xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Rant: nu må overvurdering af brugt mac hardware stoppe sgu
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


1129

129
02. januar 2018 @ 10:17
Stormogul

det er sikkert blevet diskuteret før, men  hold nu op, det er belastende at kigge på annoncer med brugt apple hardware, der er pris sat som guld.

den tanke at apple hardware er bare god og holder prisen godt er ikke sant, men folk holder det stadig i live.

forleden så jeg en annonce der gjorde at jeg gad tage diskussion op her ind... :) 

jeg ved, det bliver upopulært, men nogen må gøre det, ser jeg det.

tilbage til den annonce... en gut er ved at sælge sin macbook pro (kan ikke huske om den var 13" eller 15") fra 2009. den har nogle ridser omkring højtaler og opladerport, samt han ingen oplader har til den. maskinen har en 250gb disk og 4 gb ram. 

han vil gerne have 2800dkk for den.

det er altså tale om en 9 år gammel maskine, der risikere at dø når den få frisk luft ... oplader til 750kr er vel også en slags udgift. plus ...batteriet er sikkert heller ikke noget med vil kunne bruge i mere end et par timer ad gangen hvis det. og det koster sikkert 1200kr... så... en maskine der skal investeres så mange penge i, er vel ikke det værd når man kan for det dobbelte penge få en ny maskine der er 4-5x hurtigere og 2 års garanti. og ikke mindst... lugten af ny apple hardware... 

det samme med iphones. folk vil have 4000kr for en iphone 6s plus med 64gb med knust skærm og garanti på skærmen... ved ikke hvad for en garanti det skal være... måske en kina skærm? dvs. den har ikke en gang original skærm. 

og så så jeg en ipad mini fra 2009... wifi model... 32gb vist... den vil sælgeren have 3000kr for... en "ny" med 2 år garanti koster 800kr mere... altså... da jeg påpegede det til sælgeren, fordi jeg ikke kunne se på det mere, og kigge den anden vej... :D 

fik jeg at vide, at der kan ikke forhandles på pris. :D 


  26
0
  700

1519

0
02. januar 2018 @ 11:06
Suspenderet

Rent pjat med de høje priser, men der er jo ingen der siger du SKAL købe af dem der vil have en ordentlig pris for deres grej. Og den Blå Avis er jo ikke det eneste  sted du kan købe Apple grej, på QXL er der rimelige priser, en iPhone 6 til 1700 kroner er vel rimeligt?

http://www.qxl.dk/pris/mobil-tele/mobiltelefoner/iphone/iphone-6-16gb-sort-god-stand/v/an822270630/

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1905

187
PowerPalle (Administrator)
02. januar 2018 @ 11:10
Stormogul

@Nihad, du har ret.

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1493

39
02. januar 2018 @ 11:13
Stormogul

Brugt prisen er lige præcis den pris som køber og sælger kan blive enige om, så udbuds prisen på burgt grej er vel for så vidt ligegyldig i andres optik. Synes du det er for dyrt, så hop videre.. sælger skal nok sætte prisen ned hvis der ikke er nogle der vil købe...

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2322

0
02. januar 2018 @ 11:42
ASCII jonglør

+1

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

253

35
02. januar 2018 @ 14:22
Juniormedlem

Rant: nu må folk s*u da se at blande sig uden om hvad andre forlanger for det de ønsker at sælge - hvis du ikke vil give den forlangte pris, så find noget andet til den pris du vil betale!


396

2
02. januar 2018 @ 14:38
Lærling

Helt klart at der er folk der forventer alt for meget...
Jeg ville dog have slået til på den iPad fra 2009, eftersom iPad'en først kom i 2010 :)

  MB Air M1, iPad 8. Generation, iPhone 12 mini, Apple TV 3, iPod Classic

2581

84
02. januar 2018 @ 17:03
Bit kongen

Når jeg skal købe brugt er jeg helt enig med dig, når jeg skal sælge brugt, kunne jeg ikke være mere uenig med dig. 




1641

24
02. januar 2018 @ 17:28
Stormogul
Jesper Arning skrev:

Når jeg skal købe brugt er jeg helt enig med dig, når jeg skal sælge brugt, kunne jeg ikke være mere uenig med dig. 

+1




Once you go Mac - You'll never go back..!

3580

34
02. januar 2018 @ 17:51
Virtual Machine

Jeg sys oss det mange gange er for dyrt at købe Apple HW. Men jeg holder bare naldrene fra det. Og så får de ikke mine penge. Men moralen på DBA synes at man med vilje sætter prisen for høj, fordi man regner med at der vil blive pruttet om prisen. Så det er nok nærmere der den ligger, samt den sidste idiot ikke er født endnu hehe

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

2322

0
02. januar 2018 @ 18:10
ASCII jonglør
Lars Sejerup skrev:

.....det er nok nærmere der den ligger, samt den sidste idiot ikke er født endnu hehe

Det er faktisk ikke rigtigt. Iflg. Global Statistic Institute for Behaviour blev den sidste egentlige idiot født d. 11. november 1997 kl. 14:31 i Bangladesh - og dermed så fremtiden lys ud for menneskeheden. Desværre foregik denne inkarnation pga. den afsides beliggende lokation i fuldstændig ubemærkethed, og vedkommende kunne derfor uhindret og under hele sin opvækst inficere lokalsamfundet med sin idiotiske rollemodel. Senere spredte idiot-rollemodellen sig til Indien og videre ud i verden - på de seneste stadier fortrinsvis gennem Youtube- og Facebook-opslag. Desværre.

Så det er for sent, vi vil alle blive inficeret af idiot-rollemodellen - ja, faktisk ser det allerede ud til at være sket. Tegnene er tydelige...kig selv efter. Der er flere og flere idioter overalt. ikke sandt? I trafikken, på arbejdet, i familien, ja selv her på Macnyt. Og hvem skulle dog have troet det - jeg mener, at den sidste idiot ikke er født endnu?

MBP 15” - iPhone 12 Mini - Svingfjer - Krokodille - “Hovhov!”

1129

129
02. januar 2018 @ 18:52
Stormogul

det skal siges, at indtil nu har jeg også gået videre til den næste annonce, hvis folk gerne vil have mere end det er det værd. men det er ved at blive standard. kritisk masse er nået, desværre. 

Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:

Rant: nu må folk s*u da se at blande sig uden om hvad andre forlanger for det de ønsker at sælge - hvis du ikke vil give den forlangte pris, så find noget andet til den pris du vil betale!

problemet med det holdning er at det skaber en forkert prisniveau. lidt ligesom med boligpriser. hvor man kigger på naboens hus for at prissætte sit.

lad mig forklare, du har en der vil sælge en macbook pro. vedkomende ved ikke hvad det skal koste, og derfor kigger på nettet hvad folk vil have for deres tilsvarende vare. og prissætte den udfra det.

det samme sker her, når folk spørger om vurdering. så bliver man opfordret til at søge på andre sider eller man selv kommer med en pris niveau udfra nettets priser. 

dette med den udfordring at man jo så heller ikke ved at vedkommende der har fundet "niveauet" har kigget blot på "overskrivftsmodellen" eller gået helt ned i detaljer og specifikationer for at finde den endlig pris.

så en brugt macbook pro, der reelt er værd 500kr kan sælges for 2000 fordi der er 30 annoncer på dba eller andre steder på nettet der gerne vil have alt imellem 1500-4000.


210

0
02. januar 2018 @ 19:21
Suspenderet

Åhh… savner de gode gamle dage da de få, der brugte mac, nærmest var fødte medlemmer af en privat klub.
Husker mine brugtkøb hos Jan Dalsgaard i Fredericia. Altid en god handel, en historie fra de varme lande, en Nordsøolie og lidt extra software med i købet.
Det var tider... :-)


740

38
02. januar 2018 @ 20:30

Savner gode, gamle Jan Dalsgaard.

Sømanden fra Rødby er der heldigvis stadig!


496

5
02. januar 2018 @ 21:20
Seniormedlem
Lasse skrev:

Åhh… savner de gode gamle dage da de få, der brugte mac, nærmest var fødte medlemmer af en privat klub.
Husker mine brugtkøb hos Jan Dalsgaard i Fredericia. Altid en god handel, en historie fra de varme lande, en Nordsøolie og lidt extra software med i købet.
Det var tider... :-)

  

iPad Pro 2017, Macbook pro 2009, TimeCapsule 2TB

1519

0
02. januar 2018 @ 22:07
Suspenderet

Nihad, et godt råd herfra er, at du anser de høje priser som vejledende, mit hus stod til 445.000 kroner, jeg gik ind og skrev at jeg ville betale 395.000 kroner for det, og det accepterede sælgeren. Så der sidder nogen derude der bare SKAL af med den forbandede Macbook fordi han købte en nyere, og der' kommer så du og byder 3500 selvom han vil have 4500, og er han sulten nok er den Macbook din. Og giv aldrig op, der er masser af dem, tag dem en ad gangen, held og lykke med foretagendet..   

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

1519

0
02. januar 2018 @ 22:13
Suspenderet

Ja, jeg savner sku også gamle Jan, han var da herlig og ligepå med sine kommentarer. Og hvad med Zarco, hvad hulen blev der af ham? Og Oliver?

Skrev engang sådan her på Macnyt:

-

Jeg tror der er noget om snakken,
Kong Vinter får os ned med nakken.
Vi bliver alle så sure og vrisne,
fordi alle bladene er visne.

Men det varer ikke så længe,
og det koster slet ingen penge.
Foråret ved Vi jo kommer,
og efter det følger sommer.

Så kan Oliver endelig få sig lidt sol,
sidde og flyde ud i en liggestol.
Og når solskinsdagen er slut,
hedder han ikke mere den blege gut.

Vi vil springe ud med foråret,
ud og få lidt vand i håret.
Alle de smukke piger i badetøj,
ak ja, man bliver helt høj.

Og hvis det skulle pisse ned,
det er der jo ikke meget ved.
Så tager vi vores Maccer frem,
og leger lidt med dem.

Det skal nok blive sommer,
Vi ved jo at den kommer.
Vi skal nok komme til at stege,
og elske og bade og lege.

Så se nu at finde badebuksen frem,
kræng den op omkring dit lem
Blæs på, at du ser åndet ud,
og at du har den blege hud.

Godt forår fra Knud.
--------------------------------------------




Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

3580

34
02. januar 2018 @ 22:55
Virtual Machine

Var det en rant inden i en rant?   


Stig Storm     ASCII jonglør
I dag@ 18:10
Lars Sejerup skrev:
.....det er nok nærmere der den ligger, samt den sidste idiot ikke er født endnu hehe


Det er faktisk ikke rigtigt. Iflg. Global Statistic Institute for Behaviour blev den sidste egentlige idiot født d. 11. november 1997 kl. 14:31 i Bangladesh - og dermed så fremtiden lys ud for menneskeheden. Desværre foregik denne inkarnation pga. den afsides beliggende lokation i fuldstændig ubemærkethed, og vedkommende kunne derfor uhindret og under hele sin opvækst inficere lokalsamfundet med sin idiotiske rollemodel. Senere spredte idiot-rollemodellen sig til Indien og videre ud i verden - på de seneste stadier fortrinsvis gennem Youtube- og Facebook-opslag. Desværre.
Så det er for sent, vi vil alle blive inficeret af idiot-rollemodellen - ja, faktisk ser det allerede ud til at være sket. Tegnene er tydelige...kig selv efter. Der er flere og flere idioter overalt. ikke sandt? I trafikken, på arbejdet, i familien, ja selv her på Macnyt. Og hvem skulle dog have troet det - jeg mener, at den sidste idiot ikke er født endnu?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1129

129
03. januar 2018 @ 02:20
Stormogul
Bersærken skrev:

Nihad, et godt råd herfra er, at du anser de høje priser som vejledende, mit hus stod til 445.000 kroner, jeg gik ind og skrev at jeg ville betale 395.000 kroner for det, og det accepterede sælgeren. Så der sidder nogen derude der bare SKAL af med den forbandede Macbook fordi han købte en nyere, og der' kommer så du og byder 3500 selvom han vil have 4500, og er han sulten nok er den Macbook din. Og giv aldrig op, der er masser af dem, tag dem en ad gangen, held og lykke med foretagendet..   

hej,

det er faktisk, slet ikke noget jeg overvejer at købe. man af og til kommer jeg ind for at se hvad folk har. om der er noget der frister. men når jeg ser priserne, mister jeg lysten. :D

jeg har faktisk aldrig i mit liv, købt noget brugt. måske bliver det til et hus på et tidspunkt, men ellers køber jeg altid nyt. og forære væk mine gamle ting, jeg ikke bruger længere. 

jeg er godt klar over at folk nok skal, på et tidspunkt, finde en der vil give de penge eller finde ud af, at de få aldrig de penge for det grej. det skal de da have lov til. jeg synes bare det er underligt at ting er overvurderet med så meget.

lige nu mens jeg skriver det her, gik jeg på facebook market blot for at se lidt flere eksemplar... :D

"ipad 4 år gammel, med brugsspor på bagenden (men den har altid været i cover)" 1000kr. 

en ny ipad ... 2500DKK :D 

hvad skal jeg vælge... brugt skrald for 1000kr og ingen garantier... eller give lige 1500 ekstra og have 2 år garanti ny ipad.

den er svær...



53

0
03. januar 2018 @ 07:40
Novice

Mange sælgere tror jo deres kobber er guld nothing new there ............................eller sagt på en anden måde - den der har grisen bestemmer prisen. Lad ham beholde den!!! Såre simpelt not :-)


1519

0
04. januar 2018 @ 07:17
Suspenderet

Nihad, du brokker dig over priserne, men skal ikke købe noget? Så vil jeg da også lige brokke mig over priserne på badetøj sidste sommer, det er alt for dyrt at få pakket dyret ind, ikke fordi jeg skal købe noget badetøj, men det er da for dårligt,ikke.   

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

53

0
04. januar 2018 @ 08:05
Novice

nyttig viden - eller ligegyldig info : make your choice wanker :-)


1641

24
04. januar 2018 @ 09:19
Stormogul
iPhoneX skrev:

Savner gode, gamle Jan Dalsgaard.

Sømanden fra Rødby er der heldigvis stadig!


Lidt mærkeligt at du kan huske dem Vassing, når du påberåber dig at være et nyt medlem....!!  Men vi kender dig jo, selvom du gemmer dig bag et nyt alias...


Once you go Mac - You'll never go back..!

1129

129
04. januar 2018 @ 12:14
Stormogul

jamen, årsagen kan sagtens være at jeg synes prisen ikke kan berettige købet af den brugte genstand. fordi for lille smule mere kan jeg få nyt og med 2 års garanti. 

mint fremgangsmåde er vel følgende... jeg gider da ikke smide 2000kr efter en ipad der er 3-4 gamel når jeg kan få en ny en for 2500kr. 

eller 8000kr for en 2 årig gammel maskine der fra ny koster 10000kr. det kan godt være folk mener deres lort er guldværd, men det mener jeg ikke. og derfor vælger at smide penge et mere sikkert sted.

men, hvis priserne var mere realistiske, så var jeg sikkert også en del af den market.

jeg kigger vel, fordi jeg kigger efter en god handel. men da jeg ikke kan finde det, køber jeg så nyt. 

hvis jeg skal bruge noget, så er det her og nu. og hvis intet på brugtmarkedet frister prismæssigt og sælger samtidig ikke er villig at forhandle mere end håndfuld ører, så er udvejen køb nyt.


jeg tror hele problematikken ligger i at folk er, ud over at være grådige, at de glemmer at tage højde for at det nu er altså en brugt genstand jeg køber uden nogle garantier at den vil virke når jeg kommer hjem. og sælger tager den næppe tilbage. eller for den sags skyld om en uge. 

jeg opvejer, hvad er jeg villig at tabe på denne genstand, og denne værdi harmonere aldrig ikke en gang tæt på, sælgerens. hvis vi er nogle få hundrede kr fra at være enig så vil jeg give mig uden at tøve, men ikke når vi taler om 30--70% forskel  :D

f.eks. denne her... fra 2012 for 8000kr


1519

0
04. januar 2018 @ 16:09
Suspenderet

Nihad, det hat altid været sådan at Mac grej er meget dyrere end pc grej, og det holder prisen bedre end kassen fra Compaq. Bare se Thunderbolt ting, en USB3 boks til harddisk koster mindre end 200 kroner, en tilsvarende Thunderbolt koster over 1000 kroner. Alt er dyrt til Mac og folk vil ikke føle at de forærer deres dyrt indkøbte grej væk. Jeg har næsten altid købt brugt grej til Mac, den eneste  nye er den Mini jeg sidder med nu, lidt ældre grej virker lige så godt som nyt, hvis de passer til mit behov...

Mac Mini 1,4 GHz Intel Core i5, Powerbook G4 17 og en hund ved navn Thor.

708

3
04. januar 2018 @ 16:44
Suspenderet

Jeg er enig med Nihad - det seneste eksempel på en 15" Retina MacBook Pro er meget sigende for hele diskussionen.

Godt nok er 15" modeller eftertragtet - men jeg ville ikke smide penge efter en sådan maskine hvor jeg selv er ude i, at skulle anskaffe mig et batteri og en muligvis en oplader(edit: jeg så først senere at der ikke er beskrevet at oplader mangler eller er defunkt). Det er lige en ekstra udgift på 2500 - hvis det kan gøre det(Det kan være beløbet er højt sat men det er alt inklusive såsom forsendelse) Originalt batteri og oplader vil man jo gerne ha'. Jeg vil gerne.

Med de salg jeg har gjort mig, det værende PC eller Mac - har jeg har altid sat dem , efter min mening,  noget lavt. De er også blevet solgt hurtigt. Hvilket glæder mig.

De er sat lavere end mange andre produkter i samme kategori fordi jeg ønsker hurtigt salg og af den eller de grunde at der ikke er mange der er interesseret i en Mac hvor den interne disk har været udsat for så-mange timers kørsel og opnået en vis form for slid. Porte er slidte og diverse andre skavanker. Jeg kunne da godt sætte min nuværende iMac til salg for noget bær ny-pris og så snyde en masse mennesker som ikke er så observerende omkring ny iMac pris og sådan. 

Eksemplet med batteriet i annoncen herover er meget typisk - en sælger ved måske at netop deres MacBook Pros batteri koster det hvide ud af øjnene men det ved en ny køber af en MacBook Pro måske ikke - det kan være een som aldrig har haft en MacBook mellem hænderne og mener at det er en fantastisk handel, og så oven i købet en 15" model!?

Jeg ved godt at jeg her antaget naivitet fra købers side som bare kaster sig ud et køb. Facebooks salgsafdeling bugner af MacBook-computere og dér har jeg selv svært ved at finde ud af om det er en god handel. Det virker noget speget meget af det.

Jeg ved sgu ikke - det er sådan med fornuft og undersøgelse forinden. Kan det nu virkelig passe at sådan og sådan. "Hvad koster en ny iPad versus denne model af iPad jeg har set i en annonce?!"


1129

129
05. januar 2018 @ 11:36
Stormogul
Bersærken skrev:

Nihad, det hat altid været sådan at Mac grej er meget dyrere end pc grej, og det holder prisen bedre end kassen fra Compaq. Bare se Thunderbolt ting, en USB3 boks til harddisk koster mindre end 200 kroner, en tilsvarende Thunderbolt koster over 1000 kroner. Alt er dyrt til Mac og folk vil ikke føle at de forærer deres dyrt indkøbte grej væk. Jeg har næsten altid købt brugt grej til Mac, den eneste  nye er den Mini jeg sidder med nu, lidt ældre grej virker lige så godt som nyt, hvis de passer til mit behov...

det er lige præcis tankegang som din, der er årsagen til min rant.

det er ikke dyrre. når du sammenligner med en tilsvarende model der direkte konkurere med den model, så er der ikke det helt store forskelle. 

det er klart at du kan finde en windows pc til omkring de 2000 men den konkuere på ingen måde med en macbook af nogen art. hvis du finder en tilsvarende model med windows der direkte er konkurent en macbook så vil du også se prisen er der omkring for dem begge. derfor, er begge lige dårlige til at holde prisen. apple hardware er pc hardware med små justeringer i design så de passer bedre ind i kassen. men ud over det er det meget få dele der er "specielt" apple maskine. chips er for det mest ens. om kortet de er "printet" på ser anderledes ud, så er det også det. 

det er vores fantasi, og den overbevisning af mac er bedre end så meget andet, der holder prisen oppe. og det er her vi snyder os selv og alle andre i samme omfang.

hvis man virkelig mener en 4 år gamel maskine kan berettige en udgift på 8.000kr så burde man virkelig lave en realitetscheck. (uden at jeg forøger at fornemme nogen, specielt personen fra min eksampel).

det er blot en produkt af forkert tankegang og forståelse af virkeligheden.

jeg talte med sælgeren og hans højeste byd var 6.000kr. også de ligger langt fra jeg er villig at smide efter sådan en maskine. i realiteten burde det ikke koste mere end 4-5.000kr og dette kun fordi det er aluminium design. :D ellers ville den være 2-3000kr værd. i min verden. 

maskinen fra ny har sikkert kostet 15.000kr disken er sikkert en samsung ssd der kan fra ny (i dag) fås for 1200kr. denne er måske 2-3 år gammel. så kunne være ved at vise tegn på "slidtage". 

så... lad os sige... 

15000 + 1200 for SSD = 16200kr. 

16200 - 1000 for batteri = 15200

15200 / 4 år - 1år fordi logicboard+skærm er udskiftet = 5066kr ... 

og så må vi kigge på standen af maskinen. om der er slidtage på oplader, porte osv... der alle vil trække ned i prisen.