xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Knas med ekstern harddisk.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


4593

394
02. juli 2017 @ 15:52
FPU

Det her er lidt mystisk:

En af mine venner har en ekstern harddisk, som vil have hans administrator-password, hver gang han skal kopiere noget over på den. Den er formatteret i Extended(Journaled), og selvom en Info viser, at administrator både må læse fra og skrive til den, står der også i Info-vinduet, at "du må kun læse".

Jeg HAR prøvet at ændre tilladelserne, og den tyggede sig igennem hele disken, men det hjalp altså ikke.

Det  underlige er så, at jeg prøvede at sætte den til min egen Mac og kopiere noget over: absolut ingen problemer, hverken med kopiering af et foto, redigeringen af det eller arkivering af ændringerne.

Hans Mac er en MBP 2013 med Mavericks, mens min er en MBP 2010 med SnowLeo.

I skrivende stund er vi ved at kopiere indholdet over på en anden harddisk (men kan ikke få lov til at kopiere hans TM-backup over, netop p.gr.a. den mystiske manglende tilladelse) for eventuelt at omformattere den og lægge tingene tilbage igen.

Jeg HAR iøvrigt været inde og kigge på Brugere og Grupper for at se, om der er noget herinde, som er indstillet forkert, men har ikke kunnet få øje på noget. Det samme med bl.a. Sikkerhed og Generelt. What to do?

Spirituel Maskine
  18
0
  523

4593

394
02. juli 2017 @ 21:55
FPU

En omformattering klarede problemet. Men det tog godt nok tid at kopiere 200 GB frem og tilbage til en anden disk (det er harddiske, ikke SSD'er).

Stadigvæk bare mystisk, at admin på een Mac (ejeren af disken) ikke måte skrive til den uden password, mens en helt fremmed admin på en helt anden Mac (mig) kunne både læse fra og skrive til den helt uden problemer.

Spirituel Maskine

1045

26
03. juli 2017 @ 10:42
Stormogul

Godt I fik det løst.

Bare nysgerrig - prøvede du også med "reparer disktilladelser" fra Diskværktøj (altså selve HD på MBP 2013), inden den lange kopieringsprocess?

At flytte en TM-backup (sparsebundle) er lidt mere omstændig end copy/paste - lykkedes det?


Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

4593

394
03. juli 2017 @ 13:44
FPU

@Beman:

Nej, jeg prøvede lige netop ikke at reparere disktilladelser. Nu er disktilladelser jo et "brandfarligt" emne i sig selv, men så vidt jeg har læst mig til, er de jo kun relevante i PPC-baserede OS'er, og at det ville have været spild af tid at prøve. Burde måske have forsøgt, men efter forgæves at have brugt godt en time på at lade Finder tildele alle filer administrator-tilladelser, var vi ved at være lidt i tidsnød, så det gjaldt bare om at få kopieret møget over på en anden disk, omformattere og så kopiere tilbage igen. Og det virkede jo.

M.h.t. at flytte TM-backup'en, så lykkedes det ikke. Den ville slet ikke på hans Mac p.gr.a. de manglende tilladelser, og selvom den talte filerne op (godt 256.000 filer, ca. 230 GB) og gjorde klar til at kopiere, da jeg gjorde det fra min egen Mac, havde den ikke kopieret een eneste Byte over efter 20 minutter, så jeg nakkede kopieringen, og vi blev enige om at ofre TM-backup'en.

Når han så har fået ryddet op på den interne, nu hvor det er blevet noget lettere for ham at kopiere over, køber han nok en ekstra ekstern og bruger udelukkende den til TM. Han er dog musiker og skæver lidt mere til et par fede studie-monitors i øjeblikket. :O)

Spirituel Maskine

1045

26
03. juli 2017 @ 14:08
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

@Beman:

Nej, jeg prøvede lige netop ikke at reparere disktilladelser. Nu er disktilladelser jo et "brandfarligt" emne i sig selv, men så vidt jeg har læst mig til, er de jo kun relevante i PPC-baserede OS'er, og at det ville have været spild af tid at prøve. 

Er aldeles ikke brandfarlig! Hvorfor mener/tror du det?


Burde måske have forsøgt, men efter forgæves at have brugt godt en time på at lade Finder tildele alle filer administrator-tilladelser, var vi ved at være lidt i tidsnød, så det gjaldt bare om at få kopieret møget over på en anden disk, omformattere og så kopiere tilbage igen. Og det virkede jo.


Stor forskel på at adm.-tilladelser via Finder og Diskværktøj.


M.h.t. at flytte TM-backup'en, så lykkedes det ikke. 

Den ville slet ikke på hans Mac p.gr.a. de manglende tilladelser, og selvom den talte filerne op (godt 256.000 filer, ca. 230 GB) og gjorde klar til at kopiere, da jeg gjorde det fra min egen Mac, havde den ikke kopieret een eneste Byte over efter 20 minutter, så jeg nakkede kopieringen, og vi blev enige om at ofre TM-backup'en.


Skriver at, det skal noget ekstra til: how to move TM backups, for at flytte en TM-backup - man kan ikke copy/paste-trække/slippe en TM-backup - har ikke noget med "tilladelser" til ekstern HD at gøre.


Når han så har fået ryddet op på den interne, nu hvor det er blevet noget lettere for ham at kopiere over, køber han nok en ekstra ekstern og bruger udelukkende den til TM. Han er dog musiker og skæver lidt mere til et par fede studie-monitors i øjeblikket. :O)


Synes du har løst problemet fint, ville bare vide om du havde prøvet Diskværktøj.... til en anden gang :-)


Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

4593

394
03. juli 2017 @ 18:04
FPU

@Beman:

Jeg skrev "brandfarlig", fordi bølgerne er gået endog meget højt, både herinde og i andre fora, når talen faldt på, om der var nogen gavnlig effekt ved at reparere disktilladelser på non-PPC OS'er. Det ligger måske 2-3 år tilbage nu, og emnet er vel stille og roligt ved at forsvinde, efterhånden som færre og færre bruger PPC-baserede Mac'er. Men uha-da-da for en gang gloser, der røg frem og tilbage mellem proponenter og opponenter!

Jeg ved godt, at der er forskel på at tildele tilladelser i Finder og at reparere disktilladelser i Diskværktøj, men det første var lissom oplagt, fordi der i Info-vinduet stod, at han kun måtte læse fra disken, selvom der umiddelbart nedenunder stod, at admin både måtte læse og skrive, og som sagt, så var der ikke rigtig tid til flere eksperimenter.

Det dér med at flytte en TM-backup, det må jeg lige læse op på til en anden god gang, siden det nu engang skal være så besværligt. Hvor blev brugervenligheden af lige her?

Hvis problemet opstår igen, skal jeg nok huske at prøve at reparere disktilladelser (på begge diske) og så vende tilbage med resultatet, men vi beder begge til, at det ikke sker igen, da han er ret øm over alle sine filer, bl.a. al hans indspillede musik og nogle video-projekter, og fordi han endnu ikke er en ørn til systematisk håndtering af filer og projekter, og slet ikke til håndtering af diskformater; mine små tricks var nærmest voodoo for ham. Indtil videre kan han dog tage den med ro, fordi han nu har dubletter på en ekstra disk.

Spirituel Maskine

1045

26
03. juli 2017 @ 21:04
Stormogul

OK, @ Tonny, er helt med på din hentydning til fine gloser, men jeg vil stadig holde på at "reparer disktilladelser" ville have løst problemet - sorry for lidt forsinket forslag til løsning - hvilket på ingen måde er "brandfarlig"!

Jeg vil holde på det, da du skriver "mystisk" fordi du kan kopiere fra din MBP 2010 med SnowLeo, men ikke fra MBP 2013 med Mavericks. Det fortæller tydelig - i mine øjne - at MBP 2013 har/havde problemer og skulle haft en "repair". Det er altså ikke specielt "mystisk".

Din reference til "bølgerne er gået endog meget højt...  og gavnlig effekt" er ikke helt en solid kilde, men hvis du nøjes med den forklaring er vel alt i orden :-)

I bedste velmening

Beman

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

4593

394
03. juli 2017 @ 22:43
FPU

@Beman:

Jeg kan på ingen måde påstå, at det ikke ville have hjulpet at reparere disktilladelser. Med "brandfarlig" mente jeg blot hele den gamle "krig" om, hvorvidt det overhovedet havde nogen som helst effekt på et OS på en Intel-baseret Mac, og det var der meget skarpe meninger om, også herinde, og altså ikke at det skulle være farligt at (prøve at) reparere dem. På det gamle Macnyt var der endda en af skribenterne, som linkede til en uddybende artikel om disktilladelser nede i sin signatur. Var det ikke Gorm Et-eller-andet?

Jeg reparerer da af og til disktilladelser på mine PPC-Mac'er, og jeg har sikkert også gjort det på min Intel-baserede MBP (i værste fald sker der jo netop ingenting), men det ER godt nok længe siden, jeg har været ovre i det hjørne af Mac-vedligeholdelse.

Jeg skriver mig din diagnose baseret på det faktum, at der ikke var problemer med disken, når den var sat til min MBP, men kun når den var sat til hans (endda med et noget nyere OS) bag øret, da den lyder ganske logisk.

Nu kan jeg ikke specifikt huske, hvilke andre fora end Macnyt, hvor der var skænderier om disktilladelser. Det var muligvis på 9to5, og som sagt er det ved at være længe siden, men hvis du søger på disktilladelser herinde, dukker der en hel del tråde op. Dem med flest indslag er nok dem, hvor der har været divergerende meninger om effekten.

Spirituel Maskine

1045

26
03. juli 2017 @ 23:17
Stormogul

Læst, men stadig ikke "mystisk"  :-)

"Jeg skriver mig din diagnose baseret på det faktum, at der ikke var problemer med disken, når den var sat til min MBP, men kun når den var sat til hans (endda med et noget nyere OS) bag øret, da den lyder ganske logisk."

Derfor var det problemer med hans disk (MBP 2013) og tilladelser, derfor Diskværktøj, derfor repair, derfor mit forslag.

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

3580

34
04. juli 2017 @ 09:10
Virtual Machine

Jeg har kun haft Intel baserede Macs. Ogder har disktilladelser da redet mig røv nogle gange. Og det var netop fra Lion og hen til Maveriks æraen. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

4593

394
04. juli 2017 @ 13:34
FPU
Lars Sejerup skrev:

Jeg har kun haft Intel baserede Macs. Ogder har disktilladelser da redet mig røv nogle gange. Og det var netop fra Lion og hen til Maveriks æraen. 

Well, nu har jeg så repareret hans disktilladelser; så må vi se, om problemet dukker op igen.

Ud fra tidligere debatter her og hisset om disktilladelser på Intel-platformen er jeg nu blevet nysgerrig efter at vide, hvilke problemer du fik løst ved reparation af dem. Kan du være lidt mere specifik?

Spirituel Maskine

1326

0
04. juli 2017 @ 13:52
Stormogul
Beman skrev:

OK, @ Tonny, er helt med på din hentydning til fine gloser, men jeg vil stadig holde på at "reparer disktilladelser" ville have løst problemet - sorry for lidt forsinket forslag til løsning - hvilket på ingen måde er "brandfarlig"!

Reparer disktilladelser retter evt. fejl på systemfiler på en systemdisk - en ekstern disk gøres der absolut intet ved.

"Problemet" med adgangskode er sandsynligvis, at disken er Time Machine target på den pågældende maskine, og så er tilladelserne anderledes end normalt.


1045

26
04. juli 2017 @ 17:22
Stormogul
JLL skrev:
Beman skrev:

OK, @ Tonny, er helt med på din hentydning til fine gloser, men jeg vil stadig holde på at "reparer disktilladelser" ville have løst problemet - sorry for lidt forsinket forslag til løsning - hvilket på ingen måde er "brandfarlig"!

Reparer disktilladelser retter evt. fejl på systemfiler på en systemdisk - en ekstern disk gøres der absolut intet ved.

"Problemet" med adgangskode er sandsynligvis, at disken er Time Machine target på den pågældende maskine, og så er tilladelserne anderledes end normalt.


Jeg skriver også tidligere i tråden at, det er MBPs HD - ikke den eksterne - man med fordel kan prøve en repair.

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

4593

394
04. juli 2017 @ 17:52
FPU

@JLL og Beman:

Det var faktisk inde i mine overvejelser om årsagen til, at der blev forlangt password, var, at disken var en TM-disk, men da jeg dimsede med den til at begynde med, var diskens ikon den orange USB disk-ikon (selvom TM var slået til). Efter en genstart skiftede ikonen så til den grønne TM-ikon (indtil jeg slog TM fra), så systemet har opført sig lidt autonomt under alle omstændigheder.

Da jeg ikke selv bruger TM regelmæssigt, kan jeg på stående fod ikke huske, hvordan det er med læse/skrive-rettigheder på en disk, hvor der ligger en TM-backup, uanset om TM er slået til, eller ej.

Men så er vi tilbage ved disktilladelserne, for hvis der er en eller anden form for restriktion mod manuelt at kopiere filer over på en disk, som er dedikeret til TM-backup, bør OS X jo være fløjtende ligeglad med, om disktilladelserne er i orden, eller ej; så SKAL den bede om password, hver gang der manuelt ønskes noget kopieret derover. :0)

Under alle omstændigheder er disken omformatteret, tingene lagt tilbage (undtagen den gamle TM-backup), TM slået fra, og disktilladelserne på systemdisken repareret. Alt virker, som det skal (og sikkert i pænt lang tid nu). Musikerens blodtryk er faldet betragteligt, og jeg fik stanget en lækker fløde-is ud for min møje, mens solen begyndte at titte frem mellem skyerne. :-D

Spirituel Maskine

1326

0
05. juli 2017 @ 09:25
Stormogul
Beman skrev:
JLL skrev:
Beman skrev:

OK, @ Tonny, er helt med på din hentydning til fine gloser, men jeg vil stadig holde på at "reparer disktilladelser" ville have løst problemet - sorry for lidt forsinket forslag til løsning - hvilket på ingen måde er "brandfarlig"!

Reparer disktilladelser retter evt. fejl på systemfiler på en systemdisk - en ekstern disk gøres der absolut intet ved.

"Problemet" med adgangskode er sandsynligvis, at disken er Time Machine target på den pågældende maskine, og så er tilladelserne anderledes end normalt.


Jeg skriver også tidligere i tråden at, det er MBPs HD - ikke den eksterne - man med fordel kan prøve en repair.

Det er den eksterne disk, hvor rettighederne er "Du må kun læse". Der hjælper det ikke at reparere disktilladelser.

@Tonny: Prøvvede du egentlig at sætte Alle til at kunne læse og skrive? Det virker fint med min testdisk her.


4593

394
05. juli 2017 @ 09:54
FPU

@JLL:

Nej, i Info-vinduet Hi-Litede jeg Admin og valgte derefter at tildele tilladelser. Vi var ikke interesserede i, at andre end Admin og Staff fik skriverettigheder. Det tog så en times tid for Finder at tygge disken igennem, mens vi bællede en kande kaffe, men det hjalp altså ikke. Burde egentlig have prøvet at oprette en ny Admin på hans Mac og teste, om der også var problemer her.

Den eksterne blev oprindeligt omformatteret fra (sandsynligvis) FAT32 til Extended(Journaled) af musikerens "ProTools-mand", og det dér problem med, at disken altid krævede password, når der blev trukket filer over på den, eller når han ville arkivere en ny fil eller ændringer i en eksisterende fil via Save-dialogen, var der vist fra starten af, så jeg har ProTools-manden mistænkt for at komme til at omformattere volumet i stedet for selve disken, dengang den blev købt og skulle gøres til en Mac-specifik disk. Men den mistanke forklarer på den anden side ikke, hvorfor der absolut ikke var nogen som helst problemer, når disken blev sat til min egen MBP.

Det, eller også at disken på et (forholdsvis tidligt) tidspunkt også blev gjort til en TM-disk, men det rækker min viden om finurlighederne omkring TM ikke til at afgøre. Men igen: der lå jo en TM-backup på disken, så hvorfor var der så ingen problemer, når den var sat til min MBP?

Spirituel Maskine

1326

0
05. juli 2017 @ 10:26
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

@JLL:

Nej, i Info-vinduet Hi-Litede jeg Admin og valgte derefter at tildele tilladelser. Vi var ikke interesserede i, at andre end Admin og Staff fik skriverettigheder.

Det kan jo altid rettes tilbage, og derudover er alle brugere jo medlem af staff alligevel, og hvis en anden Mac-bruger skulle få fat i disken, er brugeren jo nok Admin på sin egen computer alligevel (eller kan blive).


3580

34
05. juli 2017 @ 12:25
Virtual Machine

Til trådtarter:

Jeg brugte rep af disktilladelser fordi nogle gange var computeren bare blevet langsom. Nogle gange kunne jeg ikke lukke ned. Nogle gange virkede Java ikke i nogle websider. Fejlet automatisk opstart af app når man tænder for computeren.

Der har med garanti være flere problemer som jeg løste med det kneb. Men det er ved at være nogen td siden. 

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1326

0
05. juli 2017 @ 12:29
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Der har med garanti være flere problemer som jeg løste med det kneb. Men det er ved at være nogen td siden. 

Funktionen er ikke længere mulig. Den blev fjernet i El Cap, da programmer nu ikke længere kan komme til at rode med rettigheder i systemfilerne.