xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
342
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
SanDisk Extreme PRO
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


396

2
08. marts 2023 @ 19:24
Lærling

Jeg har købt en extern HD til min Macbook Air.

Jeg vil gerne have kode på, så en tabt HD ikke kan læses af uvedkommende.
SanDisk leverer et program på disken, er det en god løsning?
Eller er det bedre at lave en kode under formatering i Diskværktøj.
-Og er det bedste ikke at formattere i Apple disk format?

Håber nogen kan hjælpe.

Jan Nielsen

  MB Air M1, iPad 8. Generation, iPhone 12 mini, Apple TV 3, iPod Classic
  6
1
  462

2709

342
PallMei (Skribent)
08. marts 2023 @ 21:01
Bit kongen

Kommer an på om den kun skal bruges på Mac. I såfald vil jeg formatter til APFS krypteret og droppe at skulle rode med ekstra app.


1129

129
09. marts 2023 @ 07:27
Stormogul

I såfald vil jeg formatter til APFS krypteret og droppe at skulle rode med ekstra app.

inden jeg lægger sensitiv data på sådan en disk, så vil jeg undersøge om kryptering holder stik på en anden mac. 

jeg er lidt i tvivl om en APFS kryptering virker med brugerens nøgle eller systemnøgle. 

hvis en admin på en anden mac har rettigheder til systemet så kan man få dekrypteret disken, hvis APFS bruger systemnøgle. 

hvis den bruger brugernøgle så kunne det være en god løsning. men det er ikke min forståelse af APFS kryptering. 

jeg kan selvfølgelig have fortolket det forkert.


2709

342
PallMei (Skribent)
09. marts 2023 @ 08:46
Bit kongen
Nihad skrev:

I såfald vil jeg formatter til APFS krypteret og droppe at skulle rode med ekstra app.

inden jeg lægger sensitiv data på sådan en disk, så vil jeg undersøge om kryptering holder stik på en anden mac. 

jeg er lidt i tvivl om en APFS kryptering virker med brugerens nøgle eller systemnøgle. 

hvis en admin på en anden mac har rettigheder til systemet så kan man få dekrypteret disken, hvis APFS bruger systemnøgle. 

hvis den bruger brugernøgle så kunne det være en god løsning. men det er ikke min forståelse af APFS kryptering. 

jeg kan selvfølgelig have fortolket det forkert.

Frit fra hukommelsen. Du bliver bedt om et password når du formatere. Det password skal du angive når drevet tilsluttes. En admin på en anden Mac kan altså ikke tilgå oplysningerne på drevet uden at kende det password som drevet er krypteret med. 

Du kan vælge at den skal gemmes hovednøgleringen, således at når du er logget ind på den Mac og tilslutter drevet behøver du ikke at indtaste koden.


2581

84
09. marts 2023 @ 09:49
Bit kongen

Det burde så også virke hvis drevet blev tilgået via lan. altså tilsluttet f.eks. en router?

Tænker jeg, må se om jeg kan finde et drev at teste med. 


2709

342
PallMei (Skribent)
09. marts 2023 @ 18:12
Bit kongen
Jesper Arning skrev:

Det burde så også virke hvis drevet blev tilgået via lan. altså tilsluttet f.eks. en router?

Tænker jeg, må se om jeg kan finde et drev at teste med. 

Tror ikke der er mange NAS der understøtter APFS, med mindre du bruger en anden Mac som NAS server.


396

2
10. marts 2023 @ 20:56
Lærling

Frit fra hukommelsen. Du bliver bedt om et password når du formatere. Det password skal du angive når drevet tilsluttes. En admin på en anden Mac kan altså ikke tilgå oplysningerne på drevet uden at kende det password som drevet er krypteret med. 

Du kan vælge at den skal gemmes hovednøgleringen, således at når du er logget ind på den Mac og tilslutter drevet behøver du ikke at indtaste koden.

Ja, sådan virker det for mig nu.
Jeg prøvede også den softvare der flugte med. Den virkede, men det var en klodset og grim Windows-agtig brugerflade.

Den oprindelige software kan bruges hvis man skal bruge disken også på en windows-pc. 

  MB Air M1, iPad 8. Generation, iPhone 12 mini, Apple TV 3, iPod Classic