xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Skal man afvente nye modeller i marts?
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


1

0
15. februar 2022 @ 18:46
Nyt medlem

Hej, tak for gode råd om valg af maskine. Til foto redigering bliver det helt sikkert en 16Ram 512GB med en 8 core. Nok lige nu en MBAir, da  denne konfiguration i mine øjne giver mest for pengene. Pt. Ca. 12.000 kr. Jeg skal af med knap 1800 kr. mere for en tilsvarende Pro 13 og pt. 4500 kr. mere for en Pro 14 (ønskemodellen). Men er det værd at vente til præsentation af nye modeller i starten af marts (8. Mars er nævnt) for måske at forvente et prisdyk?

  17
3
  1035

2709

341
PallMei (Skribent)
15. februar 2022 @ 19:22
Bit kongen

Ifølge rygterne er der 3 nye maskiner i vente. Formodentlig en stor iMac, Macbook Air og Mac Mini:

https://www.macrumors.com/2022/02/14/apple-files-new-macs-ahead-spring-event/ 

Jeg ville vente.


2273

157
15. februar 2022 @ 21:25
ASCII jonglør

Jeg venter selv med at købe til efter Apples event d. 8. marts. Min nuværende 15" MBP Retina fra 2013 kan heute præstere hele 13 pixelfejl, hvoraf den ene er begyndt at opføre sig som en mindre supernova - flot og irriterende - samt så meget slid på et par af tangenterne, at det sorte lag er slidt af.

Måske kan Dr. Cook tilmed overraske med en vaskeægte One More Thing i form af en entry-MacBook? Håbet er lysegrønt...

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

927

49
16. februar 2022 @ 07:42
Veteran

Jeg venter på en iMac med stor skærm. Forhåbentlig 32”, og at den så er mindre farverig end 24” modelllerne.  

Men en Mac mini med en consumer udgave af XDR display er heller ikke dårligt. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

8586

198
16. februar 2022 @ 13:31
Poseidon

Jeg venter på Pro Motion MBA og en Mac Mini med eGPU support, samt en billig 5K2K ultrawide skærm med HDR600+.


Jeg tror mit dankort får lov til at blive i lommen.


1907

191
PowerPalle (Administrator)
16. februar 2022 @ 17:45
Stormogul

Her netop prøvet den nye 14 og 16 MBP og vil ikke købe en ny 13" i den gamle design. Til gengæld er de nye (i nyt design) alt for dyre.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2273

157
16. februar 2022 @ 18:49
ASCII jonglør

Det er netop sagen i en nøddeskal. Og derfor er vi nok rigtig mange, der håbefuldt venter på, at Apple lancerer en såkaldt entry-MBP i fx 16”.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1907

191
PowerPalle (Administrator)
16. februar 2022 @ 19:18
Stormogul

Som jeg forstår rygterne, så fortæller de netop at den entry-model måske bliver født i det gamle design, og så er vi lige vidt   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2273

157
16. februar 2022 @ 20:55
ASCII jonglør

Nu ikke græde - for naturligvis vil entry-MBP-modeller i det nye design komme. Om det bliver på kvindernes internationale kampdag d. 8 marts er så spørgsmålet. Over to you, Tim Cook:

......

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1907

191
PowerPalle (Administrator)
16. februar 2022 @ 21:17
Stormogul

Thank you Mr. Factory. Let me think. What to do. Possibilities. Possibilities. Possibilities.   Entry model, old design, hmmmm

 

Sincerely Tim 

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2273

157
16. februar 2022 @ 21:29
ASCII jonglør

  Well, Tim(e) will tell.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2273

157
24. februar 2022 @ 00:32
ASCII jonglør

En MacBook Air med 16" skærm? Oh, yes - please!

 Here’s why Apple should (still) make a 16-inch MacBook Air

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1663

46
01. marts 2022 @ 22:12
Stormogul

Måske reelt og måske bare rygter.

Nye Macbooks leaked.

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

4593

394
01. marts 2022 @ 23:31
FPU

For $500,- mindre kan jeg godt leve med den lidt mindre skærm, men jeg synes, at maks. 2 TB SSD i forhold til 8 TB i 14'' og 16'' modellerne er lige i underkanten. 4 TB ville have været fint.

Men det er glædeligt, at CPU'en ser ud til at være bedre egnet til hverdagsbrugere som mig, frem for de heftige talknusere til power-userne i 14'' og 16'' modellerne.


2709

341
PallMei (Skribent)
02. marts 2022 @ 07:49
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

For $500,- mindre kan jeg godt leve med den lidt mindre skærm, men jeg synes, at maks. 2 TB SSD i forhold til 8 TB i 14'' og 16'' modellerne er lige i underkanten. 4 TB ville have været fint.

Men det er glædeligt, at CPU'en ser ud til at være bedre egnet til hverdagsbrugere som mig, frem for de heftige talknusere til power-userne i 14'' og 16'' modellerne.

Er du klar over hvor meget 2TB er og hvor meget Apple tager for at opgradere ssd. Den prisforskel på 13 og 14 bliver hurtig af mindre betydning og man bør virkelig have brug for mere end 2TB.

Det var lidt latterligt dengang flere TB mekaniske harddiske var et salgsargument overfor almindelige forbruger (og  endnu mere latterligt af Apple at forblive ved med at sælge maskiner i dyre domme med mekanisker harddiske indtil for nyligt).


4593

394
02. marts 2022 @ 10:14
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

For $500,- mindre kan jeg godt leve med den lidt mindre skærm, men jeg synes, at maks. 2 TB SSD i forhold til 8 TB i 14'' og 16'' modellerne er lige i underkanten. 4 TB ville have været fint.

Men det er glædeligt, at CPU'en ser ud til at være bedre egnet til hverdagsbrugere som mig, frem for de heftige talknusere til power-userne i 14'' og 16'' modellerne.

Er du klar over hvor meget 2TB er og hvor meget Apple tager for at opgradere ssd. Den prisforskel på 13 og 14 bliver hurtig af mindre betydning og man bør virkelig have brug for mere end 2TB.

Det var lidt latterligt dengang flere TB mekaniske harddiske var et salgsargument overfor almindelige forbruger (og  endnu mere latterligt af Apple at forblive ved med at sælge maskiner i dyre domme med mekanisker harddiske indtil for nyligt).

Op til 500 GB reserveret til backup af en (fremtidig) fyldt iPhone, ditto til en hypotetisk iPad, en eventuel fremtidig partition til et nyere OS, musiksamlingen og måske også ca. 250 rippede DVD-film, samt daglige downlaods, og så er de 2 TB ædt op.

Og hvor meget er det lige, at 8K video fylder pr. minut? Den opløsning er jo ved at blive det nye sort. Og før eller siden kommer der vel også 16K, for udviklingen stopper jo ikke, i hvert fald ikke før CMOS'erne rammer grænsen for det fysisk mulige.

Jeg forventer, at min næste Mac skal holde (næsten) lige så længe som min nuværende. Den kom med 256 GB harddisk i 2010, hvilket er latterligt lidt i dag, og om ca. ti år vil 2 TB sandsynligvis være lige så begrænsende, som 256 GB er nu.

Netop fordi jeg forventer, at min Mac skal holde i mange år, forsøger jeg at tænke forlæns, når det drejer sig om (intern) lagerplads, og i løbet af en halv snes år vil 4 TB sikkert være sådan cirka passende. Og i 2032 vil jeg sikkert hyle op om, at man ikke bør købe en Mac med mindre end 8 TB lager.

Tag f.eks. blot Microsoft Word: Omtrent 1 GB her i 2022 jfr. en anden Macnyt-tråd. I 1992 kom ClarisWorks 1.0 på fem 800 K disketter. Det sætter ligesom tingene lidt i perspektiv.

Og, jow, jeg HAR set, hvad Apple tager sig betalt for ekstra RAM og SSD, men der er ikke andet at gøre end at regne på, hvad de forskellige konfigurationer kommer til at koste og så vælge det, som jeg syens er optimalt i forhold til budgettet. Jeg vil dog prioritere RAM over SSD; data kan off-loades, det kan badebolden ikke.


2709

341
PallMei (Skribent)
06. marts 2022 @ 12:30
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Op til 500 GB reserveret til backup af en (fremtidig) fyldt iPhone, ditto til en hypotetisk iPad, en eventuel fremtidig partition til et nyere OS, musiksamlingen og måske også ca. 250 rippede DVD-film, samt daglige downlaods, og så er de 2 TB ædt op.

Chancen er, at du bliver for bekvem og lader Apple og de amerikanske sikkerhedstjeneste gemme dine oplysninger. Jeg har svært ved at se, hvad du vil gemme på en telefon af væsentlig størrelse, som du ikke også har lagret andet steds.

Og hvor meget er det lige, at 8K video fylder pr. minut? Den opløsning er jo ved at blive det nye sort. Og før eller siden kommer der vel også 16K, for udviklingen stopper jo ikke, i hvert fald ikke før CMOS'erne rammer grænsen for det fysisk mulige.

Hvorfor skal du have det liggende på din maskine. Laver du videoproduktion. Selv hvis du gør så kan du dække dit behov meget billigere med en ekstern ssd.
Jeg forventer, at min næste Mac skal holde (næsten) lige så længe som min nuværende. Den kom med 256 GB harddisk i 2010, hvilket er latterligt lidt i dag, og om ca. ti år vil 2 TB sandsynligvis være lige så begrænsende, som 256 GB er nu.


Er jeg slet slet ikke sikker på. Vi har fået hurtigere netværk og bedre kompression, så streaming og remote arbejde er blevet bekvemmer i flere tilfælde end at hente det hele ned og køre det lokalt.

Netop fordi jeg forventer, at min Mac skal holde i mange år, forsøger jeg at tænke forlæns, når det drejer sig om (intern) lagerplads, og i løbet af en halv snes år vil 4 TB sikkert være sådan cirka passende. Og i 2032 vil jeg sikkert hyle op om, at man ikke bør købe en Mac med mindre end 8 TB lager.


Tag f.eks. blot Microsoft Word: Omtrent 1 GB her i 2022 jfr. en anden Macnyt-tråd. I 1992 kom ClarisWorks 1.0 på fem 800 K disketter. Det sætter ligesom tingene lidt i perspektiv.

Og, jow, jeg HAR set, hvad Apple tager sig betalt for ekstra RAM og SSD, men der er ikke andet at gøre end at regne på, hvad de forskellige konfigurationer kommer til at koste og så vælge det, som jeg syens er optimalt i forhold til budgettet. Jeg vil dog prioritere RAM over SSD; data kan off-loades, det kan badebolden ikke.

Du kan ikke ukritisk ekstrapolere historien lineært. Du vil være økonomisk bedre stillet af bare at købe ud fra dit behov + lidt sikkerhedsmargin. Netop lager kan suppleres med ekstern og overvej om du brug for at have adgang til mere end 2TB på farten til hver en tid.


4593

394
06. marts 2022 @ 19:02
FPU

@PallMei:

Jeg købte min første iPhone i efteråret 2012, og billeder og videoer lige fra dengang er fulgt med over på de næste iPhones, så jeg har et komplet fotoalbum på min iPhone + på min Mac + på et SD-kort. Med en nyere iPhone i fremtiden kommer hvert enkelt billede jo også til at fylde mere p.gr.a. flere MegaPixels, så Kamerarullen kommer til at vokse så meget hurtigere.

Når Corona og Putin er forsvundet, regner jeg med en hyppigere rejser til Letland, så der også bliver knipset meget mere løs end herhjemme, hvor de største fotogene begivenheder for nylig var, hvor langt jeg var kommet med brændet dag for dag.

Nej, jeg buger ikke cloud-løsninger af princip. Jeg gemmer backups lokalt og off-line. Men jeg vil stadig have så meget som muligt liggende både på min iPhone og på min Mac. Og jeg er stadig sikker på, at 4 TB ikke er  for meget om ti år.

Jeg får ikke fiber, med mindre jeg selv betaler TDC for 1/3 af 200 meter kabelnedgravning. Not gonna happen i en lejebolig. Men jeg bliver alligevel boende, for huslejen er acceptabel, og jeg har ingen udgifter til varme, fordi jeg fyrer med gratis brænde, i hvert fald de næste 3-4 vintre. Det er fa'me en fed tanke i disse tider, og så betyder det mindre, at jeg må nøjes med store (interne) diske og 4G nu, og 5G med en fremtidig iPhone. Den kommende SE lyder ret interessant.

Jeg ekstrapolerede ikke ukritisk. Da jeg købte min Performa 475 i 1995, bestilte jeg den med 500 MB harddisk i stedet for standard 250 MB (fordi jeg ofte havde ramt loftet på 20 MB på min LC). 500 MB var dog i restordre, så jeg fik 700 MB til samme pris. Da jeg så hentede Mac'en i butikken, spurgte de mig, hvad jeg dog skulle bruge så meget plads til. Øhm…, data? I dag er den disk endda skiftet ud med en på 4 GB.

Fra 1992 til 2021 er mine interne diske gået fra 20 MB i min LC til 1 TB i min MBP, men kun fordi større SSD'er var FOR dyre. Det er en faktor 50.000 på 29 år. Bevares, kurven er ikke længere så stejl, men den er på ingen måde flad.

Hver gang har jeg ramt loftet adskillige gange og har måttet off-loade ting, som jeg egentlig gerne ville have liggende.

Derfor er jeg sikker på, at 4 TB ikke er for meget i 2032. Især ikke hvis jeg vil køre Dual-boot, efterhånden som der dukker nye macOS'er op.

Allerede i 90erne var mit modus operandi, at man aldrig kan få for meget (intern) plads. Jeg synes, at det princip stadig holder.

Men jeg giver dig ret i, at Apple tager sig alt for godt betalt for ekstra RAM og SSD.