xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Flytte fotos fra Mac
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


1

0
05. april 2022 @ 13:08
Nyt medlem

Min Imac synger på sidste vers (bliver mere og mere langsom og ustabil), og da jeg ikke rigtig har brug for en ny, vil jeg gerne overføre mine ca. 3000 tusinde fotos til en ekstern enhed, således at jeg enten kan se mine fotos på en anden persons mac ( uden at mine fotos bliver oploadet til den mac) eller på en PC.
Er der nogle gode råd, tips eller tricks til dette.

P.S. Jeg har taget TimeMachine back up af min mac :)

  6
0
  746

4593

394
05. april 2022 @ 14:23
FPU

Hej Nuka.

Jeg lagrer selv alt mit "skrammel" på små eksterne harddiske med USB-tilsutning.

Jeg er rigtig glad for mine Toshiba Canvio Basics USB-3 diske (Advanced-modellerne er mage til bortset fra noget Windows backup software, som du alligevel ikke har brug for).

De kan købes i Bilka og Føtex. Lige nu koster de 449,- Kr for 1 TB, 599,- Kr. for 2 TB og 899,- Kr. for 4 TB. De er baseret på 2.5'' diske, så de er ikke ret store. 4 TB diskene er dog dobbelt så høje som de mindre diske. gå ind på Bilka's hjemmeside og søg på 

toshiba canvio

Så dukker der 13 forskellige produkter op (men nøjs med at kigge på Basics modellerne).

Hvis (når) du køber en ny disk, bør den under alle omstændigheder omformateres, hvilket gøres i Diskførstehjælp. Det er der nogle grunde til:

1. Eksterne diske er som reget preformateret i ExFat, som er et Windows-format. Din Mac kan både læse fra og skrive til ExFat, men det er min personlige erfaring, at man ikke altid kan stole på en fabriksformatering, så det bør gøres under alle omstændigheder.

2. Hvis disken også skal kunne bruges på en Windows PC, skal du beholde ExFat-formatet, som Diskførstehjælp sagtens kan (om-) formatere disken til.

3. Hvis du udelukkende skal bruge den på Mac'er, vil jeg anbefale formatet Extended(Journaled), på dansk Udvidet(Journaliseret), som er Mac'ens eget format. Det betyder dog, at disken umiddelbart ikke kan bruges på en PC, som vil forslå at omformatere den til ExFat, hvilket man naturligvis ikke skal gøre, for så ryger alle data sig en tur.

Du behøver ikke at overskrive disken ved omformateringen, blot at initialisere den, hvilket kun tager nogle få minutter. Bagefter kan du endda vælge at partitionere den i f.eks. to lige store dele, så du kan bruge den ene partiton til manuel backup af dine billeder og den anden partition som TimeMachine eller downloadede ting, f.eks. software installers eller YouTube videoer.

Hvis du har brug for det, vil jeg gerne give dig en mere udførlig opskrift på en omformatering af en ekstern disk (eller USB-stick), hvis ikke en af hajerne kommer mig i forkøbet.

Og så ellers velkommen på Macnyt. Bare spørg løs, hvis du er i tvivl om noget; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.

Held og lykke og feedback.


1

0
05. april 2022 @ 14:56
Nyt medlem

Tak for dine udførlige svar vedr. eksterne harddiske. Det er god ifo at have med i bagagen.

Det jeg specifikst søger svar på er 

1) hvordan man overflytter alle billeder fra FOTO på en gang til en ekstern harddisk i et format, så de kan ses enten på en mac eller evt. på en PC. 

2) hvordan undgår man at de foto man har flyttet over på en ekstern harddisk oploudes des til en anden MACs FOTO program. Det virker som om, at FOTO programmet automatisk begynder at oploude de eksterne fotos.


8586

198
05. april 2022 @ 15:22
Poseidon
Nuka skrev:

1) hvordan man overflytter alle billeder fra FOTO på en gang til en ekstern harddisk i et format, så de kan ses enten på en mac eller evt. på en PC. 

Brug Eksport-funktionen i menuen.

2) hvordan undgår man at de foto man har flyttet over på en ekstern harddisk oploudes des til en anden MACs FOTO program. Det virker som om, at FOTO programmet automatisk begynder at oploude de eksterne fotos.

Det kan du ikke undgå, da det er fuldt ud afhængigt af opsætningen af Fotos på en given Mac. Det slåes fra i indstillingerne til samme.


1

0
05. april 2022 @ 16:13
Nyt medlem

Tak for dit svar.

vedr. 1) Det prøver jeg - er spændt på om den kan håndtere alle 3000 fotos på en gang.

Vedr. 2) Vil det sige at jeg i indstillinger på MAC  FOTO - Generelt - "Importer: Kopier emner til fotobiblioteket " blot fjerner flueben og dermed kan nøjes med at se fotos på den eksterne harddisk uden at de kommer ind på selve den lånte MAC?


4593

394
05. april 2022 @ 18:39
FPU

Nuka, når du HAR fået flyttet Foto-bibliotek, kan du faktisk gå ind i det originale og hente dine billeder ud som enkelt-filer. Det er dog lidt kompliceret, og du skal helt arbejde på en kopi af Foto-biblioteket, så det ikke bliver korumperet, mens du lger med det.

Programmet Foto (og forgængeren iPhoto) lægger alle importerede billeder i een stor fil, sandsynligvis kaldet "Foto-bibliotek" eller "Foto Bibliotek", noget i den stil (jeg bruger det ikke selv). Det bibliotek ligger sandsynligvis i den skjulte Bibliotek-mappe i din Brugermappe (den mappe, som også har bl.a. mapperne Dokumenter, Overførsler, Skrivebord, e.t.c.).

Den mappe kommer du ind i ved at holde Alt-tasten nede og hente Bibliotek i Gå-menuen. Når mappen er åbnet ligger den sandsynligvis i "Application Support" (kender ikke det danske navn). Du finder den faktisk lettest ved at vælge at vise vinduet på listeform (Kommando-2), vælge Oversigtsvalg (Kommando-J), hakke af i "Vis omfang" og "Vis alle størrelser", hvorefter du udvider bredden af vinduet og klikker på trekanten ved størrelse, så pilen peger nedad, og derefter lader Finder tælle størrelsen på mapperne sammen. Det kan godt tage noget tid med en almindelig harddisk. De største mapper vil nu ligge øverst og inde i en af de mapper burde du kunne finde Foto-bibliotek.

Foto-bibliotek ligner et dokument, men det er en såkaldt "container", som åbnes ved at Ctrl-klikke på ikonen og vælge "Vis indhold" fra pop-up menuen. Nu er du så inde i containeren, og i en af mapperne derinde ligger alle dine orignale billeder, og mappen med dem kan du så kopiere direkte over på din eksterne disk eller Alt-trække dem ud på skrivebordet, så der bliver lavet en dublet.

Bagefter kan du evt. gå på safari derinde. Der ligger bl.a. nogle mapper til ansigtsgenkendelse og gruppering i events, men du må ikke flytte rundt på noget eller dobbeltklikke på det, for så bliver biblioteket korrupt og kan ikke længere læses af Foto. Go' jagt.

P.S. det KAN være, at Foto's Bibliotek ligger i mappen "Billeder" i din Bruger-mappe, så kig lige først der, inden du åbner den usynlige Bibliotek-mappe.

P.P.S. Hvis dit MacOS er gammelt, er Bibliotek synligt og kan åbnes direkte som enhver anden mappe.

P.P.P.S. Når du har klaret alt det her, vil jeg foreslå at du fremover også bruge ImageCapture (ukendt dansk navn) til at overføre en ekstra kopi af dine billeder fra dit foto-apparat eller iPhone. De kommer over som enkeltfiler med samme navn som i Kamerarulle, og alle Exif-data er intakte.


8586

198
05. april 2022 @ 19:12
Poseidon
Nuka skrev

Vedr. 2) Vil det sige at jeg i indstillinger på MAC  FOTO - Generelt - "Importer: Kopier emner til fotobiblioteket " blot fjerner flueben og dermed kan nøjes med at se fotos på den eksterne harddisk uden at de kommer ind på selve den lånte MAC?

Korrekt, så længe du selvfølgelig gør det før du åbner dine billeder.