xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Overføre data fra Yosemite til High Sierra
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


2322

0
30. oktober 2017 @ 15:53
ASCII jonglør

Jeg ønsker at overføre alle mine brugerdata (ikke programmer) fra en OS X Yosemite-backup til en nyinstalleret High Sierra, der som bekendt er "nyskrevet" i APFS.
 
Jeg har overført disse data ofte før og har således en "opskrift" til dette: Jeg flytter alle data manuelt, da jeg tidligere ikke har haft særlig gode erfaringer med migrationsassistenten.
 
Så jeg flytter ganske mange mapper, når jeg opdaterer styresystem på min MBP. For eksempel flytter jeg nøglering-data fra ~ / Bibliotek / Nøgler / til det samme sted på en frisk installeret OS X eller en helt ny maskine. Det eneste man skal gøre er at flytte mappen til sin nye position - og derefter klikke på "Erstat", når popup-vinduet beder om det. Enkelt, hurtigt, nemt.
 
Men med det helt nye MacOS High Sierra har jeg absolut ingen anelse om, hvorvidt den samme proces overhovedet kan bruges. Det nye macOS er jo blevet omskrevet i APFS og dermed er hele koden og og sandsynligvis også strukturen blevet ændret.
 
Så som normal bruger ved jeg ikke, hvordan man migrerer fra min nuværende OS X Yosemite til MacOS High Sierra, når jeg vil gøre det manuelt. Måske er det slet ikke muligt? Hvad gør man så?
 
Alle nyttige råd og oplysninger vil blive meget værdsat. På forhånd tak!   

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”
  8
0
  180

2185

44
30. oktober 2017 @ 17:35
ASCII jonglør

Det virker som det altid har gjort - det er bare en nyt filesystem - en fil er stadig en fil.


2322

0
30. oktober 2017 @ 21:39
ASCII jonglør

Det kunne der være en vis logik i   - men mon så strukturen har ændret sig, således at filerne fra bruger-mappen skal ligge et helt andet sted?

Migrations-assistent overfører jo automatisk, så også der kunne det passe. Problemet er jo blot, at jeg ikke ved det   - og da jeg stadig gerne vil undgå Migrations-assistenten - ja, så står spørgsmålet jo stadig åbent. 

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

2185

44
30. oktober 2017 @ 22:08
ASCII jonglør

Mit svar det samme (næsten) - macOS’s mappe struktur er stadig det samme - det er stadig kun et nyt filesystem, som er det som holder styr på dine mapper og filer.

Det der i dit tilfælde kan være din udfordring, når du går fra Yosemite til High Sierra, er at nogle af dine data skal opdateres, fx din(e) mail, kalender m.m. mapper - men normalt sker denne opdatering automatisk når du starter div apps op.


2322

0
31. oktober 2017 @ 00:30
ASCII jonglør

OK, tak for dit svar. Da jeg har postet det samme spørgsmål på Apple Discussions og fået et lignende svar, vil jeg så prøve at give Overførsels-assistent et forsøg, når HS kommer med sin første opdatering til 10.13.1 - før stiger jeg ikke ombord. Og det kan jo ikke gå værre end galt   

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

2322

0
31. oktober 2017 @ 07:09
ASCII jonglør

Bare for en ordens skyld: svaret på Apple Discissions indikerer, at  fil-strukturen i High Sierra absolut ikke er den samme som i Yosemite (vel ikke overraskende) - hvilket naturligvis nærmest tvinger en til at bruge Overførsels-assistent. 

Jeg krydser fingre for, at det denne gang går godt!   

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

2185

44
31. oktober 2017 @ 08:50
ASCII jonglør

Det der er forskelligt er at du kommer fra et meget gammelt macOS og så til High Sierra - så ja, en del system mapper og filer har fået nye navne/placeringer - sådan vil det specielt være når OS springet er så stort, men vil også være sådan fra Sierra til High Sierra - bare ikke lige så stor en foreskel.

Men i din hjemme mappe (Library mappen) er foreskellen ikke lige så stor - men igen - et OS spring som dit VIL give nye mappe/fil name/placeringer - en manuel kopiering fra Yosemite backup, vil dog stadig være mulig - hvis bare man er struktureret.

Overførselsassistent kopierer alle dine arkiver til den nye Mac - den laver ikke nogen konvertering af gammel mappe strukturere til ny - det vil den enkelte app gøre når den starter op.


2322

0
31. oktober 2017 @ 09:31
ASCII jonglør

“Meget gammelt”?   Ja, det gælder sørme om ikke at komme for langt bagud. For du har jo ret i, at i IT-verdenen er OS X Yosemite, som blev løsladt d. 16. oktober 2014, allerede en ældre herre   

Heldigvis benytter jeg Time Machine til backup også - så det lykkes vel, når nu al brugerdata skal overføres til High Sierra via den forbandede Overførselsassistentinde. 

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

2185

44
31. oktober 2017 @ 17:10
ASCII jonglør

Ja, eller direkte fra din Time Machine backup - der sker ingen konvertering af data ved brug af hverken Overførselsassistenen eller via Time Machine.