xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
342
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: For de musikalske venner eller AppleMusic (Musik)
macnyt  /  forum  /  emne
Kan man rippe dele af streaming musik?
Kategori: For de musikalske venner eller AppleMusic (Musik)


303

1
10. juni 2023 @ 22:33
Lærling

Hej

Kan man optage bidder af Apple Music streams i fornuftig kvalitet? Har prøvet at optage den afspillede lyd via mikrofonen, men det bliver ikke godt :-(

Min datter skal sætte noget musik sammen med nogle stoplyde, til idrætseksamen og det skal spilles i en hal, så kvaliteten skal være nogenlunde! Kan man tage headfone-kabel fra iPhone og plugge i mini-jack på MacBook og optage den vej via Garage band?

Kone v.1, barn mid 2007, barn late 2009, barn early 2013, hund v.2, kanin v.1 + lidt Appleudstyr
  11
0
  580

4593

394
11. juni 2023 @ 00:08
FPU

Teknisk set kan man måske rippe musikken med f.eks. VideoProc. Det kommer lidt an på, hvor meget der er strammet op på sikkerheden, som jeg gætter på er meget høj hos Apple. Men der ER jo andre steder, man kan finde musik.

Men I skal altså lige være opmærksomme på copyright issues, for een ting er at fotokopiere noget til eget brug. Det er noget helt andet at spille musik på et offentligt sted, for så skal Koda og Gramex principilet have en liste over, hvad der spilles, og så sender de et girokort.

Jeg vil derfor opfordre jer til at sætte jer ind i sagerne, så I ikke får en stor økonomisk ørefigen.

Og held og lykke med eksamen til datteren.


2709

342
PallMei (Skribent)
11. juni 2023 @ 05:20
Bit kongen
neros skrev:

Min datter skal sætte noget musik sammen med nogle stoplyde, til idrætseksamen og det skal spilles i en hal

Er ikke ophavsrettighedsekspert

, så kvaliteten skal være nogenlunde! Kan man tage headfone-kabel fra iPhone og plugge i mini-jack på MacBook og optage den vej via Garage band?

Eller garage bands ekspert, men det skulle det ikke være et problem. Tjek at kablet har ledere til minimum stereo (mindst 2 adskilleringe på minijack stikket), ellers fås de billig i f.eks. Harald skrald. 


1275

36
11. juni 2023 @ 08:26
Stormogul

Jeg har brugt Audio Hijack 

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

253

35
11. juni 2023 @ 08:28
Juniormedlem

Som andre skriver, så skal man være opmærksom på ophavsretten til musikken.

Når det er sagt, så kan det sikkert gøres via BlackHole og f.eks Audacity, eller ocenaudio.

Held og lykke med projektet (og datterens eksamen).

/Carsten


2273

157
11. juni 2023 @ 08:44
ASCII jonglør
neros skrev:

…det skal spilles i en hal…

Er det ikke standard, at sportshaller skal have og også har aftaler om ophavsrettigheder til den musik, som bruges sådanne steder? Ingen vil sikkert gø af din datters lydprojekt, men lov er lov, og lov skal holdes - ikke mindst for din datters egen skyld. Det skader jo heller ikke at spørge, evt. anonymiseret på en eller anden måde…

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
11. juni 2023 @ 10:31
FPU
Factory skrev:
neros skrev:

…det skal spilles i en hal…

Er det ikke standard, at sportshaller skal have og også har aftaler om ophavsrettigheder til den musik, som bruges sådanne steder? Ingen vil sikkert gø af din datters lydprojekt, men lov er lov, og lov skal holdes - ikke mindst for din datters egen skyld. Det skader jo heller ikke at spørge, evt. anonymiseret på en eller anden måde…

Og ellers burde læreren kende lovgivningen; det er jo trods alt skolen, som har designet eksamensopgaven.


303

1
11. juni 2023 @ 21:24
Lærling

Tak for alle inputs! 

Jeg var selv ude i om ikke skolen bør være tage hånd om musik/licens, men med kort tid inden eksamen bliver det ikke nu det bringes op :-)

Tror de ender med at lave en playliste og så blot streame brudstykker af musikken - måske også en gråzone, selvom de kun er 4 elever + lærer og censor i hallen :-)



Kone v.1, barn mid 2007, barn late 2009, barn early 2013, hund v.2, kanin v.1 + lidt Appleudstyr

8586

198
12. juni 2023 @ 06:56
Poseidon

Find numrene på youtube, og brug et af de utallige sider der findes til at downloade lydsporet i fuld kvalitet.


2273

157
12. juni 2023 @ 07:30
ASCII jonglør
David Munch skrev:

Find numrene på youtube, og brug et af de utallige sider der findes til at downloade lydsporet i fuld kvalitet.

En af de nemmeste måder at gøre dette på, er simpelthen at tilføje to bogstaver i adressen https://youtube.com…..etc. Man skriver ganske enkelt to p’er således: https://youtubepp.com…..etc og trykker Enter. Derved føres man til y2mate.com, hvor man tilbydes forskellige muligheder for fri download af både lyd og billede for den pågældende YouTube-video. Man får her tillige valget mellem forskellige lyd- & billedkvaliteter - og det virker fremragende.

De sidste par måneder har jeg dog ind imellem kun kunnet få dette til at virke med VPN aktiveret. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
12. juni 2023 @ 08:09
FPU

VideoProc virker perfekt med YouTube:

1. Man åbner VideoProc, klikker "Remind Me Later" i demo-versionen og vælger "Downloader" knappen for oven.

2. Man finder den video på YouTube via sin web-browser, som man vil downloade.

3. Man kopierer URL'en.

4. Man klikker på "Add video" eller "Add Music" (hvis man kun vil have lyd).

5. Man klikker på "Paste & Analyse" bjælken oppe for oven.

6. Man vælger format og opløsning (klik evt. på "Show all").

7. Man klikker på "Done"

8. Man klikker på "Download Now"

9. Man venter tre sekunder og klikker derefter på "Continue Trial >>"

Videoen eller musikken bliver nu downloadet.

Bemærk, at VideoProc laver en download-cache mappe, som ligger i "Digiarty" i Application support i brugerens Library mappe. Den cache tømmes kun, hver gang VideoProc åbnes, så den mappe kan blive temmelig stor. Jeg har derfor trukket den cache-mappe ud i Dock'en; så kan jeg åbne den direkte og hælde indholdet i Papirkurven. Der hentes en video-fil og en lyd-fil af hver video, som så splejses af ffmpeg-funktionen i macOS, hvorefter den valgte download-mappe automatisk åbnes i Finder.


4593

394
23. juni 2023 @ 16:04
FPU

Nå, hvor'n gik eksamen?

Og gik det også med musikken?