xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Apple Mail og Yahoo e-mail konti.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


4593

394
08. maj 2020 @ 11:19
FPU

Hej Macnyt.

Siden i går, vil min go'e gamle Mail i SnowLeo ikke længere hente nye e-mails.

Jeg kan tilsyneladende stadig sende e-mails (i det mindste bliver de flyttet til Sendt-mappen), men jeg kan bare ikke få mine to yahoo e-mail konti til at komme online.

Når der tidligere har været den slags problemer, har jeg kunnet klare det ved først at vælge "Take all accounts offline" og derpå ved at vælge "Take all accounts online"; så har det kørt fint igen i et godt stykke tid (som regel i nogle uger).

Desværre virkede det ikke denne gang, og det hjalp heller ikke at genstarte Mac'en.

Jeg KAN se nye e-amils i web-mail, så kontoen virker som sådan; det er bare Mail, som ikke for lov til at komme ind på serveren, men det er ikke en god langtidsløsning. Fejlbeskeden er som følger:

The server returned the error: The attempt to read data from the server “imap.mail.yahoo.com” failed

Jeg har ikke ændret nogen indstillinger i Mail i årevis, så problemet ligger ikke her. Jeg har heller ikke modtaget nogen meddelelser fra Yahoo om ændrede protokoller, så jeg er lidt løbet tør for mulige årsager til problemet.

Jeg HAR skrevet til Yahoo, men efter at have skullet rode en del rundt for at finde bare en enkelt en e-mail adresse til yahoo.com, har jeg faktisk mere tillid til Macnyt med hensyn til hjælp. Nogen forslag?

  12
0
  931

4593

394
08. maj 2020 @ 21:12
FPU

Update:

Efter at have snuset rundt, fandt jeg en enkelt tråd hos Apple om problemet.

Det ser ud til, at det er et serverproblem hos Yahoo, men det er et åbent spørgsmål, om og i givet fald hvornår det bliver rettet, hvis det "kun" er et problem, som rammer ganske få (eller denne gang måske kun mig).

Indtil da må jeg bare væbne mig med tålmodighed, selvom jeg hurtigt er kommet til at afsky Yahoo's web-mail, selvom den virker, både ud og ind.


2185

44
09. maj 2020 @ 12:09
ASCII jonglør

Hvorfor skifter du ikke til en anden udbyder - fx Microsoft's outlook.com eller Google's gmail.com ??

Hvis det er meget vigtigt at du beholder din Yahoo email, kan du vidrestille alle Yahoo's mails fra deres server, til din nye udbyder, og når du skal sende/besvare en mail kan du også sende på vegne af din Yahoo mail fra din nye udbyder.


4593

394
09. maj 2020 @ 14:17
FPU
Rene Larsen skrev:

Hvorfor skifter du ikke til en anden udbyder - fx Microsoft's outlook.com eller Google's gmail.com ??

Hvis det er meget vigtigt at du beholder din Yahoo email, kan du vidrestille alle Yahoo's mails fra deres server, til din nye udbyder, og når du skal sende/besvare en mail kan du også sende på vegne af din Yahoo mail fra din nye udbyder.

Jeg har haft den ene af mine to yahoo-adresser i næsten 30 år nu, og der har så godt som aldrig været problemer, faktisk først nu. Bevares, der var en periode, hvor serveren spurgte om passwords i tide og utide, men så fik jeg dem da repeteret, så jeg ikke glemte dem.

Som Mac-ejer har jeg ikke specielt lyst til at være i lommen på Microsoft. Sådan har jeg haft det, siden de købte Hotmail.

Det samme med Gmail. Jeg fik en adresse der for at kunne gå i Gogle groups, men det var et kort bekendtskab, og jeg bruger ikke rden ikke rigtig til noget.

Jeg vil dog tage dit råd ad notam og lave en viderestilling fra Yahoo, hvis de ikke får taget sig sammen til at fikse problemet.


189

12
09. maj 2020 @ 22:41
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Jeg har haft den ene af mine to yahoo-adresser i næsten 30 år nu, og der har så godt som aldrig været problemer, faktisk først nu. Bevares, der var en periode, hvor serveren spurgte om passwords i tide og utide, men så fik jeg dem da repeteret, så jeg ikke glemte dem.

Tegn det billigste hos en hjemmeside udbyder og få dit eget domæne. Så får du din egen mail og er fri for alle problemer. 


189

12
09. maj 2020 @ 22:41
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Jeg har haft den ene af mine to yahoo-adresser i næsten 30 år nu, og der har så godt som aldrig været problemer, faktisk først nu. Bevares, der var en periode, hvor serveren spurgte om passwords i tide og utide, men så fik jeg dem da repeteret, så jeg ikke glemte dem.

Tegn det billigste hos en hjemmeside udbyder og få dit eget domæne. Så får du din egen mail og er fri for alle problemer. 


1129

129
10. maj 2020 @ 00:01
Stormogul

udfordring med den anbefaling er en del af de billige hjemmeside udbyder ikke har forstand på særlig meget og ligeså yahoo (olign.) er ikke til at komme i kontakt med.

man kan faktisk gøre en anden ting, registrere domænet som koster 45kr/år og så bruge mxhotel.dk til at have sin mail leveret. man betaler for den plads man bruger og antal domæner/adresser man har. 

for omkring 300 kr/år kan man have en email adresse med 1gb plads. og så har de god spamfilter :)



189

12
10. maj 2020 @ 09:24
Novice
Nihad skrev:

udfordring med den anbefaling er en del af de billige hjemmeside udbyder ikke har forstand på særlig meget og ligeså yahoo (olign.) er ikke til at komme i kontakt med.


Nu tænkte jeg ikke på den billigste/dårligste udbyder, men på det billigste/mindste tilbud hos en anerkendt udbyder.
Bruger selv one.com og har gjort det gennem flere år uden problemer. 


4593

394
10. maj 2020 @ 10:36
FPU

Jamen dog, sikke en masse alternativer, der lige pludselig dukker op. Mange tak.

Min tålmodighed har dog for kort lunte til at rode med den slags, især når Yahoo mail faktisk har virket ganske gratis og ganske gnidningsfrit i årtier.

Jeg har i mellemtiden fundet ud af, at jeg godt kan sende nye e-mails fra Apple's Mail, som jeg meget hellere vil skrive i end i web-mail, og indtil Yahoo får (konfigurationen af) deres smtp-server på højkant igen, må jeg så læse e-amails (og evt. besvare dem direkte) i web-mail.

I det mindste er det tilsyneladende et konfigurationsproblem hos Yahoo, ikke et kompatibilitetsproblem mellem Yahoo og Mail, så SnowLeo lever endnu og har ti-års fødselsdag sammem med min MBP omkring den 1. august, kun afbrudt af en enkelt ny-installering i 2014 p.gr.a. en døende harddisk, som blev skiftet ud med en SSD.

Det må da siges at være "Bang for the Buck".

Jeg har dog skumle planer om at købe en større SSD, partitonere den, og så have et nyere system liggende på den anden partitiion til de ting, som SnowLeo ikke kan klare.


1129

129
10. maj 2020 @ 10:56
Stormogul

blot for at afklare et par ting... 


SMTP er til afsendelse af mail... du siger selv du kan sende mails gennem SMTP så det er ikke der yahoo har problem. hvis det overhovedet er yahoo der har problem. :D

det du måske har et problem med er POP3 eller IMAP protokollen. der kan være mange årsager til det.

måske...

  • er koden forkert
  • skal der bruges en "app specifik kode" hvis man benytter to-trins-godkendelse
  • er certifikat udløbet/ændret og der skal genopfriskes evt. bruges en anden slags af kryptering.
  • har yahoo lavet nogle ændringer som du skal foretage på din installation. (højst sandsynlig scenarie)
  • måske er din mail app for gammel, da du jo selv siger Snow Leopard.

tvivler stærkt på at yahoo, selvom ikke gigant mere som de har været, har haft flere dages udfald på en service. 

hvis jeg var der, og ikke allerede tjekket, så vil jeg tjekke om konfiguration er efter yahoos anvisninger.

https://en-global.help.yahoo.com/kb/SLN4075.html

og så kan du evt. også skimme igennem denne checkliste for at se om noget påvirker dig.

https://en-global.help.yahoo.com/kb/fix-pop-imap-client-sending-receiving-issues-sln3792.html

eller prøv med en anden app, se om det virker.


4593

394
10. maj 2020 @ 14:04
FPU

Nihad, det var mig, der huskede forkert, da jeg skrev "smtp" i mit sidste indlæg. Det drejer sig naturligvis om imap, som der jo også står i fejlmeddelelsen i mit oprindelige indlæg. Og som du selv siger, kan det jo ikke være smtp'en, så længe jeg kan sende mails. My bad.

Jeg gennemgår din checkliste senere, men det er i hvert fald ikke passwords, for dem kan jeg udanad, og det ville nok også medføre en anden fejlmeddelelse.

Certifikater? Fisk. Har fået lektier for, kan jeg se. ;0)

Nye protokoller? Måske. Jeg har før oplevet, at en browser pludselig ikke virkede, blot fordi noget kode var rettet lidt til, uden at der blev meldt ud om det, netop fordi det ikke var en større upgrade.

Jeg har en ekstern disk med et nyere OS X på. Den prøver jeg at sætte til og se, om Mail funker her. Hvis den gør, kommer jeg jo nok til at give sneleoparden sprøjten. Eller fortsætte på web-mail.


1129

129
10. maj 2020 @ 21:11
Stormogul

har lige selv logget ind på min yahoo konto, godt nok fra Spark, men den førte mig til "yahoo login" som for mig betyder, ren teknisk, at yahoo har gået over og tilbyder at brugerne kan logge på yahoo konti på yahoo login skærm, men programmet skal understøtte dette. 

det er det samme som microsoft og google gør. for de programmer der ikke understøtter dette, betyder det så at programmet skal have en "app kode" der kan oprettes i indstillinger på yahoo kontoen. denne kode vil blive genereret af yahoo selv og kun vist ved oprettelsen, så den skal skrives ned, eller indtastet i programmet mens den er synlig der.

dette er den mere sikre login, men lidt mere bøvlet til brugeren i starten. 

om apple mail understøtter yahoo login på den måde, ved jeg ikke. men det kunne tyde på at du skal se om problemet ligger der.


4593

394
10. maj 2020 @ 22:45
FPU
Nihad skrev:

har lige selv logget ind på min yahoo konto, godt nok fra Spark, men den førte mig til "yahoo login" som for mig betyder, ren teknisk, at yahoo har gået over og tilbyder at brugerne kan logge på yahoo konti på yahoo login skærm, men programmet skal understøtte dette. 

det er det samme som microsoft og google gør. for de programmer der ikke understøtter dette, betyder det så at programmet skal have en "app kode" der kan oprettes i indstillinger på yahoo kontoen. denne kode vil blive genereret af yahoo selv og kun vist ved oprettelsen, så den skal skrives ned, eller indtastet i programmet mens den er synlig der.

dette er den mere sikre login, men lidt mere bøvlet til brugeren i starten. 

om apple mail understøtter yahoo login på den måde, ved jeg ikke. men det kunne tyde på at du skal se om problemet ligger der.

OK, tager tingene stille og roligt derudad. Jeg har p.t. nogle andre bolde i ludten, så der går nok noget tid, inden jeg har været det hele igennem. Tak for hjælpen indtil videre.