xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's butik til iOS App's og meget mere (App Store)
macnyt  /  forum  /  emne
Sikkerhedsopdatering High Sierra vil starte som Mojave
Kategori: Apple's butik til iOS App's og meget mere (App Store)


393

13
01. oktober 2020 @ 09:57
Lærling

Har et mystisk problem. Jeg har i sin tid opdateret min 2009 MacPro til 2010. (4.1 til 5.1) 

Det er gået meget fint med High Sierra siden, nu er der kommet en High Sierra sikkerhedsopdatering, som vil starte Mojave op, når den er færdig med at opdatere og genstarter. Jeg kører ikke Mojave på denne maskine, da jeg ikke kan få det til at virke (får bl.a ikke Wi-fi delen med).

Det er irriterende, at opdateringen bliver ved at prøve, og at den vil genstarte maskinen. Jeg har ikke Mojave liggende nogen steder på computeren.

Kan jeg fjerne opdateringen fra App Store, hvis ja, hvordan. Eller har I forslag til, hvad jeg kan gøre?

På forhånd tak…

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.
  15
5
  891

4593

394
01. oktober 2020 @ 11:48
FPU

Nu ved jeg ikke, om det gælder for både iDevices og Mac'er, men for nogle år tilbage var der jo enorm ballade omkring det dér U2-album, som pludselig dukkede op på folks iDimser, uden at folk havde bedt om det.

Jeg var en af dem, der var lidt knotten over det, ikke fordi jeg har noget imod U2, men fordi jeg selv vil bestemme, om jeg vil bruge plads på min iPhone til musik, som jeg kun hører på min Mac eller på mit stereoanlæg, aldrig på telefonen.

Til sidst måtte Apple jo lave en work-around, og det var noget med, at man skulle gå ind i sine køb i AppStore, finde det U2-album og så skjule det; så forsvandt albummet efterfølgende fra ens iPhone.

Der er derfor en eller anden funktion til at "halv-slette" ting i AppStore, så de ikke dukker op igen, men jeg kan naturligvis ikke sige, om det kan lade sig gøre at skjule en opdatering til macOS på samme måde, som det kunne lade sig gøre at skjule det U2-album på min iPhone.


393

13
01. oktober 2020 @ 12:25
Lærling

Hej Tonny

Tak for dit svar. Jeg kan godt huske balladen omkring U2 albummet. Men jeg kan ikke huske, hvordan man slettede det. Jeg synes heller ikke, jeg ser nogen gemme / slette muligheder. Jeg kan kun sætte den til ikke at installere OS opdateringer autmatisk, men kan ikke fjerne 'Vis opdateringer'-funktionen.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

1131

15
01. oktober 2020 @ 15:09
Stormogul

Hvis den allerede har hentet Mojave og klar til at installere, så prøv at kig i mappen Programmer. Der burde ligge en der hedder Mojave Installer eller macOS installer.  Kan ikke helt huske hvordan navngiver dem. Den sletter du bare. 

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

393

13
01. oktober 2020 @ 17:21
Lærling

Hej Antoni, jeg har ikke noget Mojave liggende mere. Jeg fjernede alt, da det ikke lykkedes mig at installere Mojave.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

86

5
02. oktober 2020 @ 15:49
Novice

Jeg har opgraderet min MacPro med nyt grafikkort der understøtter Metal hvorved jeg får mulighed for at køre Mojave og installere efterfølgende opdateringer til Mojave.

Min MacPro er født 5.1.

Jeg valgte et af de grafikkort som Apple anbefalede. Købte det i ComputerSalg.dk

det er min oplevelse at Bluetooth er blevet overfølsom over for støj fra andet udstyr.
Da jeg lykkedes mig at lukke af for Bluetooth på mit TV hjalp det gevaldigt.
jeg benytter tv som skærm på min MacPro

Jeg bruger en 1Tb ssd til boot og 3,5” diske til data. Efterhånden som Apple har fået styr på APFS har jeg konverteret alle min diske til APFS hvilket kører fortræffeligt.

Jeg var knotten over at Apple ikke understøttede Raid diske som den er født med men med overgangen til APFS har det løste dette.

Jeg har valgt at leve med Mojave og venter til brugtprisen på den nye MacPro kommer indenfor rækkevidde. 

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

2709

341
PallMei (Skribent)
02. oktober 2020 @ 17:09
Bit kongen
Leif Korreborg skrev:

Hej Antoni, jeg har ikke noget Mojave liggende mere. Jeg fjernede alt, da det ikke lykkedes mig at installere Mojave.

Du var nok kommet så langt at installeren har nået at lave en boot partition. Prøv at holde alt nede under startop og se om ikke der er flere at vælge imellem. Hvis der er, så hold ctrl nede når du vælger den rigtige, så vil den blive standard.

Herefter bør du slette den anden partition. Men ved ikke om det kan gøres i diskværktøj eller der er mere i det. En Google må kunne afklare det.


393

13
02. oktober 2020 @ 17:30
Lærling

Hej Rolf, tak for dit input. Mit grafikkort hedder Saphire HD 7550, det har efterhånden nogle år på bagen. 

Det fungerer super godt, og da jeg har affundet mig med, at High Sierra er det nyeste, jeg kan arbejde med, havde jeg ikke tænkt mig andet, end at få fjernet det irriterende issue, at jeg modtager sikkerhedsopdatering til High Sierra, der så ved genstart vil åbne Mojave og fortæller, at jeg desværre ikke kan installere Mojave.

Jeg får så mulighed for at vælge startdisk, og som eneste startdisk er sjovt nok den, High Sierra ligger på og er eneste systemdisk.

Selvom jeg i AppStore har fravalgt opdater automatisk funktionen, bliver jeg mindet om, at jeg har en opdatering, daglig. Men da den ikke opdaterer High Sierra er det lidt en lidt overflødig funktion.

Som du kan læse, er min MacPro 4.1 opgraderet til 5.1. Når jeg får tid, skal mine diske også formatteres til APFS. Måske jeg også falder fristelsen, når priserne bliver 'menneskelige'.

God weekend

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

2709

341
PallMei (Skribent)
02. oktober 2020 @ 17:48
Bit kongen

Det er ikke helt rigtigt at High Sierra ikke længere opdateres. Den får stadig sikkerhedsopdateringer. Men det ophøre sandsynligvis så snart Big Sur bliver frigivet. Men de opdateringer du ser er med sandsynlighed rigtige opdateringer til High Sierra.


4593

394
02. oktober 2020 @ 19:53
FPU

@Leif:

Lige et øjeblik. Det KAN være, at der ligger noget opdaterings-agatigt i en mappe á la [DitBrugernavn] -> Bibliotek -> ApplicationSupport -> AppStore -> [NummereretMappe].

Problemet er dog, at dit system er så nyt, at biblioteks-mappen i din brugermappe er usynlig, så du skal åbne ApplicationSupport-mappen via Finder's Gå-menu.

Husk at lave en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, inden du begynder at dimse med OS'et, og af de ting, som du har tænkt dig at prøve at slette for at løse problemet.

Der er i øvrigt også en anden interessant "Bibliotek", nemlig den på hovedroden, for inde i den ligger ApplicationSupport -> Apple -> Installer. I min tilsvarende mappe ligger der et billede, som hedder MacOSXInstallBackground.tiff, så hvis der ligger en decideret installer her, eller eventuelt en PKG-fil, har du muligvis fundet synderen, især hvis Mojave optræder i filnavnet.

Hvis du kører engelsk-sproget system, hedder "Bibliotek" naturligvis "Library".

Go' jagt!


393

13
03. oktober 2020 @ 09:24
Lærling

Hej PallMei, tak for forslag til løsning, som nu er efterprøvet, desværre uden held. Når jeg kommer til startdisk valgmuligheder, er vises  min systemdisk selvfølgelig samt de andre diske der er aktive, der vises også plus en ekstra, der hedder EFIBoot. Den prøvede jeg at vælge i håbet om, at jeg ville komme nærmere på Mojave problemet, evt. ved at vise hvilken disk, der driller. 

Det eneste, der skete, var at systemet startede op i prompten, for derefter at ende som High Sierra. Jeg kan ikke finde noget overhovedet, der indikerer, at der ligger Mojave eller rester af OS'et. Ingen garanti for, der ikke ligger noget, et eller andet sted.

Jeg har en intern disk, jeg har brugt til forsøg med Mojave. Jeg er sikker på, den er formatteret efter Mojave, men jeg vil prøve at gøre det igen, eller endnu bedre, allerførst, vil jeg prøve at tage disken ud under opdatering.

Når det er prøvet, skriver jeg, hvis det løste problemet.

Til dit andet svar, kan jeg så sige, at det, som nævnt tidligere i tråden, er en sikkerhedsopdatering til High Sierra, der er problemer med. 

Endnu en gang tak for interessen…

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

393

13
04. oktober 2020 @ 13:11
Lærling

Lige en opdatering: Jeg brugte hele dagen i går på at løse problemet, da PallMai og Tonnys råd ikke bragte mig nærmere en løsning. Først tog jeg de tre øvrige interne diske ud i håbet om, at det var på en af disse, problemet gemte sig.

Da det ikke gav bonus, formaterede jeg min systemdisk og tilbageførte en ældre system-version fra Time Machine, her fik jeg overraskende nok to muligheder for at tilbageføre via Mojave, udover High Sierra på min systemdisk (se billeder) 

Har ikke kunnet finde spor af Mojave nogen steder på pågældende computer, har heller ikke Mojave installeret på andre computere. Skal dog siges, at jeg, efter at have installeret High Sierra, fik opfordringer fra App Store om at opdatere til Mojave, hvilket jeg gjorde på en anden disk, end min system disk. Men da jeg ikke kunne etablere Wi-fi forbindelsen med Mojave, formaterede jeg den pågældende disk, og har ikke leget med Mojave siden.

Da jeg havde geninstalleret en tidligere High Sierra backup, inden eventyret med Mojave, valgte jeg igen at prøve at installere sikkerhedsopdateringen. Desværre med samme nedslående resultat: High Sierra ville være Mojave, og alligevel ikke, da jeg fik besked på, at Mojave ikke kunne installeres, hvorfor jeg blev bedt om at vælge startdisk. Og uanset, hvordan jeg gjorde PallMei, så var resultatet det samme: Mojave kan ikke installeres på denne computer. Det er vel ikke så underligt, når det ikke findes dér. Tonni, du henviser til to bilioteker, de findes ikke på min maskine.

Til slut tibagekopierede jeg mit oprindelige system fra nyeste backup, der var fra i går morges tidlig (fik igen to Mojave muligheder), inden jeg begyndte kampen for min sikkerhedsopdatering, som af ovenstående grunde aldrig blev installeret. Overraskelsen var derfor stor, da jeg checkede App Store: Sikkerhedsopdateringen var væk, også selvom jeg søgte på nye opdateringer, både i App Store, men også i softwareopdateringer i 'Om denne Mac'.

Så hvis det holder vand, har det været gårsdagens møje værd - tror jeg.

Men tak for alle bidrag og god søndag

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

4593

394
04. oktober 2020 @ 13:47
FPU

@Leif:

Det undrer mig, at du ikke kan finde de to biblioteker, et på hovedroden, og et i din brugermappe, da de er en fast del af Unix-strukturen i macOS.

Det skal lige nævnes, at de mapper, som hedder "Bibliotek" hedder "Library" på engelsk, og at Bibliotek/Library i brugermappen er usynlig og derfor skal tilgås via Finder's Gå-menu.

Hvis du dobbeltklikker harddiskikonen, vælger oversigt på listeform (Kommando-2) og klikker på trekanten ud for [Din brugermappe], så spidsen vender nedad, burde du kunne se omtrent disse ting, her på engelsk:

Applications

Library

System

User Guides and Information (Er måske fjernet i nyere OS'er)

Users

    Shared*

    [DinBrugermappe]*

        Desktop

        Documents

        Downloads

        Library [Usynlig i High Siearra og Mojave)

        Movies

        Music

        Pictures

        Public

        Sites

Hvis du kører et dansk system, er rækkefølgen noget anderledes, fordi den listes alfabetisk, sådan cirka sådan her:

Bibliotek

Brugere

    Deling*

    [DinBrugermappe]*

        Bibliotek [Usynlig i High Sierra og Mojave]

        Billeder

        Dokumenter

        Downloads (Ved ikke, hvad den hedder på dansk)

        Film

        Hjemmesider

        Musik

        Offentlig

        Skrivebord

Brugervejledninger og information (Er muligvis fjernet på nyere OS'er)

Programmer

System


*Deling/Shared-mappen ligger over eller under [DinBrugermappe], alt efter hvor de alfabetisk ligger i forhold til hinanden.


393

13
04. oktober 2020 @ 15:39
Lærling

Hej Tonny, tak for din tålmodighed. 

Jeg har ingen skjulte biblioteker, da de i tidernes morgen blev gjort permanent synlige med en genvej, som jeg dårligt husker, noget med at holder 'Alt' nede, mens man vælger menuen 'Gå', eller noget i den stil. 

Selvfølgelig har jeg bibliotekerne, men indholdet i de forskellige mapper, du henviser til, er dog ikke det samme, hos mig, som det, du beskriver det var en smutter, jeg fik kaldt indholdet i bibliotekerne for billiotek . 

Men tak endnu en gang for din hjælpsomhed., som er meget værdsat.

PS! Shared mappen hedder Fælles i den danske version

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

4593

394
04. oktober 2020 @ 18:16
FPU
Leif Korreborg skrev:

Hej Tonny, tak for din tålmodighed. 

Jeg har ingen skjulte biblioteker, da de i tidernes morgen blev gjort permanent synlige med en genvej, som jeg dårligt husker, noget med at holder 'Alt' nede, mens man vælger menuen 'Gå', eller noget i den stil. 

Selvfølgelig har jeg bibliotekerne, men indholdet i de forskellige mapper, du henviser til, er dog ikke det samme, hos mig, som det, du beskriver det var en smutter, jeg fik kaldt indholdet i bibliotekerne for billiotek . 

Men tak endnu en gang for din hjælpsomhed., som er meget værdsat.

PS! Shared mappen hedder Fælles i den danske version

OK, og selv tak. Glæder mig til at høre, om det lykkes dig at slippe af med Mojave-installeren.

Hov. Er der måske noget under Log-in options i Konti i Indstilinger?

Hvis kke, må der ligge noget usynligt, enten på selve din startdisk, eller på Recovery-partitionen.


393

13
04. oktober 2020 @ 19:27
Lærling

Ja, spændende er det. Dejligt ikke at føle sig alene, når computeren 'går sine egne veje'.

Der er ikke noget at finde i Log-in konti.

Endnu en gang tak.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.