xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Er en 2013/14 Mac Pro Trashcan" noget værd i 2023?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


362

18
25. januar 2023 @ 18:07
Lærling

DBA og Markedsplace er ved at flyde over af disse "Skraldspande"
Jeg vil gerne opgradere min 2012 Mac Mini, (selvom faktisk kører helt fint med Monterey) så jeg har gået og kigget efter en efterfølger til den. Egentligt ville jeg bare have en 2014 eller nyere Mini, blot ikke en M1. Men er sgu ved at blive lidt varm på sådan en Pro, det er sgu meget pæn.

Den skal bare bruges til alm surf og noget Fusion360 - Måske også rippe noget film lejlighedsvis

  19
1
  663

234

13
25. januar 2023 @ 21:10
Juniormedlem

Jeg har en Mac Pro 2013 silver med 64GB Ram og D700 grafikkort til salg. Der føler Thunderbolt skærm med, samt sort tastatur, mus og trackpad.

Den understøtter ikke Ventura officielt, men kan komme til det, ved at patche den til det. Min ven som også har en MacPro 2012 Sort med 16GB RAM og D500 GPU'er har gjort det.

Jeg har ikke brugt min MacPro de sidste årstid, fordi jeg er gået over til MacBook Pro i stedet for.

For at kunne gøre nytte af begge grafikkort i dine apps, skal de understøtte det. macOS i sig selv bruger kun det ene grafikkort da det er overkill at bruge to GPU'er til desktoppen. 

Da Vinci, Final Cut Pro, Topaz Labs og MS Flight Simulator bruger begge grafikkort. Der skal helt sikkert være flere der bruger to GPU'er, men det er ikke noget jeg ved noget om, fordi jeg var egentlig meget tilfreds med det software jeg allerede havde. Mener også at Civilization 5 understøtter to CPU'er.


1663

46
25. januar 2023 @ 21:15
Stormogul
Samson skrev:

DBA og Markedsplace er ved at flyde over af disse "Skraldspande"
Jeg vil gerne opgradere min 2012 Mac Mini, (selvom faktisk kører helt fint med Monterey) så jeg har gået og kigget efter en efterfølger til den. Egentligt ville jeg bare have en 2014 eller nyere Mini, blot ikke en M1. Men er sgu ved at blive lidt varm på sådan en Pro, det er sgu meget pæn.

Den skal bare bruges til alm surf og noget Fusion360 - Måske også rippe noget film lejlighedsvis

hvorfor er M1 ikke en mulighed? :) 

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

234

13
25. januar 2023 @ 21:19
Juniormedlem
Pjock skrev:
Samson skrev:

DBA og Markedsplace er ved at flyde over af disse "Skraldspande"
Jeg vil gerne opgradere min 2012 Mac Mini, (selvom faktisk kører helt fint med Monterey) så jeg har gået og kigget efter en efterfølger til den. Egentligt ville jeg bare have en 2014 eller nyere Mini, blot ikke en M1. Men er sgu ved at blive lidt varm på sådan en Pro, det er sgu meget pæn.

Den skal bare bruges til alm surf og noget Fusion360 - Måske også rippe noget film lejlighedsvis

hvorfor er M1 ikke en mulighed? :) 

Han skriver "Men er sgu ved at blive lidt varm på sådan en Pro, det er sgu meget pæn."

Og den er også monster flot, specielt i forhold til en computer der i forvejen ligner en lille afrundet flisesten.


1663

46
25. januar 2023 @ 21:56
Stormogul
LV426 skrev:
Pjock skrev:
Samson skrev:

DBA og Markedsplace er ved at flyde over af disse "Skraldspande"
Jeg vil gerne opgradere min 2012 Mac Mini, (selvom faktisk kører helt fint med Monterey) så jeg har gået og kigget efter en efterfølger til den. Egentligt ville jeg bare have en 2014 eller nyere Mini, blot ikke en M1. Men er sgu ved at blive lidt varm på sådan en Pro, det er sgu meget pæn.

Den skal bare bruges til alm surf og noget Fusion360 - Måske også rippe noget film lejlighedsvis

hvorfor er M1 ikke en mulighed? :) 

Han skriver "Men er sgu ved at blive lidt varm på sådan en Pro, det er sgu meget pæn."

Og den er også monster flot, specielt i forhold til en computer der i forvejen ligner en lille afrundet flisesten.

Tror ik det er en M1 pro han er ved at være varm på men en mac pro som han eftersøger info på. :)

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

4593

394
25. januar 2023 @ 22:12
FPU

Den generelle konsensus blandt computer-nørder er, at Intel-baserede Mac'er er yt, med mindre man specifikt skal køre software, som (endnu) ikke er porteret til Apple Sillicon, eller som kører for dårligt i emulering, eller hvis man har brug for at køre Windows via Bootcamp eller som virtuel maskine, indtil der er lavet en god nok emulering.

Apple Silicon er nutiden og fremtiden, og Intel er forældet, hvis man ikke har brug for ovenstående.

Og så er der jo også strømforbruget at tage i betragtning. "Sorte Slyngel" årgang 2013 bruger 171 Watt i tomgang og op til 250 Watt, når han bestiller noget. En M2 Mini nøjes med at suge 36 watt i snit under maks. load, altså mellem 1/5 og 1/7 af Pro'en's forbrug.

Lad os sige 5 timer om dagen á 200 Watt for Pro'en; det er 1 KWh. En M2 Mini kører 1000Wh / 36 Watt = næsten 28 timer for de samme penge.


8586

198
26. januar 2023 @ 14:35
Poseidon

En M2 Mac mini basemodel koster 5.500,- og vil være 2,5x hurtigere end top-2013 skraldespandsmodellen. Du skal vidst være virkelig forelsket i udseendet for at det kan betale sig.


234

13
26. januar 2023 @ 15:32
Juniormedlem
Pjock skrev:
LV426 skrev:
Pjock skrev:
Samson skrev:

DBA og Markedsplace er ved at flyde over af disse "Skraldspande"
Jeg vil gerne opgradere min 2012 Mac Mini, (selvom faktisk kører helt fint med Monterey) så jeg har gået og kigget efter en efterfølger til den. Egentligt ville jeg bare have en 2014 eller nyere Mini, blot ikke en M1. Men er sgu ved at blive lidt varm på sådan en Pro, det er sgu meget pæn.

Den skal bare bruges til alm surf og noget Fusion360 - Måske også rippe noget film lejlighedsvis

hvorfor er M1 ikke en mulighed? :) 

Han skriver "Men er sgu ved at blive lidt varm på sådan en Pro, det er sgu meget pæn."

Og den er også monster flot, specielt i forhold til en computer der i forvejen ligner en lille afrundet flisesten.

Tror ik det er en M1 pro han er ved at være varm på men en mac pro som han eftersøger info på. :)

Det er også sådan jeg har forstået ham :)


234

13
26. januar 2023 @ 15:35
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Den generelle konsensus blandt computer-nørder er, at Intel-baserede Mac'er er yt, med mindre man specifikt skal køre software, som (endnu) ikke er porteret til Apple Sillicon, eller som kører for dårligt i emulering, eller hvis man har brug for at køre Windows via Bootcamp eller som virtuel maskine, indtil der er lavet en god nok emulering.

Apple Silicon er nutiden og fremtiden, og Intel er forældet, hvis man ikke har brug for ovenstående.

Og så er der jo også strømforbruget at tage i betragtning. "Sorte Slyngel" årgang 2013 bruger 171 Watt i tomgang og op til 250 Watt, når han bestiller noget. En M2 Mini nøjes med at suge 36 watt i snit under maks. load, altså mellem 1/5 og 1/7 af Pro'en's forbrug.

Lad os sige 5 timer om dagen á 200 Watt for Pro'en; det er 1 KWh. En M2 Mini kører 1000Wh / 36 Watt = næsten 28 timer for de samme penge.

Jeg har sådan en model stående ved siden af mig, og de tal er ikke rigtige. Den bruger omkring 40-60 watt i tomgang, og 140-180 under load. Tror du regner Thunderbolt skærm med i forbruget, selvom den ikke køre konstant. Det er stadig meget sammenlignet med Apple Silicon, men ikke så slemt som det du har læst dig frem til. 


4593

394
26. januar 2023 @ 17:43
FPU

@LV426:

Desværre angiver Everymac ikke strømforbrug, så det var tal fra Google, som jeg brugte.

Der stod ikke noget om årgang og kerner, og jeg er da bevidst om, at 8 kerner bruger mindre strøm end 28 kerner, men det var altså umiddelbart de tal, jeg kunne finde frem til.

Men jeg lagde da mærke til, at min el-regning faldt signifikant, da jeg gik fra PowerMac G5 til Intel MBP. De G5'ere kan virkelig suge strøm, når de kører maks, og det gjorde de f.eks. ved streaming af Flash-video p.gr.a. en gammel bug, som Adobe ikke gad rette. Det var en af grundene til, at Steve Jobs var temmelig knotten på dem.


362

18
26. januar 2023 @ 18:24
Lærling
David Munch skrev:

En M2 Mac mini basemodel koster 5.500,- og vil være 2,5x hurtigere end top-2013 skraldespandsmodellen. Du skal vidst være virkelig forelsket i udseendet for at det kan betale sig.

Jeg går netop uden om "M" modellerne, da de umiddelbart ikke kan køre windows uden f.eks parallels som er et betalingsprogram kontra det gratis Bootcamp

Jeg har i forvejen en MBP M1

Men set ud fra et prismæssigt synspunkt, så ja så ville det være gakket


362

18
26. januar 2023 @ 18:28
Lærling
Pjock skrev:
Samson skrev:

DBA og Markedsplace er ved at flyde over af disse "Skraldspande"
Jeg vil gerne opgradere min 2012 Mac Mini, (selvom faktisk kører helt fint med Monterey) så jeg har gået og kigget efter en efterfølger til den. Egentligt ville jeg bare have en 2014 eller nyere Mini, blot ikke en M1. Men er sgu ved at blive lidt varm på sådan en Pro, det er sgu meget pæn.

Den skal bare bruges til alm surf og noget Fusion360 - Måske også rippe noget film lejlighedsvis

hvorfor er M1 ikke en mulighed? :)

Jeg vil gerne køre windows i Bootcamp, da alternativerne koster penge.
Jeg er heller ikke ude efter en ny maskine, en 2013/2014 er tilstrækkelig for mig for nu. Jeg har også en MPB M1

Lige nu kører min mini med Monterey (Opencore Legacy Patcher) , og gør det forbavsede godt faktisk.


362

18
26. januar 2023 @ 18:35
Lærling
LV426 skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Den generelle konsensus blandt computer-nørder er, at Intel-baserede Mac'er er yt, med mindre man specifikt skal køre software, som (endnu) ikke er porteret til Apple Sillicon, eller som kører for dårligt i emulering, eller hvis man har brug for at køre Windows via Bootcamp eller som virtuel maskine, indtil der er lavet en god nok emulering.

Apple Silicon er nutiden og fremtiden, og Intel er forældet, hvis man ikke har brug for ovenstående.

Og så er der jo også strømforbruget at tage i betragtning. "Sorte Slyngel" årgang 2013 bruger 171 Watt i tomgang og op til 250 Watt, når han bestiller noget. En M2 Mini nøjes med at suge 36 watt i snit under maks. load, altså mellem 1/5 og 1/7 af Pro'en's forbrug.

Lad os sige 5 timer om dagen á 200 Watt for Pro'en; det er 1 KWh. En M2 Mini kører 1000Wh / 36 Watt = næsten 28 timer for de samme penge.

Jeg har sådan en model stående ved siden af mig, og de tal er ikke rigtige. Den bruger omkring 40-60 watt i tomgang, og 140-180 under load.

Uff, det er et aspekt jeg ikke lige havde taget med i overvejelserne og af den grund er jeg ude - tak for det.
Der må man sige at Mini'en klarer sig godt


362

18
26. januar 2023 @ 18:37
Lærling
LV426 skrev:
Pjock skrev:
Samson skrev:

DBA og Markedsplace er ved at flyde over af disse "Skraldspande"
Jeg vil gerne opgradere min 2012 Mac Mini, (selvom faktisk kører helt fint med Monterey) så jeg har gået og kigget efter en efterfølger til den. Egentligt ville jeg bare have en 2014 eller nyere Mini, blot ikke en M1. Men er sgu ved at blive lidt varm på sådan en Pro, det er sgu meget pæn.

Den skal bare bruges til alm surf og noget Fusion360 - Måske også rippe noget film lejlighedsvis

hvorfor er M1 ikke en mulighed? :) 

Han skriver "Men er sgu ved at blive lidt varm på sådan en Pro, det er sgu meget pæn."

Og den er også monster flot, specielt i forhold til en computer der i forvejen ligner en lille afrundet flisesten.

Ha ha, jeg plejer nu at kalde den "Madkassen"



2709

341
PallMei (Skribent)
27. januar 2023 @ 08:05
Bit kongen
LV426 skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Den generelle konsensus blandt computer-nørder er, at Intel-baserede Mac'er er yt, med mindre man specifikt skal køre software, som (endnu) ikke er porteret til Apple Sillicon, eller som kører for dårligt i emulering, eller hvis man har brug for at køre Windows via Bootcamp eller som virtuel maskine, indtil der er lavet en god nok emulering.

Apple Silicon er nutiden og fremtiden, og Intel er forældet, hvis man ikke har brug for ovenstående.

Og så er der jo også strømforbruget at tage i betragtning. "Sorte Slyngel" årgang 2013 bruger 171 Watt i tomgang og op til 250 Watt, når han bestiller noget. En M2 Mini nøjes med at suge 36 watt i snit under maks. load, altså mellem 1/5 og 1/7 af Pro'en's forbrug.

Lad os sige 5 timer om dagen á 200 Watt for Pro'en; det er 1 KWh. En M2 Mini kører 1000Wh / 36 Watt = næsten 28 timer for de samme penge.

Jeg har sådan en model stående ved siden af mig, og de tal er ikke rigtige. Den bruger omkring 40-60 watt i tomgang, og 140-180 under load. Tror du regner Thunderbolt skærm med i forbruget, selvom den ikke køre konstant. Det er stadig meget sammenlignet med Apple Silicon, men ikke så slemt som det du har læst dig frem til. 

I kan begge 2 have ret afhængig af konfiguration. Men IKKE at den bruger 171Watt i tomgang, langt fra. Den bruger dog stadig mere end 6x i tomgang end Apple silicon Mac Mini og det er nok tæt på det den vil bruge mest af sin tid ved almindelig brug.

Mac Pro

https://support.apple.com/en-us/HT201796 

Mac Mini

https://support.apple.com/en-us/HT201897


4593

394
27. januar 2023 @ 10:28
FPU

@PallMei:

Tak for info. Lidt pudsigt at de links ikke dukkede op sådan cirka øverst i min søgning. Og lidt pudsigt, at Everymac ikke har strømforbrug med, når Apple angiver det så specifikt.

Men de Intel-chips er godt nok tørstige i forhold til Apple Silicon. Til gengæld kan de jo køre Windows native, men med de elpriser, vi har i øjeblikket, er det vist billigere at købe en lille Windows laptop til Windows-opgaverne og så have f.eks. en M1 eller M2 Mini stående til det tunge arbejde.

Tønden er flot og fin at se på, men indtil Apple sætter en M-chip i den, er den alt for dyr i drift.


2709

341
PallMei (Skribent)
27. januar 2023 @ 13:58
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Men de Intel-chips er godt nok tørstige i forhold til Apple Silicon. Til gengæld kan de jo køre Windows native, men med de elpriser, vi har i øjeblikket, er det vist billigere at købe en lille Windows laptop til Windows-opgaverne og så have f.eks. en M1 eller M2 Mini stående til det tunge arbejde.

Bootcamp er en pinsel på Mac. Apple supportere kun de Windows versioner der måtte være indtil der kommer en afløser model. Det gør de ved kun at levere drivere support for en specifik Mac model til Specifik(ke) Windows udgaver.

Alternativet er at køre virtuel maskine og jeg mener faktisk der emulator der kan køre x86 windows med hæderlig hastighed. Jeg erindre hvert fald at have køre en x86 linux på min M1 MBA air forbindelse med noget ssd firmware opdatering, kun tilgængelig til Windows og Linux.


234

13
27. januar 2023 @ 14:00
Juniormedlem

Ja, Tonny F. Jeg her helt enig. Det er også derfor jeg ikke bruger den for tiden, selvom el-priserne er noget lavere nu end for et  par måneder siden.

Jeg tænker faktisk på at beholde den, og pille indmaden ud af den. Køleprofilen inden i den har fire sider, hvor der sidder hhv. CPU, GPU1, GPU2 og SSD på hver sin side af den. Og der kunne man jo snildt smide en Apple Silicon SoC i på en af siderne, et drev på en anden side, og så er der enda to sider tomme til andet hardware. Men problemet for mig, er bare at finde en adaptor der kan få bagpanelet til at fungere 100% igen. Jeg fik engang at vide, at det kan lade sig gøre, men jeg har glemt hvordan det skal gøres. Og det gamle indmad kan man faktisk godt lidt penge for stadigvæk. Så det er noget jeg går og spekulere i.


4593

394
28. januar 2023 @ 01:32
FPU

En YouTube Short om en Mac Pro's reelle værdi (endda cheese-grateren, ikke den lidt ældre Sorte Slyngel).

Apple sælger den stadig til originalprisen, men hvis man laver en trade-in, giver Apple kun $970,- i bytte.

Og en M2 Mini til en meget lavere pris er stadig hurtigere end Mac Pro'en.

Klik.


3

1
03. februar 2023 @ 08:17
Suspenderet

Hej!

Det lyder som om, at du er på udkig efter en opgradering til din Mac Mini. Jeg forstår, at du gerne vil have en 2014 eller nyere model, men ikke en M1.

Det er godt, at du overvejer en Mac Mini Pro, da det er et flot valg. Mac Mini Pro er en kraftfuld maskine, der vil være i stand til at klare almindelig surf samt Fusion360, og måske endda rippe film lejlighedsvis.

Sørg for at tjekke Apple's hjemmeside for at se, om det er den rette løsning for dig og dine behov, og sørg også for at sammenligne med andre modeller, før du tager en beslutning.