FORUM INFORMATION
Velkommen gæst!
Som gæst kan du læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

BRUGERPROFIL
E-mail:

Adgangskode:

Opret profil
Glemt koden?

FORUM MENU
Mine Bookmarks
Mine Agenter
Nyeste indlæg
Nyeste emner
Start et nyt emne
Start ny afstemning

FORUM KATEGORIER
AfstemningApple TV og tilbehørDigital fotoDigital musikDigital videoForslag til MacnytGallerietGrafiskHardwareiPad og tilbehøriPhone og tilbehøriPod og tilbehøriTunesMac OS (classic)Mac OS XMacnyt informererNybegynder/switcherNyhedsdebatOrdet er fritProgrammeringSikkerhedSoftwareSpilTips

support Macnyt

mnlob.gif
 1. ulrik Roos - 336 LRkm
 2. Henrik D. - 266km
 3. Jesper T. - 133km
 4. peter Wraa - 118km
 5. anette 75 - 114km
 LØB 36

Forum > Mac OS X > Dansk Retskrivning i OS X? Start et nyt emne

Dansk Retskrivning i OS X?
11/07/2007 - 20:44:09
Konrad Zuse
Nyt medlem
Siden: juli 2007
Hej,

Fins det et dansk retskrivning inbyggd i OS X? Jeg ser bare svensk, tysk, Portugisisk, osv. ...
Selv om jeg har købet Tigern i Danmark. Eller finns det ikke nogen dansk Retskrivning i Systemet?

Tak, Konrad

11/07/2007 - 21:31:44
Zarco
Bit kongen
Siden: maj 2002
Konrad Zuse skrev: <BR>Hej,

Fins det et dansk retskrivning inbyggd i OS X? Jeg ser bare svensk, tysk, Portugisisk, osv. ...
Selv om jeg har købet Tigern i Danmark. Eller finns det ikke nogen dansk Retskrivning i Systemet?

Tak, Konrad

Nej det gør der ikke. Du skal indstallere Programmet CocoAspell for at kunne bruge dansk stavekontrol i foreks. Mail.

Jeg har lavet en dansk indstallations vejledning som kan hentes her.

Danmark er ikke på Apples liste over nødvendige sprog.

Zarco
12/07/2007 - 10:24:18
Konrad Zuse
Nyt medlem
Siden: juli 2007
Mange Tak! Det har fungeret.

12/07/2007 - 10:44:20
Leon Jessen
Bit kongen
Siden: december 2003
Zarco skrev: <BR>

Tak, Konrad

Nej det gør der ikke. Du skal indstallere Programmet CocoAspell for at kunne bruge dansk stavekontrol i foreks. Mail.

Superlækker vejledning - Hvorfor er det lige at den ikke er at finde online?

Mvh. Leon

The theory of evolution is not something you believe in - It is a fact you accept!
12/07/2007 - 11:15:04
Kim Bach
FPU
Siden: oktober 2005
Leon Jessen skrev: <BR>
Zarco skrev: <BR>

Tak, Konrad

Superlækker vejledning - Hvorfor er det lige at den ikke er at finde online?

Mvh. Leon

Der er noget om det her, check også eksterne henvisninger.

CocoAspell fortjener egentlig sin egen artikel, og i hvertfald en lidt mere udførlig installations vejledning.

ps. Fik mig til at tænke på at det burde være overkommeligt at få Apples egen ordbog til at fungere, da de ordbøger der anvendes af cocoAspell er open source, men hvis cocoAspell fungerer, så er det vel ikke nødvendigt.

Jeg har faktisk svært ved at forestille mig at Apple ville være totalt u-interesserede i officiel støtte for flere sprog.

Kim Bach . Org
12/07/2007 - 12:03:13
Kim Bach
FPU
Siden: oktober 2005
Kim Bach skrev: <BR>ps. Fik mig til at tænke på at det burde være overkommeligt at få Apples egen ordbog til at fungere, da de ordbøger der anvendes af cocoAspell er open source, men hvis cocoAspell fungerer, så er det vel ikke nødvendigt.

Jeg har faktisk svært ved at forestille mig at Apple ville være totalt u-interesserede i officiel støtte for flere sprog.

Lidt analyse: Stjæl den Apple:

Rent implementeringsmæssigt er det bestemt overkommeligt.

Det hele er placeret i AppleSpell.service pakken i /System/Bibliotek/Services.

Hvert understøttet sprog har en linje i en plist fil, og en .lproj mappe i Resources, der indeholder to filer, en der hedder bindict og en der hedder Dictionary.dat.

Problem: bindict og Dictionary.dat er binære filer, og jeg har ikke kunnet finde nogen dokumentation på formatet.

cocoAspell virker egentlig også som en mere modulær løsning, men det ville nu være rart med officiel støtte.

Apple det ville vel maks tage jer 1-2 mandedage at implementere Dansk stavekontrol baseret på Den Store Danske Ordliste - så come on...

Kim Bach . Org

Macnyt - version 3.32 | EUA | Twitter Copyright © 1996 - 2010   

T1:24-T2:0.4 - 038.107.191.093
CCBot/1.0 (+http://www.commoncrawl.org/bot.html)