xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilken maskine skal jeg vælge?
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


1

0
12. februar 2022 @ 13:34
Nyt medlem
[post_text]
  29
7
  1219

1708

43
12. februar 2022 @ 17:01
Stormogul

Vælg en Mac Book Air.


4593

394
12. februar 2022 @ 18:02
FPU

Jeg er for så vidt enig med Gorm, altså hvis vi taler om de to første Apple Silicon, der kom på markedet i efteråret 2020, for med mindre du har brug for at boote eller emulere Windows, er der kun gode grunde til at holde sig fra Intel-baserede Mac'er.

Der er tre væsentlige forskelle på disse to første M1 Air og M1 Pro:

1. Pro har TouchBar. Det har Air ikke, men derimod fysiske F-taster.

2. Pro har en skærm, som er mere lysstærk end Air. Det kan være et punkt til overvejelse i forbindelse med foto- og videoredigering, men det må eventuelt komme an på en sammenligning i en butik.

3. Pro'en har (nok) en bedre lyd end Air'en. Sådan virkede det i det midnste på mig, da jeg så en test på YouTube. Men der var tale om noget forfærdeligt techno-dasco, og lyden er jo ikke relevant ved foto-redigering og blot sekundær ved video-redigering.

På trods af, at du lagrer i skyen, anser jeg jeg en 256 GB disk som ret lille. Apple Silicon Mac'er bruger SSD'en som swapdisk, og hvis du nøjes med at købe en med kun 8 GB RAM. kan 256 GB måske blive et problem på sigt. Men det er rent gætværk. SSD'en er loddet på bundkortet, så du kan ikke opgradere med mere diskplads senere hen.

Go' jagt.


1663

46
12. februar 2022 @ 19:21
Stormogul

Helt 100 jeg ville vælge 512gb til hver en tid og det gjorde jeg og pt har jeg 100gb ledig. Det løber hurtig i dag med at fylde op. Men bruger så også icloud drive til alt der hedder billeder og sådan noget og det er 100% synkroniseret med min bærbar, ikke noget optimeret da jeg vil have adgang til alt på icloud drive når jeg er offline. Jeg valgte selv pro’en da jeg ville prøve touchbaren inden den forsvandt og elsker den, bruger ikke rigtig den så meget men elsker den når jeg så endelig gør. 

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

1708

43
12. februar 2022 @ 21:34
Stormogul

På trods af, at du lagrer i skyen, anser jeg jeg en 256 GB disk som ret lille. Apple Silicon Mac'er bruger SSD'en som swapdisk, og hvis du nøjes med at købe en med kun 8 GB RAM. kan 256 GB måske blive et problem på sigt. Men det er rent gætværk. SSD'en er loddet på bundkortet, så du kan ikke opgradere med mere diskplads senere hen.

Jeg har en Mac Book Air M1 med 8Gb og den spiller bare. Den er rystende hurtig. Jeg har 256Gb men selvfølgelig er 512 bedre, men ikke et must for mig. 

Jeg er 110% tilfreds med den.


562

9
13. februar 2022 @ 10:12
Kaptajn
Pete666 skrev:

Jeg vil købe en Macbook som jeg primært skal bruge til at redigere stillbilleder på og engang imellem video. Fotos og film gemmer jeg primært i skyen eller på en HD. Så jeg regner med at 256 GB lager er nok til alt andet (programmer, musik, apps. Mails mv).

Men er det en MacAir 13" eller en MacPro 13" som jeg har brug for? Med andre ord har jeg brug for den ekstra kraft som Pro modellen har til mit brug - skærmen er jo den samme.

ps. Jeg sidder ikke hele dagen ved maskinen, højst et par timer af gangen.

Det hænger jo også sammen med hvor store dine stillbilleder og videoer er. Hvis du fotograferer i RAW med tunge filer er 256 GB ikke meget. Ligesom 8GB RAM heller ikke er meget. Hvis du derimod kun fotograferer i JPG på din iPhone med ret små filer er det måske i orden, når du alligevel gemmer det i  skyen eller på HD. 


2709

341
PallMei (Skribent)
13. februar 2022 @ 10:25
Bit kongen
Pete666 skrev:

Men er det en MacAir 13" eller en MacPro 13" som jeg har brug for? Med andre ord har jeg brug for den ekstra kraft som Pro modellen har til mit brug - skærmen er jo den samme.

I 13" er der ikke ekstra kraft ved korte opgaver. det er først når du laver beregninger på omkring 10minutter og over, at den bliver så varm at hastigheden sættes ned uden blæser. Det er ikke engang alle typer af beregninger. Det afhænger af arten og hvor meget af M1 der holdes i kog.

Skærmen er ikke den samme. Ud fra Apples specifikationer troede jeg også det var samme skærm som blot var software reduceret i maksimal lysstyrke. Havde læst at Intel versionen af Air i bootcamp kunne opnå samme lysstyrke som Pro. Men det lader til at skærmen i pro også har bedre konstrast 1759:1 vs 1069:1

https://www.notebookcheck.net/Apple-MacBook-Pro-13-2020-Laptop-Review-The-entry-level-Pro-also-gets-the-M1-performance-boost.510883.0.html 

https://www.notebookcheck.net/Apple-MacBook-Air-2020-M1-Entry-Review-Apple-M1-CPU-humbles-Intel-and-AMD.508057.0.html

ps. Jeg sidder ikke hele dagen ved maskinen, højst et par timer af gangen.

Du kan sagtens nøjes med Air ud fra en ydelses betragtning, men på dette tidspunkt ville jeg tøve og se om ikke en ny Macbook Air annonceres på næste event her i foråret.

Personlig fortrød jeg min M1 Air pga. ovennævnte kontrast forskel og at blæseren heller aldrig rigtig er i brug på Pro. I min konfiguration (1TB 16GB 8GPU) var prisforskellen af relativ mindre betydning og udsigten til nul blæser støj uanset belastning en væsentlig grund til at vælge Air. Men sidenhen har jeg skiftet skærm farveprofil til Adobe RGB og er fint tilfreds med skærmen under alle forhold. Ironisk nok, en profil med lavere kontrast, men bedre gråtone forløb.


179

42
13. februar 2022 @ 12:52
Novice

Jeg købte MacBook Pro M1 standard model dengang i slutningen af 2020 hvor Elgiganten og Bilka var i priskrig.

Jeg er glad for valget pga bedre skærm (sammenlignet med Air) og blæser som ikke reducerer hastighed ved høj belastning, den skal dog presses til det yderste før blæseren slår til.

Om den er Kr 1.500 mere værd? Tja, prøv at sammenligne i en butik, vi har alle forskellige øjne.



4593

394
14. februar 2022 @ 10:08
FPU
prorege skrev:

Jeg købte MacBook Pro M1 standard model dengang i slutningen af 2020 hvor Elgiganten og Bilka var i priskrig.

Jeg er glad for valget pga bedre skærm (sammenlignet med Air) og blæser som ikke reducerer hastighed ved høj belastning, den skal dog presses til det yderste før blæseren slår til.

Om den er Kr 1.500 mere værd? Tja, prøv at sammenligne i en butik, vi har alle forskellige øjne.


Hvordan går det med at skulle nøjes med blot to porte, hvoraf den ene jo er optaget ved opladning?

Og hvad med batteritid ved dagligt brug (browsing, e.t.c.)?

Jeg spørger, fodi jeg er nødt til at købe en ny(ere) bærbar, når jeg bliver stunget over på MitID senest i slutningen af juni.

Jeg håber, at den rygtede 14'' M2 MBP kommer meget tidligt nok, men indtil jeg kender lanceringsdatoen, overvejer jeg alternativerne, herunder den model 13'' MBP, som du har, også selvom jeg er stor fan af MagSafe og egentlig ikke har brug for TouchBar.


179

42
14. februar 2022 @ 11:02
Novice

Hejsa,

Jeg har ingen problemer med to porte, for mig er det et stort fremskridt - min tidligere MacBook havde kun en port. Jeg bruger backup/lagring via trådløs NAS og iCloud, så det kører fint. Touchbar bruges mere end jeg havde forventet selvom mange hader den.

Den nye 14" lyder spændende og den lidt større skærm ville være et stort plus da jeg primært bruger den herhjemme uden daglig transport, men for mig var prisen afgørende dengang (Kr 8.999) og jeg har ikke fortrudt.



2709

341
PallMei (Skribent)
14. februar 2022 @ 11:28
Bit kongen

Langt mere irriterende end at nøjes med 2 porte, er at de er placeret på samme side (altid den forkerte 😩) og klods op ad hinanden.

Batteri tid er dobbelt så god som iPad der nok er mindst dobbelt så god som iPhone. 

Så det er undtagelsen, at den er tilsluttet lader hos mig.


4593

394
14. februar 2022 @ 15:04
FPU

OK, gutter, den første M1 MBP lyder som en god nødløsning.

Lige nu holder jeg dog vejret instil 8. marts, hvor M2'eren måske bliver præsenteret.


173

4
15. februar 2022 @ 17:59
Novice

Nu ved jeg måske godt, at det er lige uden for budget, men jeg gik også og tænkte på en mindre maskine i starten, inden Apple kom med deres M1 Max. Da jeg så den, var jeg solgt, og jeg gik all out og købte en M1 Max 16" med 2TB SSD og jeg har ikke fortrudt et eneste sekund. Den kører bare så mega godt :)


955

9
16. februar 2022 @ 22:11
Veteran

Jeg fatter ikke en dyt af hvorfor de større MBP ikke har touchbar.

Når man først har lært at benytte den, og st den op efter ens egne behov, så er touchbar et kæmpe plus. Bruger den til alt muligt....vinduer i safari, "scrolle" i videoer, formatteringer og meget andet, ja selv smileys og whatever...

Jeg skal nok have en opgradering på et tidspunkt, men dels er fraværet af touchbar og størrelserne rene turnoff´s.

14" er for lidt.
Med min nuværende 15" kniber det ofte under kundebesøg at finde plads på mødebordet, og 16" gør det blot værre.

Ærgerligt

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

4593

394
17. februar 2022 @ 01:20
FPU

Først brokkede folk sig over, at TouchBar's Escape-tast var svær at aktivere. Da den så blev erstattet af en fysisk Escape-tast, gik kritikken på, at det var for let at komme til at aktivere en eller anden funktion, hvis fingrene tilfældigvis strejfede selve TouchBar'en.

Det så også ud til, at softwareudviklere ikke rigtigt gad skrive estra kode ind i deres programmer og genudgive dem, bare for at flytte funktionalitet fra perfekt virkende fysiske taster til en lille trykfølsom skærm, så det blev til en ommer, ligesom f.eks. Newton MessagePad.

For dem, som ikke kan huske MacOS 9, var der et fremragende kontrolpanel, som hed ControlStrip, og som kunne styre stort set alle processer og arbjedsgange. Der var en del moduler fra uafhængige udviklere, bl.a. en sjov enarmet tyveknægt, men konceptet blev ikke porteret over på X, så ControlStrip blev lagt i graven, mens den var på toppen.

Jeg kan heller ikke se fidusen med TouchBar, men OK, jeg forstod heller ikke hypen omkring iPhone, før en af vennerne lånte mig sin 3GS, fordi han havde købt en iPhone 4. Indtil da var jeg ganske glad for min flade og strømbesparende Motorola F3 med eInk skærm; da batteriet var nyt, kunne den holde standby i mindst 4-5 dage på en enkelt opladning.

Måske ender jeg endda op med at købe en MBP med touchbar, fordi jeg er tvunget til at købe en nyere Mac, den dag jeg tvinges over på MitID, og hvis der ikke lanceres noget lækkert den 8. marts, står valget mellem en brugt Intel-MBP, den 13'' MBP med TouchBar, eller den nuværende 14'' M1 MBP, som egentlig er overkill i forhold til mit behov, men som har de ting, som jeg anser for nødvendige (MagSafe, SD-kortlæser, 14'' skærm).

Men jeg så meget gerne en neddroslet 14'' M2 MBP med flere low-performance kerner for bedre batteritid (og helst også til en lavere pris en den nuværende 14'' MPB).


173

4
18. februar 2022 @ 11:50
Novice

Ja det er ikke nemt at gøre alle tilfreds, og mange på nettet er bare sat til livs for at brokke sig.

Men det er nu meget nemt hvad Touchbar angår og svaret er et stort fedt NEJ TAK.

Det er århundredets glæde, at de endelig fjernede den igen, og du finder ikke bedre tastatur, end det der sidder på deres nyeste 14 og 16 MacBook Pro. Det spiller bare :)


4593

394
18. februar 2022 @ 15:50
FPU
SE0Master skrev:

Ja det er ikke nemt at gøre alle tilfreds, og mange på nettet er bare sat til livs for at brokke sig.

Men det er nu meget nemt hvad Touchbar angår og svaret er et stort fedt NEJ TAK.

Det er århundredets glæde, at de endelig fjernede den igen, og du finder ikke bedre tastatur, end det der sidder på deres nyeste 14 og 16 MacBook Pro. Det spiller bare :)

Nu har jeg aldrig prøvet en TouchBar, så er er da nysgerrig efter at vide, hvorfor den fremkalder så kraftig en reaktion. Hvad gør den SÅ slem, et jeg tilsyneladende helt bør undgå den?

Og rart at høre, at tastaturet i de nyerste bærbare er godt. Det må "trykprøves" ved lejlighed.


173

4
18. februar 2022 @ 16:10
Novice
Tonny Freimanis skrev:
SE0Master skrev:

Ja det er ikke nemt at gøre alle tilfreds, og mange på nettet er bare sat til livs for at brokke sig.

Men det er nu meget nemt hvad Touchbar angår og svaret er et stort fedt NEJ TAK.

Det er århundredets glæde, at de endelig fjernede den igen, og du finder ikke bedre tastatur, end det der sidder på deres nyeste 14 og 16 MacBook Pro. Det spiller bare :)

Nu har jeg aldrig prøvet en TouchBar, så er er da nysgerrig efter at vide, hvorfor den fremkalder så kraftig en reaktion. Hvad gør den SÅ slem, et jeg tilsyneladende helt bør undgå den?

Og rart at høre, at tastaturet i de nyerste bærbare er godt. Det må "trykprøves" ved lejlighed.

Ja du skal virkelig glæde dig til at prøve det nye tastatur i de her 14 og 16" maskiner. Det er sikkert sådan de bliver lavet fremover også. Der er den perfekte dybde og du bliver aldrig træt af at skrive. Og så sidder de med perfekt mellemrum synes jeg.

Touch Bar giver ingen mening for mig, af flere årsager. Jeg kan godt li, at når man trykker på en knap, så kan man mærke det, og ikke bare en træls fornemmelse på den der lysende bar. Derudover, bare det man skal trykke flere gange mellem de forskellige "menuer" for at skrue op for lyden og tilbage igen for at bruge F-tasterne osv. Det var så meningsløst.

Og det at man ikke hurtigt bare kunne trykke på Esc var også en stor irritationsfaktor. Det skal være fysiske knapper, og det er en fornøjelse på de nye maskiner.

Den eneste gode ting ved Touch Bar, og det er virkelig den eneste gode ting, det er at det var hurtigt at lave emojis når man skrev beskeder, mail osv. Der fik man en helt bar frem og kunne hurtigt vælge sine emojis, men den funktioner undværer jeg med glæde.


179

42
18. februar 2022 @ 17:18
Novice

Mystisk, min MBP M1 fra 2020 har Esc knap og touchbar.


2709

341
PallMei (Skribent)
18. februar 2022 @ 17:44
Bit kongen
prorege skrev:

Mystisk, min MBP M1 fra 2020 har Esc knap og touchbar.

Det var noget som blev ændret sidenhen. De første touchbar maskiner havde ikke særskilt escape knap.


4593

394
18. februar 2022 @ 18:29
FPU
PallMei skrev:
prorege skrev:

Mystisk, min MBP M1 fra 2020 har Esc knap og touchbar.

Det var noget som blev ændret sidenhen. De første touchbar maskiner havde ikke særskilt escape knap.

Yep. Det først MBP'er med Touchbar havde også Esc-tasten siddende i TouchBar'en og så en enligt svævende On/Off knap med TouchID ude til højre. Det så fuldstændig åndssvagt ud. Billede af en 2017 13'' MBP med TouchBar Esc-tast (PC Magazine): Klik.

Apple fik så meget røg for den manglende fysiske Esc-tast, at den var tilbage igen i de efterfølgende modeller, som PallMei så rigtigt påpeger. Nu var der en vis symmetri igen, men det ser stadigvæk mærkeligt ud, at der er en TouchBar imellem to fysiske taster, hvoraf den ene er rektangulær og den anden kvadratisk. Kønt er det i hvert fald ikke.


4593

394
18. februar 2022 @ 18:46
FPU

@SEOMaster:

OK, jeg ser frem til at prøve de nye tastaturer. Fra tid til anden skriver jeg en del, så et godt tastatur er rimeligt højt oppe på min liste over, hvad min næste (nye) Mac skal have. Jeg husker stadig, hvor glad jeg blev fra at gå fra Apple's hvide plast-tastatur med de høje taster til deres alu-keyboard. Jeg er på ingen måde langsom til at skrive (jeg lærte maskinskrivning i folkeskolen), men lige pludselig kunne jeg skrive noget hurtigre, fordi vandringen i tasterne blev så meget kortere.

Nu er tastaturet på min 2010 MBP ret godt, så baseline er i forvejen høj, når man lige ser bort fra Butterfly-tastaturet, men ret beset er det et godt tastatur at skrive på. Det holder bare op med at virke på sigt (hængende taster eller ingen kontakt).

Jeg bruger ikke ret tit emojis, og når jeg endelig gør, skifter jeg imellem 3-4 klassiske styks, lavet med bogstaver, tal og tegn, ikke det dér fancy noget, så lige der vil en TouchBar ikke rigtig løfte noget for mig.

Jeg vil give dig ret i, at det må være irriterende at skulle klikke flere gange, før man kan skrue op eller ned for lyden, men det kommer vel strengt taget an på, hvor meget man har brug for selve F-funktionerne i F-tasterne. Jeg mener: jeg bruger faktisk kun F-tasterne til at skrue op og ned for lyd og skærm og tastaturlys, men ikke F-funktionerne som de bruges i f.eks. Word eller anden software, så jeg kan vel have TouchBar sat permanent til "Mac-funktionerne" i stedet for til F-funktionerne og dermed slippe for at klikke imellem TouchBar-menuerne, eller hvad?

Tak for uddybningen; den er rar at have i baghovedet, når jeg engang efter 8. marts skal beslutte mig for nyere brugt eller helt ny hardware p.gr.a. af det tvungne skift til MitID.


955

9
21. februar 2022 @ 15:36
Veteran

Escape har altid virket direkte og hurtigt i touchbar, så jeg forstår overhovedet ikke snakken derom. 

Og fx kommentaren om at man skal benytte flere tryk for at justere lyd holde heller ikke, for det skal man jo principielt med F-taster, hvor man ikke kan justere lyd flydende, men kun i hak op og ned. Med touchbar er det helt flydende præcision.

Til gengæld får man så mange muligheder, fx pages, keynote og numbers, hvor man - uden at rode rundt med musen i formatmenuer med musen-  kan vælge en række formater. Ja bare at kunne vælge nyt dokument uden museroderi.

Eller billedfremviser, igen nogen redigeringer uden at rode med mus

Eller bare gnidningsfri at scrolle og  i en video eller lyd, både ved redigering og ved afspilning, det duer.
Hvis man lige skal finde et bestemt sted i en video eller musikstykke, touchbar er din ven :-)

Bare check Touchbar I kalenderen.

Ærgerligt at den forsvinder




Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

2709

341
PallMei (Skribent)
21. februar 2022 @ 17:00
Bit kongen
Kenny Poulsen skrev:

Escape har altid virket direkte og hurtigt i touchbar, så jeg forstår overhovedet ikke snakken derom. 

Og fx kommentaren om at man skal benytte flere tryk for at justere lyd holde heller ikke, for det skal man jo principielt med F-taster, hvor man ikke kan justere lyd flydende, men kun i hak op og ned. Med touchbar er det helt flydende præcision.

Til gengæld får man så mange muligheder, fx pages, keynote og numbers, hvor man - uden at rode rundt med musen i formatmenuer med musen-  kan vælge en række formater. Ja bare at kunne vælge nyt dokument uden museroderi.

Eller billedfremviser, igen nogen redigeringer uden at rode med mus

Eller bare gnidningsfri at scrolle og  i en video eller lyd, både ved redigering og ved afspilning, det duer.
Hvis man lige skal finde et bestemt sted i en video eller musikstykke, touchbar er din ven :-)

Bare check Touchbar I kalenderen.

Ærgerligt at den forsvinder




Den forsvinder fordi Apple solgte det forkert. Kun tilgængelig 2 modeller og ikke valgfri på de modeller. Netop modeller til professionelle som foretrækker fysiske taster. Omvendt ingen stationære eller deres nok meste solgte bærbar. Har hørt at det var arbejds krævende for udviklere at understøtte ordentlig og derfor svært at retfærdiggøre når ikke alle maskiner understøttede det. har derfor også hørt (ikke selv haft touchbar) at understøttelsen fra tredjepart apps var/er begrænset.


2709

341
PallMei (Skribent)
21. februar 2022 @ 17:00
Bit kongen
Kenny Poulsen skrev:

Escape har altid virket direkte og hurtigt i touchbar, så jeg forstår overhovedet ikke snakken derom. 

Og fx kommentaren om at man skal benytte flere tryk for at justere lyd holde heller ikke, for det skal man jo principielt med F-taster, hvor man ikke kan justere lyd flydende, men kun i hak op og ned. Med touchbar er det helt flydende præcision.

Til gengæld får man så mange muligheder, fx pages, keynote og numbers, hvor man - uden at rode rundt med musen i formatmenuer med musen-  kan vælge en række formater. Ja bare at kunne vælge nyt dokument uden museroderi.

Eller billedfremviser, igen nogen redigeringer uden at rode med mus

Eller bare gnidningsfri at scrolle og  i en video eller lyd, både ved redigering og ved afspilning, det duer.
Hvis man lige skal finde et bestemt sted i en video eller musikstykke, touchbar er din ven :-)

Bare check Touchbar I kalenderen.

Ærgerligt at den forsvinder




Den forsvinder fordi Apple solgte det forkert. Kun tilgængelig 2 modeller og ikke valgfri på de modeller. Netop modeller til professionelle som foretrækker fysiske taster. Omvendt ingen stationære eller deres nok meste solgte bærbar. Har hørt at det var arbejds krævende for udviklere at understøtte ordentlig og derfor svært at retfærdiggøre når ikke alle maskiner understøttede det. har derfor også hørt (ikke selv haft touchbar) at understøttelsen fra tredjepart apps var/er begrænset.


955

9
22. februar 2022 @ 12:16
Veteran

Sjovt, jeg anvender alene min mbp professionelt...

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

2709

341
PallMei (Skribent)
22. februar 2022 @ 17:15
Bit kongen
Kenny Poulsen skrev:

Sjovt, jeg anvender alene min mbp professionelt...

Jeg skrev ikke alle professionelle. Men der folk som anvender funktionstaster og skifter mellem bærbar og stationære computere.


173

4
23. februar 2022 @ 01:51
Novice
Kenny Poulsen skrev:

Escape har altid virket direkte og hurtigt i touchbar, så jeg forstår overhovedet ikke snakken derom. 

Og fx kommentaren om at man skal benytte flere tryk for at justere lyd holde heller ikke, for det skal man jo principielt med F-taster, hvor man ikke kan justere lyd flydende, men kun i hak op og ned. Med touchbar er det helt flydende præcision.

Til gengæld får man så mange muligheder, fx pages, keynote og numbers, hvor man - uden at rode rundt med musen i formatmenuer med musen-  kan vælge en række formater. Ja bare at kunne vælge nyt dokument uden museroderi.

Eller billedfremviser, igen nogen redigeringer uden at rode med mus

Eller bare gnidningsfri at scrolle og  i en video eller lyd, både ved redigering og ved afspilning, det duer.
Hvis man lige skal finde et bestemt sted i en video eller musikstykke, touchbar er din ven :-)

Bare check Touchbar I kalenderen.

Ærgerligt at den forsvinder




Det er nemt, den forsvinder fordi det er noget ubrugeligt rod, som ingen anvender overhovedet. Den giver ingen mening, og var bare en gimmick som Apple vel fandt på til en julefrokost med en promille på 4.

Skønt den er væk på 14 og 16" M1 Max og M1 Pro.


4593

394
23. februar 2022 @ 09:00
FPU

@SEOMaster: Jeg har aldrig prøvet TouchBar, så jeg kan jo ikke være hverken for eller imod, men jeg tror, at det ville kunne have ladet sig gøre at klemme en TouchBar ind over F-tasterne, hvis ikke det var blevet forstørret til kvadratiske taster på de to nye M1'ere.

Så kunne man slippe for at skulle skifte frem og tilbage imellem menuerne, og software-udviklere, som ikke gad TouchBar, kunne så blot ignorere den og nøjes med at kode til de fysiske taster.

Så skulle der blot være en TouchBar touch volumen-funktion, så man kunne undgå at aktivere eller deaktivere et eller andet på vej til og fra F-tasterne ved et uheld, og så skulle den ged være vasket og vokset.


955

9
28. februar 2022 @ 10:10
Veteran
SE0Master skrev:
Kenny Poulsen skrev:

Escape har altid virket direkte og hurtigt i touchbar, så jeg forstår overhovedet ikke snakken derom. 

Og fx kommentaren om at man skal benytte flere tryk for at justere lyd holde heller ikke, for det skal man jo principielt med F-taster, hvor man ikke kan justere lyd flydende, men kun i hak op og ned. Med touchbar er det helt flydende præcision.

Til gengæld får man så mange muligheder, fx pages, keynote og numbers, hvor man - uden at rode rundt med musen i formatmenuer med musen-  kan vælge en række formater. Ja bare at kunne vælge nyt dokument uden museroderi.

Eller billedfremviser, igen nogen redigeringer uden at rode med mus

Eller bare gnidningsfri at scrolle og  i en video eller lyd, både ved redigering og ved afspilning, det duer.
Hvis man lige skal finde et bestemt sted i en video eller musikstykke, touchbar er din ven :-)

Bare check Touchbar I kalenderen.

Ærgerligt at den forsvinder




Det er nemt, den forsvinder fordi det er noget ubrugeligt rod, som ingen anvender overhovedet. Den giver ingen mening, og var bare en gimmick som Apple vel fandt på til en julefrokost med en promille på 4.

Skønt den er væk på 14 og 16" M1 Max og M1 Pro.

Dejligt at du ved at "ingen" anvender den :-)
Måske fordi mange ikke har evnet at sætte sig ind i noget nyt, men her er en smule hjælp:
https://apps.apple.com/dk/story/id1433953726?l=da

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside