med prisen på et skiftet batteri (men PallMei har jo allerede fundet en noget lavere en), men jeg ved et rent tilfælde, at et (autoriseret) Mac-værksted kan fjerne den skallede anti-glare (men jeg ved ikke til hvilken pris), og bagefter kan der jo så sættes en gang film på.


881

6
23. januar 2023 @ 17:08
Veteran
PallMei skrev:
Dirla skrev:

Hold da op! 

Har lige undersøgt hvad det koster at få skiftet et originalt batteri i min Mac. Både tastatur og batteri skal skiftes. Totalt vanvittigt!!

5500 gode danske kroner ....

Er man virkelig nødt til at smide et "uoriginalt-batteri-af-tvivlsom-herkomst-med-kun-6-mdr.-garanti" i sådan en maskine? Det gør jeg nok og sælger den så på DBA ... nåh nej det går ikke, jeg får jo ikke noget for den. Skærmens antiglare "skalder" som alle inkl. Apple ved den model gør ... 

Imponerende, Apple!

Jeg får det kun til 1600kr

https://support.apple.com/da-dk/mac/repair

Det har jeg tolket som en pris for at få fundet ud af hvad der er galt og ikke en betaling for hardware der skiftes. Men det undersøger jeg da nærmere, hvis I herinde tolker det anderledes. 

Der står nederst, at de kun "kontrollerer":

"Din anslåede pris. Vi kontrollerer din servicedækning for at fastlægge det endelige servicegebyr"


2709

341
PallMei (Skribent)
23. januar 2023 @ 17:24
Bit kongen
Dirla skrev:
PallMei skrev:
Dirla skrev:

Hold da op! 

Har lige undersøgt hvad det koster at få skiftet et originalt batteri i min Mac. Både tastatur og batteri skal skiftes. Totalt vanvittigt!!

5500 gode danske kroner ....

Er man virkelig nødt til at smide et "uoriginalt-batteri-af-tvivlsom-herkomst-med-kun-6-mdr.-garanti" i sådan en maskine? Det gør jeg nok og sælger den så på DBA ... nåh nej det går ikke, jeg får jo ikke noget for den. Skærmens antiglare "skalder" som alle inkl. Apple ved den model gør ... 

Imponerende, Apple!

Jeg får det kun til 1600kr

https://support.apple.com/da-dk/mac/repair

Det har jeg tolket som en pris for at få fundet ud af hvad der er galt og ikke en betaling for hardware der skiftes. Men det undersøger jeg da nærmere, hvis I herinde tolker det anderledes. 

Der står nederst, at de kun "kontrollerer":

"Din anslåede pris. Vi kontrollerer din servicedækning for at fastlægge det endelige servicegebyr"

Jeg tolker det anderledes, altså at det er prisen for batteriskifte. Men du må hellere handle inden 1 marts. for det lader til at stige 600kr for Macbook Pro modeller uden for garantien undtagen 14" og 16" (som vel stadig også er under garanti).

Det nuværende gebyr for batteriservice uden for garantien gælder indtil udgangen af februar 2023. Fra 1. marts 2023 forhøjes gebyret for batteriservice uden for garantien med 370 DKK for alle MacBook Air-modeller og med 600 DKK for alle MacBook- og MacBook Pro-modeller undtagen MacBook Pro (14", 2023) og MacBook Pro (16", 2023).



931

67
23. januar 2023 @ 22:30
Veteran

Vi mangler stadig endegyldigt svar på om der er lys i æblet på bagsiden af skærmen i 5-10 sekunder efter at skærmen går i sort (og inden maskinen slukker helt).

Det er en fejl i logic board hvis der er! Og i så fald vil det ikke hjælpe at udskifte batteriet. Og hvis du derud over kan tænde den umiddelbart  efter uden at tilslutte strømforsyning så skal du nok mere fokusere på hvad reparation af dit logic board koster. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

881

6
23. januar 2023 @ 23:01
Veteran
mactekniker skrev:

Vi mangler stadig endegyldigt svar på om der er lys i æblet på bagsiden af skærmen i 5-10 sekunder efter at skærmen går i sort (og inden maskinen slukker helt).

Det er en fejl i logic board hvis der er! Og i så fald vil det ikke hjælpe at udskifte batteriet. Og hvis du derud over kan tænde den umiddelbart  efter uden at tilslutte strømforsyning så skal du nok mere fokusere på hvad reparation af dit logic board koster. 

Ja - jeg har planlagt at afvente næste nedlukning, inden jeg gør noget som helst. Men jeg er nok mest indstillet på at udskifte Mac'en



881

6
27. januar 2023 @ 16:57
Veteran

Det er lidt underligt det her. 

Jeg har lavet en "reset" af batteriet iht. den fremgangsmåde der åbenbart skal til, uden det gav nogen forskel. Jeg har tidligere "googlet" mit problem, og rigtig mange steder kom det frem, at hovedparten har samme problem med pludselig nedlukning, p.g.r.a. de programmer man har kørende. 

For nogle dage siden ryddede jeg op i åbne programmer, og har haft en tid hvor jeg tilfældigvis ikke har haft andet åben end Outlook og Firefox. Andre programmer blev helt lukket ned når jeg var færdig. I denne periode ville der mindst have været et par nedlukninger i snit og jeg har ikke haft en eneste pludselig nedlukning. 

Jeg har kørt batteriet helt ned til de 4-6%  fra 100%, før laderen kom på, så den har fået lov at "arbejde", uden den på noget tidspunkt har lukket ned.

Man har jo lov at håbe det er softwaren og man har jo lov at håbe at jeg en dag så finder det program der evt. forårsager nedlukningen. Det kunne jo også være tiden var inden til at lave en clean installation af MacOS, så jeg får alle programmet installeret uden fejl.

Lad os se hvad det ender med ...