xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Send ideer, forslag, ris og ros... (Forslag til macnyt)
macnyt  /  forum  /  emne
iMac blæser på overarbejde.
Kategori: Send ideer, forslag, ris og ros... (Forslag til macnyt)


2

0
30. december 2020 @ 13:07
Nyt medlem

Hola

Jeg har lige fået en brugt iMac som larmer ok meget. Det lyder som om at blæseren er på overarbejde, som om den ikke rigtig kan køle computeren ned.

er der nogle der kan hjælpe med en løsning på dette?

  6
0
  718
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

32

1
30. december 2020 @ 13:22
Let øvet
MrCrown skrev:

Hola

Jeg har lige fået en brugt iMac som larmer ok meget. Det lyder som om at blæseren er på overarbejde, som om den ikke rigtig kan køle computeren ned.

er der nogle der kan hjælpe med en løsning på dette?

Prøv i første omgang at give den en grundig støvsugning i alle riller der er forbundet med dens luftindtag – min erfaring siger mig, at de ofte er pænt sat til af skidt. Derefter vil jeg foreslå en nulstilling af SMC:

Sådan gør du på din stationære Mac (iMac, Mac mini, Mac Pro):

  1. Først sluk din Mac og tag strømkablet ud.
  2. Vent 15 sekunder og hold derefter tænd knappen inde i 5 sekunder.
  3. Sæt igen strømkablet til din Mac og vent 5 sekunder.
  4. Du har nu nulstillet SMC og kan tænde din Mac normalt igen.

Håber det løser problemet! Godt nytår til alle!

MVH Niels

Med siden 1991... mac – the computer for the rest of us...

4593

394
30. december 2020 @ 14:05
FPU

Udover de ovenstående rengøringstips, kan du prøve at se, om der evt. skulle være nogle processer, som "stjæler" en masse processorkraft.

Åbn programmet Aktivitetsovervågning og klik på fanebladet CPU. Klik derefter på "%CPU" så trekanten vender spidsen nedad; så vises de mest krævende processer øverst.

Ingen processer bør bruge mere end 10-20% CPU, når de kører i tomgang i baggrunden, ellers er der som regel et eller andet galt, og så må man evt. prøve at identificere årsagen til det øgede forbrug eller finde ud af, om det er en proces, som man kan tillade sig at afbryde.

Endelig kan der være tale om, at temperatursensoren (termistoren), som sidder på harddisken, er faldet af eller ikke virker, for så er iMac'en indstillet til at lade blæserne køre maks. hele tiden. Det gælder f.eks. også, hvis harddisken er skiftet ud med en SSD, og her kan man så regulere hastigheden med noget freeware. Man man skal vide, hvad man gør, for ellers risikerer man, at Mac'en brænder sammen.

Held og lykke og feed-back.


2

0
30. december 2020 @ 15:55
Nyt medlem

Hvis man ikke er helt idiot men ikke er it ekspert, er det så stadig muligt at udføre?
Det hjalp nemlig ikke med med ovenstående og %CPU er sammenlagt ikke mere end max 14% og den larmer stadig gevaldigt.


927

49
30. december 2020 @ 16:28
Veteran

Har sælger selv sat en ukurant SSD i den? Har han det, er det helt sikkert derfor. 

Jeg har selv smid ukurante SSD'er i gamle iMacs som gav denne udfordring. 

Du kan prøve at installere FanControl for at se om det hjælper.

FanControl

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2

0
30. december 2020 @ 17:37
Nyt medlem

Det var SSD som var problemet. der kommer en ny "lydløs" blæser i der manuelt kan justeres.


4593

394
30. december 2020 @ 17:45
FPU
MrCrown skrev:

Det var SSD som var problemet. der kommer en ny "lydløs" blæser i der manuelt kan justeres.

I thought it enough!

Procent CPU ser rigtigt fornuftigt ud, og hvis Mac'en ikke var sat fuldstændig til i skidt, kunne det næsten kun være termistoren. God fornøjelse med den.