xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Disktilladelser???
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


86

0
20. november 2014 @ 19:33
Novice
Hej

Jeg har for nyligt købt en ny Macbook Air hvor der efterfølgende er lavet clean install i forbindelse med Yosemite.

Det eneste der efterfølgende er installeret er adblock, clicktoplugin, wimp, Sonos, Iwork, Ilive, samt div. billeder via Iphoto.

Jeg er helt ny indenfor Apple, og ville derfor lige prøve at diskværktøjet, og stor var min forbavselse da jeg så der var en del ting som dukkede frem på skærmen.

Jeg har nu prøvet at køre det 2-3 gange, og har ligeledes genstartet Mac'en, men det er som om at nedenstående fejl bliver ved med at stå der????

log

Håber mit link virker. OBS Er der andre måder man kan vise hele log'en på. Prøvede at kopierer den her, men den kunne ikke være der.
  6
0
  295

4593

394
20. november 2014 @ 23:25
FPU
For det første: du skal ikke gøre dig de helt store bekymringer; disktilladelserne blev jo rettet, og det bliver de også næste gang, du kører en reparation, med mindre dit system eller din disk er fåkked godt og grundigt op.

For det andet: Disktilladelser er en left-over fra dengang man overgik fra MacOS 9 til MaxOS X (eller var det fra PPC til Intel? Det er så længe siden, at det er løgn). Nogle mener, at de ingen betydning har længere. Kan ikke finde lige netop den artikel, men en af de gamle rotter herinde linker vist til den nede i "footeren" (dernede, hvor jeg har skrevet Macs en masse).

Der findes næsten lige så mange meninger om reparation af disktilladelser, som der findes Mac-brugere. Nogle sværger til hyppige reparationer, nogle gør det lejlighedsvis, og nogle gør det (næsten) aldrig.

Min personlige holdning er: If it ain't broke, don't fix it, så jeg reparerer næsten aldrig disktilladelser. Men nu har jeg heller ikke så meget kompliceret software installeret, så jeg undgår måske en masse små-problemer, som power-users oplever, og som (måske) kan ordnes ved at reparere disktilladelserne.

I denne artikel kan du læse mere om disktilladelser, og om og hvornår man bør reparere dem.

Et par billige tricks m.h.t. f.eks. lange log-tekster herinde:
1. Start med din beskrivelse af problemet, kopiÈr en del af log'en ind og skriv "Fortsættes". Lav et nyt indlæg og fortsæt, hvor du slap.

Eller:

2. Start med din beskrivelse af problemet, KopiÈr en del af log'en ind og skriv [Snip] nedenunder; så ved man, at den fortsætter, og så kan man spørge om resten, hvis det bliver nødvendigt.

Du kan iøvrigt med fordel reducere dine fremtidige billed-uploads (din profil har maks 5 MB plads på serveren) ved i Preview (Billedfremviser) at vælge "Save as..." og så reducere billedets størrelse i Open-dialogen ved at trække knappen mod venstre. Filstørrelsen står ude til højre, og når du slipper knappen, beregner Preview den nye størrelse.

Og så velkommen i æble-gården. Bare spørg løs; så svarer vi efter bedste evne. Iøvrigt så virker dit link ganske fint.
Spirituel Maskine

4593

394
20. november 2014 @ 23:53
FPU
Ha! Jeg fandt s'gu linket til den artikel om, at reparation af disktilladelser er det rene voodo. Here goes: Click.
Spirituel Maskine

86

0
21. november 2014 @ 01:53
Novice
Mange tak for fin feedback samt link til info omkring disktilladelser.

4593

394
21. november 2014 @ 10:55
FPU
jaqup skrev: Mange tak for fin feedback samt link til info omkring disktilladelser.


De nada.
Spirituel Maskine

576

0
21. november 2014 @ 22:20
Kaptajn
Tonny Freimanis skrev: Ömen en af de gamle rotter herinde linker vist til den nede i "footeren" (dernede, hvor jeg har skrevet Macs en masse).
Jeg havde engang en link til en glimragende artikel om emnet, men indholdet blev desværre flyttet, så jeg måtte finde et alternativt men mindst lige så fremragende (som nu har været i min footer i et par årÖ :-)
[link=http://daringfireball.net/2006/04/repair_permissions_voodoo]Seriously, ëRepair Permissionsí Is Voodoo[/link]

4593

394
21. november 2014 @ 22:45
FPU
Thomas von Eyben skrev:
Tonny Freimanis skrev: Ömen en af de gamle rotter herinde linker vist til den nede i "footeren" (dernede, hvor jeg har skrevet Macs en masse).
Jeg havde engang en link til en glimragende artikel om emnet, men indholdet blev desværre flyttet, så jeg måtte finde et alternativt men mindst lige så fremragende (som nu har været i min footer i et par årÖ :-)


Jeg syntes nok, at det var igennem din footer, at jeg læste om at disktilladelser var overflødige, fordi de var en reminiscens fra overgangen fra 9 til X (eller fra PPC til Intel; kan du huske hvilken?).

En hurtig gennemlæsning af dit nye link fremviste ikke den sammenhæng, så jeg blev lidt forvirret, men valgte alligevel at linke til den til OP, fordi han som newbie har mere brug for hurtig end for 100% korrekt anekdotisk materiale.
Spirituel Maskine