xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Vores forsvar ......
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


1708

43
24. januar 2023 @ 11:42
Stormogul

Er vi nu ved at forære hele vores forsvar væk til Ukraine, sø har vi vel en slangebøse eller to til vores eget forsvar.

Bekymret ?

  13
1
  467

4593

394
24. januar 2023 @ 13:03
FPU

Nah. Det er yderst sjældent, at det invaderende land får lov til at blive. Det kan godt være, at der bliver ballade, og det kan godt være, at der bliver det i lang tid. Men til sidst ryger invadoren alligevel ud igen. Det viser historien jo gang på gang.

Og efter at de fleste landegrænser jo er etableret med meters nøjagtighed via internationale konventioner, er der jo ikke nogen tvivl om, hvornår de overskrides uden invitation.

Desuden er det jo bekvemt for den danske regering, at den kan føre en proxy-krig mod Putin ovre i Ukraine, så hans flåde og hær bliver slidt op, inden hans marinere kan nå at gå i land på Langelinie.

Og angreb er jo det bedste forsvar, og endnu bedre når det kan foregå et par tusind kilometer væk, for tænk, om vi skulle forstyrres i vor sødmefyldte søvn af noget så vulgært som kanontorden.


8581

198
24. januar 2023 @ 13:19
Poseidon

Hvis russerne eller svensken alligevel kom forbi, så ville de rulle hen over vores forsvar selv hvis vi ikke gav noget væk. Derefter ville vores NATO venner komme til hjælp, da artikel 5 ville blive aktiveret.

Så det gør ingen forskel.


86

5
24. januar 2023 @ 13:47
Novice

Som Rosevelt sagde i 1940. Hellere levere våben og lade andre om at kæmpe på egen grund end være involveret direkte i krigen.

For mig at se kæmper Russere mod Russere og de giver ingenlunde op.

Da det ikke er en religiøs krig må man håbe på at der er nogle voksne tilstede der til sidst får lagt låg på. Det mærkelige er at den menige russer er ganske hjælpsom og Human overfor fremmede.

Men med en utrolig dårlig ledelse over tid. 


179

42
24. januar 2023 @ 14:49
Novice

I min yppe ungdom da jeg fyldte 18 år indtrådte jeg straks i Hjemmeværnet efter at have besøgt DDR på en ubehagelig studietur, bagefter en tur i Livgarden og derefter i Hjemmeværnet igen igennem en årrække. Dengang fik alle raske drenge/piger et automatgevær og skarp ammo/udrustning på privaten, men i dag efter 1989 næ/nej, det er farligt og kan bruges til bande-relateret kriminalitet.

Desværre er Danmark ikke længere i stand til noget som helst - underdimensioneret forsvar uden tilstrækkelig artilleri og kampvogne og nu giver vi vores nyindkøbte længe ventede Cesar artilleri til beskyttelse af Ukraine samtidig med at vores F-16 fly et i Baltikum og vi venter på F-35 som nok også doneres til Ukraine..

Vi har nok ikke fortjent andet og politik rager mig generelt en bønne, men det bliver nok bedre igen efter at vi sløjfer Store Bededag som har været unikt i verden siden Chr IV, hvor naive har vi lov til at være.



234

13
24. januar 2023 @ 15:00
Juniormedlem

Er der ikke noget med, at vi kun kan være med i NATO hvis vi er i stand til at forsvare os selv? Det kan vi i hvertfald ikke længere.

Får vi vores krigsmateriel tilbage når proxy-krigen er vundet og overstået?


4593

394
24. januar 2023 @ 17:50
FPU
David Munch skrev:

Hvis russerne eller svensken alligevel kom forbi, så ville de rulle hen over vores forsvar selv hvis vi ikke gav noget væk. Derefter ville vores NATO venner komme til hjælp, da artikel 5 ville blive aktiveret.

Så det gør ingen forskel.

Jeg har engang læst et eller andet sted, at der er en ældgammel lov, som siger, at man man slå en svensker med en kæp, hvis man ser ham vade i land. Det kunne være interessant at få den lov prøvet hos domstolene.


4593

394
24. januar 2023 @ 18:21
FPU

@prorege:

Jeg var også på studietur til et trøstesløst DDR (well, Østberlin), men skægt nok var min konklusion den modsatte:

Den geopolitiske situation i midtfirserne taget i betragtning var det min opfattelse, at der allerede var alt for mange soldater på begge sider, samt at Østblokken var så sølle, at den reelt ikke var en værdig modstander (og det var jo også derfor, at der var hemmelige planer om et begrænset atom-angreb på bl.a. Danmark, for de konventionelle styrker var ikke stærke nok til at tage landet). Så derfor kunne jeg jo lige så godt de-eskalere situationen en anelse ved ikke at blive soldat.

Men der er ingen tvivl om, at jeg ville være blevet frihedskæmper ved en eventuel besættelse. Min morfar deltog i den lettiske uafhængighedskrig, kort tid efter at han fyldte 20 år og fik som belønning 25 tønder land af staten. Men han blev uvenner med russerne under Anden Verdenskrig og slap med nød og næppe væk sammen med sin 80 år gamle mor, min mormor og min mor. Det var så tæt på, at de så røgfanen fra deres brændende hus, som russerne satte ind til i vrede over, at fuglen var fløjet. Hvis russerne havde været bare lidt hurtigere, havde jeg nok boet i Krasnojarsk nu og brugt PC i stedet for Mac. Uf!

Og derfor ville jeg helt klart have forsvaret hans nye fædreland i hans ånd, blot ikke som en soldat under kommando.

Desuden har jeg stadig familie i Letland, der dengang jo var en del af USSR, og jeg havde ikke særlig meget lyst til at ligge i en grøftekant og plaffe en tilfældig fætter ned, eller ligge i en grøftekant og blive plaffet ned af ham. :o)


179

42
24. januar 2023 @ 18:22
Novice

Kunne være skønt hvis du kan finde reference, min hustru er svensk og det er måske snart på tide at returnere.


4593

394
24. januar 2023 @ 21:48
FPU
prorege skrev:

Kunne være skønt hvis du kan finde reference, min hustru er svensk og det er måske snart på tide at returnere.

Æv. Det er en and. Klik.


139

1
24. januar 2023 @ 22:30
Novice

Den holder ikke i landsretten, der er et par stykker her i Frederikshavn der har undersøgt det....

eMAC Jorden er rund, alt du sender ud kommer tilbage i nakken!

139

1
24. januar 2023 @ 22:34
Novice

David Munck

Jeg har engang læst et eller andet sted, at der er en ældgammel lov, som siger, at man man slå en svensker med en kæp, hvis man ser ham vade i land. Det kunne være interessant at få den lov prøvet hos domstolene.

...............................................

Den holder ikke i retten, der er et par stykker her i Frederikshavn der har undersøgt det for en god ordens skyld...

eMAC Jorden er rund, alt du sender ud kommer tilbage i nakken!

4593

394
25. januar 2023 @ 01:34
FPU
Erik Abrahamsen skrev:

David Munck

Jeg har engang læst et eller andet sted, at der er en ældgammel lov, som siger, at man man slå en svensker med en kæp, hvis man ser ham vade i land. Det kunne være interessant at få den lov prøvet hos domstolene.

...............................................

Den holder ikke i retten, der er et par stykker her i Frederikshavn der har undersøgt det for en god ordens skyld...

Er du sikker på, at det var svenskere? Det eneste, jeg kan huske om ballade i Frederikshavn, var, da nogle fiskere blev trætte af nogle rockere, og smed dem i havnen.

Og hvis det ikke var rockere, var det vel fulde nordmænd direkte fra Oslo-båden.


139

1
25. januar 2023 @ 12:05
Novice

Tonny Freimans skrev:

Er du sikker på, at det var svenskere? Det eneste, jeg kan huske om ballade i Frederikshavn, var, da nogle fiskere blev trætte af nogle rockere, og smed dem i havnen.

Og hvis det ikke var rockere, var det vel fulde nordmænd direkte fra Oslo-båden.

..............................

Jeg husker ikke episoden fra Frederikshavn, men der er en episode fra Læsø hvor en flok rockere skulle til Læsø, færgen tog kun nogle enkelte med ad gangen og modtagelsen på Læsø gjorde vist at de lagde planerne om en samlet ferie på Læsø om...

eMAC Jorden er rund, alt du sender ud kommer tilbage i nakken!