xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Fotobibliotek, opklarende spørgsmål
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


33

0
13. maj 2018 @ 09:27
Let øvet

Jer vil efterhånden gerne med på iCloud fotobibliotekbølgen(ret gammel efterhånden, det ved jeg)


Jeg har det slået til på min mac, men ikke på min IPhone 6s. Når jeg slår den til på iPhone, siger den at alle synkroniserede billeder vil blive slettet. Hvad vil det sige? Er det bare for at få styr på hvor filerne ligger, eller slettes de reelt?


Jeg har et par yderligere spørgmål jeg håber I kan hjælpe med.


1: Jeg bruger smart-mapper på min mac, som sortere i måneds mapper, 2017 juli, 1017 August osv. Kan de synkroniseres fortsat?

2: Optimereing af billeder giver en mindre fil på enheden, for pladsbesparelse. Hvis jeg sender et billede til en anden, er det da den lille fil eller den original med god kvalitet der sendes? 

Er det ikke det, hvordan sikre jeg mig så via fx en sms eller mail at sende den gode originale kvalitet?

3:Mit spørgsmål i den øverste tekst :-)


Med venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen

  9
0
  440

227

5
13. maj 2018 @ 22:26
Juniormedlem

Hej Martin

Jeg vil gerne prøve ...

Jeg er rigtig glad for iCloud Fotobibliotek, kan faktisk ikke komme i tanker om noget dårligt lige nu (der skal nu nok være noget).

Jeg tror at grunden til at den vil slette din iPhone, er at den vil synkronisere med iCloud, som det måske ikke er tilfældet nu.

Inden du starter: HUSK BACKUP!!! At miste billeder er ubærligt, så hellere en backup for meget end for lidt.

Kommer de billeder du tager med iPhone ind på din Mac, som det er nu?

1. Ja, hvis du er begyndt med iCloud Fotobibliotek på Mac'en, vil samme mappestruktur (eller albums, som det egentligt er) også findes på din iPhone. Jeg har ca. 17.000 billeder/videoer, som fylder omkring 53 GB i iCloud. På min iPhone fylder de 2,5 GB. Ulempen er selvfølgelig at billederne skal "hentes" hver gang du skal se dem (ihvertfald dem du ikke har se et stykke tid).

2. i iCloud Fotobibliotek ligger der altid en original i fuld opløsning, og alt efter indstillingen på dine enheder. Jeg har sat min Mac til - også - at opbevare billederne i fuld opløsning. Men på min iPhone/iPad at opbevare dem i "optimeret iPhone-lagring". Hvis jeg modtager et billede fra en anden med iMessage, er det i fuld opløsning. Hvis du deler billeder/andre deler billeder med dig i iCloud Fotobibliotek, er det i nedsat opløsning.


33

0
17. maj 2018 @ 20:37
Let øvet

Tak for svar. 

Er du sikker på at smart albums også kommer med over?

Når de så ligger i iCliud alle originalerne og jeg har plads optimeret på mine enheder. Hvordan sikkerhedskopiete jeg så?


Hvis jeg kommer til at slette min harddisk eller andet der går galt, så vil den synkronisere med icloud og slette ALLE mine billeder eller......?


Håber på svar på de to sidste :-)



8586

198
18. maj 2018 @ 08:26
Poseidon

1. Smart albums synkroniseres desværre ikke via iCloud Photo Library. Det er også min største irritation!

2. Du vil da kun have dine originaler liggende i skyen, hvilket ikke er optimalt. Du bør altid have dine originaler mindst 2 steder, og iCloud Photo Library er ikke en 100% fejlsikret løsning der ikke kan gå ged i. Derfor er du nød til at have en enhed til at hente de fulde billeder ned, men det vil så også være din backup samtidig.

3. Nej, de vil stadig ligge i iCloud. Kun hvis billeder slettes direkte gennem Photos eller på i en iOS enheds Fotos, vil de blive slettet i iCloud. Og selv hvis du ved et uheld sletter dem der, så har du 30 dage til at 'u-slette' dem, da de vil ligge i Fotos "Slettet for nyligt" mappe.

3.5 Hvis du sletter din harddisk og reinstallerer systemet, så skal du bare efterfølgende logge ind på iCloud, og derefter starte Fotos op på ny, og så vil den hente alt ned til dig.

Der var engang en Mac...

33

0
18. maj 2018 @ 09:06
Let øvet

Tak for svar. 

Det er virkrlig irriterende st man ikke kan bruge iCloud som en sikkerhedskopi af hele disken. Det ville være dejligt. 

Er der en funktion hvor man sikkerhedskopiere ned på en disk? Eller skal man vælge alle og kopiere dem ned på en disk? Jeg bruger timemachine, men det er jo harddisken der kopiered over. 


Skide irriterende at smart albums ikke kommer med over. For mig givet det ingen mening. 


8586

198
18. maj 2018 @ 10:35
Poseidon
Martin Lund skrev:

Det er virkrlig irriterende st man ikke kan bruge iCloud som en sikkerhedskopi af hele disken. Det ville være dejligt. 

Du kan sætte den til at synke alt på dit Skrivebord og din Dokumenter-mappe, og så er de fleste et rigtigt godt stykke hen ad vejen. 


Er der en funktion hvor man sikkerhedskopiere ned på en disk? Eller skal man vælge alle og kopiere dem ned på en disk? Jeg bruger timemachine, men det er jo harddisken der kopiered over. 

Det er netop Timemachine som gør det. Tænker du kun på fotobiblioteket?


Skide irriterende at smart albums ikke kommer med over. For mig givet det ingen mening. 

Jeg gætter på der er en teknisk grund til at det ikke sker - Men håber da også meget på det kommer i fremtiden..

Der var engang en Mac...

33

0
18. maj 2018 @ 14:17
Let øvet

Jeg bruger timemachine til kopi af min harddisk. Hvis jeg begynder med icloud fotobibliotek vil jeg dog plads optimere billederne på min mac. 

Hvordan sikkerhedskopiere jeg så min icloud fotobibliotek med originale filer og størrelser ned på min eksterne harddisk?


8586

198
18. maj 2018 @ 14:23
Poseidon
Hvordan sikkerhedskopiere jeg så min icloud fotobibliotek med originale filer og størrelser ned på min eksterne harddisk?

Det kan du kun gøre ved at synkronisere en maskine med alle originalerne, og så tage backup af disken eller Fotos biblioteket.

Der var engang en Mac...

33

0
18. maj 2018 @ 14:28
Let øvet

Ok. Manhe tak for gode svar. 


Jeg havde håbet at man kun synkronisere med timemachine via iCloud. Det havde i mine øjne været smart når nu pladsoptimering er en mulighed. 


Mange tak


8586

198
18. maj 2018 @ 14:43
Poseidon

Du kan overveje at lave en ny bruger på din computer, åbne og lukke Fotos så der oprettes et nyt bibliotek, og derefter logge ind på iCloud med brugeren, flytte og derefter lave et symlink til Fotos biblioteket over på din eksterne harddisk, og så åbne Fotos igen og lade den hente alle originalerne ned. I princippet vil det betyde at hver gang du skal lave backup af biblioteket, så skal du bare logge ind på brugeren mens du har disken tændt, og så starte Fotos op indtil den har hentet alt den skal.

Det er umiddelbart den 'nemmeste' løsning jeg kan komme på, når du ikke vil have originalerne liggende permanent på din faste disk.

Der var engang en Mac...