xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Seneste meldinger fra macnyt (Macnyt informerer)
macnyt  /  forum  /  emne
Macnyt på M1 (Apple Silicon)
Kategori: Seneste meldinger fra macnyt (Macnyt informerer)


1907

191
PowerPalle (Administrator)
17. december 2022 @ 18:26
Stormogul

Macnyt har dd. foretaget en migrering fra, ...

  • Mac mini 2018
  • macOS Catalina - version 10.15.7

Til ny infrastruktur, ...

  • Mac mini 2020, M1
  • macOS Ventura 13.1

Oplever man som bruger, at der er funktioner eller andet, der ikke virker så beskriv gerne dette i denne forum tråd.

Note. Et enkelt indlæg i Forummet forsvand desværre undervejs.

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  19
5
  771

234

13
17. december 2022 @ 22:31
Juniormedlem

Tillykke med opgraderingen. Allerede nu kan man mærke en væsentlig performance forbedring 


2273

157
17. december 2022 @ 22:43
ASCII jonglør

Før var fint, virker nu afgjort hurtigere. Tak for alt.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
18. december 2022 @ 09:02
FPU

Palle, det skyldes ikke migrationen til din nye M1, men (i hvert fald hos mig) virker Macnyt's søgefunktion stort set kun fra forum-forsiden, ikke inde i en tråd, f.eks. den her, hvor jeg har prøvet at søge på "powerbook" (uden anførselstegn), og der skete ikke noget. Det er ligemeget, om man trykker på Retur-tasten eller klikke på "Start søgning". Det er dog ikke et kritisk problem, idet søgefunktionen altid virker fra forum-forsiden.

Men i de tilfælde hvor en masse søgeresultater dukker op, kan jeg kun se dem på første side. Der er således ingen pil til næste side, og det kan være et problem, hvis jeg vil finde en gammel tråd.

En sidste ting er, at der ikke er nogen Macnyt-ikon forrest i URL'en, og mit Macnyt-bogmærke øverst i min browser (Opera 93 i Highs Sierra) viser kun et gråt standard-dokument med et bøjet hjørne. Men det er jo trods alt kun kosmetisk.

Bemærk venligst, at alle disse "problemer" også var der på din Intel-Mini.


234

13
19. december 2022 @ 09:17
Juniormedlem

Til PowerPalle:   

Når man besvare med citat / indrykninger, kan disse indrykninger godt være svære at fjerne hvis man ikke ønsker at gøre brug af dem. Nogle gange kommer de af sig selv hvis man skriver en tekst lige neden under de citater / indrykninger der i forvejen er der, og når det så sker bliver skrifttypen (kun af og til) meget større end alt andet i ens eget svar.

Jeg havde problemet i denne tråd kl 09.11 : http://macnyt.dk/forum/?task=thread&query=1671379481668923


1907

191
PowerPalle (Administrator)
19. december 2022 @ 15:19
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

Palle, det skyldes ikke migrationen til din nye M1, men (i hvert fald hos mig) virker Macnyt's søgefunktion stort set kun fra forum-forsiden, ikke inde i en tråd, f.eks. den her, hvor jeg har prøvet at søge på "powerbook" (uden anførselstegn), og der skete ikke noget. Det er ligemeget, om man trykker på Retur-tasten eller klikke på "Start søgning". Det er dog ikke et kritisk problem, idet søgefunktionen altid virker fra forum-forsiden.

Lige præcis dette problem kender jeg godt til og det står ikke til at rette på den korte bane (på trods af at det er noget så simpelt som en <form>, ... udfordringen ligger i at jeg har lavet noget Javascript kode, der kun er aktiveret i forummet når man læser en tråd og det ødelægger form-funktionen. Måske får jeg det fikset på et tidspunkt.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1907

191
PowerPalle (Administrator)
19. december 2022 @ 15:21
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

Men i de tilfælde hvor en masse søgeresultater dukker op, kan jeg kun se dem på første side. Der er således ingen pil til næste side, og det kan være et problem, hvis jeg vil finde en gammel tråd.

En sidste ting er, at der ikke er nogen Macnyt-ikon forrest i URL'en, og mit Macnyt-bogmærke øverst i min browser (Opera 93 i Highs Sierra) viser kun et gråt standard-dokument med et bøjet hjørne. Men det er jo trods alt kun kosmetisk.

Ad 1) At bladre til side 2, ... osv. er jeg opmærksom på og jeg vil tilføje muligheden vil lejlighed.

Ad 2) Den er forsvundet på et tidspunkt, og når jeg finder den igen, så vil du også se dem :)

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8586

198
19. december 2022 @ 15:34
Poseidon

Serveren er også løbet tør for pebernødder. Hvornår bliver det fikset??? Jeg er sulten.. :(


1907

191
PowerPalle (Administrator)
19. december 2022 @ 16:33
Stormogul
David Munch skrev:

Serveren er også løbet tør for pebernødder. Hvornår bliver det fikset??? Jeg er sulten.. :(

Hvor fan*** fandt du dem henne?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1708

43
19. december 2022 @ 16:42
Stormogul

Og siden er stadig 'Not Secure'  Hvorfor er det ikke fikset forlængst ?


1907

191
PowerPalle (Administrator)
19. december 2022 @ 16:54
Stormogul
Gorm Jørgensen skrev:

Og siden er stadig 'Not Secure'  Hvorfor er det ikke fikset forlængst ?

Hej Gorm

Hvis du menner, at siden ikke kører via HTTPS, så har du ganske ret.

Jeg har ikke sat en https op før og hvis du har kendskab til dette må du gerne dele.

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
19. december 2022 @ 17:59
FPU
PowerPalle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Palle, det skyldes ikke migrationen til din nye M1, men (i hvert fald hos mig) virker Macnyt's søgefunktion stort set kun fra forum-forsiden, ikke inde i en tråd, f.eks. den her, hvor jeg har prøvet at søge på "powerbook" (uden anførselstegn), og der skete ikke noget. Det er ligemeget, om man trykker på Retur-tasten eller klikke på "Start søgning". Det er dog ikke et kritisk problem, idet søgefunktionen altid virker fra forum-forsiden.

Lige præcis dette problem kender jeg godt til og det står ikke til at rette på den korte bane (på trods af at det er noget så simpelt som en

, ... udfordringen ligger i at jeg har lavet noget Javascript kode, der kun er aktiveret i forummet når man læser en tråd og det ødelægger form-funktionen. Måske får jeg det fikset på et tidspunkt.


Fornuftig forklaring. Musklerne først, og så kan make-up'en altid smøres på ved lejlighed.


4593

394
19. december 2022 @ 18:01
FPU
PowerPalle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Men i de tilfælde hvor en masse søgeresultater dukker op, kan jeg kun se dem på første side. Der er således ingen pil til næste side, og det kan være et problem, hvis jeg vil finde en gammel tråd.

En sidste ting er, at der ikke er nogen Macnyt-ikon forrest i URL'en, og mit Macnyt-bogmærke øverst i min browser (Opera 93 i Highs Sierra) viser kun et gråt standard-dokument med et bøjet hjørne. Men det er jo trods alt kun kosmetisk.

Ad 1) At bladre til side 2, ... osv. er jeg opmærksom på og jeg vil tilføje muligheden vil lejlighed.

Herligt!

Ad 2) Den er forsvundet på et tidspunkt, og når jeg finder den igen, så vil du også se dem :)

God jagt.

/PP

Tonny


1129

129
20. december 2022 @ 09:04
Stormogul

det kan jeg sikkert hjælpe dig med.

du kan starte med at installere nødvendig software (homebrew + certbot), og hente et certifikat :: https://certbot.eff.org/instructions?ws=apache&os=osx

når det er gjort, så skal webserveren (apache?) sættes op til at bruge SSL og certifikatet. så er øvelsen overstået.

 det burde ikke tage mere end en halv time som sådan, når man ved hvad man laver. 

https://ssl-config.mozilla.org/#server=apache&version=2.4.41&config=intermediate&openssl=1.1.1k&guideline=5.6

# generated 2022-12-20, Mozilla Guideline v5.6, Apache 2.4.41, OpenSSL 1.1.1k, intermediate configuration# https://ssl-config.mozilla.org/#server=apache&version=2.4.41&config=intermediate&openssl=1.1.1k&guideline=5.6# this configuration requires mod_ssl, mod_socache_shmcb, mod_rewrite, and mod_headers<VirtualHost *:80>    RewriteEngine On    RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/\.well\-known/acme\-challenge/    RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}$1 [R=301,L]</VirtualHost><VirtualHost *:443>    SSLEngine on    # curl https://ssl-config.mozilla.org/ffdhe2048.txt >> /path/to/signed_cert_and_intermediate_certs_and_dhparams    SSLCertificateFile      /path/to/signed_cert_and_intermediate_certs_and_dhparams    SSLCertificateKeyFile   /path/to/private_key    # enable HTTP/2, if available    Protocols h2 http/1.1    # HTTP Strict Transport Security (mod_headers is required) (63072000 seconds)    Header always set Strict-Transport-Security "max-age=63072000"</VirtualHost># intermediate configurationSSLProtocol             all -SSLv3 -TLSv1 -TLSv1.1SSLCipherSuite          ECDHE-ECDSA-AES128-GCM-SHA256:ECDHE-RSA-AES128-GCM-SHA256:ECDHE-ECDSA-AES256-GCM-SHA384:ECDHE-RSA-AES256-GCM-SHA384:ECDHE-ECDSA-CHACHA20-POLY1305:ECDHE-RSA-CHACHA20-POLY1305:DHE-RSA-AES128-GCM-SHA256:DHE-RSA-AES256-GCM-SHA384SSLHonorCipherOrder     offSSLSessionTickets       offSSLUseStapling OnSSLStaplingCache "shmcb:logs/ssl_stapling(32768)"

koden ovenfor, ser bedre ud på linket. :D


8586

198
20. december 2022 @ 09:24
Poseidon
PowerPalle skrev:
David Munch skrev:

Serveren er også løbet tør for pebernødder. Hvornår bliver det fikset??? Jeg er sulten.. :(

Hvor fan*** fandt du dem henne?

macnyt.dk/HemmerligtRum/IkkeKiggeHer/PallesSkjulested/Slikoggodersager/pebernødder


1907

191
PowerPalle (Administrator)
20. december 2022 @ 16:18
Stormogul

Ah, sikke noget pjat. Det link eksisterer da ikke :)

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1907

191
PowerPalle (Administrator)
21. december 2022 @ 17:03
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

En sidste ting er, at der ikke er nogen Macnyt-ikon forrest i URL'en, og mit Macnyt-bogmærke øverst i min browser (Opera 93 i Highs Sierra) viser kun et gråt standard-dokument med et bøjet hjørne. Men det er jo trods alt kun kosmetisk.

Fixed!

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
21. december 2022 @ 22:07
FPU
PowerPalle skrev:
Tonny Freimanis skrev:

En sidste ting er, at der ikke er nogen Macnyt-ikon forrest i URL'en, og mit Macnyt-bogmærke øverst i min browser (Opera 93 i Highs Sierra) viser kun et gråt standard-dokument med et bøjet hjørne. Men det er jo trods alt kun kosmetisk.

Fixed!

Oh, yes! Den sidder, hvor den skal i URL'en, og den er dukket op helt af sig selv ud for mit bookmark, uden at jeg selv har gjort noget. Det pyntede godt nok.

Men, øh, så ikonen ikke anderledes ud i fortiden, eller husker jeg sidelæns?


8586

198
21. december 2022 @ 22:34
Poseidon
PowerPalle skrev:

Ah, sikke noget pjat. Det link eksisterer da ikke :)

Nej nej... *wink* *wink* 


4593

394
22. december 2022 @ 00:41
FPU
David Munch skrev:
PowerPalle skrev:

Ah, sikke noget pjat. Det link eksisterer da ikke :)

Nej nej... *wink* *wink* 

Det må da være pebernødder for en dygtig programmør at lave sådan et link.