xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: ()
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...

Kategori: ()


30

0
09. december 2016 @ 16:01
Let øvet
Her lige et foto af en af de første MAC' er - En SE/30 med op til 128 MB RAM og CO-Processor - Motorola Chips - HD = 40 MB.
Maskinen var så hurtig og kraftig, at den ikke måtte exporteres til det daværende Sovjet-Unionen - US LAW
  9
0
  813

4593

394
09. december 2016 @ 17:24
FPU
Per S. Gottlieb skrev: Her lige et foto af en af de første MAC' er - En SE/30 med op til 128 MB RAM og CO-Processor - Motorola Chips - HD = 40 MB.
Maskinen var så hurtig og kraftig, at den ikke måtte exporteres til det daværende Sovjet-Unionen - US LAW


Det samme gjaldt de første G4'ere, fodi de de på trods af hastigheder på "kun" 350 og 400 MHz alligevel blev betegnet som "supercomputere" (1 GigaFLOPS eller mere) p.gr.a. FPU'ens bredde på 128 bit. Det vil sige, at FPU'en kunne bearbejde 128 0'er eller 1'er pr. cyklus, altså fire gange mere pr. clockcyklus end en "almindelig" 32 bit bred FPU i f.eks. en Intel-baseret PC eller i en 68K-Mac.

Amerikansk lovgivning forbød dengang eksport af supercomputere til Sovjet-blokken, OG til lande, som delte landegrænser med den, fordi det blev betragtet for let at smugle dem over grænsen, og derfor var der faktisk eksportforbud til Nato-partneren Norge, som jo helt oppe nordpå deler landegrænse med Rusland.
Spirituel Maskine

30

0
09. december 2016 @ 18:07
Let øvet
Ja, - Jeg ejer selv en G4 - Mirror Door på 1.25 MHZ - med plads til Fire HD og to Super-Drive - Jeg tror at den har ca. 2 GB RAM

Den kører på Apples sidste 10' er System til denne Maskine - "Leoparden" - Systemet kan både køre Intel og IBM

Den kører stadig fint på Internettet - Den har IMB Prossesorer.

SE/30 har en 68030 Motorola-Processor - og man kan installere et Farve-Kort i denne maskine - En meget fexibel Maskine - Har stadig MAc OS System og programmer til Maskinen - Den er LYN-Hurig i opstart.


1275

36
10. december 2016 @ 08:05
Stormogul
Read all about it

Købte selv en SE 20/4 (20 MB HD, 4MB RAM) i 1989. Min it-mand på arbejdet spurgte, hvad jeg dog skulle med al den RAM og HD-plads
og den virker endnu
MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

1014

0
10. december 2016 @ 11:42
Stormogul
Tonny Freimanis skrev: Amerikansk lovgivning forbød dengang eksport af supercomputere til Sovjet-blokken, OG til lande, som delte landegrænser med den, fordi det blev betragtet for let at smugle dem over grænsen, og derfor var der faktisk eksportforbud til Nato-partneren Norge, som jo helt oppe nordpå deler landegrænse med Rusland.


"Apple tries to get G4 export ban lifted"

"The Power Mac G4 is so fast that it is classified as a supercomputer by the U.S. government, and we are prohibited from exporting it to over 50 nations worldwide, said Steve Jobs"

klik

"Was Appleís 1999 Power Mac G4 Really Classified as a Weapon?"

"With so much dubious advertising in the tech industry these days, I was curious if the claim was true, or if it was merely some creative interpretation by Appleís marketing department. The answer, I discovered, was a little bit of both"

klik

Har du en kilde til det med Norge?

4593

394
10. december 2016 @ 11:56
FPU
Martin Ammentorp skrev: Read all about it

Købte selv en SE 20/4 (20 MB HD, 4MB RAM) i 1989. Min it-mand på arbejdet spurgte, hvad jeg dog skulle med al den RAM og HD-plads
og den virker endnu


Jeg kom først selv med på vognen i 1992 med en 68020 LC 4/20 med 14'' Trinitron og StyleWriter for 10.000,- Kr. Den var født med System 7.

Den blev så for lille og langsom efter et par år, selvom den blev opgraderet med et PDS 68030-kort, så den røg videre til eksen som skrivemaskine og jeg fik investeret i en Performa 475 4/700, som jeg efterhånden fik max'et helt ud med RAM, VRAM, PDS ethernet-kort, 4 GB harddisk og udskiftning af LC-CPU'en (uden FPU) til en Quadra-CPU (med FPU). Har også den originale Apple CD300 til den. Det eneste, som jeg aldrig fik fat i til den var PDS PowerPC-kortet. Det kunne ellers have været stort, men det ville så have været på bekostning af muligheden for at være online.

Den er hamrende stabil, både med 7.1.P5 og med 8.1, og mens de andre studrende inde på instituttet kørte Win 3.11 og Internet Explorer på studenter-PC'erne, sad jeg og surfede med Cyberdog på min egen Mac. Havde i mellemtiden købt mig en (Uf!) Performa 6200, som jeg brugte derhjemme. OK, man kunne sætte et TV-kort i den, og man kunne tænde og slukke den med en fjernbetjening. Men det var vist også det eneste positive, der kunne siges om Performa 6xxx-serien.

475'eren har jeg stadigvæk, og den bliver lejlighedsvis sat op, når jeg bliver nostalgisk og vil spille de gamle klassikere som Risk, Rescue!, Shufflepuck CafÈ, CatchTheBuzz, MacAttack, Shatterball, Lemmings, PGA Tour Golf, F/A18 Hornet, og Wolfenstein. Og naturligvis Monkey Island. Been there, got the T-shirt.
Spirituel Maskine

1600

1
10. december 2016 @ 12:05
Suspenderet
Peter999 skrev: Har du en kilde til det med Norge?

Nu har jeg brugt en time på det; jeg kan heller ikke finde nogle kilder på Power Mac G4 og Norge.

4593

394
10. december 2016 @ 12:37
FPU
@Peter999:

Ikke andet, end at dengang jeg var specialestuderende, var der en norsk gæsteforsker på instituttet, som fik stillet en G4 til rådighed til noget databehandling, som krævede Mac-specifik software. Det var noget genetik-noget eller programmet Canary til analyse af sonogrammer (lydbilleder af dyrestemmer, som regel fuglesang eller hvalsang).

Som den eneste Mac-mand i miles omkreds med mere end blot almindelig bruger-kendskab hjalp jeg hende med at konfigurere den og give hende et lynkursus i MacOS og fornuftig filhåndtering. Ved den lejlighed fortalte hun, at man ikke kunne få lov til at købe G4'erne i Norge. Det var vist i 1998, i hvert fald så tidligt, at det vist var 350 MHz-modellen ("den opgraderede G3'er"), hun havde, ikke den "ægte" AGP 400/450 MHz Sawtooth.
Spirituel Maskine

4593

394
10. december 2016 @ 12:50
FPU
macxpert skrev:
Peter999 skrev: Har du en kilde til det med Norge?

Nu har jeg brugt en time på det; jeg kan heller ikke finde nogle kilder på Power Mac G4 og Norge.


Hej macxpert.
Som du kan se lige neden under dit indslag, drejer det sig om von hˆhren sagen, men trods alt fra en ægte nordmand med behov for datakraft.

Måske var det blot en norsk anekdote, affødt af de historier, som der linkes til længere oppe, men der VAR også meget hype om de G4'ere; en dag sad jeg og pladrede med vores IT-mand om de ny-annoncerede G4'ere, og han spurgte mig om deres kapacitet. Jeg svarede "Jaeh, de [Apple] siger, at den kan en GigaFLOPS", hvorefter han bare gloede på mig og sagde "Shit!"
Spirituel Maskine

1014

0
10. december 2016 @ 13:58
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:
...von hˆhren sagen, men trods alt fra en ægte nordmand med behov for datakraft.
Måske var det blot en norsk anekdote, affødt af de historier, som der linkes til længere oppe


Men alligevel en dejlig historie, tak for den!

Hvem ville i dag turde bringe en reklamevideo med en computer omgivet af kampvogne -
klik