xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Denne tråd har ikke været aktiv i længere tid og er nu automatisk blevet låst for nye indlæg...
Imac 4.1 (Legacy) med OS 10.6.8 - badebold konstant
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


2

0
16. september 2018 @ 20:55
Nyt medlem

Hej,

Jeg har arvet en 17" Imac med Snow Leopard (10.6.8) på. Der lå en del software og filer fra den gamle ejer og den kørte ret langsomt med "badebold" næsten hele tiden når kan klikkede på noget. 

Jeg besluttede derfor at formattere harddisken og installere al software fra nyt for at få en frisk maskine. Jeg havde gamle DVD'ere liggende og fik relativt nemt installerede Leopard og Snow Leopard på maskinen men problemet med at den kører langsomt og MEGET ofte går i "badebold" - altså der hvor cursoren skifter til en roterende badebold  - og de facto låser maskinen - er ikke stoppet. 

Jeg har prøvet at resette NVRAM og SMC men det virker tilsyneladende ikke. 

Er der nogen her der har oplevet noget lignende og fundet en løsning på det? Alle tips modtages med tak!

Kristian, København


  9
0
  146

1129

129
16. september 2018 @ 21:00
Stormogul

Ud over at alt er ret gammelt og brugt, derfor muligvis kører langsom af sig selv. så kunne det være at lidt hastighedsproblemer kan løses ved mere ram, og evt en SSD disk. Men jeg ved ikke hvad slags interface sådan en maskine har, og om der findes kompatible SSD'er.

Desuden kan den også have en del støv, og derfor måske kører langsommere. 

Alene med Ram burde du kunne mærke forskel, med mindre maskinen allerede har max ram.


2

0
16. september 2018 @ 21:16
Nyt medlem

ja, men er det ikke underligt på en helt frisk installation? Der er jo intet andet på end styresystemet, som den er bygget til at kunne køre og selv det kan den ikke trække .. :) 


2709

341
PallMei (Skribent)
16. september 2018 @ 21:31
Bit kongen

Måske du er blevet fartblind af at bruge maskiner med SSD 😉

Prøv at se om du kan lokalisere flaskehalsen i aktivitetsovervågning.


931

67
16. september 2018 @ 22:22
Veteran

Harddisken er defekt

Det er normalt at sådan en gammel harddisk ikke virker optimalt mere da man må betragte den som en slitage-del da den forringes med tiden jo mere den bliver brugt. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

4593

394
17. september 2018 @ 00:17
FPU

Jeg ville have sagt det samme som mactekniker, hvis ikke han havde været hurtigst på tasterne; SnowLeo er et slankt og hurtigt system, og med mindre du er nede på kun 2 GB RAM og har mange programmer kørende på samme tid, burde du ikke få så meget badebold.

Desuden tyder din ny-installation på, at problemet er hardware-relateret. Prøv at køre en test af disken i Diskværktøj. Ingen fejlmeddelelser er ikke ensbetyndende med en fejlfri disk, men hvis der meldes om fejl, ja, så ved du jo, hvad der er galt. Måske kan de rettes (men jeg ville nu ikke stole på en så gammel disk, som tilsyneladende gør knuder)

Når den iMac kan køre SnowLeo, betyder det, at den er fra 2010 eller tidligere. D.v.s. at harddisken er mindst otte år gammel (hvis den aldrig har været skiftet). Al mekanik bliver slidt, og olien i lejerne er nok ved at være fordampet eller stivnet af alderdom, så det er muligvis derfor, at disken er blevet langsommere. Diskværktøj kan iøvrigt ikke teste for "gammel olie", så det er ikke sikkert, at Diskværktøj VIL finde fejl på disken.

Hvis du ikke kan finde en SSD, som passer i interfacet (vist nok 3.5'' SATA), kan du enten købe et ramme-kit til en 2.5'' disk eller også nøjes med at købe en standard (gerne 7200 RPM) SATA harddisk. Der er dog noget med, at man også skal købe og montere en ny thermoføler (thermistor?) for at blæserne ikke kører for fuld skrue hele tiden. Måske kan den originale flyttes varsomt over, men det kan mactekniker fortælle en hel masse mere om end undertegnede.

Spirituel Maskine

8586

198
17. september 2018 @ 08:09
Poseidon

Hvormeget ram har den og hvad model er det?

Der var engang en Mac...

285

6
17. september 2018 @ 08:25
Juniormedlem

Overskriften siger iMac 4.1. Det er første generation Intel Mac med 32 bit CPU og 2 GB ram maximum.


8586

198
17. september 2018 @ 11:47
Poseidon
Niels Jørgen Kruse skrev:

Overskriften siger iMac 4.1. Det er første generation Intel Mac med 32 bit CPU og 2 GB ram maximum.

Missede da lige overskriften! Men ved du at den har 2GB eller noterer du bare det er maksimum den kan have?

Der var engang en Mac...

285

6
17. september 2018 @ 11:51
Juniormedlem
David Munch skrev:
Niels Jørgen Kruse skrev:

Overskriften siger iMac 4.1. Det er første generation Intel Mac med 32 bit CPU og 2 GB ram maximum.

Missede da lige overskriften! Men ved du at den har 2GB eller noterer du bare det er maksimum den kan have?

Det er selvfølgelig maksimum den kan have. Jeg har ingen forbindelse til trådstarter. Jeg slog det op i Mactracker.