xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
342
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Program til oprydning ældre mac
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


156

0
02. maj 2023 @ 16:38
Novice

Jeg er bekymret for at min mands gamle iMac har fået noget "snavs" ( han klikker gerne på mange ting )  og jeg har prøvet at køre Cleanmymac, men hans styresystem er for gammelt 10.11.6 til at jeg kan installere det. Jeg har prøvet med en ældre version uden held . Hvad gør jeg ?

Jeg har kunnet gøre en prøversion hvor jeg fandt nogle programpakker som jeg har fjernet 

Jeg har fjernet de mails, han bl.a har haft gang i og blokkeret afsenderne . 

  6
0
  392

2709

342
PallMei (Skribent)
02. maj 2023 @ 17:10
Bit kongen

Jeg syntes han skal opdatere til nyeste version af macOS hans maskine kan køre.

Malwarebytes er den jeg normalt vil anbefale til fjernelse af snaws, men man skal vist holde tungen lige i munden for at køre den gratis.

4593

394
02. maj 2023 @ 17:40
FPU

Det er MEGET svært at få "snavs" på sin Mac. Dels er der endnu ikke lavet nogen decideret virus til macOS, og dels skal man selv spille en aktiv rolle ved at skrive sit password, hvis noget software vil installere et eller andet i selve systemet. Hvis man kun downloader software fra AppStore eller fra softwareudviklerens egen hjemmeside, kan det reelt set ikke gå galt.

Men forårsrengøring er jo på mode i øjeblikket, så prøv eventuelt Grand Perspective og/eller Daisy Disk; de er ganske vist ikke anti-virus programmer (men dem er der faktisk heller ikke brug for), men de kan rydde op i cache-filer og sådan noget og i det mindste give lidt mere plads på disken. Jeg bruger dem ikke selv, men de bliver altid nævnt, når emnet "rengøring" dukker op herinde.

Men uanset hvad og hvor meget I gør, så sørg for først at lave en fuld backup af Mac'en, f.es. via TimeMachine. Det er altid en god idé, inden man begynder at rode rundt i maskinrummet.

Og hold jer i øvrigt for Himmelnissens skyld fra MacKeeper. Den lover grønt og gyldne skove, men den laver en hel del mere ballade, end den gør gavn, dog uden at være decideret destruktiv. Men den ER nog skrammel.


2709

342
PallMei (Skribent)
02. maj 2023 @ 17:52
Bit kongen
PallMei skrev:

Jeg syntes han skal opdatere til nyeste version af macOS hans maskine kan køre.

Malwarebytes er den jeg normalt vil anbefale til fjernelse af snaws, men man skal vist holde tungen lige i munden for at køre den gratis.

Jeg prøvede den lige på egen maskine. Det er muligt at køre en gratis skan. Men du kan ikke undgå at skulle afgive mail-adresse og der brugte jeg apples skjul min mailadresse, efter scan (30 sekunder, fandt ikke noget) slettede jeg programmet igen uden problem ved i hjælpe menuen at vælge fjern Malwarebytes. Den åbner en spørgeskema om hvorfor man afinstallere i browseren, men det kan I ignorere. 


156

0
02. maj 2023 @ 18:12
Novice

Hans mac er opdateret til nyeste version, men vi taler om en iMac model 2009 der ellers fungere fint. Jeg er ikke så bekymret for virus, mere om han har hentet et eller andet. Han færdes en del på amerikanske sider og har også været lidt i gang med en gang fusk  og lovning på en uventet arv ( det var iøvrigt gjort meget elegant)

Så det var en general skanning jeg tænkte på . Malwarebytes har heller ikke nogen version der kan afvikles .

Jeg betaler gerne for en licens hvis den virker , da det jo nok ikke er sidste gang han får klikket på noget. Han er absolut ikke en computer ørn og godt op i årene .




2709

342
PallMei (Skribent)
02. maj 2023 @ 19:37
Bit kongen
rigmor Nielsen skrev:

Hans mac er opdateret til nyeste version, men vi taler om en iMac model 2009 der ellers fungere fint. 

Jeg har også en 2009 iMac. Den kan køre 10.13. Men det er en late 2009, så det er muligt at hans er den forrige model eller at der er forskel på understøttelsen af late 2009 iMacs.

Jeg er ikke så bekymret for virus, mere om han har hentet et eller andet. Han færdes en del på amerikanske sider og har også været lidt i gang med en gang fusk  og lovning på en uventet arv ( det var iøvrigt gjort meget elegant)

Så det var en general skanning jeg tænkte på . Malwarebytes har heller ikke nogen version der kan afvikles .

Jo. Det er det jeg lige testede. Der er 14 dages gratis prøve periode. Du skal bare oplyse e-mail. Men jeg skulle ikke verificere den, så du kan sikkert skrive noget volapyk. Men nu brugte jeg en skjult adresse, jeg altid kan fjerne eller se hvem der har lækket, hvis jeg begynder at modtage spam på den.

Jeg betaler gerne for en licens hvis den virker , da det jo nok ikke er sidste gang han får klikket på noget. Han er absolut ikke en computer ørn og godt op i årene .

Malwarebytes har været det bedste. Om det stadig er, ved jeg ikke. De har god karakter på Trustpilot. Men de er blevet noget mere aggressive end de var tidligere.


234

13
03. maj 2023 @ 10:43
Juniormedlem

Der er også mini-programmet CCleaner som decideret er lavet til at rense og lige ud. Og det er ikke en antivirus.